ik wil alleen reizen, maar mijn ouders staan er niet achter

02-12-2019 14:42 104 berichten
Beste lezers,
Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn bachelor.
Ik ben 22 jaar (bijna 23) en woon al 3,5 jaar op kamers.
Vanaf februari heb ik een tussenhalfjaar, voordat ik in september zal beginnen aan een premaster. In dit halfjaar zou ik graag mijn Engels willen verbeteren en dan met name het spreken.
Ik zit met een paar opties in mijn hoofd die ik zou kunnen/willen doen, maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De eerste optie is dat ik aupair wordt, maar dat is mijn huisgenootje momenteel aan het doen in Australië en ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar nadoe. Zeker omdat dit voor haar ook een moment is dat ze iets in haar eentje doet, zonder mensen van thuis. Maar au pair zou wel een goede optie zijn, omdat je daarbij actief bezig bent met Engels zonder dat je geld uitgeeft aan een taalcursus.
De tweede optie, een taalcursus, vind ik echt heel erg duur.
De derde optie is gaan reizen, maar hierbij loop ik tegen mijn ouders aan. Mijn moeder begint namelijk al snel te paniekeren als het gaat om alleen reizen. Ze is ervan overtuigd dat ik dan in hostels enge mannen zal ontmoeten die me zullen volgen en me te grazen zullen nemen... :fieuw: Ze is dus fel tegen alleen reizen en maakt het voor mij erg moeilijk om dat toch te gaan doen, omdat ze ook benadrukt hoe erg ze zal lijden als ik dat wel zou doen.
De vierde optie is om met een groepsreis mee te gaan, maar dat lijkt me toch minder leuk en dan voel ik me toch een beetje een loser dat ik dat moet doen en niet alleen kan gaan. (heeft iemand ervaring met groepsreizen in zuid-oost azie?)
De vijfde optie is dat ik ontwikkelingshulp zou gaan doen. Hier zou mijn moeder wel achterstaan, mits het goed georganiseerd is. Echter heb ik hier zelf mijn twijfels bij, omdat ik niet zeker weet in hoeverre je de plaatselijke bevolking hier daadwerkelijk bij helpt. Bovendien wil ik iets doen waar mijn Engels echt van op vooruit gaat.
Conclusie: ik heb nog niet echt een concreet plan en wil dat wel snel gaan maken. Het liefste wil ik twee/drie maanden weg, vanaf februari. Ik wil graag naar een plek waar het lekker weer is. Even de winter ontlopen. B)
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen gaan doen?
Thanks voor de reacties! :)
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
02-12-2019 14:55
Je gaat geen aupair doen omdat je huisgenoot dit al doet.... :huh: serieus.
En dit idd. Echt die ouders kennen TO het beste lijkt het :D
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
02-12-2019 15:17
Dit. Ik heb ook alleen gereisd in Azië
En? Lekker Engels geleerd? :D
Alle reacties Link kopieren
gaan werken voor de club med op exotische plaatsen
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
02-12-2019 15:37
En? Lekker Engels geleerd? :D
Haha, nee dat niet. Maar ik was dan ook maar 3 weken en ben ook met redelijk wat Nederlanders opgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Als je met backpackers uit allerlei landen optrekt, zul je veel Engels spreken. En als je iets veel doet, word je er beter in. Zo gek is haar gedachte toch niet?
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een facebookpagina met meer dan 20.000 Nederlandse vrouwen die over de hele wereld wonen. Altijd wel iemand daartussen die een jonge meid kan gebruiken. Daar kun je lid van worden. En kijk niet naar wat huisgenoten/vriendinnen doen. Laat je nou niet weerhouden om zo'n leuke ervaring mee te maken. De site kun je vinden onder 'wereldvrouwen'.
Alle reacties Link kopieren
En je moeder is niet bang dat je ‘te grazen wordt genomen’ om de hoek van de straat? Als je naar de bibliotheek fietst?

Je kunt ook een kamer alleen nemen in hostels, of een vrouwenzaal. Maar wie weet nemen die je dan wel te grazen..
himalaya wijzigde dit bericht op 02-12-2019 17:45
1.44% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De eerste optie is dat ik aupair wordt, maar dat is mijn huisgenootje momenteel aan het doen in Australië en ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar nadoe.

Wat is dit voor kinderachtig gedrag dan? Je bent volwassen, doe wat je wil. Pech voor je huisgenootje en je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kijken of je ergens kunt wwoofen, dan werk je een paar uur per dag tegen kost en inwoning, en dan heb je voor de rest vrij om te doen wat je wil. Vaak zijn er ook nog wel andere werknemers die hetzelfde doen.

https://wwoof.net/

En wat er al is gezegd, als je naar Azië gaat en niet alleen maar optrekt met Nederlanders en Belgen, dan kun je best wel het nodige Engels oefenen met je medereizigers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ontwikkelingshulp zal ik niet doen. Maar als je wilt werken ergens kan je ook kijken op workaway.info

Veel plekken staan er voor open om een taal bij te leren. En t kost ook nog eens weinig geld!
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
02-12-2019 15:14
Ik heb een dochter van 22 en no way dat ik haar zou tegenhouden on te gaan reizen. Tuurlijk mis ik haar en ben ik blij als ik wat van haar hoor. Maar ik heb het vertrouwen dat ze verstandig reist.. dus ik maak me dan ook geen zorgen.
Nou, dit vooral.

Ik zou me waarschijnlijk wel zorgen maken, maar zéker niet tegenhouden. Ben je gék.

Verder zou je ook nog kunnen kijken of je ergens in de horeca kunt werken, natuurlijk. Altijd lekker als je aan je buitenlandavontuur geld overhoudt. Ikzelf heb in het Caribisch gebied gewerkt, een half jaar, maar dat was niet makkelijk binnenkomen. Gelukkig kende ik daar mensen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je moeder zeurt. En bovendien heeft ze er niets meer over te zeggen. Mijn moeder was echt niet perfect maar reizen stimuleerde ze juist, want je wordt er super zelfstandig van. Ik was 20 toen ik door Azië en Australië reisde, zonder werken en enorm low budget. Mis het soms nog steeds en het is al 15 jaar geleden :-D
Ook geen seconde onveilig gevoeld trouwens. Zeker in Australië niet, dat land is zo vriendelijk niet normaal!

En dat je moeder zegt dat ze "zo zal lijden" is gewoon chantage. Ze chanteert jou om niet te gaan (of op een andere manier) omdat ZIJ er anders last van heeft. Je leeft niet om haar gelukkig te maken he, dat moet ze zelf doen. Haar taak als moeder is loslaten en dat hoort ze al 22 jaar te weten. Ik ben zelf ook moeder en nee makkelijk is het niet,wel haar plicht! Dus zeg maar dat ze moet ophouden met haar zin doordrijven.
anoniem16121612 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 16:10
45.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pff dit doet met denken aan mijn moeder, die kon eind jaren 50 een baan krijgen in Suriname als docent. Ze had toen jouw leeftijd. Mijn opa vond dit niet goed, en ze is dus nooit gegaan. En heeft daar altijd spijt van gehad.

Je bent een volwassen vrouw, dus maak je eigen beslissingen. Je hebt namelijk geen toestemming van je ouders nodig.

Denk wel goed na wat je wilt doen. Vrijwilligerswerk in het buitenland kost veel geld, en je doet de locale bevolking geen goed. Het is niet zo slim om elke 3 maanden andere vrijwilligers te hebben in een weeshuis of op een school.

Je kunt ook gewoon in NL blijven en hier werken en of vrijwilligerswerk doen, daar kan je ook van groeien en meer volwassen worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch au-pair worden in een andere stad in Australië dan die huisgenoot, of in Nieuw Zeeland of Zuid-Afrika?

Een groepsreis moet je sowieso niet doen want dan ga je alleen maar Nederlands praten. Of je moet het via GAP adventures ofzo boeken, of een andere Amerikaanse of Britse organisatie zodat jij de enige Nederlander bent tussen Engelssprekende mensen.

En 22 is echt te oud om nog je keuzes van je moeder te laten afhangen. Of eerder andersom: jouw moeder moet jou echt al lang los kunnen laten en vertrouwen dat ze jou streetwise genoeg heeft opgevoed. Hoezo zouden in je huidige studentenstad geen enge kerels je kunnen achtervolgen? Waarom zou dat iets met hostels te maken hebben?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
doen wat je zelf het liefst wil.

Ik heb mijn dochter (jonger dan jij nu) altijd vrij gelaten en ja soms was ik ongerust maar dat heet loslaten. Bovendien heeft ze er veel uit geleerd en was ze zo lief om af en toe een smsje/mail/foto te sturen.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Met 22 jaar meld je je ouders toch gewoon wat jij wilt gaan doen "hé, ik heb nu zoiets leuks gevonden, uitwisseling studie in Schotland, tijdelijke baan in resort Maleisië of ZA, erfgoed project in Sri Lanka of 2 maanden backpacken in ..."

Ze kunnen hun zorgen uiten, maar jouw plan staat vast.
Je moeder is een angsthaas en daar ga jij dan rekening mee houden?
Laat zien dat haar angst ongegrond is, regel je reis en ga.

Bij mijn dochters plakte ik onder in de tas een extra credit card, voor nood gevallen en soms een schietgebedje naar een heilige om ze te beschermen :)
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Gaan, je bent volwassen, geen toestemming meer nodig van je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zielig doen tegen mijn dochter als ze 22 is en alleen wil reizen brrr ben nl erg zuinig op haar, ga lekker een tijdje als au pair werken in Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Heeft niks te maken met zuinig zijn op, vind ik. Je moet het je kinderen gunnen om zelfstandig te worden en zelfverzekerd te geraken omdat ze op zichzelf teruggeworpen worden en leren dat ze zichzelf prima kunnen redden.
Is waardevol voor de rest van hun leven.
Emotionele chantage = schandalig!

Sorry voor felheid; heb beste vriendin eraan ten onder zien gaan. Kostte jaren van therapie voordat die een eigen leven kon leiden.

TO; doe datgene wat je het allerleukst lijkt, geniet ervan en.... grow up!!
MissMaran schreef:
02-12-2019 18:18
Ik zou ook zielig doen tegen mijn dochter als ze 22 is en alleen wil reizen brrr ben nl erg zuinig op haar, ga lekker een tijdje als au pair werken in Amerika.
Ja en gezellig in een of andere shooting belanden.
Ze loopt overal risico ook hier.
Gewoon lekker gaan .
Ik zou als au pair naar Amerika gaan en daar een taalcursus doen. Of bij wooff in Australië.
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 15:42
Als je met backpackers uit allerlei landen optrekt, zul je veel Engels spreken. En als je iets veel doet, word je er beter in. Zo gek is haar gedachte toch niet?
Ik vind het ook zeker geen gekke gedachte, ik geef alleen aan dat ik er geen Engels heb geleerd, alleen ik sprak het daarna wel vloeiender. Anyway. gewoon gaan TO!
Ontwikkelingshulp moet je niet doen hoor. Dat is een hele industrie, gericht op westerse jonge vrouwen. Er zitten kinderen in weeshuizen, terwijl hun ouders nog leven. Scholen worden opgebouwd en direct weer afgebroken als werkverschaffing. Houd dat aub niet in stand.

Reizen in je eentje; ik ben een angsthaas en angst is een slechte raadgever. Maar ik doe het toch ...misschien is het ook gewoon leuker om met een reisgenoot te gaan? In NZ kon je vroeger rondreizen met de kiwi-bus, dat voelt meer semi-georganiseerd. Alleen doen als je dat zelf prettig vindt, NIET voor je moeder.
Tamago schreef:
02-12-2019 21:30

Reizen in je eentje; ik ben een angsthaas en angst is een slechte raadgever. Maar ik doe het toch ...misschien is het ook gewoon leuker om met een reisgenoot te gaan? In NZ kon je vroeger rondreizen met de kiwi-bus, dat voelt meer semi-georganiseerd. Alleen doen als je dat zelf prettig vindt, NIET voor je moeder.
Herkenbaar, als ik me door angst laat leiden dan kom ik bijna nergens. En je wilt ook niet weten hoe gestrest ik ben de laatste paar weken voor vertrek, dan heb ik altijd een moment van "waar ben ik toch aan begonnen" of als ik iets lees ergens over mijn bestemming wat ik nog niet wist maar wel belangrijk schijnt te zijn. Lig je daar weer een nacht van wakker enzo :$ Bij mijn laatste reis zei iemand nog: "Nou jij bent echt stoer en niet bang aangelegd he? Dat je dit zo maar even doet in je eentje." Ik dacht echt van je moest eens weten :hihi:

Bij city trips heb ik dat niet zo, en als ik het land al ken helemaal niet, maar bij verre reizen waarbij je uren moet vliegen om naar huis te gaan wel. In Londen, Parijs en Berlijn kun je nog zeggen van ik pak de trein en ga naar huis maar als je ergens in Azië zit gaat dat wat moeilijker, of nouja, het duurt langer.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de mensen wel blij met ontwikkelingshulp, vooral de kinderen. Mijn eigen kinderen hebben in een weeshuis gewoond, en mijn dochter heeft via Facebook nog steeds contact met vrijwilligers van toen. Het is echt niet altijd negatief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven