Dilemma verhuizen

27-11-2019 11:29 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
We wonen nu op een plek waar ik doodongelukkig word. Is een samenkomst van veel verschillende dingen. Nu ons dilemma.
We hebben een hoekwoning gezien die al even te koop staat. Moet veel aan gebeuren maar geen probleem. Is in een woonwijk met faciliteiten en veel reuring. Nu het dilemma. Mijn schoonouders willen kleiner gaan wonen. Wonen in een klein maar gezellig vrijstaand huisje wat je bijna een hutje op de heide zou kunnen noemen. Huizen zitten in dezelfde prijsklasse. Voorkeur gaat naar huis schoonouders maar dan hebben we geen buren. Dat is vooral wat ik er als nadeel zie. Man is het hier niet mee eens (we hebben nu in huidige huis helse buren...) maar ik weet dat leuke buren ook weer de wereld waard kunnen zijn.
Jullie kunnen natuurlijk niet helpen keuze is aan ons maar zijn buren belangrijk en meestal leuk of kan je zonder buren ook leuk wonen? Goede ervaringen van gebrek aan buren? Of juist gemis van buren?
Djoels schreef:
27-11-2019 12:11
Oh wat lief dat je dat vraagt! Je had zulke leuke adviezen voor me!
Het grootste gedeelte van de verbouwing is klaar, komend weekend nog een klein gedeelte extra isoleren en dan is het af.
Het is echt zo leuk geworden.
De aanbouw die geplaatst is voor de woonkeuken is af, helemaal geschilderd ook, vloer erin etc.
Nu de keuken nog, maar we moeten nog even sparen. ;-D Maar de huidige keuken doet het nog prima!
We zijn nu bezig om te kijken welke beesten er gaan komen volgend voorjaar. Schapen, geiten, kippen, katten... Leuk om mee bezig te zijn!
Ik zou stiekem wel even bij je binnen willen loeren, ben zó benieuwd :$
Maar wat goed zeg en heerlijk om te dromen over een toekomstige beestenboel :heart: Hier komen volgend jaar krielkipjes, daar kijk ik ook zo naar uit. Heel veel geluk en plezier in jullie woning gewenst!
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Ik ben een echt stadsmens en zou gillend gek worden in een hutje op de hei. Klink leuk, die schaapjes en dat weidse uitzicht, maar het betekent misschien ook dat je 10 km moet rijden naar de supermarkt, en das best vervelend als je wat vergeten bent, speelafspraken voor de kinderen, school en sporten betekent halen en brengen of uren fietsen door de regen voor de kinderen, en s’ avonds is het stil. Ook aanrijtijden van ambulances en brandweer kunnen wel eens langer zijn dan je zou wensen.

Maar dat is zoals je leest heel erg persoonlijk. Er zijn mensen die het heerlijk vinden, die gek worden van de stad en die alle nadelen voor lief nemen of niet als nadeel ervaren. Mij zou je met geen 10 paarden naar dat hutje op de hei krijgen, dus ik zou gaan voor het hoekhuis en dat goed isoleren.
Het hutje.
- Geen buren zijn in elk geval geen helse buren;
- Het huisje is toch niet echt letterlijk op de hei met 3 km tot de eerste bebouwing? Er zijn toch wel buren ook al zit je niet met je huis aan ze vast?
- via schoonouders krijg je mogelijk méér huis voor je geld - gunfactor!
- Dat hoekhuis dat al enige tijd te koop staat: De huizenmarkt is zwaar overspannen. Dat huis staat 'enige tijd' te koop om een reden.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
27-11-2019 12:21

- Het huisje is toch niet echt letterlijk op de hei met 3 km tot de eerste bebouwing?

Waar haal je die afstand vandaan?
Is je man opgegroeid in dit huis? Hoe was dat?

Wel of geen buren is maar 1 aspect. Maar kijk ook goed op welke afstand winkels, scholen, huisarts, etc is. Moet je daar altijd de auto voor nemen, of is het ook op fiets/loop afstand.

Toen ik jonger was leek me dit geweldig, een huisje in het buitengebied. Nu ben ik erg blij met voorzieningen op loopafstand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
forumfossiel schreef:
27-11-2019 12:20
het betekent misschien ook dat je 10 km moet rijden naar de supermarkt, en das best vervelend als je wat vergeten bent

Dan red je je gewoon met wat je wel hebt. Er is over het algemeen wel een oplossing te vinden. Ik denk wel dat mensen die buitenaf wonen vaker weekinkopen doen en niet dagelijks naar de supermarkt gaan. En evt iets grotere voorraden hebben.
Mijn moeder kocht vroeger houdbare spullen voor 3 weken voorraad.
Marana schreef:
27-11-2019 12:25
Waar haal je die afstand vandaan?
Volgens mij is het een vraag

Essentieel trouwens: want hoe eenzaam staat dat huis?
Geen buren is lekker rustig, maar ver van de bewoonde wereld, lijkt mij gruwelijk
lilalinda schreef:
27-11-2019 12:29
Volgens mij is het een vraag

Oh zo.

Ik vind 3 km afstand tot de bebouwing nog niet zo heel erg hutje op de hei, 3 km is in 10 minuten te fietsen :proud: Een echt hutje op de hei staat imo 10km van de bebouwde kom. Maar dat is omdat ik een paar km buitenaf wel gewend ben.
Beter een verre vriend dan welke buur dan ook.
Hexx schreef:
27-11-2019 11:51
Ik zou voor het huis-met-buren gaan.
Om de reuring en de faciliteiten.
Ik zou gek worden van een hutje op de hei waar ik veel moeite zou moeten doen voor boodschappen, de school van de kinderen ver weg zou zijn etc.
Ik kan niet goed tegen achteraf zitten. Dan maar buren.
Ja dat kan allemaal best tegenvallen als je het niet gewend bent, terwijl het zo mooi leek. Zag een tijdje terug programma: Voor hetzelfde geld. De bedoeling is te laten zien hoeveel meer huis en tuin je hebt in en dorp dan in een grote stad. Dus dan kom je als Rotterdammers in een dorp in Friesland uit, en mag je een week proefwonen. Tuurlijk is dat allemaal leuk voor de kinderen, beestjes bij de buren knuffelen, en op de trekker rijden. Maar ze oefenen in de zomer, als het vakantie is, dan is het niet erg dat je een kwartier moet fietsen naar school over een vlakke weg.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Marana schreef:
27-11-2019 12:31
Oh zo.

Ik vind 3 km afstand tot de bebouwing nog niet zo heel erg hutje op de hei, 3 km is in 10 minuten te fietsen :proud: Een echt hutje op de hei staat imo 10km van de bebouwde kom. Maar dat is omdat ik een paar km buitenaf wel gewend ben.
ik ben in een 'dorp' opgegroeid (ze vinden zichzelf een stadje) en zou niet meer terug willen.
Dus ik denk, dat ik (ondanks gewenning) TO's huis al snel een Hutje-op-de-hei vind, en veel "gedoe", overal de fiets/auto bij nodig
OV geen optie, 2 auto's nodig (hebben wij ook hoor, maar toch)
En helemaal als TO kinderen heeft, lijkt het me erg vermoeiend, ieder speelafspraakje moet je rijden
Hier een echt stadsmens. Opgegroeid in het zogenaamde hutje op de hei. Vreselijk vond ik het. En als ik nu bij mijn ouders ben die daar nog wonen, durf ik 'avonds echt niet alleen de hond uit te laten. Niemand die je hoort als er wat is.
Nu in een buurt met ontzettend veel buren waar we leuk contact mee hebben. Passen op elkaars plantjes en dieren als we op vakantie gaan, meerdere buren hebben sleutels en ik voel me veilig als ik avonds alleen thuis kom.
Alles om de hoek en op loopafstand. Ik zal altijd kiezen voor een buurt met meer reuring.
Maar dit is mijn persoonlijke voorkeur en dit is dus echt iets waar jullie samen uit moeten komen.
forumfossiel schreef:
Ik ben een echt stadsmens en zou gillend gek worden in een hutje op de hei. Klink leuk, die schaapjes en dat weidse uitzicht, maar het betekent misschien ook dat je 10 km moet rijden naar de supermarkt, en das best vervelend als je wat vergeten bent, speelafspraken voor de kinderen, school en sporten betekent halen en brengen of uren fietsen door de regen voor de kinderen, en s’ avonds is het stil. Ook aanrijtijden van ambulances en brandweer kunnen wel eens langer zijn dan je zou wensen.

Maar dat is zoals je leest heel erg persoonlijk. Er zijn mensen die het heerlijk vinden, die gek worden van de stad en die alle nadelen voor lief nemen of niet als nadeel ervaren. Mij zou je met geen 10 paarden naar dat hutje op de hei krijgen, dus ik zou gaan voor het hoekhuis en dat goed isoleren.
Het grappige is dat je echt wel heel goed nadenkt als je boodschappen gaat doen, juist omdat je niet terug wil voor een pak melk. 😃
DTEEZ!
Hoe minder buren hoe beter. Zou voor mij echt een no-brainer zijn.
RikM schreef:
27-11-2019 11:38
Een vrijstaand huis zonder buren? Ik zou er niet eens over na hoeven denken.
Ik ook niet! Ik zou het wel weten :-D
O het zou de hemel op aarde zijn, geen buren. Wij hebben al jaren pech. We zijn ettelijke keren verhuisd en dan kregen we leuke/niet onaardige buren, die prompt vertrokken en dan kregen we de 'helse buren' er voor terug. Wat nou reuring. De reuring hier bestaat uit gillende kinderen, krijsende buren, blaffende honden en voortdurend de politie op de stoep bij het zooitje.
Ons huis is heel fijn en het geld ontbreekt om te vertrekken maar ja, dat hebben we dus al 3 keer gedaan. Zelf vertrekken is geen oplossing.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou gaan voor het huis van schoonouders. Als het namelijk niet bevalt ben je het snel genoeg kwijt aan iemand want er zijn zat mensen die dus heel graag in het bekende hutje op de hei zouden willen wonen.
Veel wijsheid gewenst.
Ik zou onmiddellijk gaan voor geen buren. Met als kanttekening dat het ook weer niet eenzaam gelegen moet zijn.
Dat vind ik zelf helemaal niet prettig. Bij calamiteiten heb ik toch graag mensen in de buurt.
Ik zou aan de ene kant vrij wonen heel fijn vinden, maar ben ook bang aangelegd en dat zou dan voor mij een obstakel zijn.

Ik denk ook weleens over jouw vraag na.
Hoe belangrijk zijn fijne buren voor je woongenot ( als je dat treft natuurlijk, dat is ook altijd maar de vraag)
Wij hebben hier een fijne balans tussen leuk en gezellig contact met de buren, maar lopen niet de deur plat.
En ik merk dat dat toch ook wel een fijn en geborgen gevoel geeft.
Het gegeven dat er altijd mensen dichtbij zijn waar ik altijd terecht kan bij kleine of grote problemen geeft mij wel een aangenaam gevoel.
En of dit dan alleen maar is om een ei te kunnen lenen of hulp bij calamiteiten, ik weet dat ik altijd een handjevol mensen om mij heen heb die maar een deurbel van mij vandaan zijn.
Daarnaast hebben we het ook gezellig met elkaar, zitten niet vaak bij elkaar maar een paar keer per jaar spreken we wat af.
Nu heb ik het getroffen met hele lieve en gezellige buren , we hebben een heel sociaal blokje huizen.
Ja dat opgeven, dat zou bij mij ook wel een dillema zijn. Hoewel vrij wonen en ruimte om mij heen toch een wens lijkt.
Maar is dat ook echt zo? Geen idee eigenlijk, ik kan het niet vergelijken want nog nooit vrij gewoond.
En nergens in NL zit je compleet in de rimboe. Ik zit in een buitengebied. We hebben geen wifi en zijn niet aangesloten op het riool. Volgens mij is dit zo'n beetje as hardcore as it gets in Nederland. Buren rechts zitten op een paar honderd meter. Buren links ver genoeg dat ik ze niet kan zien.

Ja, je hebt een auto nodig want het OV is hier ruk maar toch zitten we met 8 minuten rijden in een stadje en met 20 minuten in een stad met alle voorzieningen.

Ik vind het heerlijk hier, ondanks dat ik toch echt wel een stadsmens ben. Maar in mijn huis in de stad had ik aan alle kanten buren. Altijd rumoer en lawaai. In de zomer ook nog eens van alle andere huizen aan de achterkant want tot diep in de nacht in de tuin lallen is normaal of zo. Ik mis het niet.

Geen buren en dus nul ergernis, is echt de grootste luxe ooit.
forumfossiel schreef:

Dat is natuurlijk onzin, alsof het in de stad makkelijk aan te rijden is!
Lady_Day schreef:
27-11-2019 13:03
En nergens in NL zit je compleet in de rimboe. Ik zit in een buitengebied. We hebben geen wifi en zijn niet aangesloten op het riool. Volgens mij is dit zo'n beetje as hardcore as it gets in Nederland. Buren rechts zitten op een paar honderd meter. Buren links ver genoeg dat ik ze niet kan zien.

Ja, je hebt een auto nodig want het OV is hier ruk maar toch zitten we met 8 minuten rijden in een stadje en met 20 minuten in een stad met alle voorzieningen.

Ik vind het heerlijk hier, ondanks dat ik toch echt wel een stadsmens ben. Maar in mijn huis in de stad had ik aan alle kanten buren. Altijd rumoer en lawaai. In de zomer ook nog eens van alle andere huizen aan de achterkant want tot diep in de nacht in de tuin lallen is normaal of zo. Ik mis het niet.

Geen buren en dus nul ergernis, is echt de grootste luxe ooit.

Ja van de 2 opties die je noemt ga ik ook voor de burenloze. Maar ik ben een bangerd. Als ik alleen in huis zou zijn in donker in de winter.....en ik hoor iets raars......
Is me hier thuis wel eens overkomen. Man was weg voor zijn werk en ik was 's nachts alleen.
Ik had mijn mobiel al in de aanslag om de buren te bellen. :biggrin: . Gelukkig was het niks.
Lijkt mij heerlijk zonder buren. Nu heb ik boven mij en naast mij rechts geen buren. Alleen onder en links. Zijn super nette, aardige mensen, maar mensen maken nu eenmaal leefgeluiden etc. Zal ik net zo goed doen....... Maar zelf vind ik dit niet altijd prettig; roken van de buurman, seksgeluiden etc. Echt allemaal op een nette manier hoor, ze houden zeker rekening met hun omgeving, maar fijn? Neeuh.... Een huis zonder buren lijkt mij het einde. Nog even afstuderen en paar jaar flink sparen en dan hoop ik dat deze droom ooit uitkomt!
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 13:07
Ja van de 2 opties die je noemt ga ik ook voor de burenloze. Maar ik ben een bangerd. Als ik alleen in huis zou zijn in donker in de winter.....en ik hoor iets raars......
Is me hier thuis wel eens overkomen. Man was weg voor zijn werk en ik was 's nachts alleen.
Ik had mijn mobiel al in de aanslag om de buren te bellen. :biggrin: . Gelukkig was het niks.
Ik ben ook wel eens 's nachts alleen hier maar voel me niet onveilig. Als er echt wat zou zijn zou ik prima bij de buren rechts terecht kunnen hoor. Maar ja, als ik in mijn huis wordt aangevallen dan hoort niemand het. Dat is nog steeds beter dan de loopgeluiden, de stereo, het knallen met deuren en het dronken gelal wat ik eerder had.
Lady_Day schreef:
27-11-2019 13:24
Ik ben ook wel eens 's nachts alleen hier maar voel me niet onveilig. Als er echt wat zou zijn zou ik prima bij de buren rechts terecht kunnen hoor. Maar ja, als ik in mijn huis wordt aangevallen dan hoort niemand het. Dat is nog steeds beter dan de loopgeluiden, de stereo, het knallen met deuren en het dronken gelal wat ik eerder had.

Kan ik me helemaal voorstellen, dat zou ik ook verschrikkelijk vinden.
Ik woon in een wijk aan de rand van een provinciestad en heb gelukkig fijne buren. Dat scheelt.
Niet gek veel overlast hier, op wat brommergeknetter in de zomer na.
Als je fijne buren hebt is het misschien minder urgent. Ik heb een keer echt verschrikkelijke buren gehad. Die sloegen elkaar en hun inrichting geregeld tot gort, veel gekrijs, geschreeuw, gevloek, politie erbij etc. Het ging gewoon door. Wat een nachtmerrie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven