Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
watdachtjehiervan schreef:
25-11-2019 12:34
Wat ik trouwens irritant vind is dat als mensen op vakantie zijn geweest en dan een foto op instagram plaatsen en daarbij typen:" Spanje, wat was je geweldig!" Dat is toch ook taalverloedering?
Dat is irritant ook. Het behoort ergerlijk te zijn
pamelacourson schreef:
25-11-2019 12:30
Dat komt waarschijnlijk doordat sommigen de betekenis niet goed hebben begrepen en het woord verkeerd gebruiken. Anderen nemen dat dan zo over.
Mijn kinderen kijken filmpjes waarin de hele tijd het woord 'letterlijk' voorbij komt. Al die YouTubers kijken ook naar elkaar en gaan dan dezelfde woorden gebruiken. En dat hebben ze dan weer letterlijk vertaald van de Engelstalige YouTuber(s) die ze kijken, want 'literally' hoor ik ook vaak.
pamelacourson schreef:
25-11-2019 12:30
Dat komt waarschijnlijk doordat sommigen de betekenis niet goed hebben begrepen en het woord verkeerd gebruiken. Anderen nemen dat dan zo over.
https://dictionary.cambridge.org/dictio ... ish/random

Het zou uiteraard kunnen dat het zo ontstaan is.
amarna schreef:
25-11-2019 12:29
Rontonde ;)

Hahaha ja die is ook leuk.
Kees van Kooten was hier zó goed in. Hoe krijgt 'ie het uit z'n strot. :worship:

https://www.youtube.com/watch?v=pWdsx9qnHVM
Snarky schreef:
25-11-2019 11:48
Nou ja, 'de meisje' vind ik eigenlijk op een bepaalde manier een verbetering.

Het is natuurlijk 'het meisje' omdat het een verkleinwoord is, maar waarom zijn meisjes weer de enigen die zowel onzijdig als klein moeten worden gehouden. Het is de jongen, de man, de vrouw, zelfs de mens in persoonlijke context.

Grappig ook dat deze upgrade uit de multiculturele hoek komt :-D
Ooit hoorde ik in de tram: "die meisje, hij is mooooi...."
Ik vind taal ontzettend mooi. Maar ook het spelen met taal en het veranderen van taal.

Taal is bedoeld om te communiceren, maar omdat we taalregels zijn gaan maken ontstond ineens het concept dat je iets, los van de inhoud, goed of fout kan uitdrukken. Daardoor is 'correct taalgebruik' ook verworden tot een soort maatstaf van je communicatieve vaardigheden of je intelligentie. Terwijl de regels zelf juist zijn bedoeld om taal simpel te houden en ook doorlopend achterhaald zijn.

Dus ik snap de functie wel van de regels, maar de ophef erover niet.
herfstappeltaart schreef:
25-11-2019 12:35
Ja dat heb ik al tegen Patsy gezegd. Ik heb het in die betekenis nooit horen gebruiken. Ik lees het wel vaak hierop het forum, maar dan als vervanging voor het Nederlandse " willekeurig"
Dat is wat anders, dat jij het nog nooit hebt gehoord. Dat wil niet zeggen dat het niet zo wordt gezegd.

Ik ken zoveel straattaal niet. Maar dan bestaat het nog wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Quincy2 schreef:
25-11-2019 12:35
Mijn kinderen kijken filmpjes waarin de hele tijd het woord 'letterlijk' voorbij komt. Al die YouTubers kijken ook naar elkaar en gaan dan dezelfde woorden gebruiken. En dat hebben ze dan weer letterlijk vertaald van de Engelstalige YouTuber(s) die ze kijken, want 'literally' hoor ik ook vaak.
'Letterlijk' en 'zeg maar' in elke zin. Echt, waarom?
Life is short. Eat dessert first.
amarna schreef:
25-11-2019 12:37
Ooit hoorde ik in de tram: "die meisje, hij is mooooi...."
Millenial zeker? Die zijn nogal genderfluide heb ik begrepen. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Dat taal verandert vind ik prima. Mijn kinderboeken zijn nu echt niet meer leuk om te lezen voor de kinderen van nu.

Ik stoor me wel aan de verloedering van het gebruik van juiste verwijswoorden. Door die/dit, deze/dat, wie/wat verkeerd te gebruiken kan ik soms echt niet snappen wat er bedoeld wordt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:43
0.50% gewijzigd
patsy--stone schreef:
Dat is wat anders, dat jij het nog nooit hebt gehoord. Dat wil niet zeggen dat het niet zo wordt gezegd.

Ik ken zoveel straattaal niet. Maar dan bestaat het nog wel.

Dat neem ik van je aan. Heb ik weer wat geleerd. Maar als ik het nog nooit zo heb horen gebruiken kan ik dat niet weten he?
Nu niet meer boos?
SHIFTY schreef:
Ik vind taal ontzettend mooi. Maar ook het spelen met taal en het veranderen van taal.

Taal is bedoeld om te communiceren, maar omdat we taalregels zijn gaan maken ontstond ineens het concept dat je iets, los van de inhoud, goed of fout kan uitdrukken. Daardoor is 'correct taalgebruik' ook verworden tot een soort maatstaf van je communicatieve vaardigheden of je intelligentie. Terwijl de regels zelf juist zijn bedoeld om taal simpel te houden en ook doorlopend achterhaald zijn.

Dus ik snap de functie wel van de regels, maar de ophef erover niet.
Het gaat verder dan spellen, hele zinnen worden vern@kt waar je bij staat. Er moet een bepaalde consensus zijn, anders gaat het hard achteruit en kun je het Nederlands opdoeken.
herfstappeltaart schreef:
25-11-2019 12:39
Dat neem ik van je aan. Heb ik weer wat geleerd. Maar als ik het nog nooit zo heb horen gebruiken kan ik dat niet weten he?
Nu niet meer boos?
Ik was niet boos hoor. Alleen gek dat je mij gaat vertellen dat iets niet bestaat terwijl ik het toch echt zo hoor om me heen. En dat best een tijdje blijft volhouden. :lol:
Blablabla97 schreef:
25-11-2019 11:27
Wanneer het hoofdwerkwoord voor jij of je staat, gebruikt men de uitgang van de tweede persoon enkelvoud min T. Of als je het makkelijker wil maken (maar hiermee negeer je uitzonderingen zoals ‘ben jij’) zeg je dat je de eerste persoon enkelvoud moet gebruiken in zo’n geval.
Maar de verwarring met "word je ziek?" en "wordt je hond ziek?" ligt op de loer.
Moeilijk uit te leggen aan iemand die Nederlands als 2e taal heeft.
amarna wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:43
7.14% gewijzigd
RikM schreef:
25-11-2019 12:36
Kees van Kooten was hier zó goed in. Hoe krijgt 'ie het uit z'n strot. :worship:

Ge-wel-dig :applause:
RikM schreef:

Ja, geweldig en dat was in de jaren 80 een protest tegen het constante geouwehoer bij de Sonja's goednieuwsshow om de taal te moderniseren, waar ik me haast wekelijks ongans aan zat te ergeren.
RikM schreef:

Wow!
Life is short. Eat dessert first.
RikM schreef:

GE-WEL-DIG.
patsy--stone schreef:
25-11-2019 12:41
Ik was niet boos hoor. Alleen gek dat je mij gaat vertellen dat iets niet bestaat terwijl ik het toch echt zo hoor om me heen. En dat best een tijdje blijft volhouden. :lol:

Het was mijn onwetendheid :biggrin:

Edit: En Pamelacourson kende het ook niet :flag:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:50
8.08% gewijzigd
amarna schreef:
25-11-2019 12:42
Maar de verwarring met "word je ziek?" en "wordt je hond ziek?" ligt op de loer.
En: wordt je dat te veel (je kan hier jou zijn).
Overbuurvrouw schreef:
25-11-2019 12:40
Het gaat verder dan spellen, hele zinnen worden vern@kt waar je bij staat. Er moet een bepaalde consensus zijn, anders gaat het hard achteruit en kun je het Nederlands opdoeken.

Wat is je reden om het vast te willen houden?
Tmaar schreef:
https://dictionary.cambridge.org/dictio ... ish/random

Het zou uiteraard kunnen dat het zo ontstaan is.
Ja vast wel. Net zoals 'gruwelijk' eerst ook alleen maar iets anders betekende.

Hier staat wel die 'nieuwe' betekenis van 'random' tussen (+ nog vele andere betekenissen). https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Random
Anton Geesink met z'n 9e als :rofl:
doornroosje9 schreef:
25-11-2019 12:39
'Letterlijk' en 'zeg maar' in elke zin. Echt, waarom?
Niet 'zeg maar', maar 'like'.

Dat is like letterlijk...bladiebla.
Zo beginnen hier de pubers hun zinnen. En dat 'like' gooien ze willekeurig waar dan ook door zo'n beetje elke zin. Het slaat echt helemaal nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven