Huilend kind op de peuterspeelzaal

04-11-2019 20:55 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Onze zoon gaat vanaf dat hij 2 Jaar is naar de Peuterspeelzaal. Hij heeft alleen de eerste 2/3 weken moeten huilen als ik weg ging. Verder heeft hij het altijd naar zijn zin gehad.. nu sinds een aantal weken huilt hij iedere morgen als ik weg ga (gelukkig maar een paar minuutjes) en zegt dan dat hij graag met mij mee terug naar huis wil... Hij is nu 3,5 jaar. Kan dit komen doordat hij toe is aan school? Ik hoor dit veel mensen dan zeggen, maar vraag me af of dit dan ook echt zo is. Is dit voor iemand herkenbaar?
Voor mij niet herkenbaar (gelukkig). Je hebt vast al aan van alles geprobeerd te denken wat veranderd kan zijn? (Leidsters, andere kindjes, ander speelgoed, ruzietje of voorval onder kindjes geweest??) Wat zegt de groepsleidster erover??
Nope herken het niet maar sommige kindjes zijn echt wel toe aan school.

Mijn kinderen huilen nooit als ik ze naar de crèche of school breng.
Candy16 schreef:
04-11-2019 20:59
Voor mij niet herkenbaar (gelukkig). Je hebt vast al aan van alles geprobeerd te denken wat veranderd kan zijn? (Leidsters, andere kindjes, ander speelgoed, ruzietje of voorval onder kindjes geweest??) Wat zegt de groepsleidster erover??
Ik merk wel dat hij een sinds een tijdje een leidster niet meer zo leuk vindt... hij kan me niet vertellen waarom dit is. Misschien moet ik dat eens bespreken daar. Ik heb het er wel al eerder met een leidster over gehad en zij vond niet dat hij zich anders gedraagt door de dag heen (gelukkig maar).
staafmixer schreef:
04-11-2019 20:59
Nope herken het niet maar sommige kindjes zijn echt wel toe aan school.

Mijn kinderen huilen nooit als ik ze naar de crèche of school breng.
Wat fijn! Ik heb dit ook eerder nooit gehad, zelfs na 6 weken zomervakantie hoefde hij nooit te huilen.
De mijne huilt juist omdat het afgelopen is. Hij mocht afgelopen vrijdag voor het eerst naar de psz en het was tranen met tuiten bij ophalen. Het duurde veel te kort en wilde nog “pelen mama”.

Mijn dochter die sinds sept naar de kleuterschool gaat heeft ineens last van verlatingsangst, het is zwaan kleef aan, bij ons in bed, de klas uitrennen omdat ze me zo gaat missen. Is vast een fase.
Ik denk dat ie even in fase zit waarin ie even meer bewust van zichzelf en zijn omgeving is geworden. Verhoudingen enz. In zo’n fase zijn overgangssituaties even lastig. Gewoon blijven doen wat je altijd deed. Hij speelt immers prima wanneer hij daar is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn dochter had op iets jongere leeftijd het ook minder naar haar zin. Had er ook mee te maken dat vriendinnetje naar een andere groep ging. Misschien vriendjes die al naar school zijn.
Hmm ik vind dat mensen altijd zo snel roepen dat een kind klaar is voor school. Ik ben zelf juf van de kleuters en krijg regelmatig de vraag van peuterouders - of hun kind eerder mag starten.
Het kan natuurlijk wel hoor.. Dat hij eraan toe is!

Ik denk dat je zoontje zich momenteel wat bewuster is van het feit dat jij weggaat.
Of misschien is er iets op de PSZ wat hij niet leuk vindt (angst voor een bepaald kindje, ziet de ouders van een ander kind langer blijven of terugkomen waardoor hij naar jou wilde, ik noem maar wat)
Kun je op een kinderlijke manier zijn dag evalueren mrt hem? Wat vond je het leukste van de dag? Met wie speelde je buiten? Waarmee speelde je binnen? Naast wie zat je met het fruit eten? Etc.
Girafjes schreef:
04-11-2019 21:32
Hmm ik vind dat mensen altijd zo snel roepen dat een kind klaar is voor school. Ik ben zelf juf van de kleuters en krijg regelmatig de vraag van peuterouders - of hun kind eerder mag starten.
Het kan natuurlijk wel hoor.. Dat hij eraan toe is!

Ik denk dat je zoontje zich momenteel wat bewuster is van het feit dat jij weggaat.
Of misschien is er iets op de PSZ wat hij niet leuk vindt (angst voor een bepaald kindje, ziet de ouders van een ander kind langer blijven of terugkomen waardoor hij naar jou wilde, ik noem maar wat)
Kun je op een kinderlijke manier zijn dag evalueren mrt hem? Wat vond je het leukste van de dag? Met wie speelde je buiten? Waarmee speelde je binnen? Naast wie zat je met het fruit eten? Etc.
Ja als hij er aan toe zou zijn moet ie toch echt wachten tot hij jarig is hoor, mijn intentie is ook niet om hem eerder naar school te laten gaan. Maar ben wel benieuwd waar dit gedrag ineens vanaf komt.

Zijn dag evalueren doe ik iedere keer.. hij zegt dan ook nooit dat het niet leuk was (gelukkig). Ik merk wel steeds meer dat hij 1 leidster niet meer zo leuk vindt, hij vraagt iedere keer of zij er is en als mijn antwoord ja is begint hij te huilen/zeuren. Ik heb hem al eens vaker op een kinderlijke manier gevraagd waarom hij het niet leuk vindt bij haar, maar dat kan hij mij niet vertellen.
Misschien even met die leidster over heben? Kan heel losjes. Maar het kan zijn dat er iets kleins gebeurd is, dat hij wellicht in zijn hoofd groter maakt?
Misschien vindt zij dat je zoontje moet oefenen met zelf de veters en rits dichtdoen en helpen de andere leidsters hem altijd gelijk. Of misschien is zij iets strenger met opruimen dan de rest of moet hij van haar z'n fruit opeten en van anderen niet. Ik noem maar iets.
Girafjes schreef:
04-11-2019 21:45
Misschien even met die leidster over heben? Kan heel losjes. Maar het kan zijn dat er iets kleins gebeurd is, dat hij wellicht in zijn hoofd groter maakt?
Misschien vindt zij dat je zoontje moet oefenen met zelf de veters en rits dichtdoen en helpen de andere leidsters hem altijd gelijk. Of misschien is zij iets strenger met opruimen dan de rest of moet hij van haar z'n fruit opeten en van anderen niet. Ik noem maar iets.
Ja ik denk inderdaad dat het is dat zij strenger oid is en dat hij haar daarom minder leuk vindt. Toch maar eens even met haar over kletsen (altijd lastig om zo’n gesprekje te hebben ☺️).
Hier wel herkenbaar. Begon idd rond 3,5 op zowel speelzaal als kinderopvang, terwijl dat nooit eerder een ding was, en hij overal superhappy was.

Kind kon goed praten en zei dat hij het niet meer leuk vond omdat het saai was, 'al zijn vrienden' al naar school waren en hij daar tussen 'baby's met luiers' zat.

Volgens juffen komt dit idd vaker voor, toe aan school zeiden ze ook, en dat was ook echt zo. Ze hebben m wat extra aandacht en verantwoordelijkheden gegeven, extra moeilijke puzzels gekocht etc. Toen ging het al beter, en de laatste maand hebben we een aftelkalender gemaakt, toen was het helemaal geen probleem meer.

Sterkte. Kunnen lange maanden worden ;)
nootboek schreef:
04-11-2019 21:54
Hier wel herkenbaar. Begon idd rond 3,5 op zowel speelzaal als kinderopvang, terwijl dat nooit eerder een ding was, en hij overal superhappy was.

Kind kon goed praten en zei dat hij het niet meer leuk vond omdat het saai was, 'al zijn vrienden' al naar school waren en hij daar tussen 'baby's met luiers' zat.

Volgens juffen komt dit idd vaker voor, toe aan school zeiden ze ook, en dat was ook echt zo. Ze hebben m wat extra aandacht en verantwoordelijkheden gegeven, extra moeilijke puzzels gekocht etc. Toen ging het al beter, en de laatste maand hebben we een aftelkalender gemaakt, toen was het helemaal geen probleem meer.

Sterkte. Kunnen lange maanden worden ;)
Onze zoon zegt inderdaad ook dat het saai is en ze “alleen maar” spelen. Ik zal het de leidsters eens voorleggen om hem misschien iets meer uitdaging proberen te geven.
Ik denk het tegenovergestelde.
Dat kind heeft behoefte aan zijn ouder(s).
Op het KDV had onze jongste ook duidelijke voorkeuren. 2 leidsters bliefte ze niet, 2 leidsters vond ze erg leuk. Later trok het bij. Onze oudste vond eerst iedereen best en later inderdaad ook een sterke voorkeur voor 2 leidsters en 1 kon wel inpakken. Tja, vind dat wel normaal. Je kan niet met iedereen goed kunnen en kinderen kunnen nog niet relativeren.
Is er een vriendje weggegaan? Bij mijn jongste was het vaste maatje weg... Dat was voor haar echt een probleem, omdat ze echt vooral met dat meisje speelde. Ze heeft het toen echt een tijd niet meer leuk gevonden.
Tintelfris schreef:
04-11-2019 22:41
Ik denk het tegenovergestelde.
Dat kind heeft behoefte aan zijn ouder(s).
Hij is twee keer per week drie uurtjes weg, de rest van de week is hij bij mij of mijn moeder. Ik denk dus niet dat dit het probleem is.
Als pedagogisch medewerkster kom ik dit regelmatig tegen. Kinderen hebben dan ineens even moeite met afscheid nemen. Ik stuur dan vaak na een paar minuten even een appje met foto als het kind weer aan het spelen is. Vaak hebben de ouders die foto dan al voordat ze weer thuis zijn.
Hier merk ik het ook wel eens hoor, dat je een 'aanvaring' met een peuter hebt en dat ze je dan even niet meer zo leuk vinden. Ik geef het wel altijd even door aan ouders. Dan weten ze wat er gebeurd is. Ik ben een keer door een peuter uit baldadigheid in mijn gezicht geslagen. Toen was ik ook echt wel even boos (even apart gezet op een stoeltje). Later met die peuter in gesprek gegaan en aangegeven dat ik geschrokken was, dat slaan pijn doet, maar dat het nu weer goed is. Die peuter trok toen ook een week of 2 wat meer naar mijn collega. Daarna was het ook weer goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven