Werk & Studie alle pijlers

Pedagogisch Medewerker, KDV - tips

19-11-2019 19:06 16 berichten
Hi allemaal,

Ik ben 30 jaar maar wil een switch maken qua baan. Nu ben ik aan het kijken om me om te scholen tot pedagogisch medewerker om in een kinderdagverblijf te gaan werken. Ik heb verschillende opleidingen online bekeken om te volgen naast mijn werk. Maar vraag me af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld een opleiding van het NTI? En zijn er hier mensen die parttime in een kinderdagverblijf werken? Ik ben ook wel benieuwd wat jullie ongeveer verdienen. Natuurlijk altijd goed om te weten waar ik aan moet denken qua salaris. Verdere tips zijn natuurlijk welkom.

Groetjes Renate.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik werk al zo´n 20 jaar in de kinderopvang en ben nog nooit iemand tegen gekomen met een NTI-opleiding. Het grootste probleem lijjkt mij de ontberekende stage-ervaring (om niet aangenomen te worden). Er is nu echter een groot personeelstekort, met name op de buitenschoolse opvang centra.

Het salaris kan je opzoeken in de CAO Kinderopvang. Voor een functie op MBO-niveau verdient het goed, maar er zijn amper doorgroeimogelijkheden, je verdient elk jaar wel iets meer, met de nadruk op iets.

Echt heel veel vrouwen ervaren het werken op een kinderdagverblijf na hun 40-50e als te zwaar,houd dat in je achterhoofd. Het is echt ook keihard werken! Werken op een BSO is lichamelijk veel minder zwaar, maar is natuurlijk weer heel anders.
Ik heb mijn SPW-3 via NTI en werk in de kinderopvang, het Is dus zeker mogelijk.
Maar waarom niet werken en leren?
Such a beautiful place to be with Friends.
Mijn bedoeling is inderdaad om te werken en leren. Mijn huidige baan houd ik dan aan, en ondertussen leren. Bij NTI moet ik ook verplicht stage lopen, dus het zal me aan stage ervaring niet ontbreken! BSO trekt me eigenlijk niet zo, ik zou graag met baby’s en peuters werken van 0-4 jaar.
Ik bedoel Een BBL opleiding, werken in de kinderopvang en gelijk je opleiding doen.
Maar krijg ik dan ook een salaris? Want ik heb wel een vast inkomen nodig. Ik heb hier geen ervaring mee, dacht altijd dat BBL een soort stage was waar je niet voor betaald kreeg. Misschien zie ik dit verkeerd. Ga me eens inlezen. Bedankt!
Rvis schreef:
19-11-2019 22:11
Maar krijg ik dan ook een salaris? Want ik heb wel een vast inkomen nodig. Ik heb hier geen ervaring mee, dacht altijd dat BBL een soort stage was waar je niet voor betaald kreeg. Misschien zie ik dit verkeerd. Ga me eens inlezen. Bedankt!
Ja dan krijg je gewoon betaald.
Wat hierboven ook al gezegd wordt, er is een groot personeelstekort binnen de kinderopvang. Ik zou inderdaad kijken of je een BBL traject kunt doen. Ik weet dat ze bij mijn werkgever verschillende BBL trajecten aanbieden. Hierbij ben je stagiaire, maar je krijgt wel gewoon betaald. Iemand met een NTI opleiding ben ik nog nooit iemand tegen gekomen
Ik heb op een babygroep (0-2 jaar) gewerkt, 4 dagen per week. De meesten werkten bij ons 4 dagen. Wij maakten dagen van 10 uur.

Wat wil je weten? Vraag gerust raak.
Ik heb even wat gegoogled, maar hier in Limburg kan ik niet eens een BBL opleiding vinden! Alleen Gilde Opleidingen, maar dan zit ik waarschijnlijk tussen allemaal tieners?

Bij NTI staat overigens wel dat het een erkende opleiding is door ministerie van onderwijs. Maar BBL klinkt nu toch ook wel aantrekkelijk, als ik een gepaste school kan vinden.
Misschien dat je organisaties bij jou in de buurt kan benaderen met de vraag of ze ook BBL aanbieden? Vaak starten ze bij ons in feb. en Sept met de BBL leertrajecten
Ik heb de opleiding Ped. Medewerker via het LOI gedaan. Ik moest 480 stage uren maken, tegen een minimale vergoeding, en werk nu op een KDV. Voor de opleiding staat 18 maanden. Ik heb er bijna twee jaar over gedaan omdat ik ook gelijk ned. 3F heb gedaan en het Nederlands examen twee keer per jaar wordt afgenomen.
Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang start je met €2047 bruto op basis van 36 uur per week. Dit loopt op tot €2793 bruto na 12 jaar werkervaring. Bij Capabel onderwijs kun je in 1 jaar je MBO 3 halen. Capabel staat niet fantastisch bekend, maar het is wat je er zelf van maakt. Als jij je werk serieus neemt en op je stage een goede en betrouwbare indruk maakt dan komt het wel goed, sowieso in de huidige markt waarin er een groot tekort is aan pm-ers. Capabel biedt BOL en BBL.
Ik ben gisteren naar een open dag geweest hier in de buurt, waar ook iemand van een kinderdagverblijf aanwezig was om vragen aan te stellen. Nu dacht zij dat het lastig was voor mij om aangenomen te worden als BBL student, omdat ik geen relevante opleiding hiervoor heb gevolgd, of al werkervaring op dit gebied heb. Ze zei, je bent dan niet als volledig persoon inzetbaar, terwijl je wel betaald moet worden, en dat er dan ook nog de wet van IKK was, dat ze niet “zomaar iemand” op een groep mogen zetten. Dit begrijp ik uiteraard allemaal, alleen... Hoe kan ik me dan ooit via een werk-leerweg omscholen?

Ik heb zometeen een telefonische afspraak met iemand die hoofd leidster is op een KDV om ook wat vragen te stellen, maar zijn er mensen hier die ook tegen dit probleem aan zijn gelopen? En zo ja, tips hoe je dit hebt aangepakt?
Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan. Zij had ook geen ervaring, dat was bij veel kdv's lastig. Maar uiteindelijk heeft ze er 1 gevonden die haar toch aannam.
Het KDV kan wel een subsidie ontvangen voor jou.
Ze mocht inderdaad het eerste jaar (van de in totaal 2) niet alleen voor de groep. Vanaf jaar 2 wel volgens mij.
Rvis schreef:
25-11-2019 19:13
Ik ben gisteren naar een open dag geweest hier in de buurt, waar ook iemand van een kinderdagverblijf aanwezig was om vragen aan te stellen. Nu dacht zij dat het lastig was voor mij om aangenomen te worden als BBL student, omdat ik geen relevante opleiding hiervoor heb gevolgd, of al werkervaring op dit gebied heb. Ze zei, je bent dan niet als volledig persoon inzetbaar, terwijl je wel betaald moet worden, en dat er dan ook nog de wet van IKK was, dat ze niet “zomaar iemand” op een groep mogen zetten. Dit begrijp ik uiteraard allemaal, alleen... Hoe kan ik me dan ooit via een werk-leerweg omscholen?

Ik heb zometeen een telefonische afspraak met iemand die hoofd leidster is op een KDV om ook wat vragen te stellen, maar zijn er mensen hier die ook tegen dit probleem aan zijn gelopen? En zo ja, tips hoe je dit hebt aangepakt?
Bij mijn dochter werkt wel iemand die de opleiding doet terwijl ze daar werkt. Volgens mij was ze eerst een paar maanden een soort stagiair, dus boventallig. Maar daarna telde ze gewoon als medewerker. Het zou kunnen dat ze inderdaad niet alleen mag openen en sluiten, maar dat is nooit echt een probleem, omdat er toch altijd meer dan 1 iemand tegelijk werkt.

Gezien hoe hard ze staan te springen om mensen, lijkt het me dat je die toch ergens zou moeten kunnen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven