Alternatief wieg
maandag 18 november 2019 om 22:48
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.
Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben
Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode
Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen
Alvast bedankt
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.
Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben
Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode
Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen
Alvast bedankt
dinsdag 19 november 2019 om 00:24
Dit telt ook als je flesvoeding wil geven hoor, tenzij jullie plan was om vriend alle nachten alles te laten doen ( en dan nog, op eigen kamer is echt zo achterhaald), het is echt fijner o ef niet uit te hoeven voor elke voeding. Mijn 2e baby moest na elke voeding een uur rechtop op een van ons liggen zodat de melk niet meteen terugkwam, en dat is ook echt fijner in je eigen bed.
dinsdag 19 november 2019 om 00:24
- M'n eigen was
- Beddengoed baby
- Boxkleed
- Kleding baby
- Wasbare luiers
En een droger die er gemiddeld 3-4 uur over doet om 1 was droog te krijgen. Drie wassen doen op een dag is dan al bijna niet te doen. En nee, ik heb geen ruimte voor een droogrek. Dan koop ik toch liever extra beddengoed/kleding ipv het risico te lopen dat ik zonder kom te zitten omdat alles vuil is.
Maargoed ik heb sowieso gewoon pech. Jongste is nu bijna 1 en mag sowieso nog steeds elke dag alles wassen omdat ze zoveel spuugt.
dinsdag 19 november 2019 om 00:26
Het ging erom of het nodig was om zoveel beddengoed aan te schaffen. Dat is het dus niet, ook niet als je het beddengoed meerdere keren per dag moet verschonen. Dat het makkelijker is, als je zo vaak moet verschonen, om meer beddengoed in huis te hebben, ben ik het mee eens, maar het is niet noodzakelijk.
dinsdag 19 november 2019 om 00:28
Ik had maar 1 baby tegelijk hoor, maar beide kinderen waren enorme spugers. Af en toe heeft ze in 3 uur tijd 4 setjes kleding volledig onder gespuugd en zo gaat dat helaas bijna elke dag. En al die hydrofieldoeken hebben me geen cent gekost en anders is het ook wel heel goedkoop te vinden op marktplaats.
dinsdag 19 november 2019 om 00:30
dinsdag 19 november 2019 om 00:31
Ik zeg nergens dat ik dat maar eens in de 3 dagen deed. Ik heb alleen wel wat meer te wassen dan alleen alles van de baby. Ik loop liever geen risico dat ik zonder kom te zitten.SallySpectra* schreef: ↑19-11-2019 00:19Nou ja, vaker wassen was kennelijk ook nog wel mogelijk als je dat maar eens in de 3 dagen deed.
dinsdag 19 november 2019 om 00:31
Ik heb ook niet alles gedeeld over de gegeven adviezen. Rooming in is echt nog steeds het gangbare advies.
dinsdag 19 november 2019 om 00:32
Wasmachine +/- 1 uur, droger 3-4 uur = 5uur per was.Suzan_1991 schreef: ↑19-11-2019 00:24- M'n eigen was
- Beddengoed baby
- Boxkleed
- Kleding baby
- Wasbare luiers
En een droger die er gemiddeld 3-4 uur over doet om 1 was droog te krijgen. Drie wassen doen op een dag is dan al bijna niet te doen. En nee, ik heb geen ruimte voor een droogrek. Dan koop ik toch liever extra beddengoed/kleding ipv het risico te lopen dat ik zonder kom te zitten omdat alles vuil is.
Maargoed ik heb sowieso gewoon pech. Jongste is nu bijna 1 en mag sowieso nog steeds elke dag alles wassen omdat ze zoveel spuugt.
7:00-12:00 was 1
12:00-17:00 was 2
17:00-23:00 was 3
Prima te doen hoor.
Ik snap dat het makkelijker is om meer beddengoed in huis te hebben, maar het is niet noodzakelijk.
dinsdag 19 november 2019 om 00:37
Dat is dan best veel voor 1 baby.Suzan_1991 schreef: ↑19-11-2019 00:28Ik had maar 1 baby tegelijk hoor, maar beide kinderen waren enorme spugers. Af en toe heeft ze in 3 uur tijd 4 setjes kleding volledig onder gespuugd en zo gaat dat helaas bijna elke dag. En al die hydrofieldoeken hebben me geen cent gekost en anders is het ook wel heel goedkoop te vinden op marktplaats.
dinsdag 19 november 2019 om 00:38
Ik ben nog van de oudere generatie en zou niet weten wat "rooming in" betekendSallySpectra* schreef: ↑19-11-2019 00:31Ik heb ook niet alles gedeeld over de gegeven adviezen. Rooming in is echt nog steeds het gangbare advies.
dinsdag 19 november 2019 om 00:43
Een was duurt hier 2-2.5 uur en een luierwas minimaal 3 uur.
Maargoed, ik vind het wel iets om rekening mee te houden in het geval dat je een kind krijgt met reflux. Niet iedereen heeft het fut/de tijd/de zin om de hele dag te wassen. Ik zeg ook niet dat ze nu stapels beddengoed in moet gaan kopen, maar bedoel meer dat ze wel rekening moet houden met dat het duurder uit kan vallen dan de bedoeling was. Wiegjes en aankleding verkopen overigens wel goed op marktplaats, dus ik zou me daar geen zorgen om maken.
dinsdag 19 november 2019 om 00:51
Is het ook, maar ze spuugt nu eenmaal zo ontzettend veel. Ik snap dat het voor anderen niet in te denken is, maar wat veel mensen bijv. aan kleding hebben voor hun baby voor een week, heb ik voor 1 dag. Dikke pech dat zowel mijn oudste als mijn jongste er behoorlijk last van hadden/hebben.
dinsdag 19 november 2019 om 02:08
Je bent niet de enige; hier nog een
Maar goed, wat een co-sleeper is, weet ik ook pas sinds ik hier op het forum lees...
Die doos uit Finland lijkt mij wel handig voor de eerste weken. En als iedere Finse baby in zo'n doos slaapt, zal dat hier in Nederland ook moeten lukken zou je zeggen?
dinsdag 19 november 2019 om 05:35
Wij hadden een wiegje geleend van iemand, omdat het ledikantje niet op onze slaapkamer paste. Dit had trouwens ook prima de kinderwagenbak kunnen zijn. De overtrekjes van het aankleedkussen pasten om het kinderwagenmatrasje. Een hydrofieldoek onder het hoofdje (zodat je bij spugen niet ook meteen het overtrekje hoefde te verschonen) en ik had twee kleine dekentjes van iemand gekregen en zelf drie kleine lakentjes gekocht.
Kort na de kraamweek hebben we haar al naar het ledikant in haar eigen kamer verplaatst omdat we geen oog dicht deden door al die nachtelijke geluidjes. Haar kamerdeur en onze kamerdeur lieten we dan open.
Het kleine beddengoed gebruikten we nog een tijd voor het buiten wandelen met de kinderwagen (winterbaby).
Mijn man was trouwens degene die de nachtelijke verschoningen deed en die haar 's nachts uit bed haalde om bij mij aan de borst te leggen.
Met ons tweede kind deden we alles hetzelfde.
Kort na de kraamweek hebben we haar al naar het ledikant in haar eigen kamer verplaatst omdat we geen oog dicht deden door al die nachtelijke geluidjes. Haar kamerdeur en onze kamerdeur lieten we dan open.
Het kleine beddengoed gebruikten we nog een tijd voor het buiten wandelen met de kinderwagen (winterbaby).
Mijn man was trouwens degene die de nachtelijke verschoningen deed en die haar 's nachts uit bed haalde om bij mij aan de borst te leggen.
Met ons tweede kind deden we alles hetzelfde.
dinsdag 19 november 2019 om 06:32
mijn ervaring is dus dat de hoeveelheid spullen die je nodig hebt voornamelijk afhankelijk is van of je een droger hebt. Hier een November baby (vorig jaar) en geen droger, dus dan ben je tussen de 2 en 3 dagen kwijt met droog krijgen. Dan heb je dus echt meer spullen nodig als je opeens vaker moet gaan verschonen.
TO: laat je niet gek maken, je kunt alles bijkopen, en je hoeft ook geen dure spullen te kopen, voor een paar cent heb je een paar lakentjes bij ikea (of andere goedkope winkel die ook nog gewoon het met de post bij je thuis aflevert)
dinsdag 19 november 2019 om 06:51
De kinderwagenbak wordt door de kraamzorg afgeraden voor de nacht. Komt doordat die helemaal dicht is rondom.
Onze baby ligt met vier maanden nog in de co-sleeper. Ik vind dat heel makkelijk want ze wordt nog twee keer per nacht wakker. Kan dat met speentje sussen maar is zo een stuk makkelijker want hoef mijn bed niet uit. Ik slaap dan ook weer makkelijker door als wanneer ik er echt uit moet.
Het beddengoed van de co sleeper/ wieg is hetzelfde als voor de kinderwagen. Ik red het wel met drie lakentjes en twee dekentjes (als er een in de was is pak ik het dekentje van het wiegje gewoon in de kinderwagen en andersom). Wat dat betreft geen e ca kosten dus. Had bij de oudste geen co sleeper en dus alleen een bedje gemaakt en een matrasje aangeschaft en die gaan straks gewoon via marktplaats weer verder.
Het zijn echter wel adviezen hoor. Ik kan rooming in echt aanraden. Ik vind het gewoon fijn baby zo dichtbij. Maar niet iedereen vindt het een succes.
Onze baby ligt met vier maanden nog in de co-sleeper. Ik vind dat heel makkelijk want ze wordt nog twee keer per nacht wakker. Kan dat met speentje sussen maar is zo een stuk makkelijker want hoef mijn bed niet uit. Ik slaap dan ook weer makkelijker door als wanneer ik er echt uit moet.
Het beddengoed van de co sleeper/ wieg is hetzelfde als voor de kinderwagen. Ik red het wel met drie lakentjes en twee dekentjes (als er een in de was is pak ik het dekentje van het wiegje gewoon in de kinderwagen en andersom). Wat dat betreft geen e ca kosten dus. Had bij de oudste geen co sleeper en dus alleen een bedje gemaakt en een matrasje aangeschaft en die gaan straks gewoon via marktplaats weer verder.
Het zijn echter wel adviezen hoor. Ik kan rooming in echt aanraden. Ik vind het gewoon fijn baby zo dichtbij. Maar niet iedereen vindt het een succes.
dinsdag 19 november 2019 om 07:05
florence13 schreef: ↑19-11-2019 06:32mijn ervaring is dus dat de hoeveelheid spullen die je nodig hebt voornamelijk afhankelijk is van of je een droger hebt. Hier een November baby (vorig jaar) en geen droger, dus dan ben je tussen de 2 en 3 dagen kwijt met droog krijgen. Dan heb je dus echt meer spullen nodig als je opeens vaker moet gaan verschonen.
TO: laat je niet gek maken, je kunt alles bijkopen, en je hoeft ook geen dure spullen te kopen, voor een paar cent heb je een paar lakentjes bij ikea (of andere goedkope winkel die ook nog gewoon het met de post bij je thuis aflevert)
Het beddengoed dat is in de ochtend was, ligt in de avond al weer op mijn bed. Zonder droger. Lakentjes zijn echt zo droog. Goed ruim uithangen, eventueel nog een ventilator laten blazen en met een uurtje of zes/zeven is alles droog.
dinsdag 19 november 2019 om 07:08
dinsdag 19 november 2019 om 07:13
Dat ligt aan je huis. In mijn oude huis, waar kind toevallig ook is geboren, was mijn was na een week (in augustus, dus nog niet eens de natte herfst) nog niet droog en stond dus te walmen midden in de woonkamer (anders stond het in de weg). Ik heb toen maar meteen een droger aangeschaft en die paste prima in dat piepkleine huisje.
dinsdag 19 november 2019 om 07:14
precies, ik heb nu een laken in ongeveer 1.5 dag droog als het echt koud is duurt dat langerMevrouw75 schreef: ↑19-11-2019 07:13Dat ligt aan je huis. In mijn oude huis, waar kind toevallig ook is geboren, was mijn was na een week (in augustus, dus nog niet eens de natte herfst) nog niet droog en stond dus te walmen midden in de woonkamer (anders stond het in de weg). Ik heb toen maar meteen een droger aangeschaft en die paste prima in dat piepkleine huisje.
dinsdag 19 november 2019 om 07:25
Hier sliepen de kinderen de eerste weken in de kinderwagenbak. Wij dachten van te voren ook dat het ledikant wel gelijk kon, maar onze kraamhulp vond de oudste er echt te klein voor en adviseerde de kinderwagenbak, omdat we dus geen wieg in huis hadden. Ik wilde voor de 2e alsnog een wieg kopen maar mijn man vond dat hormonaal van mij en zonde van het geld voor die paar weken dus nummer 2 heeft ook in de kinderwagenbak geslapen. ( En daarna nog een tijd in het campingbedje op onze kamer)