Werk & Studie alle pijlers

Zwakke student

25-11-2019 15:55 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht voor mijn HBO opleiding. Het begin van mijn afstudeeropdracht liep stroef. Ik kreeg geen begeleiding vanuit school of de opdrachtgever en kreeg ik pas na drie maanden de feedback dat mijn onderwerp ondermaats was. Mijn docent - begeleider heeft mij vervolgens de mogelijkheid gegeven om een ander onderwerp te onderzoeken. Deze is nu goedgekeurd en ben ik sinds kort weer gestart met mijn onderzoek. Vandaag heb ik mij opnieuw gewend tot mijn docent - begeleider om een aantal dingen helder te krijgen. Nu heeft ze mij laten weten dat ze mij een zwakke student vind die geen focus kan houden. Het feit dat ik mij niet kan wenden tot mijn docent of opdrachtgever zorgt voor enorm veel stress.

Als ik om verheldering vraag word ik in de grond gestampt dus nu ga ik blindelings aan de slag zonder dat ik inhoudelijke vragen kan stellen. Nu twijfel ik of het misschien beter is als ik verzoek om een andere docent maar dit kan ook in mijn nadeel werken. Gezien het feit dat mijn docent niet tevreden is over mij en mij een zwakke student vind zal dit vast onderling worden besproken. Ik ben in ieder geval enorm gedemotiveerd en begin nu ook aan mezelf te twijfelen.

Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
nou begeleid ik al jaren heel veel studenten maar als je na drie keer feedback het nog steeds niet snapt en dan nog de studiegids moet gaan lezen gaat er echt iets fout aan de kant van de student

ik zeg niet dat dat bij to aan de hand is, want dat weet ik niet

een beetje eigen verantwoordelijkheid mag wel verwacht worden
JonathanStrange schreef:
25-11-2019 20:18
Is dat zo? (serieuze vraag) Ik zou hier niet zo snel van wakker liggen, denk ik. Hoewel ik er best van zou balen, zou ik denk ik erg proberen te zoeken naar een oplossing en niet zo snel gedemotiveerd raken. Misschien ben ik daarin gewoon ontzettend anders dan TO, dat kan. En nee, niet leuk om een zwakke student te worden genoemd, maar ik denk dat ik 'zonder focus' eigenlijk gewoon als opbouwende feedback zou kunnen zien.
ik vind dat ook, het is belangrijk voor studenten om te weten hoe zij zich verhouden tot het gemiddelde. Je hoeft niet iedereen de hemel in te prijzen als dat niet correct is. Het maakt natuurlijk uit hoe je het zegt, maar self assessment is ook een leerdoel.
florence13 schreef:
25-11-2019 20:21
ik vind dat ook, het is belangrijk voor studenten om te weten hoe zij zich verhouden tot het gemiddelde. Je hoeft niet iedereen de hemel in te prijzen als dat niet correct is. Het maakt natuurlijk uit hoe je het zegt, maar self assessment is ook een leerdoel.
Ik vind het als docent helemaal niet zo relevant dat een student weet hoe ze zich verhoudt tot het gemiddelde. Zeker een afstudeerproces bestaat uit zoveel onderdelen, geen enkele student is 'zwak' in alles of 'sterk' in alles.

Ik ben het met je eens dat een student ook kritisch naar zichzelf moet kijken, maar er zijn een heleboel andere manieren om dat duidelijk te maken. Iemand een zwakke student noemen heeft geen enkele meerwaarde. Je kunt als docent best zeggen dat het je opvalt dat een student iets nog lastig vindt, maar dan doe je dat taakgericht. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je merkt dat iemand het nog lastig vindt om goed af te bakenen, of om theorie goed toe te passen. Met 'zwakke student' zet je iemand als 'geheel' weg, en ook nog op een manier die klinkt alsof er weinig aan te doen is. Ik zou als coördinator niet blij worden wanneer mijn collega's zo met studenten omgaan. Iemand die aan het worstelen is, vertellen dat ze ergens niet goed in is, draagt weinig positiefs bij.
Tjezus, wat vals
Helemaal eensch met mevrouwJack
MevrouwJack schreef:
25-11-2019 20:46
Ik vind het als docent helemaal niet zo relevant dat een student weet hoe ze zich verhoudt tot het gemiddelde. Zeker een afstudeerproces bestaat uit zoveel onderdelen, geen enkele student is 'zwak' in alles of 'sterk' in alles.

Ik ben het met je eens dat een student ook kritisch naar zichzelf moet kijken, maar er zijn een heleboel andere manieren om dat duidelijk te maken. Iemand een zwakke student noemen heeft geen enkele meerwaarde. Je kunt als docent best zeggen dat het je opvalt dat een student iets nog lastig vindt, maar dan doe je dat taakgericht. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je merkt dat iemand het nog lastig vindt om goed af te bakenen, of om theorie goed toe te passen. Met 'zwakke student' zet je iemand als 'geheel' weg, en ook nog op een manier die klinkt alsof er weinig aan te doen is. Ik zou als coördinator niet blij worden wanneer mijn collega's zo met studenten omgaan. Iemand die aan het worstelen is, vertellen dat ze ergens niet goed in is, draagt weinig positiefs bij.
dit ben ik in alle volledigheid met je eens

hoef er niks aan toe te voegen, want we zijn het eens. maar wat studenten horen en wat gezegd is is soms anders
florence13 schreef:
25-11-2019 20:59
dit ben ik in alle volledigheid met je eens

hoef er niks aan toe te voegen, want we zijn het eens. maar wat studenten horen en wat gezegd is is soms anders
Dat is ook erg waar ;-D
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
25-11-2019 20:46

Die student wordt hierna werknemer en die gaat nog veel ergere misschien nog veel ergere dingen horen in een beoordelingsgesprek. Een student dit vertellen met de feedback dat ze haar focus niet kan vasthouden is een leermoment voor TO. Ze moet zich dus echt gaan focussen op haar scriptie, lees die van anderen en leer zelfstandig werken. TO kan de handdoek in de ring gooien of zich herpakken en zelf iets gaan ondernemen en minder twijfelen. Dat is wat TO ook te wachten staat als ze gaat werken en dan is ze een kostenpost of een verdienmodel.
JonathanStrange schreef:
25-11-2019 19:59
Grappig dat er zo heftig op gereageerd wordt. Ik meen het echt serieus. En niet om TO de grond in te stampen ofzo (zit zelf in mijn afstudeertraject), maar juist omdat het me opvalt dat TO geen idee lijkt te hebben waar het misgaat.

Er wordt 3 keer feedback gegeven maar er komt geen moment een punt dat het duidelijk wordt wat het probleem is? Dan heeft dat ook iets met doorvragen te maken, met je hard maken voor je onderwerp, het onderste uit de kan proberen te halen qua begeleiding. Daarna vallen over de term 'zwakke leerling' vind ik juist de omgekeerde wereld, blijkbaar probeert de begeleider TO uit de tent te lokken, of inzicht te geven in dat het zó niet gaat lukken.

Eraan trekken dus, ga in gesprek, zoek het uit waar het aan ligt en ga aan de slag. Dus word geen slachtoffer van de docent of begeleiding maar probeer zelf alles eruit te halen wat erin zit.

En als het dan niet lukt, is het helaas pindakaas, maar dan kun je zelf trots zijn op je doorzettingsvermogen.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Ik zal het even verduidelijken. Het is niet zo dat ik na 3x feedback nog steeds niet wist wat er aan de hand was. De eerste keer lever je een concept in. Ten tweede lever je de eerste kans is en ontvang je feedback. Als het niet is gelukt bij de eerste kans krijg je nog een tweede kans. In totaal is dat drie keer. Aangezien ik bij de tweede kans pas te horen kreeg dat mijn onderzoeksvraag niet voldoende was moest ik hem veranderen. Er is bij de eerste twee keren niet aangewezen dat mijn onderzoeksvraag niet voldoende was. Mijn onderzoeksvraag is de rode draad in het hele onderzoek. Een volledig onderzoek opnieuw schrijven of het onderzoekopzet aanpassen zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen. Toen heb ik dus opnieuw een voorstel gedaan van een onderzoeksvraag, die is goedgekeurd.

Doordat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen wilde ik graag weten hoe ik het nu dan beter moest gaan uitvoeren, waardoor ik dus contact op heb genomen met mijn docent. Vervolgens krijg ik dus te horen dat ik geen focus heb en een zwakke student ben.
In jouw woorden " ze lokte mij uit". Het gaat er om dat dit geen meerwaarde voor mij heeft. Ik geef aan dat ik het lastig vind en dan krijg ik te horen dat ik zwak ben. Ik vraag mij af hoe vaak jij hoort dat docenten hun studenten naar beneden moeten halen om hen te motiveren of inzicht te geven in hoe het dan wel moet. Als een collega naar je toe komt en aangeeft dat hij een bepaalde casus lastig vindt, zeg jij dan ook " je bent een zwakke collega". Het gaat er niet eens zozeer om dat iemand van mening is dat ik zwak ben. Het gaat erom dat ik op dat moment vroeg om enige duidelijkheid en vervolgens onderuit wordt gehaald.

Zelf ben ik een heel kritisch persoon en ook vrij open over mijn minder goede vaardigheden. Ik kan haar ook niet anders dan gelijk geven dat ik niet altijd de focus heb. Daarnaast is mijn docent ook helemaal geen vervelend mens en ben ik ook niet zomaar aangedaan door "feedback" dat wordt gegeven. In dit geval kan ik toch echt zeggen dat ik steeds mijn uiterste best doe om zoveel mogelijk uit de begeleiding te halen, maar ik vind het lastig als dit de manier is waarop ik word begeleid. Dus het puntje van ga in gesprek, heb ik al lang geprobeerd. Het is voor mij nu zaak dat ik gewoon doe wat zij van mij wil en daarmee moet het voldoende zijn. Ik heb mij op geen enkel moment slachtoffer gevoeld. Ik ging enkel twijfelen aan mijn eigen kunnen door de manier waarop het werd gebracht en hoe ik dit moest gaan aanpakken.

Als het dan niet lukt... dat lijkt mij geen optie na 4 jaar.... zou wel heel bijzonder zijn als een afstudeeropdracht mij nekt.
Als ik het goed begrijp dan ben je nu met je tweede afstudeeronderzoek bezig maar met dezelfde docent/ begeleider als bij je eerste afstudeeronderzoek dat niet goed ging.

Met een afstudeerbegeleider moet je open kunnen communiceren en inhoudelijke vragen kunnen en durven te stellen. Kun je dat niet of durf je dat niet om wat voor reden dan ook (in het midden latend of dit wel/ niet aan jou ligt!) dan is de kans heel erg groot dat dit onderzoek ook fout afloopt. Je kunt zo serieuze extra studievertraging oplopen.

Als je wilt afstuderen dan zul je zelf in actie moeten komen. Of toch verder gaan met deze docent en dan toch veel inhoudelijke vragen stellen. Of contact opnemen met de afstudeercoördinator en daar de problemen bespreken en verzoeken om een andere begeleider. Kom je er daar ook niet uit dan een verzoek bij de examencommissie indienen voor een andere begeleider. De examencommissie moet een dergelijk verzoek serieus behandelen en onderzoeken.

Wellicht dat je mentor ook ondersteuning kan bieden.

Het is raadzaam om hier absoluut niet mee te wachten maar om hier direkt mee aan de slag te gaan. In de laatste week voor de kerstvakantie (week van 14/12) is het vaak al moeilijk om docenten / functionarissen e.d. nog te spreken te krijgen. Dit soort kwesties worden gemakkelijk over de kerstvakantie heen getild. Je hebt dus nog maar circa 2 weken om zaken geregeld te krijgen. Lukt dat niet dan heb je het op z'n vroegst over de week van ma. 6 januari en misschien zelfs wel de week van ma. 13 januari voordat er weer wat gaat gebeuren. In de tussentijd verkeer je in een lastige situatie, ook tijdens de kerstvakantie en dat zou vervelend zijn. Het beste zou zijn dat dit voor de kerstvakantie zoveel mogelijk is opgelost, voor zover mogelijk dan.

(verbonden aan een grote HBO)
Geronimo2 schreef:
25-11-2019 21:36
Die student wordt hierna werknemer en die gaat nog veel ergere misschien nog veel ergere dingen horen in een beoordelingsgesprek. Een student dit vertellen met de feedback dat ze haar focus niet kan vasthouden is een leermoment voor TO. Ze moet zich dus echt gaan focussen op haar scriptie, lees die van anderen en leer zelfstandig werken. TO kan de handdoek in de ring gooien of zich herpakken en zelf iets gaan ondernemen en minder twijfelen. Dat is wat TO ook te wachten staat als ze gaat werken en dan is ze een kostenpost of een verdienmodel.
Het ging me niet om deze feedback, maar om de 'zwakke student' feedback. Van een werkgever verwacht ik ook betere feedback dan 'je bent een zwakke werknemer' bij wijze van spreken.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
25-11-2019 22:56
Het ging me niet om deze feedback, maar om de 'zwakke student' feedback. Van een werkgever verwacht ik ook betere feedback dan 'je bent een zwakke werknemer' bij wijze van spreken.
Dat ben ik wel met je eens. De begeleider had beter kunnen zeggen dat ze het gevoel hebben dat het TO aan focus ontbreekt en hoe hun begeleiding of TO's inzet daar eventueel verandering in kan gaan brengen.

TO, het is geenszins mijn bedoeling om je aan te vallen, hoor. Mijn woorden zijn vandaag een beetje stuk dus ik zal vast minder aardig uit de hoek komen dan ik ben. Ik zit zelf echter ook in mijn afstudeerjaar en als je er niet zelf aan trekt, is er vanuit de hbo gewoon 0,0 begeleiding en ook de eerste reviews van je concept onderzoeksvoorstel en zelfs daarna geven niet altijd uitsluitsel, helaas. Het is heel hard werken voor weinig, zullen we maar zeggen... ;-)
Tijd voor een BKO cursus voor de docent:
https://www.universiteitleiden.nl/cursu ... begeleiden
Er wordt behandeld:
- Geven van constructieve feedback die wordt toegepast door de student
- Gebruik maken van duidelijke beoordelingscriteria

Als dat in orde is, weet je als student waar je aan toe bent.

En zeggen dat studenten moeten wennen aan het bedrijfsleven omdat het daar ook niet-constructieve feedback wordt gegeven tijdens een beoordelingsgesprek, is onzin. Die gesprekken worden gehouden door leidinggevenden die (toen ze student waren) ook les hebben gehad van docenten die ook niet wisten hoe ze constructieve feedback moeten geven. Zo hou je het probleem in stand.
aviv_13 schreef:
26-11-2019 18:54
Tijd voor een BKO cursus voor de docent:
https://www.universiteitleiden.nl/cursu ... begeleiden
Er wordt behandeld:
- Geven van constructieve feedback die wordt toegepast door de student
- Gebruik maken van duidelijke beoordelingscriteria

Als dat in orde is, weet je als student waar je aan toe bent.
Een docent op een hogeschool heeft over het algemeen zijn of haar didactische aantekening behaald. Tenzij het een net startende of externe docent is, die hem nog moet behalen. Bij onze opleiding mag je in dat geval geen afstudeerbegeleiding geven, omdat aan docenten die op eindniveau moeten beoordelen, extra eisen worden gesteld. Onder andere een masterdiploma en een didactische aantekening.

Als dat op TO's opleiding ook geldt, is de kans dus groot dat deze docent de BKO heeft behaald. De manier van omgaan met studenten, zeker in lastige onderwijssituaties leer je echter niet altijd uit een boekje of cursus. Daar komt een hoop persoonlijkheid bij kijken. Vaak in positieve zin, maar helaas soms ook wel eens in negatieve zin. Geduld hebben, empathisch zijn, flexibel zijn (dus niet drie keer dezelfde feedback geven maar zoeken naar andere manieren) gaat helaas niet iedereen even goed af.
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven