39+ weken zwanger en... Luizen
woensdag 27 november 2019 om 22:51
Ik zit even met mijn handen in mijn haar. Vrij letterlijk. Een kleine twee weken geleden kwam ik terug van de kapper en smiddags kreeg ik jeuk op mijn hoofd. Meteen gekeken naar luizen en/of neten, maar niks gevonden. Vriend ook niet. Verloskundige dacht aan stressbultjes/jeuk en ik heb het daar maar even bij gelaten.
Nu heb ik als kind alleen vaak luizen gehad (ik heb nogal een dikke bos, dus de uren durende kamsessies staan me nog levendig voor de geest) en dr jeuk ging maar niet weg.
Ik vertrouwde het dus toch niet helemaal, dus ik vanavond toch maar eens voor een grote spiegel, felle lamp er op en voor zover het ging voorovergebogen mijn hoofdhuid bekijken.
En ja hoor, ik spotte toch neten en zelf een luis. Dat verklaard een heleboel, maar is wel kut.
Ik mag geen shampoo gebruiken nu, volgens zo'n voorlichtingssite. Mijn haar uitkammen duurt letterlijk meer dan een uur (ja ook met conditioner, I know the drill, zeg maar, maar ik heb echt Heel Veel Haar), ik ben over 4 dagen uitgerekend, ik kan mezelf nooit 2x per dag gaan uitkammen de komende weken....
Naast dat ik open sta voor een goed advies wil ik vooral graag even klagen. Wat een kuttiming is dit!
Overigens ga ik morgen met de huisarts of verloskundige bellen om te vragen of er niet toch een alternatief is voor die shampoo.
Vriend gaat trouwens alle lichaamsbeharing afscheren zodat ik via hem niet opnieuw besmet kan worden. Uitwassen is godzijdank achterhaald, dus daar ga ik niet aan beginnen.
Nu heb ik als kind alleen vaak luizen gehad (ik heb nogal een dikke bos, dus de uren durende kamsessies staan me nog levendig voor de geest) en dr jeuk ging maar niet weg.
Ik vertrouwde het dus toch niet helemaal, dus ik vanavond toch maar eens voor een grote spiegel, felle lamp er op en voor zover het ging voorovergebogen mijn hoofdhuid bekijken.
En ja hoor, ik spotte toch neten en zelf een luis. Dat verklaard een heleboel, maar is wel kut.
Ik mag geen shampoo gebruiken nu, volgens zo'n voorlichtingssite. Mijn haar uitkammen duurt letterlijk meer dan een uur (ja ook met conditioner, I know the drill, zeg maar, maar ik heb echt Heel Veel Haar), ik ben over 4 dagen uitgerekend, ik kan mezelf nooit 2x per dag gaan uitkammen de komende weken....
Naast dat ik open sta voor een goed advies wil ik vooral graag even klagen. Wat een kuttiming is dit!
Overigens ga ik morgen met de huisarts of verloskundige bellen om te vragen of er niet toch een alternatief is voor die shampoo.
Vriend gaat trouwens alle lichaamsbeharing afscheren zodat ik via hem niet opnieuw besmet kan worden. Uitwassen is godzijdank achterhaald, dus daar ga ik niet aan beginnen.
woensdag 27 november 2019 om 22:57
woensdag 27 november 2019 om 22:57
Wat vervelend! Ik zou een luizencentrum opzoeken, waar ze je in één behandeling van de luizen af kunnen helpen. Met een soort van föhn-achtig apparaat geloof ik? Zelf geen ervaring mee en het is vast flink prijzig maar no way dat ik hoogzwanger met shampoo´s en kammen in de weer ging.
Dat je man zich gaat kaalscheren vind ik trouwens wat overdreven. Ik neem aan dat je hem vrij makkelijk kan controleren?
Dat je man zich gaat kaalscheren vind ik trouwens wat overdreven. Ik neem aan dat je hem vrij makkelijk kan controleren?
woensdag 27 november 2019 om 22:58
Is toch echt advies van rivm om het alleen onder dokterstoezicht te gebruiken. Verbaas me daar ook over, omdat dimeticon in heel veel shampoos, conditioners en andere haarproducten zit.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 22:58
0.71% gewijzigd
woensdag 27 november 2019 om 22:58
nachtvlinder1977 schreef: ↑27-11-2019 22:57Knippen? Of heel veel cremespoeling en kammen?
Mooi k#t ja! Kan me voorstellen dat je baalt. Zoon stond hier net ook met luizenkam(niet nodig overigens) en ik kreeg al jeuk.
Ik heb niet zo zeer lang haar als wel HEEL VEEL haar. Knippen zou dan een pixie worden en dat vind ik ergens wel zonde (en het staat me niet zo)
woensdag 27 november 2019 om 23:00
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je luizen kunt verstikken door je hoofdhuid overvol te smeren met conditioner en dan inwikkelen in plastic, handdoek er omheen en slapen. Volgende ochtend uitspoelen. Herhalen voordat de daarna uit het ei gekomen luisjes weer eieren kunnen leggen.
Geen persoonlijke ervaring mee. Weet ook niet wat de verloskundige denkt van een nacht slapen met conditioner maar ik dacht ik schrijf het toch maar op.
Sterkte (ik krijg al jeuk van het lezen van dit topic)
Geen persoonlijke ervaring mee. Weet ook niet wat de verloskundige denkt van een nacht slapen met conditioner maar ik dacht ik schrijf het toch maar op.
woensdag 27 november 2019 om 23:01
Rosalind schreef: ↑27-11-2019 22:57Wat vervelend! Ik zou een luizencentrum opzoeken, waar ze je in één behandeling van de luizen af kunnen helpen. Met een soort van föhn-achtig apparaat geloof ik? Zelf geen ervaring mee en het is vast flink prijzig maar no way dat ik hoogzwanger met shampoo´s en kammen in de weer ging.
Hee, tot nu toe toe had ik mijn zwangerschapshormonen redelijk onder controle
Nu schiet ik wellicht wat door (al scheert hij zich wel vaker helemaal, dus het is niet dat het een unicum is of voor hem heel gek)
woensdag 27 november 2019 om 23:01
dat helpt niet want je doodt er de eitjes niet meeBarnsteen schreef: ↑27-11-2019 23:00Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je luizen kunt verstikken door je hoofdhuid overvol te smeren met conditioner en dan inwikkelen in plastic, handdoek er omheen en slapen. Volgende ochtend uitspoelen. Herhalen voordat de daarna uit het ei gekomen luisjes weer eieren kunnen leggen.
woensdag 27 november 2019 om 23:02
SallySpectra* schreef: ↑27-11-2019 22:58Is toch echt advies van rivm om het alleen onder dokterstoezicht te gebruiken. Verbaas me daar ook over, omdat dimeticon in heel veel shampoos, conditioners en andere haarproducten zit.
Ik ga in elk geval de HA (telefonisch) raadplegen. Ook ivm borstvoeding etc, neem liever geen risico.
woensdag 27 november 2019 om 23:03
Barnsteen schreef: ↑27-11-2019 23:00Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je luizen kunt verstikken door je hoofdhuid overvol te smeren met conditioner en dan inwikkelen in plastic, handdoek er omheen en slapen. Volgende ochtend uitspoelen. Herhalen voordat de daarna uit het ei gekomen luisjes weer eieren kunnen leggen.
Die conditioner is voor het "losweken" van de eitjes, zodat je ze er uit kan kammen. Ze gaan er niet dood van. Sterker nog, de warmte en vocht vinden ze heerlijk. Ik ga er dus niet aan beginnen om te zo te doen
Ach nee, wát een rottige timing. Als je geen middeltjes mag gebruiken, dan zit er niet veel anders op dan kammen. Maar dat dat niet goed lukt als bijna kraamvrouw snap ik heel goed.
Misschien is dit nog een optie?
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ka ... ~bf65b7aa/
Misschien is dit nog een optie?
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ka ... ~bf65b7aa/
Luizige timing inderdaad zeg!
Ik zou even overleggen met de vk over het gebruik van dimeticon. Ik kan me niet voorstellen dat dat écht kwaad zou kunnen. Zeker niet zo laat in een zwangerschap. Het zit inderdaad in veel meer producten. Maar goed, vraag het een expert.
Verder kan ik je de Assy luizenkam aanbevelen. Schrik niet van de lange, dicht op elkaar geplaatste tanden. Die gaan juist heel makkelijk door dik haar. Zeker als je Dimeticon gebruikt, want dat maakt je haar spekglad.
Ook je bad / douche wordt glad, dus maak het daarna goed schoon!
Sterkte!
Ik zou even overleggen met de vk over het gebruik van dimeticon. Ik kan me niet voorstellen dat dat écht kwaad zou kunnen. Zeker niet zo laat in een zwangerschap. Het zit inderdaad in veel meer producten. Maar goed, vraag het een expert.
Verder kan ik je de Assy luizenkam aanbevelen. Schrik niet van de lange, dicht op elkaar geplaatste tanden. Die gaan juist heel makkelijk door dik haar. Zeker als je Dimeticon gebruikt, want dat maakt je haar spekglad.
Ook je bad / douche wordt glad, dus maak het daarna goed schoon!
Sterkte!
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 23:05
Reden: Typo
Reden: Typo
0.09% gewijzigd
woensdag 27 november 2019 om 23:04
Luizen gaan nog niet dood van waterstofperoxide geloof ik, klote beesten....
pergamon wijzigde dit bericht op 27-11-2019 23:04
0.31% gewijzigd
woensdag 27 november 2019 om 23:06
woensdag 27 november 2019 om 23:06
Lees net dat t RIVM t weer afraadt.
Volgens deze site mag Dimeticon, maar overleg t inderdaad met een arts.
http://www.prioderm.nl/productwijzer/do ... b737febf78
Verder zijn er allerlei huismiddeltjes, maar geen ervaring mee. En kammen, kammen, kammen. Wordt tegenwoordig aangeraden ipv je hele huisraad uitwassen enzo.
Sterkte ermee.
Volgens deze site mag Dimeticon, maar overleg t inderdaad met een arts.
http://www.prioderm.nl/productwijzer/do ... b737febf78
Verder zijn er allerlei huismiddeltjes, maar geen ervaring mee. En kammen, kammen, kammen. Wordt tegenwoordig aangeraden ipv je hele huisraad uitwassen enzo.
Sterkte ermee.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 23:14
6.16% gewijzigd
woensdag 27 november 2019 om 23:13
Morgenochtend om 8.15 hang ik aan de telefoon van de HA om daarna linea recta naar de Etos te hobbelen.
Nu hopen dat de baby niet vanavond al denkt "28 november, leuke dag om geboren te worden!"
Overigens krijg ik morgen gelukkig "uitkamhulp"! Dan kan ik deels op mijn zij liggen ipv voorovergebogen. Hopelijk komen we er dan wel helemaal doorheen.
Nu hopen dat de baby niet vanavond al denkt "28 november, leuke dag om geboren te worden!"
Overigens krijg ik morgen gelukkig "uitkamhulp"! Dan kan ik deels op mijn zij liggen ipv voorovergebogen. Hopelijk komen we er dan wel helemaal doorheen.