Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
Een kennis van mij heeft haar ex volledig 12 jaar partneralimentatie moeten betalen daarna ging hij de bijstand in en in de bijstand werd hij afgekeurd om te werken na vele keuringen door de gemeente.
forumdame2011 schreef:
02-11-2019 10:45
Ik krijg niet de indruk dat ze dat denkt. Zie hier haar vraag: "Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?"
Precies! Ik weet dat mijn enige optie om verandering in mijn situatie te brengen een nieuwe rechtszaak is. Daar ben ik nogal huiverig voor (gezien de kosten, ook emotioneel). Ik was benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee
pejeka schreef:
02-11-2019 09:53
Volgens mij heeft die man gewoon een wettelijk recht op partneralimentatie. Kan van balen, maar dat deden vele mannen ook toen ze nog jaren en jaren hun voormalige vrouw moesten onderhouden. Maar zo is de wet nu eenmaal. Kan e 20 keer stampvoetend vinden dat de wet niet rechtvaardig is, maar dat maakt die wet niet minder geldend.
Het is dus niet zo zwart-wit. Rechter kijkt wel degelijk naar iemands potentie om in eigen inkomen te voorzien. Maar hoe dat precies werkt, weet ik dus niet
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
02-11-2019 10:46
Dit, en natuurlijk mag ex balen hier van, maar ik heb heel vaak topics gelezen dat de vrouw moet halen waar ze recht op heeft ( ook partneralimentatie)
En nu is het anders om.
Blijkbaar was hij wel goed voor de eerste paar jaar om mee te helpen met kinderverzorging wat weer opvangkosten scheelt.
Je weet dat hij het een en ander psychisch? mankeert.
Ja je kan er enorm van balen dat hij geen contact meer met je wilt alleen als het over de kinderen gaat.
Dat heb je met scheiden.
Hij is niemand verantwoording schuldig.
En jij hebt mijn link eerder kennelijk even gemist waaruit blijkt dat dat door jurisprudentie aan het veranderen is.
Er wordt tegenwoordig echt wel een inspanning van de ontvanger verwacht zelf inkomen te genereren.
2019 schreef:
02-11-2019 11:07
Een kennis van mij heeft haar ex volledig 12 jaar partneralimentatie moeten betalen daarna ging hij de bijstand in en in de bijstand werd hij afgekeurd om te werken na vele keuringen door de gemeente.
Een kennis. Een verhaal over een kennis staat gelijk aan een verhaal over de zus van de broer van de tante van de nicht van de oud-klasgenoot van de broer van Henkie. Oftewel, een verhaal waarvan je eigenlijk helemaal de ins and outs niet weet. Dus helemaal geen betrouwbaar verhaal is dat iets toevoegt. Een kennis is een vage bekende. Wat weet je daar nou van?
Ik vind de bijdragen van 2019 in dit topic sowieso niets toevoegen..
Ja want stel je voor dat je een andere mening hebt...
Benb schreef:
04-11-2019 14:53
Ja want stel je voor dat je een andere mening hebt...
Nou..het gaat niet om meningen.
Ik stel een vraag en daar geeft ze (?) in geen van haar reacties een antwoord op.
Ik sta op negeren bij je negeer mij dan ook.
To, allereerst wil ik je sterkte toewensen. :hug:
Mijn ex was ook boos, maar wij hebben onze scheiding via een mediator geregeld. Ja, ex krijgt kinderalimentatie, maar na 21 jaar huwelijk krijgt hij geen partneralimentatie.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
2019 schreef:
02-11-2019 10:46
Dit, en natuurlijk mag ex balen hier van, maar ik heb heel vaak topics gelezen dat de vrouw moet halen waar ze recht op heeft ( ook partneralimentatie)
En nu is het anders om.
Blijkbaar was hij wel goed voor de eerste paar jaar om mee te helpen met kinderverzorging wat weer opvangkosten scheelt.
Je weet dat hij het een en ander psychisch? mankeert.
Ja je kan er enorm van balen dat hij geen contact meer met je wilt alleen als het over de kinderen gaat.
Dat heb je met scheiden.
Hij is niemand verantwoording schuldig.
Is wel een ander verhaal, meestal als het andersom is werkt de man fulltime en ex vrouw werkt iig part time.
Deze vrouw werkt fulltime, kinderen zijn 3 dagen per week na school bij haar.
Ex man heeft dus 2 dagen tot 1400 en 3 dagen tot 1700 ruimte om te werken.
TO betaald netjes wat er afgesproken is en zelfs links en rechts nog meer zodat de kinderen niks tekort komen, maar ik vind dat ex man nu wel eens zen reet van de bank mag lichten of mag aantonen dat hij lichamelijk of psychisch niet in staat is om te werken.
Hij is zeker iemand wat schuldig namelijk zijn kinderen te laten zien dat geen misbruik hoort te maken van hun moeder die zich een slag in de rondte werkt.
sugarmiss schreef:
31-10-2019 21:41
Jij hebt niets te willen als je gehuwd was dan heeft je ex partner gewoon recht op partner alimentatie
Klopt niet hoor!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Wat zonde dat je hem partneralimentatie moet betalen. Dit bedrag wordt hij gekort op zn bijstand. Per saldo schiet hij er dus niets mee op.
julius schreef:
04-11-2019 16:04
Wat zonde dat je hem partneralimentatie moet betalen. Dit bedrag wordt hij gekort op zn bijstand. Per saldo schiet hij er dus niets mee op.
Hij krijgt geen bijstand omdat hij ingeschreven staat voor een opleiding
Mother2009 schreef:
04-11-2019 15:24
To, allereerst wil ik je sterkte toewensen. :hug:
Mijn ex was ook boos, maar wij hebben onze scheiding via een mediator geregeld. Ja, ex krijgt kinderalimentatie, maar na 21 jaar huwelijk krijgt hij geen partneralimentatie.
Ex liep halverwege de eerste mediationsessie boos de deur uit. Dus we zijn gescheiden met elk een eigen advocaat.
Quest schreef:
04-11-2019 15:53
Hij is zeker iemand wat schuldig namelijk zijn kinderen te laten zien dat geen misbruik hoort te maken van hun moeder die zich een slag in de rondte werkt.
Ik vind het lief dat je het zo voor me opneemt
Ik heb besloten pas op zijn vroegst begin volgend jaar weer in actie te komen. Dan heb ik een halfjaar van zijn studievertraging gefinancierd. En is hij danwel klaar (wishful thinking) of definitief afgehaakt. Goed moment om hem weer eens stevig aan de tand te voelen over zijn toekomstplannen. En daarna al dan niet juridische stappen te ondernemen
Dank voor al jullie ervaringen, kritische noten en het medeleven 🌷
Heel veel sterkte. Want wat je ook gaat doen of laten, welke stappen je ook gaat zetten of niet: de situatie voelt heel oneerlijk en onrechtvaardig. Wens je dan ook alle liefde toe, vooral voor jezelf om te kiezen wat het beste is voor jou en de kinderen....
Je kunt hem niet méér laten werken. Maar je kunt de wens om zelf minder te willen werken wel voorleggen aan een familierecht advocaat. Dat kost je uiteraard geld maar dan weet je tenminste wat je opties zijn.
florabel80 schreef:
04-11-2019 16:18
Ik vind het lief dat je het zo voor me opneemt
Wens je veel succes en hoop dat het allemaal goed komt uiteindelijk. :hug:
florabel80 schreef:
04-11-2019 16:21
Ik heb besloten pas op zijn vroegst begin volgend jaar weer in actie te komen. Dan heb ik een halfjaar van zijn studievertraging gefinancierd. En is hij danwel klaar (wishful thinking) of definitief afgehaakt. Goed moment om hem weer eens stevig aan de tand te voelen over zijn toekomstplannen. En daarna al dan niet juridische stappen te ondernemen
Dat je alimentatie betaald wil nog niet zeggen dat jij iets te maken hebt met zijn toekomstplannen.
Hoe lullig het misschien ook is/voelt, hij is je helemaal geen verantwoording schuldig.
Judy_Hopps schreef:
02-11-2019 20:57
En jij hebt mijn link eerder kennelijk even gemist waaruit blijkt dat dat door jurisprudentie aan het veranderen is.
Er wordt tegenwoordig echt wel een inspanning van de ontvanger verwacht zelf inkomen te genereren.
Door de rechtbank misschien maar ex is TO geen enkele verantwoording schuldig.
Het gegeven "Wie betaald, bepaald" gaat hier echt niet op.
Hoe graag TO dat ook mag willen.
granny71 schreef:
04-11-2019 19:46
Dat je alimentatie betaald wil nog niet zeggen dat jij iets te maken hebt met zijn toekomstplannen.
Hoe lullig het misschien ook is/voelt, hij is je helemaal geen verantwoording schuldig.
Maar via de rechtbank kan to mogelijk wel een inspanning afdwingen. Als ex zijn studie volgt doet hij iets maar als hij zijn studie stopt ligt de zaak mogelijk anders als to er een rechtszaak van maakt gezien jurisprudentie.
Jojanneke12 schreef:
04-11-2019 20:10
Maar via de rechtbank kan to mogelijk wel een inspanning afdwingen. Als ex zijn studie volgt doet hij iets maar als hij zijn studie stopt ligt de zaak mogelijk anders als to er een rechtszaak van maakt gezien jurisprudentie.
Via de rechtbank mogelijk wel ja maar persoonlijk kan TO eisen/verwachten wat ze wil maar ze heeft geen poot om op te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven