Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
17-11-2019 13:20
dat jij er wel last van hebt zegt helemaal niets over je stabiliteit, jij mag daar ook gewoon last van hebben. Je had blijkbaar alsnog een goede reden om het te doen, anders had je het niet gedaan. Ik heb er geen last van, wel van de hele situatie, niet van de abortus, ik wilde die foetus zo snel mogelijk uit mijn lijf. Maar ik denk dat iedereen er gewoon in mag staan zoals zij erin staat.
Precies dat.
De enige die kan en mag beslissen is de vrouw.
Dat is de wet. Die gelukkig voor mij ook past bij mijn mening en bij de mening van de overgrote meerderheid in NL.

Neemt niet weg dat ik het goed vind dat mensen met een andere mening die ook kunnen laten horen.

En dan heb ik het niet over het groepje extremisten wat zichzelf voor lul zet voor een kliniek.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
17-11-2019 13:17
En bedankt.

Bij mij is het 19 jaar, 7 maanden en 5 dagen geleden.
Ik heb het er wél last van.
Dat wist ik trouwens voor ik het uit liet voeren hoor. Dat ik er de rest van mijn leven mee bezig zou zijn, dat ik er op mijn sterfbed aan zal denken.

Voor zover ik weet ben ik verder niet extreem labiel en ook niet bekend bij veilig thuis. En mijn eerdere kind en latere kinderen ook niet.

Wat ik wel weet is dat ik helemaal niets heb met absolute voorstanders (het was voor de bestwil van dat kind. Kots) en tegenstanders (hoef ik waarschijnlijk niet toe te lichten).
En dat ik van alle personen die ik ken waarvan ik weet dat ze een abortus hebben ondergaan weet dat er, ook na jaren, uiteraard nog sprake is van iets van verdriet en iets van schuldgevoel. Ook bij degenen die 100% achter hun keuze staan en dat zo weer zouden doen.
Iets van verdriet is logisch schrijf ik toch? Dat is niet raar. Je houdt ook je hele leven last van een overlijden van een naaste. Dat is normaal en logisch. Als je daardoor niet meer kunt functioneren dan is er iets mis. Zo bedoel ik het.
Sarah30 schreef:
17-11-2019 13:15
Moet je het verhaal wat het meisje heeft gedaan tijdens de mars voor het leven gisteren maar eens opzoeken. Ze is geholpen met woonruimte, babyspullen en word nog steeds geholpen en begeleid. En ja er bieden mensen gratis woonruimte aan etc. Dus dit is erg kortzichtig geredeneerd en niet de waarheid.
Och en dit verhaal dan? Gebeurde in Ierland maar kan elk land zijn die tegen abortus is. Maar dat boeit jou toch niet. Mensen zoals jij zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk

"Schaamte, schande. De druppel die de emmer deed overlopen was de vermijdbare dood van Savita Halappanavar, die in 2012 op haar 31ste een pijnlijke miskraam kreeg en stierf door bloedvergiftiging omdat artsen de foetus niet weg wilden halen toen het mis ging. Haar dood bracht mensen in beweging. Overal begonnen Ieren zich te schamen voor de manier waarop hun land vrouwen behandeld. Een muurschildering met haar portret veranderde in een herdenkingsmonument. Ieren begonnen campagnes te voeren en losvaste organisaties op te richten om de abortuswetgeving te veranderen. De sociale revolutie van onderaf verliep precies volgens de lijnen die Kwame Appiah in kaart bracht in zijn boek De Erecode – niet langer de vrouwen moeten zich schamen omdat ze een zwangerschap af willen breken, maar de fanaten die hen de dood in drijven of hen naar Engeland jagen om daar in eenzaamheid gepaste gezondheidszorg te krijgen".

https://dezesdeclan.wordpress.com/2018 ... ijk-maken/
yette schreef:
17-11-2019 13:13
Probleem met deze discussie vind ik dat er weer eens net wordt gedaan alsof we over het algemeen extreem progressief en gemakkelijk met ongewenste zwangerschappen omgaan. Dat is pertinent niet waar. Abortus is nog steeds omstreden, ondanks dat we dit stukje zelfbeschikkingsrecht wettelijk voor elkaar hebben gekregen. Dat het makkelijk zou zijn, is iets dat de pro-life-beweging roept om hun eigen bemoeienis te rechtvaardigen.
Mooie samenvatting.
feow schreef:
17-11-2019 13:17
En bedankt.

Bij mij is het 19 jaar, 7 maanden en 5 dagen geleden.
Ik heb het er wél last van.
Dat wist ik trouwens voor ik het uit liet voeren hoor. Dat ik er de rest van mijn leven mee bezig zou zijn, dat ik er op mijn sterfbed aan zal denken.

Voor zover ik weet ben ik verder niet extreem labiel en ook niet bekend bij veilig thuis. En mijn eerdere kind en latere kinderen ook niet.

Wat ik wel weet is dat ik helemaal niets heb met absolute voorstanders (het was voor de bestwil van dat kind. Kots) en tegenstanders (hoef ik waarschijnlijk niet toe te lichten).
En dat ik van alle personen die ik ken waarvan ik weet dat ze een abortus hebben ondergaan weet dat er, ook na jaren, uiteraard nog sprake is van iets van verdriet en iets van schuldgevoel. Ook bij degenen die 100% achter hun keuze staan en dat zo weer zouden doen.
:hug: En dat geloof ik zeker.
Ieder mens heeft recht om te leven!
Hoezo kleine onschuldige kinderen vermoorden?
Onbegrijpelijk!
Ik stoor me aan het egoïsme/ individualisme. Of je nu voor of tegen bent, Heb oog voor de vrouw , heb oog voor het ongeboren leven. Ik weet helaas uit ervaringsverhalen dat er juist voorbij gegaan word aan dat emotionele stuk. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat iemand die behoefte niet heeft, ook al zijn ze er.

Ik heb de vrouw gisteren gezien op het podium met een klein baby meisje in haar armen. Tot 2 x toe abortus willen doen vanwege praktische redenen; omdat er geen geld was, geen hulp,geen woonruimte. Ze heeft zelf de keuze mogen maken. Maar omdat er zoveel hulp werd aangeboden en nog steeds heeft ze het kindje laten komen. Het raakte me erg toen ik het zag. En helemaal toen haar vriend het podium op kwam en onder het oog van 10 duizenden mensen haar ten huwelijk vroeg.
Orchideemiep schreef:
17-11-2019 13:43
Onbegrijpelijk!
Ieder mens heeft recht op een fijn leven.
Maar willekeurig kinderen op de wereld zetten, omdat een ander bepaalt dat het moet leven. Dat is pas onbegrijpelijk!
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 13:57
0.30% gewijzigd
redbulletje schreef:
17-11-2019 12:17
Seksueel actieve vrouwen moeten zich dus jarenlang volpompen met hormonen om zich te beschermen tegen zwangerschap...
Nou ja, volpompen......
Je kunt ook overdrijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Orchideemiep schreef:
Onbegrijpelijk!
abortus is niet een klein onschuldig kind vermoorden.
Ik ken niet veel vrouwen die een abortus hebben ondergaan. Zelf heb ik wel een abortus laten uitvoeren. Het was het meest logische en verantwoordelijke om te doen en ik heb er geen moment aan getwijfeld of het de juiste beslissing was. Erna heb ik zowel fysiek als mentaal nooit last gehad van dat besluit. Geen schuldgevoel, geen schaamte, geen verdriet, geen pijn. Het was en is goed zo.

Ik heb me trouwens daarna laten steriliseren en alhoewel ik 27 was, heeft geen enkele arts daar bezwaar tegen gemaakt. Ik had wel twee kinderen, dus misschien was dat de reden dat er geen bezwaar tegen werd gemaakt? Ik heb voorafgaand aan de sterilisatie uitgebreide gesprekken gehad met de huisarts én de gynaecoloog die doorvroegen op allerlei, als 'en wat als je je kinderen verliest? wat als je nog meer kinderen wilt?' enzovoorts. Voorafgaand aan de abortus had ik vergelijkbare gesprekken over motivatie en 'zeker weten' met de huisarts en iemand bij de abortuskliniek.
Sudrì schreef:
17-11-2019 13:51
Ieder mens heeft recht op een fijn leven.
Maar willekeurig kinderen op de wereld zetten, omdat een ander bepaald dat het moet leven. Dat is pas onbegrijpelijk!
Mee eens.
Francien2019 schreef:
17-11-2019 12:36
Nogmaals, mensen die absoluut niet zwanger willen worden omdat ze al drie kinderen hebben, moslima of christen zijn en tegen hun geloof in onbeschermde of onvoldoende beschermde seks voor het huwelijk hebben of geen geld hebben of wat voor reden dan ook om niet zwanger te willen worden moeten hun uiterste best doen om dat dan ook niet te worden.

Mensen met een verstandelijke beperking, psyciatrische achtergrond zouden wellicht op een andere manier en extra beschermd moeten worden.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen abortus. Ik vind alleen dat er te weinig gedaan wordt om abortus te voorkomen. Juist omdat het geen lolletje is. Abortus zou een uiterste noodgreep moeten zijn voor degenen die echt niet anders kunnen.
Waarom denk jij dat dat in het overgrote deel van de gevallen niet zo is?

David Dunning
Sarah30 schreef:
17-11-2019 13:50
Ik stoor me aan het egoïsme/ individualisme. Of je nu voor of tegen bent, Heb oog voor de vrouw , heb oog voor het ongeboren leven. Ik weet helaas uit ervaringsverhalen dat er juist voorbij gegaan word aan dat emotionele stuk. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat iemand die behoefte niet heeft, ook al zijn ze er.

Ik heb de vrouw gisteren gezien op het podium met een klein baby meisje in haar armen. Tot 2 x toe abortus willen doen vanwege praktische redenen; omdat er geen geld was, geen hulp,geen woonruimte. Ze heeft zelf de keuze mogen maken. Maar omdat er zoveel hulp werd aangeboden en nog steeds heeft ze het kindje laten komen. Het raakte me erg toen ik het zag. En helemaal toen haar vriend het podium op kwam en onder het oog van 10 duizenden mensen haar ten huwelijk vroeg.
Ze wilde dus best een kind, maar had geldproblemen. Ik wil geen kind omdat ik gewoon géén kind wil. Kunnen ze me nog zoveel toewerpen en toezeggen, ik wil het niet! Ik wil ook niet dat er een product van mijn genen rondloopt, dus baren en afstaan zou ook geen optie voor mij zijn geweest. Nu heb ik in mijn vruchtbare leven nooit een abortus nodig gehad, maar ik had geen seconde geaarzeld als ik wél de pech had gehad met mijn anticonceptie.
Sarah30 schreef:

Als emotie een argument is, welke rol speelt dan de emotie van een vrouw die ongewenst zwanger is en het verschikkelijk vindt? Die gevoelens van paniek, walging, hopeloosheid ervaart bij elke seconde van het zwanger zijn, laat staan het idee de zwangerschap te voldragen?

Beide kanten kunnen met ontroerende, emotionele en schokkende verhalen komen.
Jij wordt geraakt door verhalen die jouw overtuiging ondersteunen. Prima, mooi verhaal hoor. Het is alleen geen argument om over het lichaam en leven van anderen te beslissen.

Trouwens tegenstrijdig dat je individualisme bekritiseert maar wel met argumenten komt die uit persoonlijke verhalen bestaan.
This is an unacceptable timeline
vivaratje schreef:
17-11-2019 12:58
Ik heb Baudet werkelijk nog nooit horen zeggen dat hij tegen abortus is. Dit is echt een pertinente leugen in de wereld gebracht door de establishment
https://www.ad.nl/politiek/kritiek-baud ... ~a8f69d5c/

Mosterd natuurlijk, ik was even een uurtje gezellig aan het doen met mijn niet-geaborteerde vruchten. :roll:
solomio wijzigde dit bericht op 17-11-2019 14:11
14.18% gewijzigd

David Dunning
Malinois schreef:
17-11-2019 13:34
Iets van verdriet is logisch schrijf ik toch? Dat is niet raar. Je houdt ook je hele leven last van een overlijden van een naaste. Dat is normaal en logisch. Als je daardoor niet meer kunt functioneren dan is er iets mis. Zo bedoel ik het.
Weet je, ik ben het met bijna alles wat je schrijft heel erg eens, en ben blij dat jij het zo goed onder woorden kunt brengen.
(Verschil is dat jij als kind prolifefolders rondbracht en ik als kind met demonstraties meeliep en abortusvrijliedjes zong)

Maar iemand die na acht jaar nog in tranen uitbarst beschrijven zoals jij deed vind ik heel naar. Dat is een goed voorbeeld van iets wat je extra eenzaam maakt. Dat veroordelende of hokjesstopperige.
Ik geloof echt dat er heel veel vrouwen zijn die het een moeilijke tijd vonden met een lastige beslissing en die vervolgens dat (al dan niet makkelijk) achter zich hebben kunnen laten. Ik hoop dat dit de overgrote meerderheid is. Maar ik weet ook dat er echt veel vrouwen zijn die wel verdriet/moeite houden. Dat kan er ook bij horen en dat is niet gek, of slecht, of labiel, of reden om tegen abortus te zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Sarah30 schreef:
17-11-2019 13:31
Dat is wat de stichting schreeuw om leven doet
Die stichting doet ook andere dingen die ik zeer verderfelijk vind.

David Dunning
Orchideemiep schreef:
Onbegrijpelijk!
:facepalm:

David Dunning
Sarah30 schreef:
Lees jij de reacties wel? Er is juist heel veel nazorg mogelijk na een abortus. Doe nou niet alsof alleen de anti-abortus-mensen het belang van de vrouw voorop stellen.

David Dunning
feow schreef:
17-11-2019 14:03
Weet je, ik ben het met bijna alles wat je schrijft heel erg eens, en ben blij dat jij het zo goed onder woorden kunt brengen.
(Verschil is dat jij als kind prolifefolders rondbracht en ik als kind met demonstraties meeliep en abortusvrijliedjes zong)

Maar iemand die na acht jaar nog in tranen uitbarst beschrijven zoals jij deed vind ik heel naar. Dat is een goed voorbeeld van iets wat je extra eenzaam maakt. Dat veroordelende of hokjesstopperige.
Ik geloof echt dat er heel veel vrouwen zijn die het een moeilijke tijd vonden met een lastige beslissing en die vervolgens dat (al dan niet makkelijk) achter zich hebben kunnen laten. Ik hoop dat dit de overgrote meerderheid is. Maar ik weet ook dat er echt veel vrouwen zijn die wel verdriet/moeite houden. Dat kan er ook bij horen en dat is niet gek, of slecht, of labiel, of reden om tegen abortus te zijn.
Goede post, feow.
Nova66 schreef:
16-11-2019 23:14
Anti-abortus, homohaat, zo maar 2 dingen die voort komen uit de nieuwe Nederlanders hun opvattingen.
Wel makkelijk om "nieuwe Nederlanders" maar weer de schuld te geven. De werkelijkheid is echter anders. Baudet was nog niet zo lang geleden behoorlijk kritisch was over abortus.
Avena schreef:
16-11-2019 23:17
En... in vier posts zijn we alweer bij 'de buitenlanders'... Knap hoor!
Foto's en video bekeken in het linkje? Heb je daar één demonstrant op kunnen ontdekken met een kleurtje?
Maakt niet uit joh. Dit forum wordt langzaam maar zeker het speeltuintje van PVV/FVD racisten.
Ik kan er persoonlijke meningen over hebben qua levensovertuiging/religie, maar ik ben voor het recht op abortus om dat ik vind dat een overheid niets heeft te zeggen over het lijf van iemand.

Waar ik wel dan moeite mee heb is een abortus in de laatste termijn als het op zich zelf zou kunnen leven, en er geen indicatie voor is als medisch of psychisch. Dan nog blijf ik bij mijn eerdere standpunt, maar je ziet met name in Amerika ook een beweging die zo veel mogelijk wil shockeren door voor abortus te zijn tot net voor de bevalling. Daar ben ik dan ook niet van gediend.

Maar mijn mening is dus gebaseerd op mijn overtuiging dat de overheid geen macht over iemands lijf hoort te hebben, en klaar. De rest is verschillen in wat men moralistisch vindt en en als je religieus bent: tussen de vrouw en God.
Wie boeit het nu of Truus uit Klazinaveen een abortus wil plegen?
Dat moet Truus toch lekker zelf weten in deze bomvolle wereld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven