Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben redelijk concequent met mn ad en magnesium.
Voel me eigenlijk wel top, mentaal. Alleen moe door structureel te weinig slaap.
Alsof t e.e.a. omgekeerd is sinds t herfst is, best raar.
Ik ben wel wat kort door de bocht (absuluut niet n lief meisje) :whip: en soms wat dromerig.

Zin in n dagje sauna enz helemaal voor mezelf.
Been there, done that, got the T-shirt.
Dagje sauna is altijd lekker. Heb ik ook wel zin in eigenlijk :biggrin:

Fijn dat het mentaal zo goed gaat. Heb je al eens een daglichtlamp overwogen voor de vermoeidheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 7 uur slapen ipv 5,5 per nacht ook wel n goed idee is :|
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ola!

Ik heb al eventjes niet meer gereageerd zie ik. Ik heb alles van jullie gelezen hoor! Het is alleen een beetje veel om op iedereen te reageren maar weet dat ik het gelezen heb:) Dikke knuffel voor jullie en de afschuwelijke momenten <3

De vorige keer was ik nog aan pil maar ik ben begin november gestopt omdat ik de bloedingen helemaal zat was en ik slikte ondertussen al 1,5 maand consequent teunisbloemolie en magnesium dus ik durfde het wel aan. Ik was netjes 6 dagen ongesteld, geen klachten en ook daarna ging het goed tot afgelopen zondag… volgens de app (ik heb een menstruatie app omdat ik het fijn vind om het bij te houden) zou ik vorige week woensdag mijn eisprong hebben -dat voel ik altijd- maar er gebeurde niets.. Zaterdag had ik ‘ineens’ bloedverlies dus ik dacht ‘WTF word ik nu alweer ongesteld?’, zaterdagnacht buikpijn als in eisprong wat er eigenlijk op neer komt dat mijn cyclus niet 28 dagen is maar 32 (denk ik). Zondag ook bloedverlies en savonds was het ook ‘ineens’ weer over, dat heb ik écht nog nooit gehad! Anyway ik was zondag ook echt een vreselijke drama-queen tegenover mijn vriend dat ik mij soms alleen voelde in onze relatie, dat ik altijd alles alleen moet doen blablabla.. dramaaa! Sloeg helemaal nergens op.. hebben jullie dat ook tijdens de eisprong? Ik voelde mij trouwens gisteren gewoon weer goed:) Maar ook dat mijn vriend vroeg in hoeverre hij mij dan serieus moet nemen want voor hem komt het dan wel oprecht over alsof ik per direct onze relatie wil verbreken, dat vind ik wel een lastige! Hoe gaan jullie partner daarmee om en met het hormonale duiveltje die je dan bent? En dit was nog maar de eisprong… :-o
Dan lopen wij denk ik een beetje gelijk op Anne-panne. Ik had dit weekend ook zo'n onredelijke bui waarvan ik denk dat het rond mijn eisprong moet zijn geweest. Zelfs mijn man viel het op. Hij merkt ook heel duidelijk bepaalde patronen hierin op.

Sommige vrouwen schijnen inderdaad rond de eisprong een lichte bloeding te hebben, door de dip in hormonen die op dat moment kan optreden.

Ik heb gister een topic geopend over een boek wat ik nu aan het lezen ben, het heet period power en gaat over de patronen die in je cyclus kunnen zitten + de klachten en juist superkrachten die je in dat deel van cyclus hebt. Best interessant allemaal. Misschien had ik er al eerder over gepost want ik ben er al een tijdje in bezig, elke keer een stukje.
Alle reacties Link kopieren
Ik had t ook deze mnd op de dag van mn eisprong. Van heppy naar depri in 4 uur.
Na je eisprong duikelen hormoonlevels omlaag en omhoog.
Nu in de herfst kan je daar nog gevoeliger voor zijn.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja, met je eisprong is het even een flinke omschakeling, niet iedereen reageert daar even goed op.

Gelukkig herken ik het tegenwoordig vrij snel, toen ik nog niet wist dat dit met mijn eisprong te maken had maakte ik wel eens heel heftig ruzie met mijn man of moeder. Dat is gelukkig al een tijdje niet meer voorgekomen. Niet alleen dankzij mij trouwens hoor, mijn man reageert nu ook heel anders dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat we redelijk tegelijk lopen Mindervanmij!
Ik wist dat nooit eigenlijk, dat je tijdens je eisprong ook hormonaal kon zijn.. tenminste het is mij nooit zo opgevallen. Dacht dat ik gewoon een humeurig persoon was haha. Maar goed volgens mijn app moet ik met een week weer ongesteld worden en ik voel tot nu toe nog best goed :) Ik hoop écht dat dit zo doorgaat wat dan betekend dat de teunisbloemolie en magnesium helpen..
Ik hoop het ook voor je, Anne-panne. Maar dan ben jij wel snel na je eisprong ongesteld of heb ik dat mis? Ik zou pas op 9 of 10 december ongesteld worden, daar zit bij mij dan langere tijd tussen dan bij jou.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik weet het niet precies want ik ben 2 november gestopt met de pil en was 6 november ongesteld geworden, zou 20 november de eisprong hebben (met een cyclus van 28 dagen) maar die was dus 24 november en de app geeft nou 8 december aan.. dus dat klopt denk ik wel.. oh wacht dat is nog 1,5 week haha! Rekenfoutje😇 Maar dit is dus mijn eerste maand weer na bijna een jaar de pil geslikt te hebben..
Dan ben je wel lekker snel weer gewoon regelmatig ongesteld. Ik moet altijd maanden wachten voor dat zo ver is.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, ik lees dit topic vanaf het begin mee en herken helaas veel. Net weer ongesteld geweest en het is alsof ik uit een diep dal klim. Een wereld van verschil qua gevoelens en gedachten. Denk zelfs soms aan PMDD i.p.v. PMS.
Heb naar aanleiding van dit topic maandenlang DIM-complex geslikt zonder resultaat. Momenteel slik ik Teunisbloemolie, nog te kort om effect te merken. Ik denk er nu toch aan om antidepressiva te gaan slikken de helft van de maand.
Ik vraag mij af welke antidepressiva jullie slikken en hoe dit bevalt?
Ik slik zelf momenteel niks, maar heb in het verleden Sertraline gebruikt, dit werkte toen wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je antwoord. Dit slikte je dan na de eisprong tot na de ongesteldheid? En voelde je dan de hele maand ‘hetzelfde’ en ‘oke’ zeg maar? Ook nadelen/vervelende bijwerkingen?
Ja, in elk geval wel veel minder last van klachten. Maar ik vond de bijwerkingen persoonlijk wel vervelend. Het onderdrukte wel meer dan alleen de gevoelens die bij PMDD komen kijken. Bijvoorbeeld: ik zag mijn zoontje een keer vallen en hij begon te huilen, maar dat deed me dan niet veel. Ook leuke dingen deden me niet zoveel meer. En ik kon moeilijk klaarkomen.

Voelde me af en toe net zo'n stefford wife: weliswaar wel leuker voor mijn omgeving, maar zelf voelde ik wel dat het niet oprecht beter ging, maar dat gevoelens onderdrukt werden. Echter zorgde het er wel voor dat ik beter functioneerde over het algemeen hoor, het was niet alleen kommer en kwel
Alle reacties Link kopieren
Hm oké, goed om mee te nemen in mijn beslissing. Zeker niet allemaal positief dus.
Heb je nu andere manieren gevonden waardoor je geen antidepressiva meer hoeft te gebruiken?
Ja, ik heb mijn lifestyle wel flink omgegooid inderdaad. Volgens mij had ik daar ook over geschreven onder mijn vorige nick, ik zal even kijken of ik het terug kan vinden
- Ik ben gestart met mindfulness en meditatie, waardoor ik nu wat sneller de signalen van boosheid / verdriet kan herkennen en dan even een pasje terug kan nemen.

- Ik heb een assertiviteitscursus gedaan, zodat ik nu op rustigere wijze kan verwoorden waar ik last van heb en wat ik anders zou willen

- Ik vermijd zoveel mogelijk stress

- In mijn moeilijke weken neem ik zoveel mogelijk rust, slaap meer etc.

- Ik probeer mijn eten en drinken ook aan te passen,minder chocolade, koffie, geen alcohol. Veel groentes en supplementen voor de zekerheid

- Ik ben dankzij therapie heel anders in het leven komen te staan

- Sinds kort ook weer gaan sporten op aanraden van de overgangsconsulente. Vooral armspieren trainen schijnt erg goed te zijn vanwege dat je dan meer testosteron aanmaakt, wat dan weer beter schijnt te zijn voor de hormoonbalans.
Alle reacties Link kopieren
-Eve schreef:
02-12-2019 21:00
Dankje voor je antwoord. Dit slikte je dan na de eisprong tot na de ongesteldheid? En voelde je dan de hele maand ‘hetzelfde’ en ‘oke’ zeg maar? Ook nadelen/vervelende bijwerkingen?
Ik gebruik ad vanaf eisprong tot menstruatie.
Tuurljjk voel ik me niet de hele maand gelijk maar de zwartste kantjes zijn er af.
Bijwerkingen heb ik nog niet ervaren.
Ik klik wel 300mn magnesium per dag nu. Dat helpt ook wel, net als genoeg sporten.

Ik ben echt super blij dat mn koperspiraal er uit is. Ik heb nu een halve dag wat zwaardere menstruatie en ik gok 6 dagen totaal ipv 10 dagen met 3 dagen zeer zwaar.
Blij dat ik single ben nu.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja precies zoals jij het zegt, Apatura: het haalt de scherpe randjes eraf... Zo heb ik het destijds ook ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
02-12-2019 21:26
Ik gebruik ad vanaf eisprong tot menstruatie.
Tuurljjk voel ik me niet de hele maand gelijk maar de zwartste kantjes zijn er af.
Bijwerkingen heb ik nog niet ervaren.
Ik klik wel 300mn magnesium per dag nu. Dat helpt ook wel, net als genoeg sporten.

Ik ben echt super blij dat mn koperspiraal er uit is. Ik heb nu een halve dag wat zwaardere menstruatie en ik gok 6 dagen totaal ipv 10 dagen met 3 dagen zeer zwaar.
Blij dat ik single ben nu.
Slik je ook Setraline of een andere? Magnesium is ook wel een optie om te gaan slikken. Wil eerst even afwachten of ik wat merk van de Teunisbloemolie. Hebben jullie dat wel eens geprobeerd? Weet niet meer wie daar over schreef.
Ik heb de Mirena spiraal. Zal die ook invloed hebben op de PMS klachten?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
02-12-2019 21:20
- Ik ben gestart met mindfulness en meditatie, waardoor ik nu wat sneller de signalen van boosheid / verdriet kan herkennen en dan even een pasje terug kan nemen.

- Ik heb een assertiviteitscursus gedaan, zodat ik nu op rustigere wijze kan verwoorden waar ik last van heb en wat ik anders zou willen

- Ik vermijd zoveel mogelijk stress

- In mijn moeilijke weken neem ik zoveel mogelijk rust, slaap meer etc.

- Ik probeer mijn eten en drinken ook aan te passen,minder chocolade, koffie, geen alcohol. Veel groentes en supplementen voor de zekerheid

- Ik ben dankzij therapie heel anders in het leven komen te staan

- Sinds kort ook weer gaan sporten op aanraden van de overgangsconsulente. Vooral armspieren trainen schijnt erg goed te zijn vanwege dat je dan meer testosteron aanmaakt, wat dan weer beter schijnt te zijn voor de hormoonbalans.
Dankje. Zeker goed om ook op andere vlakken ermee bezig te zijn. Er is helaas geen wonderpil 😊
Ben zelf ook met een aantal dingen bezig zoals therapie en meditatie.
Fijn dat je al een aardige balans hebt gevonden. Zo klinkt het tenminste.
Ik heb ooit eens een vragenlijst gemaakt voor ervaringen met verschillende soorten medicatie en behandelingen die worden voorgeschreven bij PMDD.

Van de 65 vrouwen die de enquette destijds hebben ingevuld had 40% de Mirena gebruikt, en daarvan gaf ruim de helft aan dat dit de klachten verergerd had.

Sertraline was door 25% van de vrouwen geprobeerd en hiervan gaf ongeveer de helft aan dat het (een beetje) helpt. 10% ervaarde een verergering van de klachten.

Magnesium is door ruim 75% van de vrouwen geprobeerd en de helft daarvan was erg positief, de rest merkte geen verschil. Een verergering was er niet echt.

Teunisbloemolie werd ook door de helft geprobeerd, helaas gaven veel vrouwen aan hier geen effect van te merken (70%). De overige 30% had wel positief effect hiervan.
-Eve schreef:
02-12-2019 21:52
Dankje. Zeker goed om ook op andere vlakken ermee bezig te zijn. Er is helaas geen wonderpil 😊
Ben zelf ook met een aantal dingen bezig zoals therapie en meditatie.
Fijn dat je al een aardige balans hebt gevonden. Zo klinkt het tenminste.

Valt tegen hoor, maar het is wel een stuk beter dan het is geweest. Je leert er ook mee leven, hoe stom dat ook klinkt.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
02-12-2019 21:55
Ik heb ooit eens een vragenlijst gemaakt voor ervaringen met verschillende soorten medicatie en behandelingen die worden voorgeschreven bij PMDD.

Van de 65 vrouwen die de enquette destijds hebben ingevuld had 40% de Mirena gebruikt, en daarvan gaf ruim de helft aan dat dit de klachten verergerd had.

Sertraline was door 25% van de vrouwen geprobeerd en hiervan gaf ongeveer de helft aan dat het (een beetje) helpt. 10% ervaarde een verergering van de klachten.

Magnesium is door ruim 75% van de vrouwen geprobeerd en de helft daarvan was erg positief, de rest merkte geen verschil. Een verergering was er niet echt.

Teunisbloemolie werd ook door de helft geprobeerd, helaas gaven veel vrouwen aan hier geen effect van te merken (70%). De overige 30% had wel positief effect hiervan.
Interessant! Heb net een nieuw spiraaltje haha..
Bijzonder ook hoe wisselend alles wordt ervaren.
anoniem_393026 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 22:13
Reden: Toevoeging
2.60% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven