Iemand ervaring met te hoge bloeddruk begin zwangerschap?

21-11-2019 22:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond dames,

Bij mijn eerste had ik zwangerschapsvergiftiging en werd ik ingeleid. (11 jaar geleden) maar dit ontstond pas in de laatste 2 maanden van de zwangerschap.
De 2 zwangerschappen daarna altijd een nette bloeddruk gehad en spontaan bevallen.

Bij de laatste zwangerschap mijn zoontje halverwege verloren maar geen problemen gehad met mijn bloeddruk.

Nu ben ik pas 6 weken zwanger en vandaag voor het eerst naar de verloskundige geweest. Mooie echo met kloppend hartje maar mijn bloeddruk is 140 / 105 . Ik schrok er een beetje van.. morgen moet ik terug komen om opnieuw te meten en is hij weer zo hoog dan naar de gynaecoloog .

Heeft iemand dit ook meegemaakt aan het begin van de zwangerschap ? Hoe is het toen verder gegaan? Wat kan ik verwachten als ik hiervoor doorgestuurd wordt naar de gynaecoloog ? Hoe ging de rest van je zwangerschap ?

Ik begrijp dat het voor iedereen anders is / kan lopen maar ik hoop op wat ervaringsverhalen.

Liefs
anewlife wijzigde dit bericht op 21-11-2019 22:26
Reden: Toevoeging
5.91% gewijzigd
Foutje... wilde iets aanpassen
anewlife wijzigde dit bericht op 21-11-2019 22:26
Reden: Aanpassing
96.23% gewijzigd
Geen ervaring, want bij mij is ie aan de lage kant, maar hij moet echt meerdere keren hoog zijn willen ze van hoge bloeddruk spreken. Moest je bij je andere zwangerschappen niet onder behandeling van een gynaecoloog na zwangerschapsvergiftiging bij de eerste?
Klinkt als licht verhoogd. Je krijgt al getallen van 165 als je je lichtelijk ongerust ergens over voelt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
21-11-2019 22:49
Klinkt als licht verhoogd. Je krijgt al getallen van 165 als je je lichtelijk ongerust ergens over voelt.
Ik begreep dat het voornamelijk om de onderdruk gaat en dat bovendruk idd bijvoorbeeld stress gerelateerd kan zijn
Wat heb je al veel meegemaakt zeg :cry: hopelijk verloopt deze zwangerschap verder zonder al te veel problemen.

Ik had mijn bloeddruk op 140/90 en ook dat was al te hoog. Door naar gyn, hele zwangerschap onder controle gestaan, maar bloeddruk bleef tot 38 weken hetzelfde. Dus ik hoefde geen medicatie. Wel veel extra controles, maar ik had veel andere problemen. Uiteindelijk met 38 weken bloeddruk 160/110, nog voor 2 dagen bloeddrukmedicatie gekregen en op zondagavond ingeleid met een ballonnetje.

Dag na de bevalling was mijn bloeddruk weer normaal. Dat vond ik wel apart.
nachtvlinder1977 schreef:
21-11-2019 22:38
Geen ervaring, want bij mij is ie aan de lage kant, maar hij moet echt meerdere keren hoog zijn willen ze van hoge bloeddruk spreken. Moest je bij je andere zwangerschappen niet onder behandeling van een gynaecoloog na zwangerschapsvergiftiging bij de eerste?
Bedankt voor je reactie. Hopelijk is het morgen inderdaad goed.
Verloskundige in samenwerking met gynaecoloog. Moest in ieder geval wel altijd in het ziekenhuis bevallen daarna dus werd het meestal halverwege/ einde zwangerschap helemaal overgedragen aan gynaecoloog .
Mihoen62 schreef:
21-11-2019 22:51
Wat heb je al veel meegemaakt zeg :cry: hopelijk verloopt deze zwangerschap verder zonder al te veel problemen.

Ik had mijn bloeddruk op 140/90 en ook dat was al te hoog. Door naar gyn, hele zwangerschap onder controle gestaan, maar bloeddruk bleef tot 38 weken hetzelfde. Dus ik hoefde geen medicatie. Wel veel extra controles, maar ik had veel andere problemen. Uiteindelijk met 38 weken bloeddruk 160/110, nog voor 2 dagen bloeddrukmedicatie gekregen en op zondagavond ingeleid met een ballonnetje.

Dag na de bevalling was mijn bloeddruk weer normaal. Dat vond ik wel apart.
Ja heel spannend inderdaad en het onbezorgde gevoel is er wel een beetje vanaf. Helpt natuurlijk ook niet mee in een zwangerschap.

Jouw laatste stukje klinkt bekend. Erg hoog zeg onderdruk van 110! Ik vond de inleiding vreselijk. En ook met een ballonnetje om week te maken. Vervolgens vliezen gebroken en met infuus opgewekt. Heeft 27 uur geduurd toen.

Aan de ene kant een fijn idee als er extra controles zijn. Ze zitten er bovenop. Maar het liefst wil je natuurlijk dat het niet nodig is .

Bedankt voor je reactie en ben benieuwd morgen
Ja hier,

Tot ongeveer 20 weken. Geen medicatie gekregen omdat het enorm schommelde. Wel veel rust nemen. Na 20 weken onderdruk 80.
Tot mijn uitgerekende datum, weer hoog. Die avond ingeleid in ht zkh...
Ik was ook medium risk ivm de schommelde bloeddruk eerder in de zwangerschap. Wat geheel medisch werd dus.
Tijdens weeën kreeg ik zwangerschaps vergiftiging.

Tot 20 weken onder gynaecoloog daarna verloskundige praktijk ivm geen hoge bloeddruk/stabiele bloeddruk.
Bij 40 weken weer overgedragen aan ht zkh.
Ik vond het inleiden ook vreselijk. Op zondagavond ballonnetje gekregen en pas in de nacht van dinsdag op woensdag bevallen met vacuumpomp en behoorlijke nasleep.

Hopelijk is je onderdruk morgen weer lager, vanaf 90 sturen ze je door.

En die onderdruk van 110 voelde ik me ook heel beroerd door, liep hard op maar geen zwamgerschapsvergiftiging gelukkig.
Sterkte morgen, hopelijk valt het mee en kun je voorlopig bij de verloskundige blijven :hug:
Ik heb dat ook gehad en heb een hele heftige zwangerschap gehad. Mijn onderdruk bleef hoog, dus ik ben tientallen malen opgenomen geweest, kreeg op een gegeven moment een enorme hoeveelheid medicijnen, heb zelfs magnesium infusen gehad en moest regelmatig complete bedrust houden. Ook had ik uiteindelijk meerdere keren per week en aan het einde zelfs dagelijks controles.
Ook groeide mijn dochtertje daardoor niet goed en ben ik uiteindelijk ingeleid waarna mijn dochtertje met nog geen 2 kilo geboortegewicht ter wereld kwam.

Dat is verder helemaal goed gekomen gelukkig, ze is nu juist lang voor haar leeftijd en loopt cognitief ook voor op leeftijdgenootjes. Mijn bloeddruk is echter nooit meer goed gekomen. Volgens de neuroloog komt dat vaker voor en heeft dat ook een hormonale oorzaak.

Ik heb er verder geen last van, maar dat had ik in mijn zwangerschap ook niet en dat vond men juist het gevaarlijke aan de situatie.
Am Yisrael Chai!
Ik had 120/90, de vk vond dit hoog en gaat over een week week meten.
Zojuist weer geweest. Helaas nog steeds te hoog dus krijg een doorverwijzing naar een gynaecoloog.

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie.
Hè wat jammer. Sterkte met de rest van de zwangerschap.
Vorige zwangerschap met 33 weken hoge bloeddruk. Ik moest toen stoppen met werken en aan de medicatie. ( uiteindelijk zwangerschaosvergiftiging en met 37 weken ingeleid) Geen ervaring zo vroeg in de zwangerschap.

Met hoge bloeddruk krijg je inderdaad een doorverwijzing naar gynaecoloog en een indicatie ziekenhuis bevalling. Mocht je toch een hoge bloeddruk houden of aan de medicatie blijven.

Misschien een tip om een tensiemeter aan te schaffen. ( hoeft niet zo duur te zijn) Ik had die sowieso één aangezien ik in de zorg werk. maar zo kreeg de gynaecoloog een goed beeld hoe mijn bloeddruk er uit zag over ongeveer 3x per dag. Als je de bloeddruk bij de gynaecoloog op meet 1x in de zoveel tijd is het soms zn moment opname. Plus dat ik het gewoon makkelijk vond mocht ik me niet goed voelen kon ik het even meten. Maar dit is natuurlijk eigen keus.

Succes met de zwangerschap hopelijk mag alles verder goed gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven