Praktische verhuistips

16-12-2019 10:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op dit moment op huizenjacht naar een koophuis groot genoeg voor 3 volwassenen en 2 kleine kinderen. Nu wonen we nog met z'n allen in een appartementje van 80m2 omdat recent mijn moeder bij ons ingetrokken is. Ons hele huis, de kelderbox en een externe opslag staan vol met dozen e.d.
Nu ben ik inmiddels een keer of 7 verhuisd maar dit ging 5 van de 7 keer redelijk ongeorganiseerd en de andere 2 keer heb ik er weinig mee te doen gehad.
Deze keer moet het anders. Ik wil het zo georganiseerd en vooral soepel mogelijk laten verlopen. Het verhuizen zelf willen we door een bedrijf laten doen maar het inpakken, opruimen, schoonmaken e.d. wil ik het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Mijn man en mijn moeder werken beide meer dan fulltime dus de organisatie van de verhuizing zal grotendeels op mij neerkomen.
Ik ben dus op zoek naar praktische tips over hoe ik het allemaal het beste aan kan pakken. Vooral omdat de kinderen het nu ook voor het eerst echt gaan meemaken.
Ik kom niet verder dan:
- weggooien (10000000x), ben ik overigens al druk mee bezig.
- voorraad opmaken, wordt ook al aan gewerkt.
- zoveel mogelijk met dezelfde maat dozen werken.
- per kast/ruimte inpakken.

Mijn kinderen zijn nu 1 en 2. Ik verwacht tussen maart en juni te kunnen verhuizen. Voor mijn oudste dochter wil ik dan graag het ledikant vervangen door een 1-persoons bed maar daar hebben we nu nog geen ruimte voor. Zal ik dat direct na de verhuizing doen of eerst nog een tijdje in het ledikant en dan pas overgaan op een groter bed?
"Nee" is ook een antwoord.
Wij hadden trouwens wel meer dan 100 dozen volgens mij.
Toen wij gingen verhuizen hebben we heel veel plastic folie gebruikt. Dozen die niet meer dicht konden of open kastjes waar je de planken of iets dergelijks bij elkaar wil houden is dat ideaal voor! Vonden de verhuizers een goed idee!
Is al heel lang geleden, nog voor het digitale tijdperk. Ze vond het zelf een briljant plan en is het ook natuurlijk tot je het kwijt raakt. Geen idee hoe dat kon en weet eigenlijk ook niet meer of die ooit terecht is gekomen. Wel heel veel meer werk want alle dozen moesten open om te kijken wat er in zat, sneu.
Niemand is onmisbaar
Wij zijn zelf 2 weken geleden verhuisd naar ander huis hier op het dorp en ik nam elke keer iets mee wat niet veel gebruikt werd. Nu wonen we klein dus niet heel veel spullen maar toch wat verzamel je een troep zeg. Heel veel weggegooid dat helpt echt wel zeg!
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
16-12-2019 12:32
Is al heel lang geleden, nog voor het digitale tijdperk. Ze vond het zelf een briljant plan en is het ook natuurlijk tot je het kwijt raakt. Geen idee hoe dat kon en weet eigenlijk ook niet meer of die ooit terecht is gekomen. Wel heel veel meer werk want alle dozen moesten open om te kijken wat er in zat, sneu.
Wat was er kwijt dan?
Hartelijk bedankt voor jullie tips! Ik neem geen dozen van het verhuisbedrijf maar ik koop ze gewoon zelf zodat de spullen die niet direct uitgepakt hoeven worden ook wat langer in de doos kunnen blijven zitten en ik ze lekker kan bekliederen en eventueel nog eens hergebruiken al hoop ik dat dit mijn allerlaatste verhuizing ooit wordt. Bananendozen vind ik echt ondingen met dat gat in het midden. De kinderen uitbesteden zoals iemand aangaf is helaas niet mogelijk omdat wij niet in Nederland wonen en dus alleen elkaar hebben. We hadden al bedacht dat 1 persoon in het oude huis moet delegeren, 1 in het nieuwe huis en 1 een dagje met de kinderen op stap.
"Nee" is ook een antwoord.
Leg stucloper in je huis op de verhuisdag op de plekken waar veel gelopen wordt. Scheelt heel veel rotzooi en risico dat je vloer beschadigt is een stuk kleiner.

Hou een pak viltjes bij de hand, die willen er nog wel eens afvallen bij het verhuizen (of je wil gewoon in je nieuwe huis weer frisse nieuwe viltjes), kan je ze er meteen weer onder doen.

Zorg van tevoren voor voldoende eten en drinken in huis.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wij wisten een half jaar van te voren dat we gingen verhuizen. Van alle post in dat halve jaar hebben we beslist of het moest blijven of niet.
Bij een ja, gelijk toevoegen aan een lijst voor adreswijzigingen.
Bij een nee, opzeggen o.i.d.
Resultaat: er is helemaal geen post meer op het oude adres terecht gekomen.

Wij hebben de verhuizing zelf ook in tweeen gesplitst. Aan de zolder hoefden we niets te doen. Daarom hebben we alles wat in het nieuwe huis naar de zolder moest z.s.m. verhuisd. Dat scheelde veel dozen in het oude huis.
We hebben zelf een verhuisbus gehuurd en via werkspot verhuizers gezocht om te helpen sjouwen.

Dozen hebben we op internet gekocht evenals bubbeltjesplastic voor breekbare spullen.
dolfine wijzigde dit bericht op 16-12-2019 15:45
Reden: typo
0.14% gewijzigd
lindybopophelia schreef:
16-12-2019 12:58
Wat was er kwijt dan?
Een vriendin van me had een lijst gemaakt met de nummers van de dozen en wat er in zat. Is de lijst kwijt geraakt, heel erg onhandig werd het toen want wat zit er in welke doos.
Niemand is onmisbaar
Ik zou als het kan de kinderen laten logeren de nacht voor de verhuis en ook nacht van de verhuisdag zelf.

Wij hadden dochter de avond ervoor naar opa en oma gebracht, de dag zelf met hulp van een verhuurbedrijf verhuisd wat super ging alleen was het toch meer werk dan we gedacht hadden.

Dochter toen bijna 1 jaar oud kwam in de avond weer thuis en we hadden niet bedacht dat we ook de bedden op moesten maken enz enz dus nog moeten haasten.Nacht extra logeren had voor iedereen meer rust gegeven en dan hadden wij meer tijd gehad om wat meer dingen op zijn plek te krijgen.

Plus niet bedacht dat vloerverwarming tijd nodig heeft om op temperatuur te komen.Was best fris in het begin dus heb je vloerverwarming op tijd aanzetten.

En alvast zoveel mogelijk inpakken.

Wij gingen met 2 volwassenen + 1 baby van appartement naar een eengezinswoning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven