Mode & Beauty alle pijlers

Parfum goed houden

30-11-2019 19:55 22 berichten
Vanmiddag keek ik eens in de badkamerkast en ontdekte daar een geurtje (eau de parfum) dat er denk ik ongeveer anderhalf jaar heeft gestaan. Helemaal verkleurd en van de geur was niet veel anders over dan een sterke eau de cologne zoals mijn oma altijd in haar tas had. :|

Vraag: hoe houd je eau de toilette en eau de parfum het beste goed en hoe lang kan dat volgens jullie? Ik doe met één geurtje als ik het dagelijks gebruik zeker een jaar, en ik wil graag eens afwisselen dus twee of drie in de kast lijken me geen overbodige luxe. Maar wel als ik ze dan na een tijdje weg kan gooien! Zo zonde!
Alle reacties Link kopieren
Mijn parfums zitten in een donkere la.
De meesten heb ik al jaren. Zijn nog steeds goed.
Na openen 1 jaar houdbaar. Dat geldt bijna voor alles qua parfum en cosmetische artikelen.
Ik bewaar ze in het doosje en ze blijven zeker wel twee jaar goed.
Houdbaarheidsdatum is dacht ik idd een jaar en daarna gaat de kwaliteit achteruit.
Er mag geen licht bijkomen, dan blijft de geur goed.
Voor iedereen een groene tuin
Inderdaad, donker bewaren. Ik zelf vermijd ik grote verpakkingen. Ik koop het liefste flesjes van 30ml.
Niet zuinig met je parfum zijn! Mijn lekkerste dure geurtjes bleef ik maar bewaren voor bijzondere gelegenheden en uiteindelijk zijn ze allemaal niet meer draagbaar geworden. Wel zuinig zijn met de hoeveelheid die je sprayt natuurlijk :-D En idd: donker bewaren.
Cateautje schreef:
30-11-2019 20:00
Na openen 1 jaar houdbaar. Dat geldt bijna voor alles qua parfum en cosmetische artikelen.
Cosmetica vaak nog korter zelfs. Het wordt bijvoorbeeld geadviseerd om oog-make-up zoals eyeliner en mascara maar max 3 maanden te gebruiken en dat geldt soms ook voor oogcreme en gezichtscrème. Zonnebrandcreme gaat ook max 1 zomer mee.
Ik heb dit alleen gehad Wish tot 2 keer toe, die blauwige parfum in een diamant. Na 1 jaar een viezig kleurtje gekregen maar rook nog wel redelijk hetzelfde. Mijn fles Yvresse waar ik heel erg zuinig op ben heb ik al minstens 6 jaar en veranderd niks, behalve dat die nu echt bijna op is :cry:
Staan bij mij wel allemaal donker. Voor nu ben ik mede daardoor lid van parfumado maar dat vind ik in verhouding te duur.

Wel blij dat ik bv Molecule 1 uitgeprobeerd heb! Ik had me al half om half laten verleiden door de lovende kritieken op vele sites. Maar echt, ze hadden het beter de nieuwe kleren van de keizer kunnen noemen! Blij dat ik geen fles van 105 euro besteld heb!
In het donker bewaren. Badkamerkastje Ofzo.
Ik denk dat er vocht bij is gekomen. Het beste is om ze in het doosje te bewaren op een koele, droge plek. Ik heb ze zelf allemaal in een bakje staan zonder doosje (raak die kwijt en vind het irritant met doosjes) op een plankje in de slaapkamer. Eentje heb ik een keer per ongeluk te dicht bij de verwarming en in de zon laten staan waardoor ik de geur verpest heb maar gelukkig was die bijna op. Ik heb sommige geurtjes echt al ruim 10 jaar en die ruiken nog steeds lekker.

Wat ik wel gemerkt heb is dat de goedkopere geurtjes vaak niet zo lang mee gaan. Zo had ik ooit een geurtje van een of ander sportmerk, weet niet meer welke, en die kon ik na een jaar echt weggooien.
Ah, heldere reacties! Het is dus eigenlijk best normaal. Zonde hoor! Ik heb ze al in een dichte kast op een donkere plek (en mijn badkamer is niet heel vocht, bovendien zit zo'n flesje toch goed dicht zou je denken?). En omdat de badkamer middenin het huis zit, is het er alleen licht als ik er ben en het licht aan is.

Gister met black friday twee nieuwe geurtjes besteld en inderdaad allebei de kleinste maat gekocht; naar verhouding misschien duurder maar niet als je anders de helft weg gooit. En me voorgenomen vaker en minder zuinig te gebruiken, zonder mensen te laten flauwvallen in mijn buurt uiteraard. ;-)
Cateautje schreef:
30-11-2019 20:00
Dat mag ik toch niet hopen.. Ik heb vorig jaar met kerst 2 dure geuren gekregen van 80 euro per stuk (30ml). Ik ben daar zuinig op en ondanks dat ik best veel spuit zitten ze nog tot over de helft vol. Ik verwacht toch niet dat een geur van een dergelijke prijs na een jaar al richting vuilnisbak kan.
Emma95 schreef:
30-11-2019 19:59
Mijn parfums zitten in een donkere la.
De meesten heb ik al jaren. Zijn nog steeds goed.
Dit. Het zijn wel de duurdere parfums overigens.
Net even van schrik gegoogeld; parfum kan zelfs 3 tot 5 jaar goed blijven... mits donker en niet te warm bewaard.
Overigens staat op mijn parfums een tekentje met een cijfer hoe lang je het na openen kunt bewaren, zowel op de peperdure als de iets minder dure parfums.
Donker bewaren idd. Ik heb dat weleens niet gedaan met sommige flesjes die dan toch anders gingen ruiken of dat ik er bijv op uitgekeken was, die belanden bij mij op t toilet naast de lucifers.
High end luchtverfrisser :mrgreen: Ik hou van parfum en afwisseling dus heb gemiddeld zo’n 8 flesjes staan. Die krijg ik nooit allemaal op.
Badkamer is geen goeie plek om parfum te bewaren. Ivm de temperatuur schommelingen. Heet douchen, dan weer afkoelen etc. Doet je parfum Iig geen goed.
Ik bewaar parfum altijd in de koelkast.
Redelijk koel en donker bewaren. Ik koop grote flessen, maar ik draag altijd dezelfde. En ik gebruik hem elke dag. Altijd. Op thuisbankhangdagen kan ik make-uploos zijn en mijn haar laten wapperen, maar parfum gebruik ik altijd.

Gewoon opmaken dat spul. Daar koop je het toch voor?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
30-11-2019 22:30
Redelijk koel en donker bewaren. Ik koop grote flessen, maar ik draag altijd dezelfde. En ik gebruik hem elke dag. Altijd. Op thuisbankhangdagen kan ik make-uploos zijn en mijn haar laten wapperen, maar parfum gebruik ik altijd.

Ik gebruik ook elke dag parfum maar ik heb meerdere geurtjes in de roulatie. Ik heb trouwens nog nooit een geurtje gehad wat vreemd ging ruiken. Ja, een fles Chanel nr. 5 maar ik weet niet of die vet over de datum was of dat ik het gewoon een heel vies geurtje vind.
Ceylon schreef:
30-11-2019 22:30

Gewoon benieuwd:
Welke draag je dan dat je er zo fan van bent dat je het elke dag draagt en nooit eens behoefte hebt aan afwisseling?

Ik heb 1favoriet die ik zo’n 15 jaar geleden voor het eerst kocht en nog altijd in de collectie wil en regelmatig draag maar verder wil ik echt graaf afwisselen. Ik gebruik ook de mini flesjes altijd op die je bij je bestelling gratis krijg bij ici PARIS ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven