Vriend lust weinig

11-12-2019 00:38 1065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dit even kwijt want ik word langzaam een beetje gek. Mijn vriend lust namelijk vrij weinig. Ik kan een hele waslijst maken met dingen die hij niet lekker vindt en vaak zijn dat voor mij echt favorieten.

Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.

Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.

Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.

Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.

Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.

Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.

Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
Gefeliciteerd Je hebt een kleuter om voor te zorgen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Laat hem lekker zijn eigen eten koken. Inclusief Kerstdiner!
Mijn hemel wat een kind. Zo niet aantrekkelijk dit gedrag. Ik snap je frustratie TO!
Hij klinkt kinderachtig en verwend, dat is de beste uitleg van dit verhaal denk ik.
Wat een zeikerd. Zou ik ook zeker geen zin in hebben! Als hij weinig lust, kan hij zelf koken of iets meenemen om bij te dragen aan de maaltijd. Als hij verder niet bereid is om nieuwe dingen te proberen en een kans te geven zou het voor mij snel klaar zijn. Als iedereen het wel lust en hij niet, dan is toch wel duidelijk waar het probleem ligt? En om het met een allergie te vergelijken is echt zot. Een beetje zelfreflectie zou hem niet misstaan. Wat een kleuter!
Gaat het om normale, alledaagse dingen of bijzondere dingen? Geef eens wat voorbeelden als je wilt.
Koop voor je vriend potjes Olvarit.
wij slapen nooit.
JuriaanB schreef:
11-12-2019 00:56
Gaat het om normale, alledaagse dingen of bijzondere dingen? Geef eens wat voorbeelden als je wilt.
Maakt dat iets uit?
Hij word boos als t hem niet bevalt.
Dat is nog n grotere afknapper dan dat hij maa r weinig lust.
Ben wel benieuwd wat hij zelf kookt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb zo’n allergie en weet je wat er gebeurt als ik uitgenodigd ben bij een diner? Dan neem ik mijn eigen eten mee! Geen haar op mijn hoofd die ook maar over peinst om aan anderen mijn beperkingen op te leggen.

Maak van zijn beperking niet jouw beperking. Kook niet meer voor hem. Hij zal dan ook niet meer voor jou koken, prima toch, kun je lekker klaarmaken en eten wat je wilt. En dan maar hopen dat hij niet gaat mauwen als jij eet.
Nou ja, ik vind volwassenen die niks lusten ook bijzonder onaantrekkelijk, maar in dit geval geef ik je vriend wel gelijk. Het is natuurlijk erg ongastvrij om iets te gaan koken waarvan je bij voorbaat weet dat je gast het niet lekker vindt. Ook al is het nog zo'n zeurpiet.

Iets anders vind dat hij boos wordt als jij iets kookt wat hij niet lekker vindt.
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: als je iets niet lekker vindt, hoef je het niet op te eten, maar je gaat er niet over zeuren. Dat is niet aardig naar de kok.
Als mijn zesjarige dat kan opbrengen, mag ik hopen dat een volwassen kerel dat ook kan.
Lastig. Ik snap dat het je frustreert.
Probeer er zo min mogelijk een ding van te maken.
Op dagen dat je echt zin hebt in een bepaald gerecht vraag je je vriend (desnoods stuur je hem al een appje op zijn werk dat je vandaag wat voor jezelf maakt en of hij voor zichzelf wil koken. Hij kan je dan terug appen als hij er even over nagedacht heeft wat hij wil eten en kan jou vragen de ingredienten te halen als je toch in de supermarkt bent)) of hij dan voor zichzelf een maaltje maakt.

Verder, met kerst zou ik gewoon wat eten meenemen voor je vriend, wat hij of jij al thuis hebt gemaakt.
Zo, verder geen probleem, maak het ook geen probleem
Op de dagen dat hij kookt, kookt hij wat hij lekker vind. Op de dagen dat jij kookt, idem dito. Lus je het niet? Brood ligt in de kast. Zei ik vroeger tegen mn kinderen ook. Geen discussie, geen ruzie.
Daarnaast mochten ze 2 dingen noemen die ze Echt niet lustten: dan maakte ik wat anders voor ze.
Met Kerst neemt hij lekker zn eigen zelfgekookte prakkie mee, in de magnetron, klaar. De gastheren kunnen niet met iedereen rekening houden, en dat hoeft ook niet, want de meeste mensen zijn wel zo volwassen dat ze het toch proberen, of anders niet zo veel eten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vraag me nu opeens af hoe dat werkt bij mensen die weinig lusten... vind je al het andere dan super smerig? Want iedereen heeft favoriet eten en minder favoriet eten maar ik vind maar heel weinig dingen echt super smerig (zoals bijvoorbeeld after right chocola... bleh)...

Maar als hij het echt super vies en walgelijk vind wat hij moet eten dan is dat ook wel beetje vervelend voor hem natuurlijk... als ik nou als kerstdiner after eight aangeboden zou krijgen bij wijze van spreken dan zou ik dat echt niet eten. Maar ik ga dan natuurlijk wel. Neem zelf wel wat mee dan. Geen probleem.

Maar lijkt me super vervelend als je alles vies vindt... is dat niet iets psychisch dan?
Ik vind dat je jezelf onnodig wegcijfert voor hem. Mijn partner en ik zijn ook verschillend wat betreft het eten dat we lekker vinden. Hij is een aardappeleter, ik een pasta en chineeseter. Weet je hoe wij dat oplossen? Als ik bijvoorbeeld rode bietjes maak, dan maak ik extra en vries dat in of zet het in de koelkast. De dag erna of een andere dag maak ik heerlijke macaroni met smac en gehakt voor mezelf en flikker zijn prak in de magnetron. Hij wil ook nog weleens een diepvriespizza nemen omdat hij dat lekker vind.

Jullie hebben gelijke rechten in de relatie en het lijkt me niet de bedoeling dat je je helemaal naar zijn wensen dient te voegen. Hij kan ook eens koken, is het niet voor jullie samen dan voor hem alleen. Jij bent zijn partner, niet zijn moeder en hij gedraagt zich als een klein kind. Punt is, zijn drammen en jammeren wordt nog beloond ook door jou want jij houdt buitenproportioneel rekening met hem. Dit maakt het probleem eerder erger dan beter.
En als jullie beiden je eigen eten koken? Je hoeft toch niet perse hetzelfde te eten als je partner? In de familie van mijn stiefvader zitten meer moeilijke eters en die zorgen dan voor hun eigen eten. Toen mijn moeder mijn stiefzus ging helpen verhuizen, had zij nasi gemaakt voor iedereen. Mijn nicht keek er eens naar en ging voor haarzelf spaghetti koken.
Mijn moeder kookt voor mijn oom altijd iets apart. Want hij lust ook heel weinig, terwijl hij vroeger alles moest eten thuis. Ik ben ook een moeilijke eter, maar eet zelden bij anderen. Alleen bij mijn moeder en stiefvader. Of het moet een bbq of buffet zijn. Heb zelf geen relatie, maar vind het niet perse een afknapper als iemand weinig lust. Ik weet namelijk hoe ongemakkelijk het kan zijn om daar opmerkingen over te krijgen. Dan is mijn honger meteen verdwenen.
Ik snap je vriend wel dat hij niet mee wil als ze geen rekening met hem houden. Vind hij gourmetten ook niks?
Het zal vooral liggen aan hoeveel dingen hij echt niet wil eten.
Bij ons is bij etentjes vaak vis en vlees aangezien de helft van het gezelschap geen/niet alle vis lust.
Dit is bekend en geen enkel probleem.
Andere gerechten vinden sommige hoogstens minder lekker maar worden wel door iedereen gegeten.

Daarom ben ik ook wel erg benieuwd naar om welke gerechten/producten het allemaal gaat.

Voor kerst zou ik zeggen, laat hem zelf deze keer (een deel van) zijn eten meenemen.
En plan daarnaast voor jezelf af en toe een etentje met een vriendin of familie zodat je wat vaker kunt koken en eten wat jij wilt.
Nou, dan gaat hij toch niet? Of hij eet niet mee en sluit aan voor de borrel. Dat je niks lust, prima, maar je kunt niet verwachten dat anderen (thuiskoks) hun hele kerstdiner omgooien voor iemand met een waslijst aan no-no’s.

Iemand met een ernstige allergie neemt vaak ook zelf wat mee. Laat vriend dat ook doen? Of kookt hij zelf ook weleens iets dat hij niet lust voor een ander (jou)?

Ik geef toe, ik heb zeer weinig begrip en geduld voor mensen die heel weinig lusten én daar ook nog eens de hele tijd over zeuren. Heel onaantrekkelijk.
hondenmens schreef:
11-12-2019 02:01
Vind hij gourmetten ook niks?
Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze gaan gourmetten voor 1 persoon?
Kerst gaat toch om meer dan eten, het gaat toch vooral om de gezelligheid? Dus ja ik vind het erg flauw dat hij niet wil gaan.
En meestal is er zo veel eten dat je het hoofdgerecht kan overslaan en nog steeds geen honger hoeft te krijgen.
Hij kan best wel een potje appelmoes meenemen naar het Kerstetentje.
Dat zal hij wel lusse.
Wat hij dan wel lust, daar ben ik benieuwd naar.

Verder vind ik het ook een afknapper als een volwassene zo goed als bijna niks lust, niet probeert en meteen roept dat niet te lusten, of zelfs boos wordt.

Laat hem zijn eigen eten dan meenemen naar dat etentje, of hij gaat lekker niet mee, de kleuter.
Ik zou dat een enorme afknapper vinden. Net alsof je een relatie met een kleuter hebt. En nog lekker stampvoeten ook omdat kleutertje zijn zin niet krijgt en dan maar gaat trachten te manipuleren dat hij allergisch is of hij niet naar het feest gaat waardoor hij hoopt dat jij dan ook niet meer gaat.
Ik zou iemand om minder de deur uitzetten. Als je toch een relatie met deze onvolwassenen vent wilt, zou er vast mee beginnen om als jij kookt, geen rekening te houden met wat hij graag lust. Hij eet maar wat de pot schaft.
Dat hij weinig lust zou ik het probleem niet vinden, hoe hij erop reageert wel.
Ik lust ook vrij weinig. En ervaar dat ook echt als een beperking.
Maar de dag dat ik me als zo’n verwend prinsje (mijn geval prinsesje) ga gedragen, mag je me afschieten.

Dan mag hij nog zo de helft van de tijd koken. Als hij zich de andere tijd zo opstelt, is dat zeer onaantrekkelijk. Qua houding dan.

Dat gezegd hebbende, als jij kookt, is het dan mogelijk dat jij deels apart kookt. Gerechten zodanig aanpast dat hij een andere variant eet?
Stel: jouw favoriet is rijst met kip, kerriesaus en broccoli. En hij houdt niet van kerrie en broccoli. Dat je dan dus rijst met kip maakt, twee soorten groenten en naast de kerriesaus een jachtsaus maakt:
En dit dus ook vice versa als hij kookt. Dat hij de moeite doet om te koken wat jij lekker vindt.

Ik zou dus niet het probleem zien in dingen niet lusten en of wat anders moeten koken, maar in zijn gedrag en jullie beider bereidheid om wat flexibeler te zijn op jullie kookdagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven