Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Ja? Net als bij handenzeep, toiletpapier en suikerzakjes?

Ik denk dat maandverband een beetje te gênant is voor tieners om erin te gaan lopen handelen. Het is tenslotte alleen te verkrijgen op het damestoilet van de middelbare school.
Lopervanhiernaardaar schreef:
09-11-2019 10:58
Als je tampons of maandverband gratis gaat verstrekken, is er nooit genoeg, en komt er handel op gang. Men neemt meer mee naar huis om vakantie, weekend en dergelijke te overbruggen, of verkopen voor zacht prijsje aan andere mensen in de buurt die ook weinig te makken hebben
Dat is met alles wat je gewoon zomaar neer legt. Maar gewoon beschikbaar vind ik wel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Kan niet wachten tot er illegale handel in maandverband komt.. Haha wat een mop!
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 10:20
En als een ouder daarin verzaakt dan laten we dat kind zakken als een baksteen.

Tampons en maandverband is hygiëne, geen luxe, geen hobby, geen uiterlijk. De hele school is er bij gebaat als kinderen handen kunnen wassen na het plassen, als meisjes fatsoenlijk op tijd hun verband kunnen wisselen.

En het zijn niet alleen kinderen met ouders die domme dingen doen. Het zijn ook kinderen zelf die domme dingen doen en vergeten voldoende maandverband mee te nemen. Of onverwachts ongesteld worden. Of dat het wel heel erg zwaar is deze keer.

Ik had zeker weten minder gespijbeld en minder ziek gemeld als er zo maandverband te pakken was in het toilethokje. En mijn moeder had echt alle soorten en maten thuis liggen. Maar voortdurend dat stiekeme gedoe van dingen in je broekzak stoppen, stress dat je je zesde en laatste tampon erin stopt. Gun die meiden een fatsoenlijke middelbare schooltijd met net iets minder stress en help hen en de school aan een fatsoenlijke hygiëne. En dan gewoon vrij te pakken, niet dat je het af moet halen bij die ietwat grijzende man achter de balie.
:yes: dat zou mooi zijn.
Alsof je een spoor van bloed achterlaat van wc naar wasbak wil je dat cupje kunnen zuiveren.
Prop dan even wat wcpapier in je broek of giet dat ding leeg in de wc.
Er wordt wel gezocht naar het uiterste door sommigen hier hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
09-11-2019 10:58
Als je tampons of maandverband gratis gaat verstrekken, is er nooit genoeg, en komt er handel op gang. Men neemt meer mee naar huis om vakantie, weekend en dergelijke te overbruggen, of verkopen voor zacht prijsje aan andere mensen in de buurt die ook weinig te makken hebben
Bij mij op de middelbare school kon je vragen om maandverband. Niks geen handel of iets. Het was al genant om het te vragen
Heanig an
thistle schreef:
09-11-2019 09:57
Hoe zien jullie dat voor je als jonge meiden om de armoede van hun ouders een cup moeten gebruiken? Je dochter die om de les even in de school-wc haar cupje gaat legen, vervolgens naar de wasbak gaat, cupje spoelt met koud en daarna warm water, terug de toilet in gaat om cupje weer in te doen. Oh ja, daarna de vloer nog even dweilt en de wasbak schoon maakt van de spetters die ze heeft achtergelaten terwijl ze het cupje spoelde.
Gek toch dat ik die problemen niet heb.
Alle reacties Link kopieren
SadSloth schreef:
09-11-2019 12:41
Bij mij op de middelbare school kon je vragen om maandverband. Niks geen handel of iets. Het was al genant om het te vragen
Omdat je er om moet vragen. Als je het bij de toiletten legt is het iedere keer weg. Ook op de basisschool in groep 8, daarom ligt het nu in de klas.
thistle schreef:
09-11-2019 10:22
Scheerapparaten liggen voor een habbekrats bij de kringloop. Zouden ze er ook cups verkopen?
Joh dat is mijn punt helemaal niet.
Het punt is dat alternatieven zoals cups en wasbaar maandverband bij voorbaat worden afgewezen omdat dat een investering vereist. Maar als er gezegd wordt dat scheerspullen ook heel duur zijn wordt er koudweg gezegd dat die heren gewoon een elektrisch apparaat moeten kopen.
pejeka schreef:
09-11-2019 10:37
Ik heb het een tijd lang met verdomd weinig geld moeten rooien. Dan was ik blij als ik een paar statiegeldflessen had en die leverde ik dan in en dan kon ik weer wat kopen. Maar ik dacht altijd aan wat er aan noodzakelijke lasten moest worden voldaan, en extraatjes, daar dacht ik wel tien keer over na, want misschien was er zomaar iets wat nog harder nodig was. Gezond verstand. Dus als ik moest kiezen tussen een goedkoop flesje wijn of een pak toiletpapier dat nodig was, dan ging het toiletpapier vóór. Dan maar geen flesje wijn. Ranja is ook lekker. Ik bedoel, ook mensen met weinig geld hebben (hopelijk) hersens.
Als je statiegeldflessen had gaf je overduidelijk je geld verkeerd uit. Dom hoor.
-Darkside- schreef:
09-11-2019 12:47
Joh dat is mijn punt helemaal niet.
Het punt is dat alternatieven zoals cups en wasbaar maandverband bij voorbaat worden afgewezen omdat dat een investering vereist. Maar als er gezegd wordt dat scheerspullen ook heel duur zijn wordt er koudweg gezegd dat die heren gewoon een elektrisch apparaat moeten kopen.
Cups zijn gewoon niet zo geschikt voor onzekere jonge tieners. Die krijgen er over het algemeen al geen tampon in, laat staan dat je kunt verwachten dat ze in de school-wc gaan lopen prutsen met zo'n ding. En het leven voor deze leeftijd is al gênant genoeg zonder dat ze daarmee allerlei capriolen moeten uithalen om het een beetje discreet schoon te spoelen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
09-11-2019 12:54
Cups zijn gewoon niet zo geschikt voor onzekere jonge tieners. Die krijgen er over het algemeen al geen tampon in, laat staan dat je kunt verwachten dat ze in de school-wc gaan lopen prutsen met zo'n ding. En het leven voor deze leeftijd is al gênant genoeg zonder dat ze daarmee allerlei capriolen moeten uithalen om het een beetje discreet schoon te spoelen.
Eens, ik kreeg er geen tampon in toen ik een tiener was, pas nadat ik seks had gehad (en ik was een laatbloeier daarin). Daarnaast zijn die wc's druk en zijn er naast elkaar een paar wasbakken, die zitten niet in de wc's zelf. Daar moet je toch niet aan denken als puber...
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
09-11-2019 12:43
Omdat je er om moet vragen. Als je het bij de toiletten legt is het iedere keer weg. Ook op de basisschool in groep 8, daarom ligt het nu in de klas.

Zoiets gaat inderdaad echt niet werken. Genoeg zullen er netjes 1 of 2 pakken hoor! maar geheid dat een paar hun tas ermee vol gaan stoppen.
Is zelfs met die hondenpoepzakjes al zo. Hele rollen worden in 1x leeggetrokken, loopt je daar met 200 zakjes :sarcastic: .. en een ander grijpt mis.
Of gewoon het simpele schaaltje met pepermunt in menig restaurant.
Ja, binnen het zicht zal men er netjes 1 of 2 pakken.. maar als het even kan gaat er een volle hand uit die schaal.
Mensen kunnen echt heel kinderlijk hebberig worden als iets 'gratis' is.
Ja... maar bij tienermeisjes zal het reuze meevallen.
Immers.. je moet dan ook met je handen vol met maandverbandjes teruglopen naar je klaslokaal....

Met de hondenpoepzakjes komt het doordat er tekorten ontstaan. Ik ken dat wel van ergens waar chronisch tekort aan toiletpapier was. Effect: het kostte nog veel meer toiletpapier, doordat mensen het gingen hamsteren voor het geval dat het weer eens op was.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
09-11-2019 16:07
Ja... maar bij tienermeisjes zal het reuze meevallen.
Immers.. je moet dan ook met je handen vol met maandverbandjes teruglopen naar je klaslokaal....

Met de hondenpoepzakjes komt het doordat er tekorten ontstaan. Ik ken dat wel van ergens waar chronisch tekort aan toiletpapier was. Effect: het kostte nog veel meer toiletpapier, doordat mensen het gingen hamsteren voor het geval dat het weer eens op was.
Het verdwijnt in een tas.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
09-11-2019 10:22
Scheerapparaten liggen voor een habbekrats bij de kringloop. Zouden ze er ook cups verkopen?
Als enthousiast kringloopster koop ik spullen voor hygiëne daar echt niet.

Ook niet die bruisvoetenbadjes. In gedachten zie ik allemaal schimmels tieren...

Ik heb er wel eens 1 euro voor een epilady betaald en alleen het snoertje meegenomen, mijn eigen snoertje was namelijk stuk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
09-11-2019 11:17
Kan niet wachten tot er illegale handel in maandverband komt.. Haha wat een mop!
Het zal niet eens gaan om "handel" in die zin dat het verkocht gaat worden. Maar als het gratis verkrijgbaar is op school en je ongezien zo veel kunt pakken als je wilt, zijn er nu eenmaal milieus die het dan logisch vinden dat je gewoon een hele voorraad mee naar huis neemt, want dan wil moeder ook wel meeprofiteren van het gratis materiaal, en tante kan het ook wel gebruiken, en je zus, en je nichtje, enz. Voor je het weet profiteren hele families ervan. Terwijl het bedoeld was voor de leerlingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gatinmijnsok schreef:
09-11-2019 16:26
Het verdwijnt in een tas.
En hebben ze geen tas dan gaat het onder hun jas.
Ik heb net even zitten rekenen. In ons vrouwenhuishouden wordt voor ongeveer 13 euro per maand aan maandverband en tampons uitgegeven. Daarvan gaat 6,50 naar de grootverbruiker die zeven dagen iets nodig heeft en Always gebruikt. We hebben alledrie ons eigen merk, dus een half badkamerkastje nodig voor alle voorraad :-) Het lijkt me dat ook minima die gemiddeld 4,30 per persoon wel moeten kunnen ophoesten (en dan heb je dus A-merken).
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-11-2019 11:08
Dat is met alles wat je gewoon zomaar neer legt. Maar gewoon beschikbaar vind ik wel normaal.





Dat is wel wat anders dan vrije verstrekking.
Je hebt als school ook een pleister, paracetamol en andere dingen uit een EHBO trommel.
Dat je voor nood wat tampons etc. beschikbaar hebt lijkt me logisch gezien de leeftijd van de scholieren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik las net dit artikel: https://www.ad.nl/utrecht/angst-voor-he ... ~ad8f5e14/

In Utrecht willen ze gratis maandverband en tampons aanbieden aan de armen omdat ze bang zijn dat vrouwen die het niet kunnen betalen het gaan hergebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven