Hoe lang duurt scheiding? (Belgie)

30-11-2019 08:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen

Ik vroeg me af hoe lang een scheiding in Belgie nu precies duurt. EOT is opgemaakt door de notaris en gaat volgende week richting rechtbank. Volgens de notaris duurt dit maximum 4 maanden, maar online lees ik van 1,5 maand tot wel een jaar. Iemand die recent gescheiden is in Belgie (onder de nieuwe regeling dus) die zijn/haar ervaring kan geven?
Vraag het eens op een Belgisch forum of aan een Belgische familierechtadvocaat. Tip.
Nou, deze TO zet in elk geval al in de titel dat het in België gaat, in plaats van dat op pagina 6 te melden. Er zijn hier best een hoop Belgen, dus zo raar vind ik het niet.
3 maand
nausicaa schreef:
30-11-2019 09:58
Nou, deze TO zet in elk geval al in de titel dat het in België gaat, in plaats van dat op pagina 6 te melden. Er zijn hier best een hoop Belgen, dus zo raar vind ik het niet.

Ik ook niet, maar wel dat de notaris een termijn aangeeft en dat je dan zelf nog gaat Googlen of het wel klopt en het vervolgens ook nog eens op een forum gaat vragen. Die man/vrouw zal wel weten waar hij het over heeft.
Het enige wat je bij een echtscheiding EOT moet doen is 2 keer naar de rechtbank gaan waar aan jou en je ex word gevraagd of jullie nog willen scheiden. Zijn jullie beide telkens aanwezig en zeggen jullie beide 'ja' dan kan het op 2 maand geklonken zijn afhankelijk van de agenda van de rechtbank.
Is een van jullie niet aanwezig of zegt er iemand 'nee' dan zal het langer duren.
Attraverso schreef:
30-11-2019 13:00
Het enige wat je bij een echtscheiding EOT moet doen is 2 keer naar de rechtbank gaan waar aan jou en je ex word gevraagd of jullie nog willen scheiden. Zijn jullie beide telkens aanwezig en zeggen jullie beide 'ja' dan kan het op 2 maand geklonken zijn afhankelijk van de agenda van de rechtbank.
Is een van jullie niet aanwezig of zegt er iemand 'nee' dan zal het langer duren.
Wegens de nieuwe wetgeving en daar het om een EOT gaat hoeft er niet meer naar de rechtbank gegaan te worden, is zo sinds 1 september 2018, vandaar dat ik het hier vraag, online vind ik enkel ervaringen over scheidingen voor die datum.
Star² schreef:
30-11-2019 10:30
Ik ook niet, maar wel dat de notaris een termijn aangeeft en dat je dan zelf nog gaat Googlen of het wel klopt en het vervolgens ook nog eens op een forum gaat vragen. Die man/vrouw zal wel weten waar hij het over heeft.
De notaris zei maximum 4 maand, vandaar mijn vraag als iemand ervaring heeft hier dat het bij hen wat korter was. Ik heb namelijk een woning op het oog om te kopen en ben bang dat deze weg zal zijn. Anders moet ik mijn ex vragen om mee te tekenen en dat zie ik niet zitten.
Wonen jullie nog samen? Als jullie feitelijk gescheiden zijn (officieel niet meer samenwonen) zou dat geen probleem mogen zijn. Vraag eens aan de notaris.
Wonen nog samen. Volgens notaris kan enkel een compromis getekend worden als ex ook handtekening zet (niet getrouwd met contract).

Niemand die recent gescheiden is die me kan zeggen hoe lang het bij hen duurde?
Had wat meer reacties verwacht eigenlijk. Ik lees hier al lang mee en om de haverklap worden scheidingen hier aangeraden :bonk:
Ah ja lekker passief agressief reageren levert je vast meer reacties op. Dit is een nederlands forum en je hebt al antwoord gekregen van de notaris.
Een scheiding is soms de verstandigere weg, maar dat betekent niet dat het snel en makkelijk is natuurlijk.

Je klinkt of je haast hebt om weg te komen. Is dat omdat je meer dan genoeg hebt van je ex of omdat je onveilig bent in je woonsituatie nu?
Malinois schreef:
01-12-2019 09:39
Ah ja lekker passief agressief reageren levert je vast meer reacties op. Dit is een nederlands forum en je hebt al antwoord gekregen van de notaris.
Oei, was eigenlijk gewoon grappig bedoeld. Ik weet dat dit een Nederlands forum is, maar wel een erg actief forum. Als je een tip hebt voor een drukbezet belgisch forum dan hoor ik dit graag. Antwoord van de notaris was maximum 4 maanden, maar ik vraag gewoon persoonlijke ervaringen, meer niet.
ikBedoelHetGoed schreef:
01-12-2019 09:44
Een scheiding is soms de verstandigere weg, maar dat betekent niet dat het snel en makkelijk is natuurlijk.

Je klinkt of je haast hebt om weg te komen. Is dat omdat je meer dan genoeg hebt van je ex of omdat je onveilig bent in je woonsituatie nu?
We zijn al lange tijd uit elkaar, maar nu mag het gewoon vooruit gaan. Zoals ik hierboven al zei, ik wil een huis kopen en hoe sneller het vooruit gaat hoe sneller ik dit kan.
Goldie79 schreef:
01-12-2019 10:43
We zijn al lange tijd uit elkaar, maar nu mag het gewoon vooruit gaan. Zoals ik hierboven al zei, ik wil een huis kopen en hoe sneller het vooruit gaat hoe sneller ik dit kan.
Al waren er hier wel mensen met recente EOT ervaringen, dan nog zou dat weinig zeggen over jouw situatie. Er komt een maand aan met feestdagen en verloven bijvoorbeeld. Misschien kun je beter aannemen dat het nog wel even duurt en dat dit huis aan je voorbij zal gaan. De (schijn)zekerheid die je zoekt, kunnen wij jou niet geven. En als je ex niet wil helpen zodat jij dit huis al kunt kopen voordat de EOT is afgehandeld, dan is het niet anders. Frustrerend misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven