Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:18
Dan mis je waar hij behandelaars opbelt voor wederhoor.
Nou, jij kunt mij vast vertellen wat ik dan precies gemist heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:17
Excuses dat er niet staat “in mijn ogen is het beter” om eerst eens wat constructieve gesprekken te voeren dan een standaard vragenlijst er doorheen te jassen, dan een behandelplan te bedenken en dan erachter te komen dat dat niet aansluit bij de persoon tegen over je.
Dat zouden heel veel behandelaren ook wel willen.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:17
Excuses dat er niet staat “in mijn ogen is het beter” om eerst eens wat constructieve gesprekken te voeren dan een standaard vragenlijst er doorheen te jassen, dan een behandelplan te bedenken en dan erachter te komen dat dat niet aansluit bij de persoon tegen over je.

Ik weet niet hoor, maar mijn intakes zijn nooit alleen vragenlijsten geweest. Bij de instelling waar ik geweest ben voor uitgebreide diagnostiek heb ik zelfs meerdere lange gesprekken gehad, daaruit is een verslag van 9 pagina`s gekomen met een advies/ verwijzing. Een behandelplan is pas gemaakt bij de instelling waar ik daarna in behandeling ging, en ook pas na twee intakegesprekken (zonder vragenlijsten).
.
Anoniem262821034 schreef:
08-12-2019 21:40
Ik weet niet hoor, maar mijn intakes zijn nooit alleen vragenlijsten geweest. Bij de instelling waar ik geweest ben voor uitgebreide diagnostiek heb ik zelfs meerdere lange gesprekken gehad, daaruit is een verslag van 9 pagina`s gekomen met een advies/ verwijzing. Een behandelplan is pas gemaakt bij de instelling waar ik daarna in behandeling ging, en ook pas na twee intakegesprekken (zonder vragenlijsten).
Hoe het bij jou is gegaan telt niet voor iedereen. Ik heb andere ervaringen.
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:13
Liever 5 constructieve gesprekken met dezelfde persoon dan 3 intake trajecten die alleen het oppervlakte raken en nergens op uitlopen. Maar wel volgens het systeempje gaan en vervolgens allemaal een andere diagnose geven.
Ik heb die ervaring helemaal niet zo. Er werd goed gekeken en geluisterd. De psychiater en de psycholoog weken af over de mate van de ernst van de depressie. Maar dat werd na nog een gesprek met mij en overleg tussen hen gelijk getrokken. En mij leren kennen dat gebeurde tijdens de gesprekken zelf. En er wordt echt goed gekeken en gezocht naar de meest passende behandelingen voor mij.
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 21:46
0.29% gewijzigd
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:43
Hoe het bij jou is gegaan telt niet voor iedereen. Ik heb andere ervaringen.
Zoals het bij jou gaat, geldt ook niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:43
Hoe het bij jou is gegaan telt niet voor iedereen. Ik heb andere ervaringen.
En hoe het in dat programma gaat telt ook niet voor iedereen.

Das mijn hele punt. Prima om de problemen aan te kaarten, maar dit programma doet dat niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
08-12-2019 21:43
Hoe het bij jou is gegaan telt niet voor iedereen. Ik heb andere ervaringen.

Ja, hoe het bij jou gegaan is telt dus ook niet voor iedereen.
.
Anoniem262821034 schreef:
08-12-2019 21:54
Ja, hoe het bij jou gegaan is telt dus ook niet voor iedereen.
Goed punt! Alweer..
Een ander punt wat ik een beetje opmerkelijk vind is dat Jason aangeeft een ernstige angststoornis te hebben, ptss en andere problematiek door wat hem is overkomen. Hierdoor liep hij ernstig vast (in de laatste aflevering nog helemaal van de kaart bij een toets), maar deze jongen laat zich nu wel overal in het openbaar zien. Hij is ervaringsdeskundige geworden, geeft veel interviews op tv, en alle sociale media, spreekt met ministers, hulpverleners (waar hij ptss klachten van kreeg) etc. En hij speelt in theatervoorstelling om verandering teweeg te brengen. Hoe kan het dat hij nu dan zo goed functioneert? Begrijp me goed, ik vind het fijn voor Jason dat het op dit punt goed met hem gaat.

Maar van totaal vastlopen naar een bekend, publieke spreker vind ik wel een heel groot omslagpunt. Echter geeft hij tegelijkertijd aan dat het niet goed met hem gaat, dat lijkt elkaar te bijten in mijn ogen.

Wat denken jullie hier over? Misschien hebben een aantal van jullie hier wel verklaringen voor. Ik, als leek, vraag me dit af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een elleboog die ooit door een incompetente arts volledig aan gort is geopereerd.
Arts is zelfs uit zijn beroep gezet (niet vanwege mijn elleboog, hij had nog wat 'foutjes' gemaakt).
Fouten gebeuren, maar tis toch te gek als ik dan de hele gezondheidszorg niet meer zou vertrouwen?
Of dat ik een programma zou gaan maken uitsluitend over medische missers, zonder duidelijk te maken dat dat de uitzonderingen zijn?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Fleecedekentje10 schreef:
08-12-2019 21:58
Een ander punt wat ik een beetje opmerkelijk vind is dat Jason aangeeft een ernstige angststoornis te hebben, ptss en andere problematiek door wat hem is overkomen. Hierdoor liep hij ernstig vast (in de laatste aflevering nog helemaal van de kaart bij een toets), maar deze jongen laat zich nu wel overal in het openbaar zien. Hij is ervaringsdeskundige geworden, geeft veel interviews op tv, en alle sociale media, spreekt met ministers, hulpverleners (waar hij ptss klachten van kreeg) etc. En hij speelt in theatervoorstelling om verandering teweeg te brengen. Hoe kan het dat hij nu dan zo goed functioneert? Begrijp me goed, ik vind het fijn voor Jason dat het op dit punt goed met hem gaat.

Maar van totaal vastlopen naar een bekend, publieke spreker vind ik wel een heel groot omslagpunt. Echter geeft hij tegelijkertijd aan dat het niet goed met hem gaat, dat lijkt elkaar te bijten in mijn ogen.

Wat denken jullie hier over? Misschien hebben een aantal van jullie hier wel verklaringen voor. Ik, als leek, vraag me dit af.
Wat ik al eerder schreef: doen alsof geeft winst.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -jeugdzorg
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-12-2019 22:10
Wat ik al eerder schreef: doen alsof geeft winst.
Of hij doet maar een fractie van wat ie zou willen of kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
YellowLemon, ik vind het oprecht heel naar voor jou, dat je zo'n slechte ervaring hebt.
Solomio schreef:
08-12-2019 22:16
Of hij doet maar een fractie van wat ie zou willen of kunnen.
Dat kan ook ja. Ik wil gewoon niet te hard over een ander oordelen.
Solomio schreef:
08-12-2019 22:16
Of hij doet maar een fractie van wat ie zou willen of kunnen.
Ik beweer ook nergens dat dat de verklaring is, het kan een verklaring zijn.
Sudrì schreef:
08-12-2019 22:22
Ik beweer ook nergens dat dat de verklaring is, het kan een verklaring zijn.
Dat klopt, het zou een verklaring kunnen zijn. Net als dat van Solo.
Elfje* schreef:
08-12-2019 22:23
Dat klopt, het zou een verklaring kunnen zijn. Net als dat van Solo.
Uh ja
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
08-12-2019 21:57
Goed punt! Alweer..

Dacht dat je me negeerde?
.
Alle reacties Link kopieren
Om het nog verwarrender te maken.
Jason zat in de (gesloten) jeugdzorg, wat iets heel anders is dan de ggz.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Anoniem262821034 schreef:
08-12-2019 21:54
Ja, hoe het bij jou gegaan is telt dus ook niet voor iedereen.
Nee maar het blijkt geen uitzondering te zijn. Niet alleen in Tygo’s of mijn verhaal.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de ... VCidzrv0vU

https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... en-ervaren

https://www.ad.nl/binnenland/geestelijk ... ~ac7e6660/

Bekijk De Zorgwaakhond: Aflevering 4 op https://www.npostart.nl/POW_04212405

https://www.ad.nl/den-haag/12-000-mense ... ~af6e2b46/

https://demonitor.kro-ncrv.nl/onderzoek ... rde-mensen
Alle reacties Link kopieren

Ik ga niet al je linkjes lezen, maar we hadden het toch over de intakeprocedure? Twee van de links gaan sowieso al over wachtlijsten en niet direct de kern van het probleem vinden, iets heel anders dus.
.
Anoniem262821034 schreef:
08-12-2019 15:16
Het ging over benzo’s, niet psychofarmaca in het algemeen.
Anoniem262821034 schreef:
08-12-2019 23:11
we hadden het toch over de intakeprocedure?
Volgens mij gaat er iets fout?
Solomio schreef:
08-12-2019 22:38
Om het nog verwarrender te maken.
Jason zat in de (gesloten) jeugdzorg, wat iets heel anders is dan de ggz.
Vaak wel gebundeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven