Werk & Studie alle pijlers

Blijft een propedeuse altijd geldig?

23-05-2024 10:13 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 2 jaar mijn propedeuse HBO social work behaald. Ik heb het getuigschrift nog niet ontvangen. Dat krijg ik binnenkort.

Vanwege de combinatie van mijn baan (werkplek is verplicht icm deze opleiding), de studie, de situatie thuis (meervoudig gehandicapt thuiswonend kind) en lichamelijke klachten als gevolg van stress heb ik helaas besloten om te stoppen met de studie voor nu.

De hogeschool waar ik de opleiding volg geeft aan dat ik binnen 5 jaar opnieuw mag starten met de opleiding als ik dat zou willen. Ook weet ik dat je met een HBO propedeuse een andere HBO opleiding mag starten (ik heb geen middelbare school diploma) en ook een universitaire studie.

Maar weet iemand of dat over 10-15 jaar nog zo zal zijn? Blijft de propedeuse altijd geldig?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat verwacht ik niet. Studies kunnen veranderen en jouw kennis veroudert ook. Dus over 10 jaar zul je waarschijnlijk wel op zijn minst een aantal vakken opnieuw moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is of je dat moet willen. Ze borduren in het 2e jaar voort op het 1e jaar en het 1e jaar is de basis voor alles. Denk je dat je na 10-15 jaar die basis nog weet? Ik heb daar grote twijfels over, en dan maak je het jezelf extreem lastig als het al toegestaan is. Tenzij je wilde overstappen naar de uni, dan speelt dit minder. Maar er zit een groot gat tussen HBO en uni, dat gat is al groot als je vers met je HBO papiertje op de uni begint maar zal nog groter zijn als je from scratch op de uni begint na 10-15 jaar pauze.
ugli wijzigde dit bericht op 23-05-2024 10:17
32.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat niet, maar school zal dat weten.
Sterkte verder Boannan, het zal je zwaar vallen dat je moet stoppen lijkt me.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar weet iemand of dat over 10-15 jaar nog zo zal zijn?
Nee, dat weet uiteraard niemand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedoel niet of ik dezelfde opleiding dan weer verder kan oppakken vanaf jaar 2 hoor. Dat kan binnen 5 jaar zegt de opleiding.

Ik bedoel of de propedeuse een geldig startbewijs is om een andere HBO of universitaire studie te starten mocht ik dat willen? Deze keer was niet vanzelfsprekend omdat ik dus helemaal geen diploma's had. Dus ik moest 2 toelatingstoetsen doen. De eerste om mijn niveau te bepalen en de tweede om mijn basiskennis maatschappij wetenschappen te bepalen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
boannan schreef:
23-05-2024 10:25
Ik bedoel niet of ik dezelfde opleiding dan weer verder kan oppakken vanaf jaar 2 hoor. Dat kan binnen 5 jaar zegt de opleiding.

Ik bedoel of de propedeuse een geldig startbewijs is om een andere HBO of universitaire studie te starten mocht ik dat willen? Deze keer was niet vanzelfsprekend omdat ik dus helemaal geen diploma's had. Dus ik moest 2 toelatingstoetsen doen. De eerste om mijn niveau te bepalen en de tweede om mijn basiskennis maatschappij wetenschappen te bepalen.
Sommige wel, sommige niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
als ik bij toelatingseisen kijk van een hbo-opleiding of uni, zie ik nergens staan dat je propedeusediploma max zoveel jaar mag zijn. Dus het lijkt dat het niet uitmaakt, het gaat om het aantonen van je niveau.
Alle reacties Link kopieren Quote
dubbel
pelle wijzigde dit bericht op 23-05-2024 10:32
97.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/m ... versiteit/
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
23-05-2024 10:29
Sommige wel, sommige niet.
de vraag is of de propedeuse verloopt.
je HBO propedeuse geeft aan dat jij op HBOniveau functioneert / de lesstof aankan. Dit blijft (vooralsnog) geldig zonder einddatum. Hiermee kun je dus toegelaten worden tot een andere HBO opleiding - mits zij geen andere toelatingseisen hebben natuurlijk waar je niet aan voldoet.

Sterkte met de situatie nu en knap dat je ondanks alles wel je P hebt behaald!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook niet dat hij verloopt, aangezien het gaat over aantonen dat je op hbo niveau functioneert.

Sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat verschilt echt per opleiding. Ik weet dat ik met mijn gymnasium diploma op dit moment eens meer direct toelaatbaar ben tot de studie die ik gedaan heb, omdat die als ‘te lang geleden’ wordt beschouwd.
Ik heb het vorig jaar voor de grap uitgezocht, en ik zou allerlei certificaten moeten halen om aan de studie te mogen beginnen met mijn huidige kwalificaties. Best bijzonder, aangezien ik universitair docent ben aan, jawel, diezelfde studie 🤣.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hijodelaluna schreef:
23-05-2024 10:37
je HBO propedeuse geeft aan dat jij op HBOniveau functioneert / de lesstof aankan. Dit blijft (vooralsnog) geldig zonder einddatum. Hiermee kun je dus toegelaten worden tot een andere HBO opleiding - mits zij geen andere toelatingseisen hebben natuurlijk waar je niet aan voldoet.

Sterkte met de situatie nu en knap dat je ondanks alles wel je P hebt behaald!
precies dit.

Dat wil dus zeggen dat de propedeuse niet verloopt, je hebt dus een kwalificatie om aan een hbo te studeren en dat verloopt nooit
Wat wel kan is dat de propedeuse geen toegang meer verleent tot het tweede jaar (ivm verlopen kennis), dus dan moet deze ofwel opnieuw (bij dezelfde opleiding) ofwel je moet een andere propedeuse halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie antwoord dames!

Met deelcertificaten VWO - ik miste 1 deelcertificaat voor een VWO diploma - was dat namelijk wel het geval. Die vervallen na 10 jaar. Toen ik deze opleiding wilde starten dacht ik dan haal ik gewoon dat ene deelcertificaat en heb ik alsnog m'n VWO diploma maar die vlieger ging niet op.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-05-2024 10:33
de vraag is of de propedeuse verloopt.
Haar tweede vraag is anders dan in de OP toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je propedeuse is een diploma, en kan daarmee niet verlopen.

De ingangseisen van een opleiding zijn wel aan verandering onderhevig, dat komt omdat het werkveld en de instelling van de opleiding, de maatschappij ook veranderd, dus soms moet een en ander weer een beetje geupdate worden. Dus wat je straks precies met je propedeusediploma kan - vast veel. Maar voor heel specifieke opleidingen zouden heel specifieke ingangseisen kunnen gelden.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
23-05-2024 10:57
Haar tweede vraag is anders dan in de OP toch?
Er is maar 1 vraag in de OP:
Ook weet ik dat je met een HBO propedeuse een andere HBO opleiding mag starten (ik heb geen middelbare school diploma) en ook een universitaire studie.

Maar weet iemand of dat over 10-15 jaar nog zo zal zijn? Blijft de propedeuse altijd geldig?

De vraag is dus niet of ze met de propedeuse een andere opleiding mag doen. De vraag is of de propedeuse altijd geldig blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-05-2024 11:05
Er is maar 1 vraag in de OP:
Ook weet ik dat je met een HBO propedeuse een andere HBO opleiding mag starten (ik heb geen middelbare school diploma) en ook een universitaire studie.

Maar weet iemand of dat over 10-15 jaar nog zo zal zijn? Blijft de propedeuse altijd geldig?

De vraag is dus niet of ze met de propedeuse een andere opleiding mag doen. De vraag is of de propedeuse altijd geldig blijft.
Daar reageer ik dan ook niet op. Je ziet toch waar ik op reageer met 'sommige wel, sommige niet'?

Deze vraag:

Ik bedoel of de propedeuse een geldig startbewijs is om een andere HBO of universitaire studie te starten mocht ik dat willen
Alle reacties Link kopieren Quote
In principe blijft je propedeuse altijd geldig, alleen waarvoor je hem kunt inzetten kan veranderen.
Kan zijn, dat je over tien jaar naast dit papiertje, nog meer moet laten zien
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
23-05-2024 11:06
Je ziet toch waar ik op reageer met 'sommige wel, sommige niet'?

Deze vraag:

Ik bedoel of de propedeuse een geldig startbewijs is om een andere HBO of universitaire studie te starten mocht ik dat willen
dat komt omdat sommigen op haar OP reageren met, moet je dat wel willen: dan mis je de aansluiting met jaar 1 als er te lang tussen zit.
Daarom verduidelijkt ze dat het niet gaat om dezelfde opleiding oppakken, maar een andere opleiding starten.
Dat dat zo is weet ze al (zie OP), maar ze wil weten of het dat zo blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-05-2024 11:10
dat komt omdat sommigen op haar OP reageren met, moet je dat wel willen: dan mis je de aansluiting met jaar 1 als er te lang tussen zit.
Daarom verduidelijkt ze dat het niet gaat om dezelfde opleiding oppakken, maar een andere opleiding starten.
Dat dat zo is weet ze al (zie OP), maar ze wil weten of het dat zo blijft.
Dat weet je dus nooit zeker. Tenminste, de propadeuse blijft geldig, of je 'm nog kan gebruiken, kan veranderen. De studentenadvocaat:

Hoelang is een HBO propedeuse geldig?
Wanneer je jouw propedeuse hebt gehaald kun je deze beschouwen als een behaald diploma. Wanneer we uitgaan van de propedeuse regels van het HBO blijft dit diploma voor altijd geldig. Wat echter wel kan veranderen is waarvoor je hem kan gebruiken. Dit hangt logischerwijs samen met eventuele toekomstige onderwijsvernieuwingen. Zo waren de propedeuse HBO regels in 1985 anders dan nu. Ter illustratie: wat kun je tegenwoordig nog met een informatica-propedeuse van dertig jaar geleden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is de vraag toch gewoon, heb ik nu, na het behalen van mijn propedeuse in de toekomst zonder toelatingsexamen toegang tot een hbo-opleiding.

Ik heb mijn vwo in het jaar kruik behaald, maar dat zal altijd toegang tot een studie verschaffen (afgezien van specifieke verplichte vakken), ook al is mijn middelbare schoolkennis diep weggezakt of niet meer relevant.

TO wil dus weten of ze met haar propedeuse nu ook een equivalent heeft om een nieuwe opleiding te starten, in plaats van bijvoorbeeld een middelbare schooldiploma, niet of ze over X jaar zo door kan stromen in een studie.

Edit: ik had laatste berichten gemist, maar het was al uitgelegd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven