Vriend lust weinig
woensdag 11 december 2019 om 00:38
Ik moet dit even kwijt want ik word langzaam een beetje gek. Mijn vriend lust namelijk vrij weinig. Ik kan een hele waslijst maken met dingen die hij niet lekker vindt en vaak zijn dat voor mij echt favorieten.
Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.
Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.
Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.
Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.
Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.
Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.
Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
Ik probeer met koken altijd zoveel mogelijk te maken wat we allebei lekker vinden en vaak lukt dat ook. Maar soms heb ik gewoon heel erg zin in een bepaalde maaltijd of ingrediënt. Het probleem is dan dat hij het gewoonweg niet eet en boos wordt of klaagt als ik het wel maak. Er zijn maar heel enkele keren dat ik alleen eet en ik heb ook geen zin om voor ons beide 2 verschillende maaltijden te maken. Wat er dus voor zorgt dat ik sommige dingen bijna nooit kan eten. Daarbij heb ik ook geen zin om eten te ‘verstoppen’ door het bijvoorbeeld te pureren.
Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met eten, maar vind het erg jammer dat hij dan vaak bij voorbaat al nee zegt vanwege een of meerdere ingrediënten. Of het hele gerecht klaagt als hij het eet.
Ik heb dit probleem meerdere keren besproken met hem en het is niet alsof hij dit doet om mij te pesten, maar ik stoor me er soms gewoon aan.
Nu is voor mij de grens wel een beetje bereikt. Wij zijn door familie uitgenodigd om met kerst te komen eten, maar hij lust het gerecht wat wordt gemaakt niet en wil daarom niet eens gaan. Voor mij is het daarentegen een van mijn lievelingsgerechten en werd meteen enthousiast. Nu wil ik wel heel graag gaan en eigenlijk ook niet vragen of ze iets anders kunnen maken voor alleen vanwege hem. Ik heb hierover flinke ruzie gehad met mijn vriend waarbij hij mij en vooral mijn familie verwijt dat er geen rekening met hem wordt gehouden terwijl hij wordt uitgenodigd. Hij is van mening dat omdat hij te gast is ze iets anders moeten maken en vergelijkt het zelfs met een allergie.
Wellicht zei hij dat omdat hij boos was en dat hij daardoor extra onredelijk was, maar ik snap niet dat hij dit voor mij niet wil doen. Hij wil mij dan alleen laten gaan in plaats van gezellig eten met mij en mijn familie met kerst.
Ik wil ook niet een relatie weggooien om een etentje. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, als iemand goede tips heeft of een uitleg waardoor ik het beter begrijp hoor ik het graag. Ik wilde in ieder geval gewoon even mijn frustratie kwijt.
Oh trouwens het lijkt nu misschien alsof ik altijd kook, maar dat is niet waar. We koken allebei ongeveer de helft van de tijd.
woensdag 11 december 2019 om 08:02
woensdag 11 december 2019 om 08:04
Ik vind het kleutergedrag, tenzij hij zelf ook regelmatig kookt. Laat hij dat altijd aan anderen over en klaagt hij alleen maar dan vind ik het een sukkel.
Maar qua kerst, als je echt iets heel specifieks gaat eten vind ik het wel netjes om voor iets vervangends te zorgen of zeker te weten dat iedereen het lust.
Ik lust echt bijna alles, maar word ik uitgenodigd voor een avond mosselen eten dan haak ik ook af als dat het enige is wat op tafel komt. Of als het alleen bepaalde wildsoorten zijn met kerst, en verder niets, niet iedereen lust dat. Ik ben allergisch voor friet met frikandellen moeten serveren wegens lussiknie, maar iemands kerstdiner vergallen door enkel iets te koken wat iemand niet lust is niet ok. Als je een kalkoen serveert maak je voor de vegetariërs ook even iets anders, vlees voor de niet-visliefhebbers en meerdere bijgerechten zodat mensen kunnen kiezen is wel zo netjes.
Maar qua kerst, als je echt iets heel specifieks gaat eten vind ik het wel netjes om voor iets vervangends te zorgen of zeker te weten dat iedereen het lust.
Ik lust echt bijna alles, maar word ik uitgenodigd voor een avond mosselen eten dan haak ik ook af als dat het enige is wat op tafel komt. Of als het alleen bepaalde wildsoorten zijn met kerst, en verder niets, niet iedereen lust dat. Ik ben allergisch voor friet met frikandellen moeten serveren wegens lussiknie, maar iemands kerstdiner vergallen door enkel iets te koken wat iemand niet lust is niet ok. Als je een kalkoen serveert maak je voor de vegetariërs ook even iets anders, vlees voor de niet-visliefhebbers en meerdere bijgerechten zodat mensen kunnen kiezen is wel zo netjes.
woensdag 11 december 2019 om 08:04
De openingspost straalt nou niet echt uit dat daar ruimte voor is - net als veel van de reacties die erop volgen.
woensdag 11 december 2019 om 08:06
Precies.
Ik ben het eens met Marana, dat er veel winst valt te behalen in hoe hij ermee omgaat.
Maar ik denk dat er ook winst valt te behalen in hoe TO ermee omgaat.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 11 december 2019 om 08:08
Ben ik ook met je eens. Maar blijkbaar begrijpen alleen mensen die zelf niet alles lusten dat.
Ik eet geen vis, geen schaaldieren, geen schelpdieren, geen geitenkaas of feta of blauwschimmelkaas of andere sterke kazen, en nog zo wat dingen. Als ze mij voor een etentje vragen wat ik niet lust, zeg ik alleen iets over de vis (en dan krijg je vaak ook geen mosselen en zo). Mocht er toch een 'vieze' kaas ergens in zitten, dan eet ik daar wel omheen. Het is een beetje geven en nemen wat dat betreft.
woensdag 11 december 2019 om 08:11
Ik zou idd twee maaltijden maken, en dan vat je zijn maal heel simpel op. Lust hij alleen bruine bonen? Nou dan gooi je een blik leeg in de magnetron, doet daar een opgewarmde gehaktbal bij een bus tomatenketchup, en klaar.
En aan jouw eigen eten besteed je dan heel veel tijd en daar ga je tegenover hem uitgebreid van smikkelen.
Grote kans dat hij zich op den duur toch wel af gaat vragen wat jij daar voor lekkers zit te eten..
En aan jouw eigen eten besteed je dan heel veel tijd en daar ga je tegenover hem uitgebreid van smikkelen.
Grote kans dat hij zich op den duur toch wel af gaat vragen wat jij daar voor lekkers zit te eten..
retrostar wijzigde dit bericht op 11-12-2019 08:14
0.35% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 11 december 2019 om 08:14
Gezellig.
woensdag 11 december 2019 om 08:15
Die vriend gedraagt zich als een kleuter. Dat staat even los van wat hij wel en niet lust.Solomio schreef: ↑11-12-2019 08:00Op Viva ben je gelijk een kleuter als je moeilijk doet over eten.
Ik heb alleen de eerste paar reacties gelezen, dus mss valt het mee.
Ik ben ook zo'n moeilijke eter, ik lust echt heel veel niet.
En ik eet dus nooit meer bij anderen, want daar is voor niemand ook maar iets leuk aan.
Ik heb geen relatie, maar wat mij betreft zou die relatie geen standhouden als er zo negatief zou worden gedaan over mijn moeilijke smaak.
Want ik moet al heel vaak 'vieze' dingen eten omdat dat beter is voor mijn gezondheid, als ik dan een keer feestelijk ga eten wil ik wel graag iets lekkers.
Weinig lusten is geen keus hè.
woensdag 11 december 2019 om 08:16
Met kerst lust ik ook vaak dingen niet. Eet geen vlees en dat is vaak de hoofdmoot van het eten. Gelukkig zijn er genoeg andere gerechten die dan op tafel komen die ik dan wel eet. Ik ga echt niet bij diegene aangeven dat het gerecht aangepast moet worden voor mij, ik pas me maar aan. Dus gewoon meegaan en hem wat andere dingen laten eten.
woensdag 11 december 2019 om 08:17
Mee eens. Waarschijnlijk is het ook een kwestie van uitzitten. De meeste groeien hier na hun pubertijd wel overheen.
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 08:17
0.14% gewijzigd
woensdag 11 december 2019 om 08:17
En TO gedraagt zich als een 'moeder'.
Zo irritant als je als volwassene niet serieus genomen wordt.
woensdag 11 december 2019 om 08:18
woensdag 11 december 2019 om 08:18
woensdag 11 december 2019 om 08:19
Bepaalde dingen lust ik ook niet hoor. Ik vraag me dan af waarom sommigen bijvoorbeeld niet proeven hoe vies lamsvlees is. Die talggeur die je ruikt in zijn vacht is dezelfde smaak die door zijn vlees zit.
Maar ik kan het best wel doorslikken als het moet. Zó erg is het nou ook weer niet. Kauwkauwkauw slik weg.
Maar ik kan het best wel doorslikken als het moet. Zó erg is het nou ook weer niet. Kauwkauwkauw slik weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 11 december 2019 om 08:22
Maar waarom zou je?retrostar schreef: ↑11-12-2019 08:19Bepaalde dingen lust ik ook niet hoor. Ik vraag me dan af waarom sommigen bijvoorbeeld niet proeven hoe vies lamsvlees is. Die talggeur die je ruikt in zijn vacht is dezelfde smaak die door zijn vlees zit.
Samen eten doen mensen meestal voor de gezelligheid. Niks gezelligs aan hoor, als ik tegen heug en meug weer eens iets moet 'kauwkauwkauw wegslikken'. En proberen niet te kokhalzen.
Brrrrr.
woensdag 11 december 2019 om 08:23
Ik lust ook veel dingen niet.
Ik varrieer zoveel mogelijk.
Daarnaast kook ik soms een dagje voorraad.
Ik kook dan iets wat ik graag heb en vries het in. Of dat wat mijn man graag heeft en vries dat in.
Dan heb je altijd iets achter de hand als je een keer iets maakt wat jij of je partner niet lust.
Misschien kun je dat ook doen voor hem (of hij voor zichzelf) en dat meenemen met kerst?
Je kunt niet verwachten dat anderen het hele menu aanpassen voor hem.
Ik eet mij meestal wel zat aan groenten/ aardappeltjes enz. Als ik het vlees niet lust.
Niet echt geweldig, maar het werkt. Ik ga immers voor de gezelligheid.
(En het toetje).
Ik zou gewoon naar je familie gaan. Hem zijn eigen eten mee laten nemen of anders eet hij thuis en komt wat later.
Ik varrieer zoveel mogelijk.
Daarnaast kook ik soms een dagje voorraad.
Ik kook dan iets wat ik graag heb en vries het in. Of dat wat mijn man graag heeft en vries dat in.
Dan heb je altijd iets achter de hand als je een keer iets maakt wat jij of je partner niet lust.
Misschien kun je dat ook doen voor hem (of hij voor zichzelf) en dat meenemen met kerst?
Je kunt niet verwachten dat anderen het hele menu aanpassen voor hem.
Ik eet mij meestal wel zat aan groenten/ aardappeltjes enz. Als ik het vlees niet lust.
Niet echt geweldig, maar het werkt. Ik ga immers voor de gezelligheid.
(En het toetje).
Ik zou gewoon naar je familie gaan. Hem zijn eigen eten mee laten nemen of anders eet hij thuis en komt wat later.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 11 december 2019 om 08:24
Dit.Due-scimmie schreef: ↑11-12-2019 06:25Dat hij weinig lust zou ik het probleem niet vinden, hoe hij erop reageert wel.
woensdag 11 december 2019 om 08:25
Als dat het enige is inderdaad. TO heeft in maart een topic geopend waarin ze zegt te twijfelen aan haar relatie en dat haar familie vind dat ze beter verdiend. Wellicht is het eten niet de enige reden waarom haar vriend er niet zo’n zin in heeft.Marana schreef: ↑11-12-2019 08:08Ben ik ook met je eens. Maar blijkbaar begrijpen alleen mensen die zelf niet alles lusten dat.
Ik eet geen vis, geen schaaldieren, geen schelpdieren, geen geitenkaas of feta of blauwschimmelkaas of andere sterke kazen, en nog zo wat dingen. Als ze mij voor een etentje vragen wat ik niet lust, zeg ik alleen iets over de vis (en dan krijg je vaak ook geen mosselen en zo). Mocht er toch een 'vieze' kaas ergens in zitten, dan eet ik daar wel omheen. Het is een beetje geven en nemen wat dat betreft.
woensdag 11 december 2019 om 08:27
ik zit al jaren tegenover mijn man en zie hoe hij geniet van oesters of haring, maar dat maakt echt niet, dat ik er zin in krijgretrostar schreef: ↑11-12-2019 08:11Ik zou idd twee maaltijden maken, en dan vat je zijn maal heel simpel op. Lust hij alleen bruine bonen? Nou dan gooi je een blik leeg in de magnetron, doet daar een opgewarmde gehaktbal bij een bus tomatenketchup, en klaar.
woensdag 11 december 2019 om 08:29
Ik kan me er niets bij voorstellen, dat je iets niet lust. Ik vind sommige dingen minder lekker, dan neem ik daar een klein beetje van. Zoals bijvoorbeeld ingewanden. Maar ook daarbij denk ik dat het meer tussen mijn oren zit, dan dan ik het echt niet lust. Ik ben wel van mening, dat je alles kan leren eten. En ook van mening, dat sommige mensen beter kunnen leren koken. Als ik ergens te gast ben, dan vind ik dat ik me gedraag als gast en niet ga lopen miepen over het eten.
woensdag 11 december 2019 om 08:30
Als ik de OP lees, lees ik de houding, oordelen en verwachtingen van TO.
Hoe haar vriend ermee omgaat kan ik niet beoordelen.
woensdag 11 december 2019 om 08:31
en toch is het zomonalisalove schreef: ↑11-12-2019 08:29Ik kan me er niets bij voorstellen, dat je iets niet lust. Ik vind sommige dingen minder lekker, dan neem ik daar een klein beetje van. Zoals bijvoorbeeld ingewanden. Maar ook daarbij denk ik dat het meer tussen mijn oren zit, dan dan ik het echt niet lust. Ik ben wel van mening, dat je alles kan leren eten. En ook van mening, dat sommige mensen beter kunnen leren koken. Als ik ergens te gast ben, dan vind ik dat ik me gedraag als gast en niet ga lopen miepen over het eten.
woensdag 11 december 2019 om 08:32
Mijn moeder zet naast het kerst gangen menu altijd een gourmet stel met wat schaaltjes vlees, stokbroodje erbij en klaar.
Mijn broer is dus ook zo een lastige eter, ongekend gewoon. Ik vind het een enorme afknapper. Je mag best iets niet lusten maar hij lust geen vis, paprika, tomaat, knoflook, kaas en zo nog wel het e.e.a.
Maar ja hij vind zelfs het verkeerde merk mayonaise vreselijk goor.
Het intrigeert mij altijd ik ben het tegenovergestelde ik lust nagenoeg alles en als ik iets niet zo lekker vind dan moet ik dat minimaal een paar keer hebben geproefd. Oesters is zo een voorbeeld dat lust ik dus echt niet.
Maar goed betreft je vriend ik zou een slagers pakketje vlees meenemen en een klein bakplaatje voor op tafel ofzo.
Wat ik niet zou doen is je kerst laten vergallen en dus gewoon lekker naar je ouders gaan.
Mijn broer is dus ook zo een lastige eter, ongekend gewoon. Ik vind het een enorme afknapper. Je mag best iets niet lusten maar hij lust geen vis, paprika, tomaat, knoflook, kaas en zo nog wel het e.e.a.
Maar ja hij vind zelfs het verkeerde merk mayonaise vreselijk goor.
Het intrigeert mij altijd ik ben het tegenovergestelde ik lust nagenoeg alles en als ik iets niet zo lekker vind dan moet ik dat minimaal een paar keer hebben geproefd. Oesters is zo een voorbeeld dat lust ik dus echt niet.
Maar goed betreft je vriend ik zou een slagers pakketje vlees meenemen en een klein bakplaatje voor op tafel ofzo.
Wat ik niet zou doen is je kerst laten vergallen en dus gewoon lekker naar je ouders gaan.