Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
04-11-2019 19:48
Door de rechtbank misschien maar ex is TO geen enkele verantwoording schuldig.
Het gegeven "Wie betaald, bepaald" gaat hier echt niet op.
Hoe graag TO dat ook mag willen.
Heb ik dat dan gezegd? Ik reageerde op de op merking 'hij is niemand verantwoording schuldig'.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 13:45
Ik vind partneralmentatie een van de raarste dingen die ooit bedacht zijn. En ook dat je dan ook nog recht hebt op een gedeelte van het pensioen van een ex. Ik vind dat uit elkaar ook uit elkaar is. Dat alles goed geregeld moet worden en dan klaar.

Maar de wet zegt dat helaas anders, geen idee wie het bedacht heeft.

Ik denk dat je hier niet onderuit kan komen.
Als je trouwt ben je elkaar financieel onderhoud verschuldigt, dat contract teken je en is van onbepaalde duur. Als je dat contract eenzijdig opzegt, heeft de andere partij recht op vergoeding van de gelede schade. Als je het samen opzegt, kan je natuurlijk samen uitmaken hoe dat geregeld wordt, maar zolang er geen nieuw contract opgemaakt wordt die het vorige nietig verklaard, blijft die verplichting gelden natuurlijk.

Zoiets is helemaal niet raar en gangbaar voor alle contracten.
Er zijn behalve het huwelijk volgens mij geen contracten die na ontbinding nog jarenlange verplichtingen met zich meebrengen. Doorgaans is er bij vrij daging een finale afrekening en is het klaar. Daarin is het huwelijk heel bijzonder.
Laat onverlet dat je weet if iig zou moeten weten wat je tekent, en dan na afloop zeuren over de verplichting die je zelf bent aangegaan, en dan bij de rechtbank gelijk krijgen. Dat zou pas raar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven