Praktische verhuistips

16-12-2019 10:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op dit moment op huizenjacht naar een koophuis groot genoeg voor 3 volwassenen en 2 kleine kinderen. Nu wonen we nog met z'n allen in een appartementje van 80m2 omdat recent mijn moeder bij ons ingetrokken is. Ons hele huis, de kelderbox en een externe opslag staan vol met dozen e.d.
Nu ben ik inmiddels een keer of 7 verhuisd maar dit ging 5 van de 7 keer redelijk ongeorganiseerd en de andere 2 keer heb ik er weinig mee te doen gehad.
Deze keer moet het anders. Ik wil het zo georganiseerd en vooral soepel mogelijk laten verlopen. Het verhuizen zelf willen we door een bedrijf laten doen maar het inpakken, opruimen, schoonmaken e.d. wil ik het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Mijn man en mijn moeder werken beide meer dan fulltime dus de organisatie van de verhuizing zal grotendeels op mij neerkomen.
Ik ben dus op zoek naar praktische tips over hoe ik het allemaal het beste aan kan pakken. Vooral omdat de kinderen het nu ook voor het eerst echt gaan meemaken.
Ik kom niet verder dan:
- weggooien (10000000x), ben ik overigens al druk mee bezig.
- voorraad opmaken, wordt ook al aan gewerkt.
- zoveel mogelijk met dezelfde maat dozen werken.
- per kast/ruimte inpakken.

Mijn kinderen zijn nu 1 en 2. Ik verwacht tussen maart en juni te kunnen verhuizen. Voor mijn oudste dochter wil ik dan graag het ledikant vervangen door een 1-persoons bed maar daar hebben we nu nog geen ruimte voor. Zal ik dat direct na de verhuizing doen of eerst nog een tijdje in het ledikant en dan pas overgaan op een groter bed?
"Nee" is ook een antwoord.
Wij hebben voor onze toen peuter twee bedden in zijn nieuwe kamer gezet. Hij was vrij snel over, maar het is ook een "makkelijk" kind, kan goed tegen verandering.

Verder inderdaad verhuisbedrijf, alles weggooien... je noemt het allemaal al.
Voor mij was die dag met het verhuisbedrijf heel relaxt eigenlijk :)
Oh ja wij hadden ook het uit- en in elkaar schroeven van kasten, ledikanten, commode enzo uitbesteed aan het verhuisbedrijf. Dat zou ik ook zeker doen!
En regel oppas voor de kinderen op de verhuisdag.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste tip noem je zelf al. Weggooien, weggooien.

Wij hebben onze driejarige zijn eigen bed laten verhuizen (meehelpen tillen) van de oude naar de nieuwe slaapkamer, zodat hij duidelijk een "eigen" iets had in de nieuwe kamer.
Zijn nieuwe bed kreeg hij later.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 11:09
6.51% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe meubelen direct laten bezorgen bij je nieuwe huis.
het verhuisbedrijf grote dingen uit elkaar en in je nieuwe huis IN elkaar laten zetten
Je spullen die je direct nodig hebt (toiletspullen, borden/bestek voor eerste dag, schone kleding, etc) zelf in de auto meenemen naar je nieuwe huis.
dozen heel erg goed labelen. Realiseer je wat je nu in 1 ruimte hebt, straks verdeeld wordt over meerdere ruimtes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
En geef jezelf het boek van Marie Kondo cadeau, als je die nog niet gelezen hebt.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-12-2019 11:08
Nieuwe meubelen direct laten bezorgen bij je nieuwe huis.
het verhuisbedrijf grote dingen uit elkaar en in je nieuwe huis IN elkaar laten zetten
Je spullen die je direct nodig hebt (toiletspullen, borden/bestek voor eerste dag, schone kleding, etc) zelf in de auto meenemen naar je nieuwe huis.
dozen heel erg goed labelen. Realiseer je wat je nu in 1 ruimte hebt, straks verdeeld wordt over meerdere ruimtes.
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.
"Nee" is ook een antwoord.
Ik ben ook veel verhuisd. Wat voor mij goed werkt is:
  • Alles inpakken in goede, stevige dozen en klaar zetten voor de verhuisdag. Niet op de laatste dag nog de laatste dingen even willen doen.
  • Voor de verhuisdag zelf/ de dag ervoor weggooi bestek/ servies en afhaal eten. Niet goed voor het milieu, maar wel goed voor de organisatie.
  • Zet op de dozen wat er in zit. Ik palk altjd per categorie in.
  • Zet op de doos duidelijk naar welke kamer/ ruimte het moet in je nieuwe huis. Zodat iedereen het kan zien en snapt waar ze met welke doos heen moeten;
  • Probeer de dozen ook al zoveel mogelijk per ruimte bij elkaar te zetten;
  • Hou dozen die je direct na verhuizen weer nodig heb apart en zorg dat ze in je nieuwe huis ook op een handige plek staan (schrijf dit op de doos)
  • Spullen die vaak in dozen blijven (ook na de verhuizing), maar niet weggegooid worden (jeugdherinneringen bijvoorbeeld) in stevige plastic opbergdozen stoppen.
  • Meubels die uit elkaar kunnen alvast uit elkaar schroeven en de schroeven in een zakje stoppen en met ducttape aan het meubelstuk plakken
  • Zorg voor genoeg ducttape en dekens bij de verhuizing
  • Zet van te voren eten, soep, drinken etc klaar voor iedereen die aan het helpen is. Zorg voor een doos/pot met snacks voor de helpers (waar ze zelf wat uit kunnen pakken)
  • Geef iedereen die helpt een duidelijke taak
anoniem_64ca64e6b24fc wijzigde dit bericht op 16-12-2019 11:15
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu alvast overal doorheen gaan en dingen weggooien, spullen die je de komende tijd toch niet gaat gebruiken alvast inpakken.

Verder is het natuurlijk handig als je per kast of ruimte de dozen inpakt, maar wat ik het fijnst vond, was een paar dagen vrij nemen, kinderen uit logeren, man gewoon werken en een paar dagen in mijn eentje alle dozen uitpakken en alles inruimen.
Meyana schreef:
16-12-2019 11:11
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.
Vraag het het bedrijf. Bij ons hadden ze gewoon labels en daar kon je het op schrijven. Ik had alles gelabeld, ook de losse meubels etc. Werkte goed.

Oh ja: nummer de dozen en houd in een excel bij wat erin zit!!!
Meyana schreef:
16-12-2019 11:11
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.

Gewoon elke kamer een nummer geven en die op de dozen schrijven, dat is het makkelijkst.

Vaak mag je ook niet op de dozen schrijven als je ze van het verhuisbedrijf krijgt, want dan kunnen ze niet hergebruikt worden. Meestal krijg je dan stickers die je op de doos plakt, waar je dus dat nummer op schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het 1,5 jaar geleden andersom gedaan en van 160 m2 naar 72 m2 verhuisd dus mijn tip is vooral heel goed door je spullen heen gaan en alleen meenemen wat je echt mee wilt nemen. Wees streng voor jezelf want je wil niet met spullen in je nieuwe huis beginnen die je toch weg gaat doen naar verloop van tijd.

Ik had idd een aantal jaar geleden al het boek van Konmari gekocht en dat heeft mij echt heel erg geholpen. ik hield teveel vast aan spullen omdat ik het zonde vond om ze weg te doen en dacht 'wat als ik het weer een keer nodig zal hebben'. Mezelf een bepaalde ruimte geven heeft ook geholpen, zoiets als 'ik mag niet meer boeken hebben dan dat er in deze boekenkast passen'.

Verder vooral een tip over de verhuisdozen: label of markeer ze aan verschillende kanten want als je ze op elkaar hebt staan (of de verhuizers ze ergens neerzetten) wil je wel kunnen lezen wat erin zit. En doe belangrijke dingen die je snel nodig denkt te hebben in een aparte doos bij elkaar.

Succes! Wij gaan in maart ook weer verhuizen maar dan van buitenland terug naar NL en dit keer wordt alles weer gedaan voor ons :)
Meyana schreef:
16-12-2019 11:11
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.
Ons verhuisbedrijf vond het ideaal, ze hoefden alleen maar naar de kleur te kijken om te weten waar het heen moest. Werkte als een trein! Zou het zeker weer doen. Wees trouwens ook niet te bang om halve- of driekwart volle dozen te hebben: beter 5 of 6 dozen meer in de vrachtwagen dan bij het uitpakken alsnog langs alle kamers moeten omdat je je doos hebt volgegooid met allemaal kleine troep van overal.
Wij zijn vorige week verhuisd.
Wat ik achteraf fijn vond was dat ik op tijd ben begonnen met inpakken vooral met een verbouwing waar we druk mee waren.
Verder op alle dozen naar weke kamer het moet en wat er in zit
Trouwens belande bij ons dozen alsnog op de verkeerde kamer. Je blijft dus heen en weer slepen.
Let verder goed op of kasten die je meeneemt goed passen. Niet alleen qua breedte etc maar ook qua hoogte.
En de verhuisdag zelf vond ik nog het meest rustige van de hele periode.

Laatste tip. Breng je kinderen die dag en desnoods de nacht erna naar een oppas
Alle reacties Link kopieren
Let erop dat je dozen niet te zwaar maakt. Zeker boekendozen pak je al gauw te zwaar in (met als gevolg dat de bodem eruit kan vallen). Bodempje boeken en daarboven op iets lichtgewichts (bijvoorbeeld een kussen). Stop alles in een doos wat kan.
Gebruik gewoon de verhuisdozen die je van het verhuisbedrijf kunt lenen, niet zelf klooien met bananendozen etc.
Overleg met verhuisbedrijf wat te doen met planten en dingen die aan de muren/plafonds hangen.

Zoek handleidingen van kasten/bedden etc die uit elkaar gaan alvast op en houd ze bij de hand. Ookal lijkt het bij het uit elkaar halen wellicht simpel, een ikea-kast in elkaar zetten zonder handleiding levert veel frustratie op.. (of besteed dat allemaal uit aan het verhuisbedrijf natuurlijk)

Maak het nieuwe huis goed schoon voor je gaat verhuizen. Zorg er ook voor dat de spullen die je in het nieuwe huis nodig hebt niet ergens in dozen pakt maar gewoon in een krat/boodschappentas (en zelf verhuizen). Bijvoorbeeld waterkoker, koffiezetapparaat, (plastic) kopjes, koffie/thee/suiker/melk, wat bestek, schoonmaakspullen, stofzuiger, doekjes, handdoeken, theedoeken, afwasmiddel/vaatwasblokjes, wc-papier.
Pak ook een paar dozen in met de spullen die je als eerste nodig hebt straks en markeer deze goed. Bijvoorbeeld dekbed, dekbedovertrekset, kleding, speelgoed en keukenspullen die je de eerste week wilt gebruiken. Dan hoef je niet al je dozen door te zoeken.

Het liefst zorg je ook al voor verlichting in je nieuwe huis voor je gaat verhuizen. Desnoods hang je gewoon een paar kale peertjes op.

Als je een gladde vloer krijgt (laminaat/parket): koop dan alvast een goede voorraad viltjes in zodat je die meteen onder alle stoelen/tafels/bank etc. kan plakken en je vloer niet beschadigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even, wij zijn volgend jaar ook aan de beurt. We gaan ook gebruik maken van een verhuis bedrijf inclusief demontage en montage service.

Het meeste hebben we inmiddels opgeruimd en we hebben rond de 25/30 vuilniszakken met troep weggebracht. En nog niks gemist tot nu toe.

Zoon gaat hier trouwens ook gelijk naar een gewoon ledikant. Ik heb geen zin om al die oude meubels mee te slepen. Hij is over het algemeen vrij makkelijk er in. Het voordeel vind ik ook dat we zijn kamer dan van te voren al klaar kunnen maken en hem al kunnen vertellen dat dat zijn slaapkamer wordt. Hij is nu 3,5 en we betrekken hem erg veel bij het nieuwe huis en wat er gaat gebeuren. Hij heeft het er zelf ook veel over.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 16-12-2019 11:48
43.23% gewijzigd
BO2punt0 schreef:
16-12-2019 11:36
Ons verhuisbedrijf vond het ideaal, ze hoefden alleen maar naar de kleur te kijken om te weten waar het heen moest. Werkte als een trein!

Zul je net zien dat TO die ene verhuizer heeft die kleurenblind is.
Alle reacties Link kopieren
Meyana schreef:
16-12-2019 11:11
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.

Je mag dozen die je huurt/leent toch vaak alleen dichtvouwen en niet dicht tapen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
RikM schreef:
16-12-2019 11:47
Zul je net zien dat TO die ene verhuizer heeft die kleurenblind is.
Dat hadden we, maar zij hebben hem vervolgens alles uit de vrachtwagen op de klep laten zetten, en de kleurenzienden alles naar binnen laten brengen ;-). Nummer erop kan ook, maar kleuren gaat sneller, helemaal als je zelf nog iets moet hebben uit een doos uit kamer X, je zoekt 'm zo op.

Wij hielden overigens ook een lijst bij met wat in welke doos zat, vooral omdat we al ver van tevoren zijn gaan inpakken omdat het naar de opslag moest voor de verkoop van ons huis, en op deze manier konden we dingen die we opeens toch nodig hadden in no-time uit de goede doos plukken.
RikM schreef:
16-12-2019 11:47
Zul je net zien dat TO die ene verhuizer heeft die kleurenblind is.
Jij krijgt de award voor problemen zoeken :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel kan: laat zoveel mogelijk door een verhuisbedrijf doen. Ook niet op gaan besparen, gewoon een goede inhuren.
Alle reacties Link kopieren
Meyana schreef:
16-12-2019 11:11
Ik denk erover om gekleurd tape te kopen en elke kamer een eigen kleur te geven. Ik vraag me alleen af of dit voor het verhuisbedrijf ook makkelijk werkt.
Zelf geen systemen gaan bedenken. Gewoon aan de verhuizer vragen hoe ze het willen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
16-12-2019 11:13


Oh ja: nummer de dozen en houd in een excel bij wat erin zit!!!
Heeft een vriendin van mij gedaan. Lijst kwijt. Stonden daar 25 dozen waarvan ze niet wist wat erin zat.
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
16-12-2019 12:21
Heeft een vriendin van mij gedaan. Lijst kwijt. Stonden daar 25 dozen waarvan ze niet wist wat erin zat.
Wij hadden dan ook nummer en indicatie inhoud op de doos... en een digitale lijst!
bojoti schreef:
16-12-2019 12:21
Heeft een vriendin van mij gedaan. Lijst kwijt. Stonden daar 25 dozen waarvan ze niet wist wat erin zat.

Da's ook niet snugger. Waarom zou je die lijst kwijtraken?

Ik vind het juist handig met zo'n lijst. Dan weet je veel sneller welke doos je moet hebben, want je hoeft alleen maar het nummer op te zoeken. In plaats van dat je op élke doos moet kijken wat er staat opgeschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven