Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 03:53
Omdat er potjes waren voor je ex in de bijstand en jij je baard moet scheren is het ok dat jonge meiden toiletpapier in hun vagina proppen, het bloed langs de benen in de schoenen drupt. Dat zal ze leren, de calvinistische zweep erover, zo voorkomen we dat deze meiden ooit de zelfde stommiteiten begaan als hun ouders en in de armoede raken. Ga maar werken voor je tampons! Zoiets?

Hulde aan diegenen in zorg en onderwijs die het heel normaal vinden om zo'n meisje af en toe een maandverband toe te schuiven.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:51
En wie denk je dat het maandverband tot haar 18de betaalt als kind - via Jeugdzorg - in een instelling geplaatst wordt omdat ouders niet deugen?


Sudrì schreef:
08-11-2019 22:53
De ouders.

De kinderbijslag, via de SVB, dacht ik.

Die wordt toch stopgezet voor de ouders?


https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... /index.jsp
snoesje666 wijzigde dit bericht op 09-11-2019 08:24
29.85% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
AngelEyes0192 schreef:
08-11-2019 21:00
En hoe veel jaar ben je ongesteld? X12. Dat is een heeeeeeel mooie vakantie.
En maar janken dat de zorgkosten stijgen
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
09-11-2019 08:22
De kinderbijslag, via de SVB, dacht ik.

Die wordt toch stopgezet voor de ouders?


https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... /index.jsp
Ik kreeg dubbele kinderbijslag toen mijn kind werd opgenomen.
Daarom heeft ie nu een degelijk scheerapparaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Sudrì schreef:
08-11-2019 21:04
Voor 3 tientjes heb je een elektrische.

Hoeveel mesjes verbruikt een man per maand?
Dus.....als ik vrouwen die geen geld hebben voor tampons aanraadt een cup te nemen, dan kan dat niet omdat die 20 euro een heul dure investering is die er ook niet vanaf kan. Maar een armlastige man moet wel effe 30 euro uitgeven voor een elektrisch apparaat?
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
08-11-2019 22:19
Ik ben wel van mening dat condooms echt vreselijk duur zijn, als een tiener die zelf moet kopen is haast niet te doen, durex is gemakkelijk een euro per condoom. Ik zou tegen die tijd waarschijnlijk een pakje condoom bij mijn tiener in het nachtkastje schuiven, bang dat ze het anders zonder gaan doen.
https://www.kruidvat.nl/seksualiteit/co ... gKEi_D_BwE

12 stuks met een smaakje voor nog geen 4 euro bij Kruidvat.

100 stuks zonder smaakje voor € 24,99.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
09-11-2019 08:22
De kinderbijslag, via de SVB, dacht ik.

Die wordt toch stopgezet voor de ouders?


https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... /index.jsp
Niet perse. Mijn zoon woont in een instelling en omdat wij inderdaad kosten maken voor levensonderhoud krijgen wij gewoon kinderbijslag.
En wees gerust, we moeten die kosten elk jaar aantonen.
-Darkside- schreef:
09-11-2019 08:28
Dus.....als ik vrouwen die geen geld hebben voor tampons aanraadt een cup te nemen, dan kan dat niet omdat die 20 euro een heul dure investering is die er ook niet vanaf kan. Maar een armlastige man moet wel effe 30 euro uitgeven voor een elektrisch apparaat?
Vrouwen hebben toch ook een epileer- en of scheerapparaat nodig?
Het-groepje schreef:
08-11-2019 07:25
Ik heb ze, ik vind het een gedoetje met bewaren tot je weer een was draait (heb een iets te leuk uitziend waszakje ervoor waarvan een kind zich een keer rot schrok van de inhoud)
en verder vind ik als ik veel moet fietsen de knoopjes niet zo fijn zitten.
Verder heb ik diverse soorten besteld, heb een mirena spiraal dus niet veel nodig en ben erachter dat ik de kleinsten het allerfijnste vind.
Ik heb ook de wasbare onderbroek met maandverband erin geprobeerd, die zitten bij mij alsof er stront moet worden opgevangen, gestoffeerde deel te ver naar achteren dus dat is voor mij ook niks.

Dus samengevat:
ik vind de onderbroek met alles erin niks ivm pasvorm en ik vind de knoopjes bij een dikkere wasbare maandverband niet lekker zitten.
Ik ga eens per zoveel tijd naar Duitsland en dat koop ik een goedkope doos biologisch afbreekbare maandverband en die zit het best.
Voor de rest ben ik allergisch.
Ach, dat arme kind, je zult maar zo'n ontdekking doen :p

Zijn die wasbare maandverbanden zo dik ja? Had ergens een blog gelezen dat ze zo verrassend dun waren. Misschien verschilt dat per merk.
Biologisch afbreekbaar klinkt ook goed. Waar haal je dat precies? Ik woon aan de grens dus dat valt ook nog te overwegen als ik minder afval wil produceren.
-Darkside- schreef:
09-11-2019 08:28
Dus.....als ik vrouwen die geen geld hebben voor tampons aanraadt een cup te nemen, dan kan dat niet omdat die 20 euro een heul dure investering is die er ook niet vanaf kan. Maar een armlastige man moet wel effe 30 euro uitgeven voor een elektrisch apparaat?
Nee, ik adviseer een baard te laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n cup is een grote gok.. Wat als je er niet tegen kan? Of het er niet goed in krijgt? Heb je zo 20 euro weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zien jullie dat voor je als jonge meiden om de armoede van hun ouders een cup moeten gebruiken? Je dochter die om de les even in de school-wc haar cupje gaat legen, vervolgens naar de wasbak gaat, cupje spoelt met koud en daarna warm water, terug de toilet in gaat om cupje weer in te doen. Oh ja, daarna de vloer nog even dweilt en de wasbak schoon maakt van de spetters die ze heeft achtergelaten terwijl ze het cupje spoelde.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 09:57
Hoe zien jullie dat voor je als jonge meiden om de armoede van hun ouders een cup moeten gebruiken? Je dochter die om de les even in de school-wc haar cupje gaat legen, vervolgens naar de wasbak gaat, cupje spoelt met koud en daarna warm water, terug de toilet in gaat om cupje weer in te doen. Oh ja, daarna de vloer nog even dweilt en de wasbak schoon maakt van de spetters die ze heeft achtergelaten terwijl ze het cupje spoelde.
Feit is dat dit soort armoede in Nederland gewoon niet hoeft te bestaan. Ik erken dat veel mensen in een uitkeringssituatie niet ruim in het geld zitten, maar het is echt niet zo erg dat er geen maandverband af kan. Meestal komt het neer op foute prioriteiten stellen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-11-2019 06:21
Je leest slecht.
Er liepen verschillende gesprekken waaronder een over de hoogte van uitkeringen.

Het is prima als leerkrachten op scholen maandverband regelen als dat incidenteel nodig is.

Waar ik op tegen ben is dat het structureel verstrekt wordt door scholen.
Scholen zijn leerinstellingen en er worden al steeds meer taken achter de voordeur geschoven.

Het verstrekken van tampons etc. kan geen taak zijn van een school maar moet blijven waar het hoort bij ouders / opvoeders.
En als een ouder daarin verzaakt dan laten we dat kind zakken als een baksteen.

Tampons en maandverband is hygiëne, geen luxe, geen hobby, geen uiterlijk. De hele school is er bij gebaat als kinderen handen kunnen wassen na het plassen, als meisjes fatsoenlijk op tijd hun verband kunnen wisselen.

En het zijn niet alleen kinderen met ouders die domme dingen doen. Het zijn ook kinderen zelf die domme dingen doen en vergeten voldoende maandverband mee te nemen. Of onverwachts ongesteld worden. Of dat het wel heel erg zwaar is deze keer.

Ik had zeker weten minder gespijbeld en minder ziek gemeld als er zo maandverband te pakken was in het toilethokje. En mijn moeder had echt alle soorten en maten thuis liggen. Maar voortdurend dat stiekeme gedoe van dingen in je broekzak stoppen, stress dat je je zesde en laatste tampon erin stopt. Gun die meiden een fatsoenlijke middelbare schooltijd met net iets minder stress en help hen en de school aan een fatsoenlijke hygiëne. En dan gewoon vrij te pakken, niet dat je het af moet halen bij die ietwat grijzende man achter de balie.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
09-11-2019 08:28
Dus.....als ik vrouwen die geen geld hebben voor tampons aanraadt een cup te nemen, dan kan dat niet omdat die 20 euro een heul dure investering is die er ook niet vanaf kan. Maar een armlastige man moet wel effe 30 euro uitgeven voor een elektrisch apparaat?
Scheerapparaten liggen voor een habbekrats bij de kringloop. Zouden ze er ook cups verkopen?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 10:20
En als een ouder daarin verzaakt dan laten we dat kind zakken als een baksteen.

Tampons en maandverband is hygiëne, geen luxe, geen hobby, geen uiterlijk. De hele school is er bij gebaat als kinderen handen kunnen wassen na het plassen, als meisjes fatsoenlijk op tijd hun verband kunnen wisselen.

En het zijn niet alleen kinderen met ouders die domme dingen doen. Het zijn ook kinderen zelf die domme dingen doen en vergeten voldoende maandverband mee te nemen. Of onverwachts ongesteld worden. Of dat het wel heel erg zwaar is deze keer.

Ik had zeker weten minder gespijbeld en minder ziek gemeld als er zo maandverband te pakken was in het toilethokje. En mijn moeder had echt alle soorten en maten thuis liggen. Maar voortdurend dat stiekeme gedoe van dingen in je broekzak stoppen, stress dat je je zesde en laatste tampon erin stopt. Gun die meiden een fatsoenlijke middelbare schooltijd met net iets minder stress en help hen en de school aan een fatsoenlijke hygiëne. En dan gewoon vrij te pakken, niet dat je het af moet halen bij die ietwat grijzende man achter de balie.
Gewoon, in een automaat. Net zoals condooms bijvoorbeeld. Je stopt er een euro in, of 50 cent, en je krijgt je maandverband, of je tampon. Waarom gratis?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou niet weten waarom scholen dat standaard gratis zouden moeten verstrekken.
Alle reacties Link kopieren
Omdat wc papier ook gratis is
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-11-2019 10:03
Feit is dat dit soort armoede in Nederland gewoon niet hoeft te bestaan. Ik erken dat veel mensen in een uitkeringssituatie niet ruim in het geld zitten, maar het is echt niet zo erg dat er geen maandverband af kan. Meestal komt het neer op foute prioriteiten stellen.
Bij veel mensen gebeurt er iets geks in hun hoofd als ze weinig geld hebben. Dan denken ze niet meer aan volgende week, maar alleen aan nu. En daar helpt geen pilletje, opvoeding, therapie, straf of wat dan ook tegen, dat zit ingebakken in je instinct.

Daarom ben ik er voorstander van om zo veel mogelijk te voorkomen dat jonge mensen al terugvallen op dit instinct en zo niet leren vooruit te kijken. En een pak maandverband op school kan daaraan mee helpen.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 10:28
Bij veel mensen gebeurt er iets geks in hun hoofd als ze weinig geld hebben. Dan denken ze niet meer aan volgende week, maar alleen aan nu. En daar helpt geen pilletje, opvoeding, therapie, straf of wat dan ook tegen, dat zit ingebakken in je instinct.
Voor veel mensen is dit idee zo beangstigend, dat ze krampachtig vasthouden aan het idee dat het gewoon domme mensen zijn die in dit soort gevallen dus domme keuzes maken.

Het idee dat ze zelf in een dergelijke situatie ineens ook niet meer instaat blijken om rationele keuzes te maken is te eng.
En het idee dat iedereen in zo'n situatie kan komen laten ze al helemaal niet toe.

Keuzes, eigen verantwoordelijkheid, maakbaarheid...... bah.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Sudrì schreef:
08-11-2019 23:34
Ik vind dat ik dit als mens moet doen, voor kinderen in een kwetsbare situatie die vaak niemand anders hebben die dat voor ze doet.
Dit.
Dit hele gesprek doet me denken aan wat er hier thuis gebeurt als ik 1 kind meeneem om te winkelen (ander kind had niks nodig en ook geen zin).
Het andere kind hangt dan als een havik op de tassen bij binnenkomst en het kan inderdaad gebeuren dat er haarelastiekjes zijn gekocht en opgeschoren kind ook zijn deel eist.
'maar er is niet aan mij gevraaaaagd of ik onderbroeken met een glitter rand wil, huil'.
Want ja, iemand zou ook maar iets krijgen, al is het een maandverbandje, wat jij niet hebt of toevallig al geld aan hebt uitgegeven.

Het komt hier echt niet voor dat als ik een meisje een maandverbandje of tampon geef haar vriendinnen en masse ook komen halen, het is meer 'pfoe gelukkig heb ik dit gênante moment niet'.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 10:28
Bij veel mensen gebeurt er iets geks in hun hoofd als ze weinig geld hebben. Dan denken ze niet meer aan volgende week, maar alleen aan nu. En daar helpt geen pilletje, opvoeding, therapie, straf of wat dan ook tegen, dat zit ingebakken in je instinct.

Daarom ben ik er voorstander van om zo veel mogelijk te voorkomen dat jonge mensen al terugvallen op dit instinct en zo niet leren vooruit te kijken. En een pak maandverband op school kan daaraan mee helpen.
Ik heb het een tijd lang met verdomd weinig geld moeten rooien. Dan was ik blij als ik een paar statiegeldflessen had en die leverde ik dan in en dan kon ik weer wat kopen. Maar ik dacht altijd aan wat er aan noodzakelijke lasten moest worden voldaan, en extraatjes, daar dacht ik wel tien keer over na, want misschien was er zomaar iets wat nog harder nodig was. Gezond verstand. Dus als ik moest kiezen tussen een goedkoop flesje wijn of een pak toiletpapier dat nodig was, dan ging het toiletpapier vóór. Dan maar geen flesje wijn. Ranja is ook lekker. Ik bedoel, ook mensen met weinig geld hebben (hopelijk) hersens.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pffh ik koop nooit flessen drinken. Is geldverspilling. Je kan ook water en thee drinken.
Ik ben er ook voor dat er op toiletten op scholen gewoon maandverband en tampons liggen. Ook op de basisschool. En dat er ook gewoon een afvalbak in het toilet staat - je kunt niet van die jonge meiden verwachten dat ze het maandverbandje in een papiertje wikkelen en dat dan buiten het toilet, waar iedereen het kan zien, in een prullenbak moeten gooien.
Van volwassenen mag je best verwachten dat ze verstandige keuzes maken. Doen ze dat niet, dan dragen ze zelf de consequenties.
Maar hun kinderen zouden die consequenties niet moeten dragen. Die dragen ze al voldoende: oude kleding, antiek mobieltje, zevendehands fiets - maar laat ze in elk geval hun schoolperiode zonder zorgen over bloedvlekken op hun kleren kunnen doorlopen. Dan kunnen ze daarna hun eigen keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-11-2019 10:23
Gewoon, in een automaat. Net zoals condooms bijvoorbeeld. Je stopt er een euro in, of 50 cent, en je krijgt je maandverband, of je tampon. Waarom gratis?

Als je tampons of maandverband gratis gaat verstrekken, is er nooit genoeg, en komt er handel op gang. Men neemt meer mee naar huis om vakantie, weekend en dergelijke te overbruggen, of verkopen voor zacht prijsje aan andere mensen in de buurt die ook weinig te makken hebben
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven