Gezondheid alle pijlers

Wit vlekje op me nier scan, dokter weet niet wat het is.

04-11-2019 17:45 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_363359 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 15:54
0.00% gewijzigd
Dit is geen vraag voor hier maar voor je artsen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
04-11-2019 17:47
Dit is geen vraag voor hier maar voor je artsen.
De artsen zeiden dat ze zelf niet weten wat het is. Wat ik me afvraag met deze post of iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad en wellicht dat bij diegene het vlekje verdwenen was en alles prima was. Stel iemand zou me zo'n antwoord geven dan zou dat me wat meer geruststellen.
Ghettonoom schreef:
04-11-2019 17:51
De artsen zeiden dat ze zelf niet weten wat het is. Wat ik me afvraag met deze post of iemand een soortgelijke ervaring heeft gehad en wellicht dat bij diegene het vlekje verdwenen was en alles prima was. Stel iemand zou me zo'n antwoord geven dan zou dat me wat meer geruststellen.
Maar stel nou dat iemand precies het tegenovergestelde zegt?
Dit zijn geen handige vragen voor hier.
Ghettonoom schreef:
04-11-2019 17:51
Ik heb dat gehad, wat het was weet ik niet want bij scan erna was het weg, en het is al jaren weg.
Dat betekent natuurlijk niets voor jouw situatie, dus ik zou even aan de arts meer informatie vragen als je je zorgen maakt.
Second opinion?

Ik heb een apart iets na cr scan gehad ik m’n nier (en echo) en uiteindelijk geconcludeerd dat het een cyste was. Wel wilden ze na een tijd opnieuw echo.

Omdat je nog maar 1 niet hebt zou ik niet afwachten. Een Derde beoordeling van de ct scan kan geen kwaad lijkt me zo.
Net als dat je aan de buitenkant allerlei plekjes en littekens hebt, kan je dit binnen in je lijf op je organen, hersenen, etc ook hebben. Dit kan iets zijn in het lichaam, het kan ook een artifact van de scan zijn. Nu er steeds vaker MRI;s en CT scans gemaakt worden, wordt het duidelijk dat ook mensen zonder klachten deze plekjes hebben.

Een scan alleen is vaak onvoldoende voor een diagnose, dit moet altijd gekoppeld worden aan klachten en symptomen. Kennelijk heb je die niet. en zijn de artsen ook niet heel erg ongerust. En dan is het beleid over x aantal maanden terug komen om te zien of dat het plekje veranderd. Soms verdwijnt, soms veranderd het, wat Jij kan verwachten dat kan alleen je eigen arts zeggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
florence13 schreef:
04-11-2019 17:54
Ik heb dat gehad, wat het was weet ik niet want bij scan erna was het weg, en het is al jaren weg.
Dat betekent natuurlijk niets voor jouw situatie, dus ik zou even aan de arts meer informatie vragen als je je zorgen maakt.
Ik snap helemaal dat het voor mijn situatie dat niet hoeft te betekenen. Ik vind het gewoon heel fijn om te horen dat het bij iemand weg is gegaan die iets soortgelijks heeft ervaren. Dus bedankt voor het delen! :)
Een halfjaar?
Dacht dat doktoren er altijd zo snel mogelijk bij wilde zijn om uit te sluiten dat het iets ernstigs is.
Jonesboro schreef:
04-11-2019 17:55
Second opinion?

Ik heb een apart iets na cr scan gehad ik m’n nier (en echo) en uiteindelijk geconcludeerd dat het een cyste was. Wel wilden ze na een tijd opnieuw echo.

Omdat je nog maar 1 niet hebt zou ik niet afwachten. Een Derde beoordeling van de ct scan kan geen kwaad lijkt me zo.
Oja second opinion is wel een goed idee, niet aan gedacht!
Tintelfris schreef:
04-11-2019 18:00
Een halfjaar?
Dacht dat doktoren er altijd zo snel mogelijk bij wilde zijn om uit te sluiten dat het iets ernstigs is.
Ja vond het ook nogal lang een half jaar, maar dat betekent dan denk ik dat ze zich er niet zoveel zorgen om maken omdat me nier prima functioneert. Alleen was ik zelf benieuwd naar verhalen van anderen.
Jonesboro schreef:
04-11-2019 17:55
Second opinion?

Dit, ik zou ook geen 6 maanden wachten.
Someonenew schreef:
04-11-2019 18:04
Dit, ik zou ook geen 6 maanden wachten.
De artsen zullen niet voor niets die termijn kiezen.
Sudrì schreef:
04-11-2019 18:08
De artsen zullen niet voor niets die termijn kiezen.
Ben het met je eens. Maar ook artsen kunnen fouten maken en ik neem liever zo min mogelijk risico nu ik nog maar 1 nier heb.
Ja precies, beter het zekere voor het onzekere nemen en gewoon second opinion aanvragen. Of aan de des betreffende art vragen of het niet mogelijk is de CT-scan eerder te doen, ipv over een half jaar.
Ghettonoom schreef:
04-11-2019 18:14
Ben het met je eens. Maar ook artsen kunnen fouten maken en ik neem liever zo min mogelijk risico nu ik nog maar 1 nier heb.
maar dat risico wegen zij ook he? Je wil ook overdiagnosticeren en ‘een’ vlekje verwijderen in een gezond lijf
Ghettonoom schreef:
04-11-2019 18:14

Dat kan, maar de meeste artsen doen gewoon hun werk. Vergeet niet dat elke scan ook beoordeeld wordt door een radioloog, en bij twijfel word deze besproken met collega's.

Het plekje zal zeer waarschijnlijk geen rode vlaggen hebben doen waaien. En de termijn van 6 maanden zal bewust gekozen zijn.

Is het plekje bij toeval ontdekt? Of werd en er een scan gemaakt omdat je last hebt van die nier?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind een half jaar wel lang eigenlijk. Ik zou het sneller willen!
hamerhaai schreef:
04-11-2019 18:35
Dat kan, maar de meeste artsen doen gewoon hun werk. Vergeet niet dat elke scan ook beoordeeld wordt door een radioloog, en bij twijfel word deze besproken met collega's.

Het plekje zal zeer waarschijnlijk geen rode vlaggen hebben doen waaien. En de termijn van 6 maanden zal bewust gekozen zijn.

Is het plekje bij toeval ontdekt? Of werd en er een scan gemaakt omdat je last hebt van die nier?
en daarbij was zijn bloed ook goed
roosje1976 schreef:
04-11-2019 18:37
jij vindt een half jaar lang maar jij bent geen dokter. Die hebben er voor doorgeleerd en twee artsen!!!!! radioloog en uroloog vonden niks verontrustends en stellen voor na een half jaar nog eens. Dat doen ze voor de zekerheid, dat doen ze niet om over een half jaar eens te kijken hoe die vlek zich ontwikkeld heeft
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 18:39
0.11% gewijzigd
dbbl
hamerhaai schreef:
04-11-2019 18:35

De artsen geven aan niet te weten wat het vlekje is hoe kun je op basis daarvan een oordeel vellen of er rode vlaggen zijn ofniet.
Dit moet gewoon verder onderzocht worden en als de artsen menen dat daar geen spoed voor is mogen ze daar een goede onderbouwing voor geven aan de patiënt, wat in dit geval dus niet lijkt te zijn gebeurd.
roosje1976 schreef:
Ik zou het morgen willen!

En een eenhoorn. Vooral die eenhoorn
S-Meds schreef:
en daarbij was zijn bloed ook goed
Dit. Als een vlekje op iets kwaadaardigs duidt, dan is dat vrijwel altijd ook aan de bloedwaarden te zien. Als die waarden gewoon goed zijn, dan is de kans dus heel erg klein dat er iets zit wat met spoed weggehaald zou moeten worden.

Daarnaast is een half jaar de gangbare termijn en heb ik dit in de afgelopen periode zelfs als termijn gehoord van twee patiënten met hersentumoren. Om goed te kunnen beoordelen of iets groter wordt, is nu eenmaal tijd nodig. En op lang niet alle plekken in het lichaam komen snelgroeiende tumoren voor.
Tintelfris schreef:
04-11-2019 18:42
De artsen geven aan niet te weten wat het vlekje is hoe kun je op basis daarvan een oordeel vellen of er rode vlaggen zijn ofniet.
Dit moet gewoon verder onderzocht worden en als de artsen menen dat daar geen spoed voor is mogen ze daar een goede onderbouwing voor geven aan de patiënt, wat in dit geval dus niet lijkt te zijn gebeurd.
je draait het om, er zijn geen rode vlaggen anders plant je arts geen herhaal afspraak. een wit vlekje is geen “mogelijke tumor” ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven