Ouderschapsplan en RvdK
zondag 1 december 2019 om 11:31
Een paar jaar geleden ben ik geholpen op dit forum waar ik nu weer op hoop.
Mijn man of aanstaande ex loopt al een heleboel jaar bij psychologen en psychiaters vanwege psychische problemen. Twee jaar geleden heeft hij een therapie gevolgd waarna hij is gaan twijfelen of kinderen wel bij hem passen, hij is toen al eens drie maanden weggeweest zonder contact te hebben, drie maanden geleden wilde hij weer weggaan maar voordat hij weg was ben ik weggegaan zodat hij kon voelen hoe het is om alleen voor de kinderen te zorgen. Toen ik een paar uur later thuis kwam was de politie thuis omdat hij jeugdzorg had gebeld dat ze de kinderen op moesten halen. Hij is uiteindelijk weggegaan en buiten vragen hoe ik de scheiding wil regelen is er nu weer drie maanden geen contact met mij en de kinderen geweest. Vorige week zijn er gesprekken met de RvdK geweest waarbij hij aangegeven heeft afstand te willen doen van de kinderen, ik moet van hen het contact stimuleren en ervoor zorgen dat de kinderen regelmatig naar hem toe gaan.
Van zijn advocaat heb ik een brief gehad met een praktisch voorstel wat volgens mijn advocaat niet erg onredelijk is. Het ouderschapsplan slaat alleen nergens op omdat daarin staat dat de kinderen om het weekend en de halve vakanties bij hem zijn terwijl hij wat anders zegt en nu doet. Volgens mijn man is dit alleen om de scheiding zo snel mogelijk rond te krijgen en hij en mijn advocaat zeggen dat jeugdzorg of de RvdK zich er hoe dan ook mee gaan bemoeien.
Ook al vind ik het onrechtvaardig heb ik mij er bij neergelegd dat ik de zorg voor de kinderen alleen draag en dat zij nauwelijks of geen contact zullen hebben.
Wat kan ik verwachten van Jeugdzorg en wat kan ik het beste doen dat de kinderen er zo min mogelijk last van krijgen? De kinderen zijn 14 en 9 jaar.
Mijn man of aanstaande ex loopt al een heleboel jaar bij psychologen en psychiaters vanwege psychische problemen. Twee jaar geleden heeft hij een therapie gevolgd waarna hij is gaan twijfelen of kinderen wel bij hem passen, hij is toen al eens drie maanden weggeweest zonder contact te hebben, drie maanden geleden wilde hij weer weggaan maar voordat hij weg was ben ik weggegaan zodat hij kon voelen hoe het is om alleen voor de kinderen te zorgen. Toen ik een paar uur later thuis kwam was de politie thuis omdat hij jeugdzorg had gebeld dat ze de kinderen op moesten halen. Hij is uiteindelijk weggegaan en buiten vragen hoe ik de scheiding wil regelen is er nu weer drie maanden geen contact met mij en de kinderen geweest. Vorige week zijn er gesprekken met de RvdK geweest waarbij hij aangegeven heeft afstand te willen doen van de kinderen, ik moet van hen het contact stimuleren en ervoor zorgen dat de kinderen regelmatig naar hem toe gaan.
Van zijn advocaat heb ik een brief gehad met een praktisch voorstel wat volgens mijn advocaat niet erg onredelijk is. Het ouderschapsplan slaat alleen nergens op omdat daarin staat dat de kinderen om het weekend en de halve vakanties bij hem zijn terwijl hij wat anders zegt en nu doet. Volgens mijn man is dit alleen om de scheiding zo snel mogelijk rond te krijgen en hij en mijn advocaat zeggen dat jeugdzorg of de RvdK zich er hoe dan ook mee gaan bemoeien.
Ook al vind ik het onrechtvaardig heb ik mij er bij neergelegd dat ik de zorg voor de kinderen alleen draag en dat zij nauwelijks of geen contact zullen hebben.
Wat kan ik verwachten van Jeugdzorg en wat kan ik het beste doen dat de kinderen er zo min mogelijk last van krijgen? De kinderen zijn 14 en 9 jaar.
zondag 1 december 2019 om 12:45
Lastig..
Als hij zo duidelijk niets met zijn kinderen wil, dan zou ik ook geen ouderschapsplan willen. Ik zou daar toch duidelijkheid over willen krijgen en laten vastleggen, zodat daar geen misverstanden over bestaan. Je man is verder wel psychisch in orde ?
Als de RvK erbij is betrokken dan kan je dat toch mee laten wegen in het ouderschapsplan.. De scheiding hoeft niet ingewikkeld te zijn. DIe kan er door, ook als je het eens bent als 1 van de 2 niets meer met de kinderen wil. Ga je wel alimentatie eisen ?
Als hij zo duidelijk niets met zijn kinderen wil, dan zou ik ook geen ouderschapsplan willen. Ik zou daar toch duidelijkheid over willen krijgen en laten vastleggen, zodat daar geen misverstanden over bestaan. Je man is verder wel psychisch in orde ?
Als de RvK erbij is betrokken dan kan je dat toch mee laten wegen in het ouderschapsplan.. De scheiding hoeft niet ingewikkeld te zijn. DIe kan er door, ook als je het eens bent als 1 van de 2 niets meer met de kinderen wil. Ga je wel alimentatie eisen ?
zondag 1 december 2019 om 12:50
Ik zou willen dat mijn kinderen geliefd en gewenst zijn, desnoods alleen door mij.
Ik zou alles afkappen en de zorg voor de kinderen alleen dragen. Hij kon eens in de zoveel tijd een kop koffie komen drinken en een praatje maken, een appje af en toe en een verjaardagscadeau brengen of sturen. Dat is blijkbaar het hoogst haalbare en zelfs gevaarlijk om het anders te dwingen.
Wat kan jij nog doen als hij niet wil/kan?
Ik zou alles afkappen en de zorg voor de kinderen alleen dragen. Hij kon eens in de zoveel tijd een kop koffie komen drinken en een praatje maken, een appje af en toe en een verjaardagscadeau brengen of sturen. Dat is blijkbaar het hoogst haalbare en zelfs gevaarlijk om het anders te dwingen.
Wat kan jij nog doen als hij niet wil/kan?
zondag 1 december 2019 om 12:54
zondag 1 december 2019 om 13:03
Dus je wil je kinderen blijven blootstellen aan een ouder die zegt dat zijn kinderen niet bij hem passen. Iemand die doet alsof hij het verkeerde kleur bankstel heeft gekocht dat hij kan terug geven of omruilen? Ik zou niet akkoord gaan wat het betekent ook minder toeslag, minder alimentatie en regeling waar in de praktijk niets van terecht komt. Ik zou veilig thuis inschakelen en aandringen op bezoek onder toezicht om te zorgen dat zijn idiote mening niet bij je kinderen terecht komt. Een scheiding is moeilijk genoeg maar een scheiding en ongewenst worden verklaard door 1 van je ouders is meer dan dubbel zo pijnlijk.
zondag 1 december 2019 om 13:13
Lecourgette schreef: ↑01-12-2019 13:03Dus je wil je kinderen blijven blootstellen aan een ouder die zegt dat zijn kinderen niet bij hem passen. Iemand die doet alsof hij het verkeerde kleur bankstel heeft gekocht dat hij kan terug geven of omruilen? Ik zou niet akkoord gaan wat het betekent ook minder toeslag, minder alimentatie en regeling waar in de praktijk niets van terecht komt. Ik zou veilig thuis inschakelen en aandringen op bezoek onder toezicht om te zorgen dat zijn idiote mening niet bij je kinderen terecht komt. Een scheiding is moeilijk genoeg maar een scheiding en ongewenst worden verklaard door 1 van je ouders is meer dan dubbel zo pijnlijk.
Precies.. de RvK is er toch al bij betrokken.. ik zou echt die vent uit mijn leven willen hebben.. En ik zou zelf geen alimentatie willen van die verwekker, want meer is hij niet ..
zondag 1 december 2019 om 13:17
.Grillig schreef: ↑01-12-2019 11:31Het ouderschapsplan slaat alleen nergens op omdat daarin staat dat de kinderen om het weekend en de halve vakanties bij hem zijn terwijl hij wat anders zegt en nu doet. Volgens mijn man is dit alleen om de scheiding zo snel mogelijk rond te krijgen en hij en mijn advocaat zeggen dat jeugdzorg of de RvdK zich er hoe dan ook mee gaan bemoeien.
Hoe gaan die zich er dan mee bemoeien? Hij legt in mijn ogen juist wéér de verantwoordelijkheid bij jou. Want jij zult nadat de scheiding is uitgesproken een procedure moeten aanspannen om het ouderschapsplan aan te laten passen aan de werkelijkheid. Of accepteren dat ex bij lange na niet waarmaakt wat op papier staat.
Wat verwacht je advocaat van de Raad? Dat die aandringen dat hij de kinderen ziet? Een onwillige ouder kun je niet dwingen tot omgang zonder risico de kinderen te schaden.
zondag 1 december 2019 om 13:19
.poldervrouw schreef: ↑01-12-2019 13:13Precies.. de RvK is er toch al bij betrokken.. ik zou echt die vent uit mijn leven willen hebben.. En ik zou zelf geen alimentatie willen van die verwekker, want meer is hij niet ..
Dan komt hij er wel heel makkelijk vanaf. Dan mag TO opdraaien voor de volledige zorg èn de volledige kosten en de kinderen moeten dan waarschijnlijk inleveren qua hobbies, woongenot enz. Nee, laat ex juist maar extra KA betalen als hij zich al aan zijn zorgplicht onttrekt.
zondag 1 december 2019 om 13:42
Wat een zak hooi zeg! Psychische problemen zijn niet te onderschatten, maar als de kinderen 12 en 7 zijn bedenken dat ze ‘toch niet zo goed bij je passen’????? Dat is echt volslagen debiel.
Helaas doe je daar niet veel aan, dus het beste wat je nu kunt doen is je kinderen zo veel mogelijk beschermen. En het lijkt me zeker niet in hun belang dat ze verplicht naar iemand toe moeten die letterlijk aangeeft ze niet te willen.
Wat is nu dan de bedoeling? Dat je akkoord gaat met een ouderschapsplan waar in staat dat ze regelmatig bij vader zijn, zodat een rechter de scheiding snel goedkeurt? Maar dat het niet serieus de bedoeling is dat de kinderen ook echt naar hem toe gaan? Dat zou ik niet doen, daarmee maak je jezelf vreselijk kwetsbaar. Stel dat je dat inderdaad doet, en hij verandert over een jaar van mening. Lijkt onwaarschijnlijk, maar het gebeurt. Heeft hij ineens een vriendin waar hij gezinnetje mee moet spelen, of weer een nieuwe ingeving. Dan kan hij makkelijk beweren dat jij je nooit aan de omgang hebt gehouden. En bewijs jij dan maar eens dat dat met zijn goedkeuring was. Lijkt dat jouw advocaat geen risico?
Oh, en wat bedoel je met ‘hij wilde weg gaan, maar toen ben ik weg gegaan om hem te laten merken hoe het is alleen met de kinderen’. Kinderen zijn geen stinkende vuilniszak die je bij een ander neer kunt leggen om hem te laten merken hoe vervelend dat is hè! Kun je je voorstellen hoe onveilig dat moet voelen voor een kind: papa wil ons niet, en wil weg. Maar dan gaat mama gauw weg om hem eens te laten merken hoe zwaar dat is. De kinderen zijn groot genoeg om dat zelf te doorzien, dat moet je echt niet willen.
Helaas doe je daar niet veel aan, dus het beste wat je nu kunt doen is je kinderen zo veel mogelijk beschermen. En het lijkt me zeker niet in hun belang dat ze verplicht naar iemand toe moeten die letterlijk aangeeft ze niet te willen.
Wat is nu dan de bedoeling? Dat je akkoord gaat met een ouderschapsplan waar in staat dat ze regelmatig bij vader zijn, zodat een rechter de scheiding snel goedkeurt? Maar dat het niet serieus de bedoeling is dat de kinderen ook echt naar hem toe gaan? Dat zou ik niet doen, daarmee maak je jezelf vreselijk kwetsbaar. Stel dat je dat inderdaad doet, en hij verandert over een jaar van mening. Lijkt onwaarschijnlijk, maar het gebeurt. Heeft hij ineens een vriendin waar hij gezinnetje mee moet spelen, of weer een nieuwe ingeving. Dan kan hij makkelijk beweren dat jij je nooit aan de omgang hebt gehouden. En bewijs jij dan maar eens dat dat met zijn goedkeuring was. Lijkt dat jouw advocaat geen risico?
Oh, en wat bedoel je met ‘hij wilde weg gaan, maar toen ben ik weg gegaan om hem te laten merken hoe het is alleen met de kinderen’. Kinderen zijn geen stinkende vuilniszak die je bij een ander neer kunt leggen om hem te laten merken hoe vervelend dat is hè! Kun je je voorstellen hoe onveilig dat moet voelen voor een kind: papa wil ons niet, en wil weg. Maar dan gaat mama gauw weg om hem eens te laten merken hoe zwaar dat is. De kinderen zijn groot genoeg om dat zelf te doorzien, dat moet je echt niet willen.
zondag 1 december 2019 om 18:06
En dan ondervraagt Jeugdzorg volgende keer kind en kind zegt dan "mijn vader? die heb ik al maanden niet meer gezien".
Weg is zijn schitterend ouderschapsplan
.
Alles komt gewoon klaar, duidelijk en eerlijk op papier.
Met ineens ook duidelijke afspraken rond de alimentatie.
Zijn problemen duren al jaren, je voedt de kinderen al maanden alleen op ... dan kunnen die paar maanden extra voor een "ingewikkeldere" scheiding er ook nog wel bij.
Het is hij die de kinderen opgeeft én hij die Jeugdzorg heeft gebeld om ze te komen ophalen, dan heeft hij zich er maar bij neer te leggen dat dat ook zo officieel op papier komt.
Weg is zijn schitterend ouderschapsplan
Alles komt gewoon klaar, duidelijk en eerlijk op papier.
Met ineens ook duidelijke afspraken rond de alimentatie.
Zijn problemen duren al jaren, je voedt de kinderen al maanden alleen op ... dan kunnen die paar maanden extra voor een "ingewikkeldere" scheiding er ook nog wel bij.
Het is hij die de kinderen opgeeft én hij die Jeugdzorg heeft gebeld om ze te komen ophalen, dan heeft hij zich er maar bij neer te leggen dat dat ook zo officieel op papier komt.
zondag 1 december 2019 om 18:45
Waarom minder (kinder)alimentatie? Als ze wel bij vader zouden zijn krijgt hij zorgkorting voor de dagen dat ze daar zijn. Zijn ze daar niet, geen korting dus juist meer KA.Lecourgette schreef: ↑01-12-2019 13:03Dus je wil je kinderen blijven blootstellen aan een ouder die zegt dat zijn kinderen niet bij hem passen. Iemand die doet alsof hij het verkeerde kleur bankstel heeft gekocht dat hij kan terug geven of omruilen? Ik zou niet akkoord gaan wat het betekent ook minder toeslag, minder alimentatie en regeling waar in de praktijk niets van terecht komt. Ik zou veilig thuis inschakelen en aandringen op bezoek onder toezicht om te zorgen dat zijn idiote mening niet bij je kinderen terecht komt. Een scheiding is moeilijk genoeg maar een scheiding en ongewenst worden verklaard door 1 van je ouders is meer dan dubbel zo pijnlijk.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 1 december 2019 om 18:47
Ouderschapsplan is verplicht; hier zal de rechter ook om vragen. Denk dat advocaat + man daar op zich wel een punt hebben dat het dan sneller gaat. De vraag is wat er precies in moet staan..iets tekenen wat niet klopt en kant nog wal raakt zou ik ook niet zo snel doen..poldervrouw schreef: ↑01-12-2019 12:45Lastig..
Als hij zo duidelijk niets met zijn kinderen wil, dan zou ik ook geen ouderschapsplan willen. Ik zou daar toch duidelijkheid over willen krijgen en laten vastleggen, zodat daar geen misverstanden over bestaan. Je man is verder wel psychisch in orde?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 1 december 2019 om 18:48
.
Ik denk niet dat het probleem is dat ex de situatie niet feitelijk op papier wil hebben, maar dat de rechter - op advies van de Raad - een ouderschapsplan waarin vader volledig afstand neemt van de kinderen niet zomaar accepteert. Die kan de ouders bijvoorbeeld nog een mediationtraject opdragen. Dus ik snap in beginsel het idee van ex om een ‘gewenst’ ouderschapsplan in te dienen wel, alleen is de vraag welk belang TO daarbij zou hebben.
zondag 1 december 2019 om 19:12
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Hier net meerdere rechtszaken gehad om dat aan te vragen. Ex wilde de kinderen ook niet meer en vond het goed dat ik het volledige gezag zou krijgen. Ik wilde het volledige gezag. De rechter schoof de omgangsregeling van tafel, dus geen “verplichte” omgang meer met vader, maar vader behield gewoon het gezag. De rechter wilde geen een-hoofdig gezag uit spreken terwijl hij toen al geruime tijd niet naar de kinderen omkeek. Uiteindelijk in hoger beroep met veel pijn en moeite en heel erg uitzonderlijk wel gekregen. Maar dat was vooral dankzij de houding van vader tegenover de rechter.Jojanneke12 schreef: ↑01-12-2019 18:48Kun je niet beter eenhoofdig gezag aanvragen ipv een ouderschapsplan opstellen? Heb je ook geen toestemming meer van ex nodig bij diverse zaken.
zondag 1 december 2019 om 20:01
Wat denk jij dat de raad voor de kinderbescherming doet?schorpioentje28 schreef: ↑01-12-2019 18:47Ouderschapsplan is verplicht; hier zal de rechter ook om vragen. Denk dat advocaat + man daar op zich wel een punt hebben dat het dan sneller gaat. De vraag is wat er precies in moet staan..iets tekenen wat niet klopt en kant nog wal raakt zou ik ook niet zo snel doen..
zondag 1 december 2019 om 22:39
maandag 2 december 2019 om 09:24
Als de raad voor de kinderbescherming een onderzoek doet dan zijn de conclusies niet vrijblijvend. Zij maken een rapport op en dat gaat dan naar de rechter.
De rechter beslist dan en volgt bijna altijd het rapport van de raad Voir de kinderbescherming.
Echt niet dat to dan nog op eigen houtje samen met een advocaat een omgangsregeling kan vaststellen.
Dus er klopt iets niet aan het verhaal van to.