kosten kinderdagverblijf

10-04-2009 22:25 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort weet ik dat ik zwanger ben Wij zouden straks ons kindje graag 2 of 3 dagen naar het kinderdagverblijf brengen. Waar ik alleen niet uitkom is hoeveel dit je ongeveer netto gaat kosten. Willen jullie me daarbij helpen?

Hoeveel krijgen jullie van de werkgever en overheid terug? Ik dacht dat jezelf ongeveer 1/3 moet betalen. Of denk ik nu te optimistisch
en als het wel kan zullen ze godbetert wel geld toe krijgen???
quote:fleurtje schreef op 11 april 2009 @ 09:09:

Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik ervan vind dat de lage inkomens zo ontzettend weinig hoeven te betalen.

Ik vind jouw uitspraken in dit topic een beetje stuitend. Deze, en ook die dat de kosten van d eopvang er eigenlijk helemaal niet toe zouden moeten doen.

Zou je dat ook roepen als je zelf aan het minimum zat?
bruto zo rond de 870, krijgen terug 710 dus we betalen zo 160 pmnd voor 3 dagen opvang, best te doen, uurprijs is hier 6.10

succes en gefeliciteerd!! en je niet meteen vergeten aan te melden voor opvang bij verschillende instanties, anders vis je misschien achter het net!
quote:fleurtje schreef op 11 april 2009 @ 09:18:

Daarom. En dan wordt er als argument gegeven dat ze dat kunnen solliciteren. Maar toch.Ja daaaaaag, als je moet solliciteren zet je de koters maar even bij de buuf of je moeder. Nee, ik kan me voorstellen dat je in de bijstand zit (of eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen want volgens mij is er werk zat als je wil werken maar goed, das een andere discussie) maar dan niet ook nog eens op mijn kosten (ja ja, de belastingbetaler) je koter op een kdv zetten hoor.
quote:SuzieLynn schreef op 11 april 2009 @ 09:23:

[...]

Ik vind jouw uitspraken in dit topic een beetje stuitend. Deze, en ook die dat de kosten van d eopvang er eigenlijk helemaal niet toe zouden moeten doen.

Zou je dat ook roepen als je zelf aan het minimum zat?Ja. Dat heb ik ook geroepen toen ik aan het minimum zat. Ben geen vvd-stemmer die overgaat op SP als het hem slecht gaat.
Als je kdv eigenlijk beter vindt, maar je brengt je kind naar een gastouder omdat dat goedkoper is, dan vind ik dát stuitend.
Fleurtje, ik vind het ergens best gek dat ik zo weinig hoef te betalen (nou ja, qua financiën niet natuurlijk, ik protesteer niet, maar het idee op zich). Mijn vriend heeft een aardig salaris, ik ben zelfstandige. Mijn inkomen voor de belasting is heel laag door de aftrekposten die je als zelfstandige krijgt, daardoor krijgen wij enorm veel terug van de kinderopvangkosten. Terwijl het inkomen er wel is, op zich. Niet dat ik nou het volle pond hoef te betalen maar als het ons 200 euro per maand zou kosten zou dat ook prima kunnen.
Bedankt voor jullie felicitaties en tips! Ik ga eens kijken op de site van de toeslagen! als ik iets vind horen jullie het!
Ik kijk op de site vd belastingdienst bij de proefberekening kinderopvang toeslag.

Nu word gevraagd hoeveel uur per maand opvang?

Maar hóe bereken ik dit?

Plan is om de jongste naar de opvang te doen voor 3 dagen in de week.

Bereken ik dan de uren vanaf het moment dat ik hem breng en hem weer ophaal?

Of deel ik de maandprijs met de uurprijs om zo het aantal uren-per-maand te weten?
wat ik gek vind, maar ik weet niet hoe je dat aan kan pakken is dat je in theorie maar 1 dag per jaar hoeft te werken om voor dat hele jaar tegemoedkoming te krijgen. Dus hele jaar kind op de creche, 1 dag oliebollen bakken in december en hopla toeslag is geregeld, en nog veel ook, want laag inkomen. Aan de andere kant als je werk zoekt en je hebt geen crecheplek vind je nooit werk natuurlijk. Eigenlijk zou je als werkzoekende boven aan de wachtlijst moeten staan ofzo, maar hoe je dat moet realiseren weet ik ook niet.
quote:FleurtjeFee schreef op 11 april 2009 @ 11:41:

Ik kijk op de site vd belastingdienst bij de proefberekening kinderopvang toeslag.

Maar hóe bereken ik dit?

Of deel ik de maandprijs met de uurprijs om zo het aantal uren-per-maand te weten?Als je kindje 3 dagen naar het kdv gaat moet je rekenen op 136 uur per maand. Je betaalt niet voor het aantal uren dat je hem daadwerkelijk haalt of brengt, maar voor het aantal dagdelen.
quote:Suze2 schreef op 11 april 2009 @ 09:28:

[...]

Ja daaaaaag, als je moet solliciteren zet je de koters maar even bij de buuf of je moeder. Nee, ik kan me voorstellen dat je in de bijstand zit (of eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen want volgens mij is er werk zat als je wil werken maar goed, das een andere discussie) maar dan niet ook nog eens op mijn kosten (ja ja, de belastingbetaler) je koter op een kdv zetten hoor.En als je dan een baan hebt gevonden na lang zoeken, kán je de baan niet aannemen simpelweg omdat er een wachtlijst van 2 jaar voor een kdv staat en je dus geen opvang hebt. Natuurlijk hebben mensen in de bijstand ook recht op opvang. Hoe wil je ze anders aan het werk krijgen? Moeten weer de oprecht goede die gewoon willen werken lijden onder de kwade? Lijkt me niet. Je zou dan eerder een wellicht strengere sollicitatieplicht bepleiten.
quote:FleurtjeFee schreef op 11 april 2009 @ 11:41:

Maar hóe bereken ik dit?

Of deel ik de maandprijs met de uurprijs om zo het aantal uren-per-maand te weten?

Op dit site van het kinderdagverblijf staat vaak vermeldt hoeveel uur per maand je moet rekenen voor het aantal dagen dat je je kind naar de opvang brengt

Ik heb net de berekening gedaan voor onze situatie en het viel mij mee! gelukkig!!! we zullen denk ik zo'n 120,00 per mnd zelf moeten betalen voor 2 dagen per week kinderdagverblijf
quote:arwen173 schreef op 11 april 2009 @ 12:17:

wat ik gek vind, maar ik weet niet hoe je dat aan kan pakken is dat je in theorie maar 1 dag per jaar hoeft te werken om voor dat hele jaar tegemoedkoming te krijgen. Dus hele jaar kind op de creche, 1 dag oliebollen bakken in december en hopla toeslag is geregeld, en nog veel ook, want laag inkomen. Aan de andere kant als je werk zoekt en je hebt geen crecheplek vind je nooit werk natuurlijk. Eigenlijk zou je als werkzoekende boven aan de wachtlijst moeten staan ofzo, maar hoe je dat moet realiseren weet ik ook niet.

Ja ik vind het ook wel apart. Maar aan de andere kant..

Die tegemoetkoming pomp je als het ware ook weer terug in de ''maatschappij'' door het kinderdagverblijf te betalen + je eigen bijdrage. Ongeacht of je ze wel of niet brengt..

Of zeg ik nu iets heel vreemds?
Tandpasta, hou er wel rekening mee dat prijzen fluctueren, in de zin van: volgend jaar kan het kabinet met een briljante inval weer tegemoetkoming verhogen of verlagen. Het verschil tussen december en januari was bij mij 150 euro in wat ik zelf moet betalen! Dus hou voor jezelf een marge aan met wat je zou kunnen betalen aan kdv zodat je niet opeens overvallen wordt en het dan niet meer kan betalen.
Tandpasta, dat is idd een mooi bedrag!

Op ''mijn'' kdv kost 3 dagen opvang 813 euro.

Uurprijs is 6.10.

En nu uitrekenen wat we zelf daarvan moeten betalen...
Suze, als jij je zin had gekregen had ik nooit meer kunnen werken. Ik heb geen opvang in de buurt, ben een maand of 9 werkloos geweest, waarvan ik er 3 zwangerschapsverlof had. In die laatste 6 maanden had ik dus géén werk en wél opvang én toeslag. Had ik het KDV zelf moeten betalen dan had ik het stop moeten zetten, had ik niet meer kunnen solliciteren én ik had een wachttijd van 9 maanden tot 1 jaar gehad voordat mijn kinderen weer op het KDV terecht konden. Met andere woorden: ik had nooit een baan kunnen aannemen, want geen opvang. En er is geen baas die er genoegen mee neemt dat je aangenomen bent maar pas over 9 maanden begint.

Zonder die toeslag had ik geen werk meer aan kunnen nemen. Dankzij die toeslag werk ik nu weer gewoon 4 dagen per week.
Dat wat Arwen aanhaalt vind ik ook een rare regeling trouwens, dat je maar 1 dag hoeft te werken in loondienst en je hebt je toeslag weer binnen. Daar zou wel een soort regeling voor moeten komen. Ik heb er ook geen problemen mee dat er een soort regeling wordt ingesteld dat je max een maand of 6 of iets langer toeslag krijgt doorbetaald als je in de WW komt. Maar de ww, daar kiezen mensen niet vrijwillig voor.

En TO, je kunt het op de site van de belastingdienst narekenen als je de uurprijs van het KDV naar keuze weet. Bij mijn KDV betaal ik 10 uur per dag, al gaan ze korter. En helaas is per 1/1 de uurprijs boven de 6,10 en is het dus fors duurder geworden.
Onze baby's (yes, tweeling) gaan over een maandje 2 dagen per week naar het kdv. Ik weet nog niet hoeveel wij terug krijgen, maar ja; ze moeten toch opvang krijgen als ik weer ga werken. Hubbie werkt full time want heeft een eigen zaak. Dus ja, het vrouwtje gaat minder werken. Maar ik zag op de staatjes dat sommigen wel 96% terug kunnen krijgen. En voeding en pampers zitten bij de prijs in! Ik vind dat je dan erg veel terug krijgt hoor. Hoezo kunnen vrouwen met kids niet werken? Denk ik dan.....
Geen idee hoe zoiets werkt..

Hier een bijstandsmoeder, die dolgraag weer aan het werk wil, maar dus afhankelijk van de opvang is.

Vind dat er makkelijk gepraat word over werkloos zijn in deze periode. Ben nu sinds september zonder werk, en solliciteer me suf, met nu zicht op duidelijk resultaat, mits de opvang goed is geregeld, en daarvan ben ik afhankelijk van subsidie..

Ben aangenomen op een kdv, als leidster, op flexibele basis. Snaak mag mee, mits ook op flexibele basis. (flexibele gastouder is hier helaas niet te vinden) Dit betekend echter wel dat het de duurste opvang is, en ik dus een subsidie nodig ben, anders is het niet op te brengen. Van de 8 euro die het per uur kost (bso) krijg ik 6,80 vergoed, maar... omdat het flexibel is kost het me per dagdeel nog eens 48 euro dat Snaak er gebruik van maakt, buiten het uur tarief om. Als ik daar geen vergoeding voor zou krijgen moet ik bijna meer gaan betalen dan ik verdien, dus dat loont de moeite niet.

Ben absoluut niet te beroerd om te werken, maar een tegemoetkoming in de kosten is bijna noodzakelijk om een baan te krijgen, vooral op deze voorwaarden.
Maroon, krijg jij kinderopvangtoeslag? Jawel toch?
Voor die 8 euro per uur wel, voor die 48 euro per dagdeel wat het flexibele extra kost niet, dus dat hoop ik een gedeelte van de gemeente terug te krijgen

(rekensommetje, stel ik ga 3 dagen per week aan het werk, en Snaak gaat 3 dagdelen naar de flexibele bso, ze is daar op maandagmiddag van 12 tot 18, op woensdagmiddag van 12 tot 18 en van donderdagmiddag van 15.30 tot 18. Dat is 14, 5 uur. Kosten 14,5 *8=116 , daarvan krijg ik 88,45 vergoed, maaar daarnaast moet ik dan 3*48=144 zelf betalen, want dat zijn de extra flexibele kosten. Zo'n weekje werken kost me dan al 171,55 aan opvang. Per week. En dat bij 3 dagen werken. Ik zou dan boven de bijstandsnorm zitten qua inkomen, maar dus wel weer bij zo'n werkweek per maand een kostenpost van zo'n 680 euro aan opvang kwijt zijn, dan hou ik nog minder over dan wat ik nu krijg, veel minder zelfs.

Rare constructie, maar ik kan er ook niks anders van maken, dat komt door die flexibele opvang, die ik dus nodig ben om deze baan te nemen/krijgen.
quote:tilalia2 schreef op 11 april 2009 @ 08:49:

Mwah... Jom gaat 3 dagen en dat kost ons netto 400 euro. Vind ik best veel.Maar dan heb jij/jullie ook een heel behoorlijk salaris anders betaal je bij lange geen 400 euro netto voor 3 dagen.
hebbes, precies, wij betalen voor 2 x 2 dagen (dus zeg maar 4 dagen) ruim 400 euro, vind ik ook niet meer dan normaal met ons salaris. En eowynn, het rare aan die regeling is dat die ook geldt voor mensen zonder ww. Je hebt dus niet eens een sollicitatie plicht ofzo, het enige is dat je allebei een salaris moet verdienen en of dat nou 30 euro is per jaar of 30.000 dat maakt dus niks uit. En dat vind ik krom.
het rare vind ik ook dat het mogelijk is om bijv 4 dagen opvang af te nemen, 1 dag per week te werken, dus relatief weinig te verdienen en dus heel veel terug te krijgen, zou je 4 dagen afnemen en 4 dagen werken, verdien je meer en moet je bijna alles betalen (niet gewoon 4 keer zoveel), de hoeveelheid dagen die je afneemt is niet gekoppeld aan hoeveel je werkt en hoeveel toeslag je krijgt. (ik vind het prima hoor dat je 4 dagen creche koopt, maar als je zelf maar 1 dag werkt, vind ik niet dat je over die andere 3 dagen toeslag "verdient" )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven