Stom koelkast probleem
maandag 4 november 2019 om 11:36
Mijn koelkast heeft een stom en irritant probleem.
In de achterwand zit het koelelement, eigenlijk een soort extra wandje tegen de achterkant van de koelkast. (binnenin). En in de rechteronderhoed van dat extra wandje vormt zich telkens een grote klont ijs. Geen idee hoe dat kan want de koelkast staat op 4 graden. Soms smelt dat volgens mij ook een beetje, want de bodem van mijn groentebak en de bodem van de koelkast zijn regelmatig nat. Maar het water op de bodem van de koelkast zelf bevriest dus ook. Vandaag de koelkast schoongemaakt en ik heb met een mes het ijs weg moeten halen.
Het afvoerbuisje voor vocht is gewoon open, het probleem zit bij de koelwand.
Iemand die weet hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?
Heb de fabrikant al eens gebeld en die zei dat ik de temperatuur iets omhoog moest doen, maar dat helpt niet. Er zit geen garantie meer op de koelkast.
In de achterwand zit het koelelement, eigenlijk een soort extra wandje tegen de achterkant van de koelkast. (binnenin). En in de rechteronderhoed van dat extra wandje vormt zich telkens een grote klont ijs. Geen idee hoe dat kan want de koelkast staat op 4 graden. Soms smelt dat volgens mij ook een beetje, want de bodem van mijn groentebak en de bodem van de koelkast zijn regelmatig nat. Maar het water op de bodem van de koelkast zelf bevriest dus ook. Vandaag de koelkast schoongemaakt en ik heb met een mes het ijs weg moeten halen.
Het afvoerbuisje voor vocht is gewoon open, het probleem zit bij de koelwand.
Iemand die weet hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?
Heb de fabrikant al eens gebeld en die zei dat ik de temperatuur iets omhoog moest doen, maar dat helpt niet. Er zit geen garantie meer op de koelkast.
maandag 4 november 2019 om 13:12
Het kan best zijn dat hij niet altijd even hard koelt. Door temperatuursverschillen ontstaat condens en dat bevriest weer als hij hard gaat koelen omdat de temperatuur niet koud genoeg is. Als het al een oudje is, zou ik toch denken aan een nieuwe. Als hij inderdaad vaker en langer zijn best moet doen om op temperatuur te blijven, dan verbruikt dat meer stroom dan wanneer er een constante temperatuur is.
maandag 4 november 2019 om 13:15
Volgens MilieuCentraal is het altijd lonend om een oudere koelkast te vervangen, zelfs als hij nog niet eens zo heel oud is. https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -vriezers/ . Toch een overweging waard, al heeft niet iedereen meteen het geld op de plank liggen natuurlijk.
maandag 4 november 2019 om 13:18
Klopt wat je schrijft Ceylon, maar ik heb net 2000 euro aan mijn huis uitgegeven en ik kan niet bezig blijven met strooien vandaar mijn terughoudendheid om dat er ook nog eens tegenaan te gooien. Maar goed, je hebt gelijk, zou best weleens veel energie kunnen kosten.
maandag 4 november 2019 om 13:49
Deze staat op mijn verlanglijstje.
Er is maar één nadeel en dat is de kleur. Ik heb nu een mooie tomatenrode koelkast staan en daar ben ik erg aan gehecht en dan nu dus zo'n bleekscheet, dat zal de sfeer in mijn keukentje best wel veranderen. Maar goed, deze is niet alleen de favoriet van een testteam, maar wat mij vooral over de streep trok is de 36Db aan geluid, erg belangrijk voor een huis met een open keuken.
https://www.bol.com/nl/p/lg-gbb61pzgfn- ... ontent=txl
Er is maar één nadeel en dat is de kleur. Ik heb nu een mooie tomatenrode koelkast staan en daar ben ik erg aan gehecht en dan nu dus zo'n bleekscheet, dat zal de sfeer in mijn keukentje best wel veranderen. Maar goed, deze is niet alleen de favoriet van een testteam, maar wat mij vooral over de streep trok is de 36Db aan geluid, erg belangrijk voor een huis met een open keuken.
https://www.bol.com/nl/p/lg-gbb61pzgfn- ... ontent=txl
maandag 4 november 2019 om 14:36
Ik heb ook even gesnuffeld en deze gevonden, ook weinig geluid en no frost en heeft een aparte koelaandrijving voor koelkast en vriezer gedeelte. En zo nog wat handige dingen.
https://www.bcc.nl/keuken/koelkast/koel ... -ef/219459
maandag 4 november 2019 om 14:42
Maud, deze heb ik al een tijd. Ben er ontzettend tevreden over. Hij oogt 'slank' maar is heel ruim. Dat komt omdat Samsung niet van die dikke wanden heeft. Ook de vriezer vind ik fijn met hoge transparante lades. En 2 groentenlades is ook erg handig. Aanradertje dus!Maud*de*Braose schreef: ↑04-11-2019 14:36Ik heb ook even gesnuffeld en deze gevonden, ook weinig geluid en no frost en heeft een aparte koelaandrijving voor koelkast en vriezer gedeelte. En zo nog wat handige dingen.
(Alleen de 'eierbakjes' zijn onhandig, maar op die plek bewaar ik medicijnen die koel moeten en ik heb aparte eierbakjes in een ander gedeelte gezet)
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
maandag 4 november 2019 om 14:55
Dat is fijn om te horen Blond! Ik zie hem wel zitten eigenlijk.Oudblond schreef: ↑04-11-2019 14:42Maud, deze heb ik al een tijd. Ben er ontzettend tevreden over. Hij oogt 'slank' maar is heel ruim. Dat komt omdat Samsung niet van die dikke wanden heeft. Ook de vriezer vind ik fijn met hoge transparante lades. En 2 groentenlades is ook erg handig. Aanradertje dus!
(Alleen de 'eierbakjes' zijn onhandig, maar op die plek bewaar ik medicijnen die koel moeten en ik heb aparte eierbakjes in een ander gedeelte gezet)
maandag 4 november 2019 om 14:59
Ei moet je sowieso niet in de koelkast bewaren.Oudblond schreef: ↑04-11-2019 14:42Maud, deze heb ik al een tijd. Ben er ontzettend tevreden over. Hij oogt 'slank' maar is heel ruim. Dat komt omdat Samsung niet van die dikke wanden heeft. Ook de vriezer vind ik fijn met hoge transparante lades. En 2 groentenlades is ook erg handig. Aanradertje dus!
maandag 4 november 2019 om 15:12
Mij is ooit verteld dat het ei omwille van de poreuse schaal geurtjes van andere dingen opneemt. Maar daar merk ik niets van.
maandag 4 november 2019 om 15:16
Snel rondje googelen leert me dat ze wel in de koelkast moeten. Aanbevolen in het doosje en niet in de deur omdat die vaak open gaat en er dus plotse temperatuurverschillen zijn waardoor eieren gaan 'zweten' en dat bevordert de groei van bacteriën. Blijkbaar.
maandag 4 november 2019 om 19:33
Fluithaas schreef: ↑04-11-2019 13:15Volgens MilieuCentraal is het altijd lonend om een oudere koelkast te vervangen, zelfs als hij nog niet eens zo heel oud is. https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -vriezers/ . Toch een overweging waard, al heeft niet iedereen meteen het geld op de plank liggen natuurlijk.
maandag 4 november 2019 om 21:43
Ei droogt uit in de koelkast. Poreuze schaal.
Koelkast wordt geacht droog (droger?) Van binnen te zijn dan de omgeving. De poreuze schaal laat ei dan vocht verliezen waardoor deze sneller bederft.
Ei bewaar je liefst op een koelere donkere plek. Bv kelder. Vers ei is drie weken houdbaar.
(Tja.... ik houd kippen....)
jouw leven is een keuze
maandag 4 november 2019 om 22:09
Ik weet niet of het al gevraagd is maar hoe oud is de koelkast? Ik had 7 jaar geleden een tafelmodelvriezer van een vriendin gekregen die toen ook allang niet meer nieuw was. Maar ik was er zo vlak na mn scheiding blij mee. Wel vaak ontdooien en veel ijsafzetting. Afgelopen zomer zag ik een vergelijkbare vriezer in de aanbieding. Maar wel AA+.
Dat is best snel terug verdiend en inmiddels weer een beetje in betere doen .Toen heb ik m vervangen
Dat is best snel terug verdiend en inmiddels weer een beetje in betere doen .Toen heb ik m vervangen