Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook eindelijk gezien, maar wist door dit topic al aardig wat me te wachten stond.
Wel krijg ik de indruk dat de beroepsgroep zich juist wel bewust is van de beperkingen van die DSM, gezien de reacties op bijv dat congres.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar als de beroepsgroep daarvan op de hoogte is en daarnaar handelt is het toch ook prima. Er werd ook gezegd dat alle mensen verschillend zijn. Mijn ervaring is dat de diagnose en de persoon die je bent meegenomen worden in het behandelplan.

En dat er een diagnose moet zijn voor de verzekeraar snap ik ergens ook wel. Ze willen natuurlijk alleen uitkeren als dat nodig is. Ik weet ook niet zo goed hoe ze dat anders willen ondervangen. Even een scheve vergelijking maar als je een hoorapparaat wil moet je ook aan normen voldoen voordat de verzekering dat vergoedt. Ze hebben en manier gezocht om dat binnen de ggz ook voor elkaar te krijgen maar dat ligt een stuk lastiger.

Offtopic: Er kwam op dat congres ook en psychiater aan het woord bij wie ik en aantal afspraken gehad heb. Was een waarnemer. Wel grappig om hem terug te zien.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
03-12-2019 09:31
Maar als de beroepsgroep daarvan op de hoogte is en daarnaar handelt is het toch ook prima. Er werd ook gezegd dat alle mensen verschillend zijn. Mijn ervaring is dat de diagnose en de persoon die je bent meegenomen worden in het behandelplan.

En dat er een diagnose moet zijn voor de verzekeraar snap ik ergens ook wel. Ze willen natuurlijk alleen uitkeren als dat nodig is. Ik weet ook niet zo goed hoe ze dat anders willen ondervangen. Even een scheve vergelijking maar als je een hoorapparaat wil moet je ook aan normen voldoen voordat de verzekering dat vergoedt. Ze hebben en manier gezocht om dat binnen de ggz ook voor elkaar te krijgen maar dat ligt een stuk lastiger.

Offtopic: Er kwam op dat congres ook en psychiater aan het woord bij wie ik en aantal afspraken gehad heb. Was een waarnemer. Wel grappig om hem terug te zien.
Ik begrijp het systeem ook, maar voor de gemiddelde leek is het denk ik lastig om te begrijpen waarom iemand zoveel verschillende diagnoses krijgt.
Wat dat betreft werkt dit programma vermoedelijk ook weer averechts, want de meeste tijd gaat uit naar de foute diagnoses, en maar weinig tijd naar de deskundigen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
03-12-2019 09:34
Ik begrijp het systeem ook, maar voor de gemiddelde leek is het denk ik lastig om te begrijpen waarom iemand zoveel verschillende diagnoses krijgt.
Wat dat betreft werkt dit programma vermoedelijk ook weer averechts, want de meeste tijd gaat uit naar de foute diagnoses, en maar weinig tijd naar de deskundigen.
Ja precies. Eens met je hele post.
Die Hazar (of hoe zijn collega ook heette) noemde trouwens zelf zo een rijtje op waarmee wij (als je een beetje thuis bent in de psychiatrie) ook zo een stempel (ja) op zouden kunnen drukken.
Het was echt dat ze en rijtje kenmerken had ingestudeerd en dat een voor een opnoemde.
En we weten ook niet bij wie ze langs is geweest. Waren het wel erkende psychiaters of psychologen?
Er is natuurlijk heel veel uitgeknipt om zo een perfect (in negatieve zin) beeld te maken.

En het waren natuurlijk geen 13 diagnoses die ze bij iemand hebben gesteld.
Lees een willekeurig dossies na van meerdere intake gesprekken en je ziet verschillende titels voorbij komen.
Lijkt op, overeendkomend met, trekken van, etc etc.
Wel max een hele minuut voor de vrouw die zich wel in haar diagnoses kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
05-12-2019 21:35
Wel max een hele minuut voor de vrouw die zich wel in haar diagnoses kan vinden.
Dat viel mij ook op.
geneet van 't laeve
Dan gaat die minuut wel heel traag bij jullie.
Vond het weer wat tendentieus, helemaal ondat Tygo op gegeven moment zei dat die jongen (Jason?) ' door zijn labels' niet kan werken. Onzin natuurlijk, dat komt door de
problemen, klachten, niet door de labels.
anoniem_65f406179499f wijzigde dit bericht op 05-12-2019 22:52
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
05-12-2019 21:35
Wel max een hele minuut voor de vrouw die zich wel in haar diagnoses kan vinden.
Voor het evenwicht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
05-12-2019 22:50
Voor het evenwicht.
Dat was de wederhoor natuurlijk :rofl:

Ja mooi hè, niet kunnen werken door je diagnoses. NIet dat je diagnoses krijgt omdat functioneren niet tot nauwelijks lukt. En impliceren dat iedereen zich naar zijn label gaat gedragen en dús niet functioneert. Dat de NPO zich niet schaamt voor dit programma zeg.
De problemen en klachten hebben een naam gekregen. Bij Jason 13 namen.
En wat je al als reden hebt neer gezet in je aanpassing, What's in a name.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
05-12-2019 22:52
Dat was de wederhoor natuurlijk :rofl:

Ja mooi hè, niet kunnen werken door je diagnoses. NIet dat je diagnoses krijgt omdat functioneren niet tot nauwelijks lukt. En impliceren dat iedereen zich naar zijn label gaat gedragen en dús niet functioneert. Dat de NPO zich niet schaamt voor dit programma zeg.
Is van de EO toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Niq schreef:
05-12-2019 22:54
De problemen en klachten hebben een naam gekregen. Bij Jason 13 namen.
En wat je al als reden hebt neer gezet in je aanpassing, What's in a name.
Ja, maar t is weer verdwenen :O
( tekst verdwijnt bij t schrijven dus heb heel wat aan te passen na t plaatsen af en toe).
Solomio schreef:
05-12-2019 22:54
Is van de EO toch?
Ja. Te slecht dit.
Sudrì schreef:
05-12-2019 22:52
En impliceren dat iedereen zich naar zijn label gaat gedragen en dús niet functioneert.
Volgens mij werd dat helemaal niet geïmpliceerd. Was juist blij dat ze aanstipten dat er mensen zijn die zich er naar gaan gedragen.
Want dat is ook nogal een probleem.
Voornu schreef:
05-12-2019 22:55
Ja, maar t is weer verdwenen :O
( tekst verdwijnt bij t schrijven dus heb heel wat aan te passen na t plaatsen af en toe).
Nou ja, weg = weg toch ;)
Verder vind ik het programma ook slecht hoor.
Niq schreef:
05-12-2019 22:57
Volgens mij werd dat helemaal niet geïmpliceerd. Was juist blij dat ze aanstipten dat er mensen zijn die zich er naar gaan gedragen.
Want dat is ook nogal een probleem.
Het werd genoemd, daar hield het op. Geen vragen, niet doorvragen, geen uitleg. Alleen maar het idee dat mensen door hun label gek gaan doen.
Sudrì schreef:
05-12-2019 22:59
Het werd genoemd, daar hield het op. Geen vragen, niet doorvragen, geen uitleg. Alleen maar het idee dat mensen door hun label gek gaan doen.
Ja die mensen zijn er. Of ze misbruiken hun label...
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
05-12-2019 22:57
Volgens mij werd dat helemaal niet geïmpliceerd. Was juist blij dat ze aanstipten dat er mensen zijn die zich er naar gaan gedragen.
Want dat is ook nogal een probleem.
Diagnoses worden gesteld a.d.h.v. gedrag.
Stellen dat iemand zich naar zijn diagnose gaat gedragen vind ik dan ook op z'n minst een riskante uitspraak.
Als je je namelijk niet zo gedroeg had je die diagnose niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
05-12-2019 23:01
Diagnoses worden gesteld a.d.h.v. gedrag.
Stellen dat iemand zich naar zijn diagnose gaat gedragen vind ik dan ook op z'n minst een riskante uitspraak.
Als je je namelijk niet zo gedroeg had je die diagnose niet.
Adhv een vragenlijstje over gedrag
Solomio schreef:
05-12-2019 23:01
Diagnoses worden gesteld a.d.h.v. gedrag.
Stellen dat iemand zich naar zijn diagnose gaat gedragen vind ik dan ook op z'n minst een riskante uitspraak.
Als je je namelijk niet zo gedroeg had je die diagnose niet.
En toch zie je dat gebeuren. Daarom is het niet altijd verstandig om iedereen zomaar zijn dossier te laten lezen.
Daarin staan observaties, momentopnames. En er zijn mensen die zich dat gedrag extra gaan aanmeten.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
05-12-2019 23:01
Adhv een vragenlijstje over gedrag
In dat programma?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
05-12-2019 23:02
En toch zie je dat gebeuren. Daarom is het niet altijd verstandig om iedereen zomaar zijn dossier te laten lezen.
Daarin staan observaties, momentopnames. En er zijn mensen die zich dat gedrag extra gaan aanmeten.
En waar baseer je deze uitspraken op?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven