Is het erg dat taal verandert?
maandag 25 november 2019 om 13:05
maandag 25 november 2019 om 13:06
Vind je het ook prachtig als een arts in een dossier noteert: "patiënt beademt"? Wat bedoelt hij daarmee? Is de patiënt beademd, ademt de patiënt zelf of is de patiënt iemand aan het beademen?
maandag 25 november 2019 om 13:08
nerdopviva schreef: ↑25-11-2019 13:00Maar soms verandert de inhoud wel en daarom is het handig dat je de basisregels kent en goed toepast.
Kan je een voorbeeld geven waarbij de inhoud verandert door verkeerd d-t gebruik?
En is dat in verhouding tot de moeite die je moet doen om het in stand te houden?
maandag 25 november 2019 om 13:08
Ik ben niet in de veronderstelling dat artsen dossiers komen overleggen op dit forum .nerdopviva schreef: ↑25-11-2019 13:06Vind je het ook prachtig als een arts in een dossier noteert: "patiënt beademt"? Wat bedoelt hij daarmee? Is de patiënt beademd, ademt de patiënt zelf of is de patiënt iemand aan het beademen?
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 13:09
3.76% gewijzigd
maandag 25 november 2019 om 13:09
De andere betekenis stond ook beschreven via de link die ik had gepost. Ik zag pas na het plaatsen dat jij ook al gereageerd had met linkje. Was mosterd dus, die reactie van mij.patsy--stone schreef: ↑25-11-2019 12:45Ja vast wel. Net zoals 'gruwelijk' eerst ook alleen maar iets anders betekende.
Hier staat wel die 'nieuwe' betekenis van 'random' tussen (+ nog vele andere betekenissen). https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Random
maandag 25 november 2019 om 13:10
Nou hier wilde ik dus ook over beginnen. Dat Engelstalige meisjes dat doen is al rete irritant, maar Nederlandse tieners die dan verder gewoon Nederlands praten.... Dat is dus echt geleerd van hele domme tv-programma's en YouTubefilmpjes.
maandag 25 november 2019 om 13:12
Precies, want taal gaat om duidelijkheid. Je zult algemene uitgangspunten moeten hebben om op de juiste manier te kunnen nuanceren.nerdopviva schreef: ↑25-11-2019 13:06Vind je het ook prachtig als een arts in een dossier noteert: "patiënt beademt"? Wat bedoelt hij daarmee? Is de patiënt beademd, ademt de patiënt zelf of is de patiënt iemand aan het beademen?
Daarbinnen kun je er een eigen draai aan geven, maar dat is wat anders dan basisregels afschaffen.
Het grappige is dat we daar in het Nederlands een eigen uitdrukking voor hebben: "dat is geen hogere wiskunde", maar dat tegenwoordig zelfs de Volkskrant schrijft: dat is geen raketwetenschap.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Iedereen uit de straat: " Waar? Waar?"
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 13:17
1.91% gewijzigd
Ik zit in Californië en heb het hier geen enkele keer gehoord op die manier.patsy--stone schreef: ↑25-11-2019 12:56Ja afschuwelijk. Volgens mij is dat iets wat vooral mensen uit Californië doen. Niet alleen pubers helaas. Ik zat een keer in een restaurant met een groep Amerikanen aan de tafel achter ons, en die praten toch al zo luid omdat iedereen in het restaurant moet horen hoe interessant ze zijn. Binnen elke minuut kon je minstens 10 likes tellen. "Like I said to him like, why were you doing that, like?!"
Het lijkt me meer een groepsgebonden verschijnsel dan plaatsgebonden.
maandag 25 november 2019 om 13:13
Ik ben zelf Nederlands en weet het wel, maar Nederlands is om zulke taalweetjes een moeilijke taal voor buitenlanders.
maandag 25 november 2019 om 13:13
maandag 25 november 2019 om 13:14
patsy--stone schreef: ↑25-11-2019 13:12Het grappige is dat we daar in het Nederlands een eigen uitdrukking voor hebben: "dat is geen hogere wiskunde", maar dat tegenwoordig zelfs de Volkskrant schrijft: dat is geen raketwetenschap.
Ik zeg ook graag dat iets niet mijn kopje thee is. Spelen met taal is leuk.
maandag 25 november 2019 om 13:14
Overbuurvrouw schreef: ↑25-11-2019 13:00Zo simpel ligt het niet, overal t van maken levert weer nieuwe knelpunten op, bijvoorbeeld in de verleden tijd van die werkwoorden.
Het is veel simpeler om de regels goed aan te leren en veranderingen rustig op hun beloop te laten. In plaats van een taal in sneltreinvaart te vern@ken.
Jij vervangt de ene dwingende regel met de andere; dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel: in de gevallen dat het je het verschil niet hoort en het inhoudelijk geen verschil maakt, moet je dan nog wel willen vasthouden aan een regel omdat het nou eenmaal een regel is? Is het in stand houden van iets zonder functie belangrijk omdat we ons zelf nou eenmaal in dat keurslijf hebben gedwongen?
maandag 25 november 2019 om 13:16
MarvelousMrsMaisel schreef: ↑25-11-2019 13:13En wat vinden we van deze:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -verknalde
Een goed voorbeeld van verwarring bij verkeerd d en t gebruik inderdaad.
maandag 25 november 2019 om 13:16
Cateautje of Catootjeherfstappeltaart schreef: ↑25-11-2019 13:01En de regels veranderen ook steeds. Cadeautje, kadootje en dan weer cadeautje.
maandag 25 november 2019 om 13:18
Het enige lastige is misschien dat sommige woorden van verschillende grammaticale categorieën er hetzelfde uitzien, maar als je het gewoon houdt op 'Verb-Subject, dan zo' en 'Subject-Verb, dan zo' is het alweer een stuk logischer.
Dat zijn gewoon twee verschillende woorden met een verschillende betekenis. En daarnaast zijn er zelfs ook legio woorden die hetzelfde worden geschreven maar die verschillende betekenissen kunnen hebben.
Er is niemand die denkt dat je op een gebouw gaat zitten als je zegt dat je op de bank gaat zitten.
Maar wat is het inhoudelijke verschil in de context dit bord gelt/geldt/geld voor de hele straat?
Het heeft wel een functie en maakt wel verschil, dat is het 'm juist. Als jij dt afschaft, krijg je verwarring over verleden tijden. Wordt 'de klok luit' dan in de verleden tijd 'de klok luite'?
Een schijnbare versimpeling kan nieuwe problemen oproepen.
maandag 25 november 2019 om 13:19
maandag 25 november 2019 om 13:19
Er was ooit op dit forum een goed voorbeeld te lezen hoe een spatie de betekenis van een woord kon veranderen.herfstappeltaart schreef: ↑25-11-2019 13:16Een goed voorbeeld van verwarring bij verkeerd d en t gebruik inderdaad.
Iets met *****moeder en ***** moeder. Weet iemand dit nog?