Conflict met schoonmoeder

dinsdag 17 december 2019 om 11:42
Nou ja goed, er zijn meerder mogelijkheden maar het gaat dus over iets wat gevoelig ligt, en dat verschilt per persoon.lilalinda schreef: ↑17-12-2019 11:35het ging over kerst en wat ze zouden doen.
Dan verwacht ik een opmerking als
- je vriendin lust ons eten toch niet
- je vriendin vindt ons toch niet gezellig/zegt nooit iets
of misschien wel een (ongepast) grapje als "hihi, dan eet ze maar niet mee, ze kan wel wat kilo's missen" of "wordt tijd dat we haar vetmesten, een kont heeft ze, maar de tieten moeten nog komen" (dat laatst zei de moeder van een ex eens, waar ik bij zat trouwens)
Opmerkingen over niets lusten of ongezellig zijn zou ik mij niets aantrekken maar mijn gewicht is wel weer een heel gevoelig punt. (ben heel dik geweest) dus dat zou pijnlijker zijn.
Maar dan nog zou ik het niet door mijn vriend laten uitspelen of iets aan schoonmoeder laten merken, maar ik zou zoiets wel in mijn achterhoofd houden.

dinsdag 17 december 2019 om 11:42
Ze mag best bij haar mening blijven over wat ze gezegd heeft maar ze mag wel sorry zeggen omdat ze me geketst heeft.
Dus eigenlijk wil je gewoon sorry horen, ook al meent ze het niet?
En je hebt gezegd dat je niet komt met kerst, maar ondertussen wil je wel gewoon gaan?
En je kunt het niet goed met ze vinden, maar je vindt wel dat ze vaker op bezoek moeten komen?
Joh, leid wat meer jullie eigen leven. Los van je schoonouders én ouders. Want jullie zijn volwassen en vormen inmiddels met z´n tweeën een gezin. Zijn ouders veranderen gaat je toch niet lukken.
Dus eigenlijk wil je gewoon sorry horen, ook al meent ze het niet?
En je hebt gezegd dat je niet komt met kerst, maar ondertussen wil je wel gewoon gaan?
En je kunt het niet goed met ze vinden, maar je vindt wel dat ze vaker op bezoek moeten komen?
Joh, leid wat meer jullie eigen leven. Los van je schoonouders én ouders. Want jullie zijn volwassen en vormen inmiddels met z´n tweeën een gezin. Zijn ouders veranderen gaat je toch niet lukken.
dinsdag 17 december 2019 om 11:44
Welkom in de echte wereld meid. Mensen praten wel eens over een ander. Dat je je dan 'gekwetst' voelt, ligt bij jou. Had je niet zo stiekem mee moeten lezen. Dat jij dan vervolgens excuses eist, want anders kom je niet, is gewoon kinderachtig gedrag.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 10:57Ja oke maar het is toch sowieso niet netjes dat je iets zegt achter mijn rug om?

dinsdag 17 december 2019 om 11:45
Als je een beetje familieruzies ziet op TV of in verhalen weet je dat jij en je schoonmoeder met deze houding 'zij moet over de brug komen' zéker 20 jaar vooruit kunnen.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 10:56Ja dat heb ik dus ook al gezegd. Maar ze heeft dus al tegen mijn vriend gezegd dat ze haar excuses niet wilt aanbieden.
Ik vind ook wel dat dat vanuit haar kant had moeten komen. Ze kan ook zelf met me contact opnemen en haar ding vertellen ipv het achter mijn rug om te dien via app
Weet ik zo net nog niet.Ja oke maar het is toch sowieso niet netjes dat je iets zegt achter mijn rug om?
Of eigenlijk weet ik het wel: Niet zeuren.
Stel dat jij véél te dik bent, om maar eens een gevoelig onderwerp te nemen.
Dan kan ik vinden dat jij minder moet eten.
Dat ga ik niet in je gezicht zeggen, om de eenvoudige reden dat jij dat (1) zelf ook al hebt verzonnen en (2) waarschijnlijk al veel vaker hebt gehoord van mensen die dachten dat je zelf niet op dat idee was gekomen.
En misschien lukt het jou wel echt niet. Of maak je daar zelf een keuze in.
Dus ik zeg het niet tegen jou.
Maar ik vind het nog steeds. Dus ik zeg het wel over jou, maar niet waar je bij bent.
Ik vind dus wel iets maar ik kwets je niet.
Als jij dat toevallig hoort bied ik mijn excuses aan voor het feit dat ik dat in gehoorsafstand heb gezegd.
Als jij meeleest in andermans app geldt dat echter niet: Ik mag er vanuit gaan dat jij het niet te horen krijgt en ik heb mij daarmee voldoende ingespannen om jou niet te kwetsen.
Als jij toch je neus in die app steekt geldt 'had je niet moeten doen'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

dinsdag 17 december 2019 om 11:54

dinsdag 17 december 2019 om 11:58
TO misschien in het vervolg even nadenken voordat je dingen zegt zoals dat je niet gaat komen. Dit is echt een kinderachtige reactie. Het was veel gepaster geweest om te erkennen dat die opmerking niet leuk binnenkomt. Dan krijg je veel sneller excuses van iemand, dan wanneer je direct zo'n over-dramatisch standpunt maakt.
Verder is het een beetje lastig om advies te geven als we niet weten wat er is gezegd, want het is nu onmogelijk om te bepalen of je overtrokken reageert of dat je misschien wel een punt hebt.
Verder is het een beetje lastig om advies te geven als we niet weten wat er is gezegd, want het is nu onmogelijk om te bepalen of je overtrokken reageert of dat je misschien wel een punt hebt.
dinsdag 17 december 2019 om 11:58
Als je zo door gaat houdt je relatie het niet lang vol. Je roept de hele tijd dat schoonmoeder vriend kwetst, maar jij bent daar net zo hard mee bezig he. Dit gaat allemaal over zijn rug. Als je echt van hem houdt, laat het dan gaan.
Het is belangrijk om te weten wat ze nu precies gezegd heeft. Jij zegt dat het heel erg was, maar dat is enkel jouw oordeel natuurlijk. Ik snap best dat schoonmoeder niet zit te wachten op excuses maken als jij volledig uit je panty flipt om iets kleins, bijvoorbeeld.
Het is belangrijk om te weten wat ze nu precies gezegd heeft. Jij zegt dat het heel erg was, maar dat is enkel jouw oordeel natuurlijk. Ik snap best dat schoonmoeder niet zit te wachten op excuses maken als jij volledig uit je panty flipt om iets kleins, bijvoorbeeld.
-

dinsdag 17 december 2019 om 12:00
En verder: mijn schoonzus heeft mij ook wel eens een "lastig geval" genoemd toen ik erg slecht in mijn vel zat, en zelfs gezegd dat ze mijn man liever met een andere vrouw zag die wat minder problemen had. Dit is niet leuk om te horen, maar er zat wel een kern van waarheid in. Dus wellicht is dat bij jou ook wel het geval en kan dit een wake up call zijn om eens te gaan werken aan je gevoeligheden.

dinsdag 17 december 2019 om 12:03
mindervanmij schreef: ↑17-12-2019 11:58TO misschien in het vervolg even nadenken voordat je dingen zegt zoals dat je niet gaat komen. Dit is echt een kinderachtige reactie. Het was veel gepaster geweest om te erkennen dat die opmerking niet leuk binnenkomt. Dan krijg je veel sneller excuses van iemand, dan wanneer je direct zo'n over-dramatisch standpunt maakt.
Stel dat TO een punt heeft. Dan nog kan ze schoonmoeder niet dwingen excuses aan te bieden. Dan kan ze heel erg gelijk hebben en vriend tussen het conflict laten zitten of ze gaat met schoonmoeder in gesprek om uit te leggen hoe die opmerking haar geraakt heeft.

dinsdag 17 december 2019 om 12:05
nerdopviva schreef: ↑17-12-2019 12:03Stel dat TO een punt heeft. Dan nog kan ze schoonmoeder niet dwingen excuses aan te bieden. Dan kan ze heel erg gelijk hebben en vriend tussen het conflict laten zitten of ze gaat met schoonmoeder in gesprek om uit te leggen hoe die opmerking haar geraakt heeft.
Nee, dat is waar. Maar als ze een punt heeft, dan zou ik toch aanraden om het anders aan te vliegen dan wanneer ik vind dat ze overtrokken heeft gereageerd.
Het klinkt vooral alsof ze beiden heel erg koppig zijn eigenlijk

dinsdag 17 december 2019 om 12:16
mindervanmij schreef: ↑17-12-2019 12:05Nee, dat is waar. Maar als ze een punt heeft, dan zou ik toch aanraden om het anders aan te vliegen dan wanneer ik vind dat ze overtrokken heeft gereageerd.
Eens. Het is aan TO om te bepalen of haar gekwetste gevoel het waard is om er zo mee om te gaan. Over het algemeen vind ik dat we tegenwoordig wel heel snel gekwetst zijn (Stephen Fry

dinsdag 17 december 2019 om 12:20
Mannen zoeken vaak hetzelfde type vriendin zoals hun moeder ismindervanmij schreef: ↑17-12-2019 12:05Nee, dat is waar. Maar als ze een punt heeft, dan zou ik toch aanraden om het anders aan te vliegen dan wanneer ik vind dat ze overtrokken heeft gereageerd.

dinsdag 17 december 2019 om 12:46
dinsdag 17 december 2019 om 12:54
Dus jij roept sorry als je tegen je vriendin zegt"lelijke jas zeg" of als je een sprintje trekt voor het ov? Want stel dat je langs iemand rent die niet kán rennen. Die kwets je ook.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:22Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?
Wie zegt dat ik het niet erg vind dat ik mijn vriend kwets? Ik vind dat juist heel erg det het zo gaat nu. Ik wil geen gelijk halen, ik vind het JAMMER dat er geen simpele sorry vanaf kan. Mij is gewoon altijd geleerd om sorry te zeggen als je iemand pijn doen.
Ik hoef geef gelijk, ik wil er best heen gaan en doen alsof er nooit iets gebeurd is maar in mijn ogen is dat niet goed? Ik ben gewoon gekwetst erdoor en dat zij het niet wil oplossen kwetst me nog meer.
Jij hebt iets gehoord/gelezen wat niet voor jou bedoelt was. Wat ik al eerder schreef. Niet door sleutelgaten loeren als je iets niet wil weten of zien. Maar jij leest de berichten die voor een ander bedoelt waren. Eigen schuld.
Iedereen zegt wel eens iets over een ander tegen een vriend/in wat kwetsend zou kunnen zijn. Daarom zeg je dat tegen DIE vriend en niet tegen de persoon zelf.
Hoe kinderachtig je hier over komt hoop ik niet dat je werkelijk bent, al vrees ik het ergste.
dinsdag 17 december 2019 om 13:01
Ik spreek een aantal talen en leer snel. Maar oud Gronings wil mij na 14 jaar nog steeds niet lukken hoor

En ja "men" vervalt nog wel eens in Gronings en dan roep ik Lekker weertje hé ofzo en dan kijkt de groep, lacht en oja, jij verstaat het niet goed

Nooit een probleem maar soms lastig.

dinsdag 17 december 2019 om 13:16
Wat zal je vriend een spijt hebben dat ie jou dat appje heeft laten lezen.
Aangezien het appje niet voor jou bedoeld was en schoonmoeder niet wist dat je meelas, vind ik het niet jouw plaats om excuses te eisen. Hooguit had je van je vriend een reactie richting zijn moeder kunnen verwachten dat ie het niet tof vind dat ze zulke lelijke opmerkingen maakt over zijn geliefde.
Nu denk ik dat jij degene bent die excuses moet gaan maken aan je vriend en je schoonfamilie vanwege jouw overtrokken reactie. Of echt wegblijven, maar dan verwacht ik dat je relatie niet lang meer duurt.
Overigens lijkt me dit topic een goede reden geven om je partner niet in je telefoon te laten snuffelen.
Aangezien het appje niet voor jou bedoeld was en schoonmoeder niet wist dat je meelas, vind ik het niet jouw plaats om excuses te eisen. Hooguit had je van je vriend een reactie richting zijn moeder kunnen verwachten dat ie het niet tof vind dat ze zulke lelijke opmerkingen maakt over zijn geliefde.
Nu denk ik dat jij degene bent die excuses moet gaan maken aan je vriend en je schoonfamilie vanwege jouw overtrokken reactie. Of echt wegblijven, maar dan verwacht ik dat je relatie niet lang meer duurt.
Overigens lijkt me dit topic een goede reden geven om je partner niet in je telefoon te laten snuffelen.

dinsdag 17 december 2019 om 13:21
Ik denk dat je schoonmoeder beter Nederlands kan dan je denkt, en dit artikel heeft gelezen; https://www.saarmagazine.nl/bent-gekwet ... n-zeikerd/.
En nee, volwassen mensen dwingen geen sorry af door te chanteren om kerst te boycotten. Ze gaan allereerst uit van het goede in de mens (goh schoonma, dat kwam bij mij erg rottig over, heb je vast niet zo bedoeld), en praten over wat het met ze doet (het deed mij pijn omdat het een gevoelig onderwerp is).
Dat hele eisen van een sorry, valt voor mij in dezelfde categorie als puberjochies op scooters op de stoep die hardop respect eisen; geschreeuw en borstklopperij, maar het ontbreekt aan zelfreflectie.
En nee, volwassen mensen dwingen geen sorry af door te chanteren om kerst te boycotten. Ze gaan allereerst uit van het goede in de mens (goh schoonma, dat kwam bij mij erg rottig over, heb je vast niet zo bedoeld), en praten over wat het met ze doet (het deed mij pijn omdat het een gevoelig onderwerp is).
Dat hele eisen van een sorry, valt voor mij in dezelfde categorie als puberjochies op scooters op de stoep die hardop respect eisen; geschreeuw en borstklopperij, maar het ontbreekt aan zelfreflectie.