Conflict met schoonmoeder

dinsdag 17 december 2019 om 11:14
Je kan haar niet in de houdgreep nemen om er een sorry uit te persen.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:06Ja maar het is toch normaal als je iemand kwetst om dat sorry te zeggen? Of ligt dat nu aan mij?
Nou ik denk niet dat het alleen aan mij ligt. Ik wil er best heen gaan en er over praten maar als zij dat niet wilt wat moet ik er dan mee?
Heb respect voor elkaar. Je kan tegen je schoonmoeder zeggen: goh, ma, wat je hebt gezegd was voor mij ( hou het bij jezelf!!!) erg pijnlijk om te horen. Ik heb daar een rotgevoel van gehad. Het was vast niet zo bedoeld. Het is voor mij een gevoelig onderwerp waarbij opmerkingen al heel snel kwetsend voor mij zijn. Is het mogelijk dat u daar rekening mee kunt houden? Dan praten we nu verder nergens meer over.

dinsdag 17 december 2019 om 11:14
Het gaat wel om je vriend en je schoonmoeder. Dat is een belangrijke relatie toch?honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:11Ik hoop dat ze het begrijpt, ze weet dat dat bij gevoelig ligt en mijn vriend heeft dat ook nog eens tegen haar gezegd.
Nee dat snap ik, maar ik zou het wel fijn vinden als ze het deed. Het gaat wel om je zoon en zijn vriendin, dat is een belangrijke relatie toch.
dinsdag 17 december 2019 om 11:15
jawel, je wil je gelijk halen (daarom benoem je ook je eigen zo vreselijk wel deugende ouders), e da je je vriend kwetst, maakt je niks uithoneymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:01Het gaat niet om gelijk hebben. Het gaat me erom dat ze me met iets gekwetst heeft waarvan ze weet dat het me gevoelig ligt en dat ze daar geen sorry voor wilt zeggen, dat vind ik jammer.
Je Moet en Zal je gelijk halen
en jouw ouders zijn de beste ouders van de wereld.
Huppetee, tijd om volwassen te worden hoor
dinsdag 17 december 2019 om 11:16
Maar ze heeft het NIET tegen jou gezegd hé. Ik roep wel eens gvd als ik me stoot en ja als ik dat doe waar bepaalde mensen bij zijn zal dat hun kwetsen. Maar ze zijn er niet dus weten ze het niet dus kwetst het ze niet.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:01Het gaat niet om gelijk hebben. Het gaat me erom dat ze me met iets gekwetst heeft waarvan ze weet dat het me gevoelig ligt en dat ze daar geen sorry voor wilt zeggen, dat vind ik jammer.
Je moet niet aan deuren luisteren als je niet wil horen wat er over je gezegd wordt.

dinsdag 17 december 2019 om 11:17
Je hoopt. Je weet het dus niet. Je gaat ervan uit dat zij jouw gedachten kan lezen.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:11Ik hoop dat ze het begrijpt, ze weet dat dat bij gevoelig ligt en mijn vriend heeft dat ook nog eens tegen haar gezegd.
Nee dat snap ik, maar ik zou het wel fijn vinden als ze het deed. Het gaat wel om je zoon en zijn vriendin, dat is een belangrijke relatie toch.
Zo werkt het dus niet.

Ja ik denk dat dat wel de beste oplossing is. Aangezien zij het niet nodig vind om er verder over te praten of sorry te zeggen. Ik zou anders ook niet weten wat ik er nog aan kan doenDoreia* schreef: ↑17-12-2019 11:14Je kan haar niet in de houdgreep nemen om er een sorry uit te persen.
Heb respect voor elkaar. Je kan tegen je schoonmoeder zeggen: goh, ma, wat je hebt gezegd was voor mij ( hou het bij jezelf!!!) erg pijnlijk om te horen. Ik heb daar een rotgevoel van gehad. Het was vast niet zo bedoeld. Het is voor mij een gevoelig onderwerp waarbij opmerkingen al heel snel kwetsend voor mij zijn. Is het mogelijk dat u daar rekening mee kunt houden? Dan praten we nu verder nergens meer over.
Vermoeiend ben je.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:06Ja maar het is toch normaal als je iemand kwetst om dat sorry te zeggen? Of ligt dat nu aan mij?
Nou ik denk niet dat het alleen aan mij ligt. Ik wil er best heen gaan en er over praten maar als zij dat niet wilt wat moet ik er dan mee?
Zij héeft jou niet gekwetst, jij voelt je gekwetst door iets af te luisteren/ te lezen wat niet voor jou bedoelt was!! Ja het ligt aan jou!

dinsdag 17 december 2019 om 11:18
Ik vind het vergelijken van ouders altijd een beetje oneerlijk. Tenzij het echt onmensen zijn moet je gewoon accepteren dat iedereen anders is en op een andere manier klaarstaat.
Jij geeft aan dat jij jouw schoonouders andersom ook niet veel te melden hebt. Als dit jou stoort wat kun jij hier dan aan veranderen? Dat ze een taal spreken die jij niet spreekt vind ik niet netjes en dat mag jij best aankaarten.
Over de issue:
Ook al wil ze haar excuses niet aanbieden zou ik toch de eerste stap zetten en het gesprek aan gaan. Leg uit waarom het je gekwetst heeft. Jij zegt wel dat ze weet dat het gevoelig ligt bij jou, maar hoe weet je dat zeker? Als alles via je vriend gecommuniceerd wordt kan er nog al eens wat info anders over komen.
Probeer zoveel mogelijk rechtstreeks te communiceren, is voor je vriend ook fijner. Heeft hij niet het gevoel ergens tussen te zitten.
Maar zoals anderen al aangeven, let wel op dat het wat voor jou gevoelig ligt anderen misschien niet zo zwaar aan tillen.
Stel ze heeft gezegd 'die vervelende vegetariër' dan stel je je wel een beetje aan. Ook al ligt het eten van dieren bij jou misschien heel gevoelig.
Jij geeft aan dat jij jouw schoonouders andersom ook niet veel te melden hebt. Als dit jou stoort wat kun jij hier dan aan veranderen? Dat ze een taal spreken die jij niet spreekt vind ik niet netjes en dat mag jij best aankaarten.
Over de issue:
Ook al wil ze haar excuses niet aanbieden zou ik toch de eerste stap zetten en het gesprek aan gaan. Leg uit waarom het je gekwetst heeft. Jij zegt wel dat ze weet dat het gevoelig ligt bij jou, maar hoe weet je dat zeker? Als alles via je vriend gecommuniceerd wordt kan er nog al eens wat info anders over komen.
Probeer zoveel mogelijk rechtstreeks te communiceren, is voor je vriend ook fijner. Heeft hij niet het gevoel ergens tussen te zitten.
Maar zoals anderen al aangeven, let wel op dat het wat voor jou gevoelig ligt anderen misschien niet zo zwaar aan tillen.
Stel ze heeft gezegd 'die vervelende vegetariër' dan stel je je wel een beetje aan. Ook al ligt het eten van dieren bij jou misschien heel gevoelig.

dinsdag 17 december 2019 om 11:22
Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?lilalinda schreef: ↑17-12-2019 11:15jawel, je wil je gelijk halen (daarom benoem je ook je eigen zo vreselijk wel deugende ouders), e da je je vriend kwetst, maakt je niks uit
Je Moet en Zal je gelijk halen
en jouw ouders zijn de beste ouders van de wereld.
Huppetee, tijd om volwassen te worden hoor
Wie zegt dat ik het niet erg vind dat ik mijn vriend kwets? Ik vind dat juist heel erg det het zo gaat nu. Ik wil geen gelijk halen, ik vind het JAMMER dat er geen simpele sorry vanaf kan. Mij is gewoon altijd geleerd om sorry te zeggen als je iemand pijn doen.
Ik hoef geef gelijk, ik wil er best heen gaan en doen alsof er nooit iets gebeurd is maar in mijn ogen is dat niet goed? Ik ben gewoon gekwetst erdoor en dat zij het niet wil oplossen kwetst me nog meer.

dinsdag 17 december 2019 om 11:24

dinsdag 17 december 2019 om 11:24
Maar je verlangt nu van haar dat zij iets gaat oplossen zonder dat ze weet wat het probleem is. Dat werkt niet zo.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:22Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?
Wie zegt dat ik het niet erg vind dat ik mijn vriend kwets? Ik vind dat juist heel erg det het zo gaat nu. Ik wil geen gelijk halen, ik vind het JAMMER dat er geen simpele sorry vanaf kan. Mij is gewoon altijd geleerd om sorry te zeggen als je iemand pijn doen.
Ik hoef geef gelijk, ik wil er best heen gaan en doen alsof er nooit iets gebeurd is maar in mijn ogen is dat niet goed? Ik ben gewoon gekwetst erdoor en dat zij het niet wil oplossen kwetst me nog meer.
Dus lila heeft wel een punt dat het nu lijkt alsof je vooral je gelijk wil halen.
dinsdag 17 december 2019 om 11:26
"sorry schoonmama, ik heb me die-en-die-opmerking wat persoonlijk aangetrokken. Vervelend, dat het zo uit de hand gelopen is. Natuurlijk komen we wel mer kerst"honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:22Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?
Ik vind je een ontzettende dwingeland.
2. Belachelijk dat je dit door je vriend op laat lossen terwijl zij niet eens wist dat je meelas. Ten tweede: wat een overtrokken manipulerende reactie van je met je 'zeg maar dat ik niet kom met Kerst'.
3. En weer speel je de dwingeland dat je vriend niet zelf contact op mag nemen en plaats je hem zo tussen haar en jou.
4. Goed gedaan, je vriend zo van streek gemaakt.
5. Oh guttegut, je trekt je manipulerende keutel weer terug want het dreigement was een loos dreigement met enkel als doel een excuus af te dwingen.
6. Hoezo kwetst zij haar zoon?! Ze heeft niets tégen haar kind gedaan. Ongelofelijk hoe jij alles om jou weet te doen draaien en je je vriend zijn relatie met zijn moeder onder spanning weet te zetten.
1.Jij zit mee te lezen zonder dat zij dat weet, dat is niet kies.1.Nu was mijn vriend 2 weken geleden met haar via app aan het bespreken wat we met kerst doen. Ik was gewoon aan het meelezen zodat we samen kunnen bespreken wat we doen.Ze kwamen hier niet helemaal aan uit en toen heeft en ze een uitspraak over mij gedaan over iets wat bij mij heel gevoelig ligt.
2.Ik ben toen boos geworden en ik heb gezegd tegen mijn vriend dat hij maar moest zeggen dat ik niet kom met kerst.
3.Ik heb ook tegen mijn vriend gezegd wacht maar gewoon haar reactie af, zij is degene die fout zit.
4.Mijn vriend is nu natuurlijk helemaal van streek door dit, en ik ook wel een beetje wantja het is gewoon niet leuk.
5.Als we echt niet tot een andere oplossing komen ga ik er wel gewoon heen met kerst maar ik vind det gewoon niet de juiste oplossing.
6.Maar als zij niet haar eigen trots daarvoor opzij wilt zetten en haar eigen zoon wilt kwetsen ben ik gewoon klaar met haar. Zo doe je gewoon niet tegen je kind.
2. Belachelijk dat je dit door je vriend op laat lossen terwijl zij niet eens wist dat je meelas. Ten tweede: wat een overtrokken manipulerende reactie van je met je 'zeg maar dat ik niet kom met Kerst'.
3. En weer speel je de dwingeland dat je vriend niet zelf contact op mag nemen en plaats je hem zo tussen haar en jou.
4. Goed gedaan, je vriend zo van streek gemaakt.
5. Oh guttegut, je trekt je manipulerende keutel weer terug want het dreigement was een loos dreigement met enkel als doel een excuus af te dwingen.
6. Hoezo kwetst zij haar zoon?! Ze heeft niets tégen haar kind gedaan. Ongelofelijk hoe jij alles om jou weet te doen draaien en je je vriend zijn relatie met zijn moeder onder spanning weet te zetten.

Ik versta de taal wel maar niet alles, dus als mensen gesprekken voeren en snel praten Is het al lastiger
dinsdag 17 december 2019 om 11:28
Jou is misschien geleerd om sorry te zeggen als je iemand pijn doet, maar niet iedereen denkt er zo over. Misschien heeft je schoonmoeder niet door dat ze je zeer gedaan heeft, misschien biedt ze niet graag excuses aan, misschien vindt ze het lastig. Er is misschien een reden voor, en misschien ook niet.
Misschien vindt je vriend deze hele situatie ook vervelend en kwets je hem ook, maar heb je daar al je excuses voor aangeboden?
Ik snap dat je het lastig vind en vind dat je schoonmoeder een stap moet zetten, ik herken het wel met een situatie waar ik ook mee zit (alleen niet met schoonmoeder), daarin vind ik ook dat ik niet een stap moet zetten, maar als de andere partij het niet doet, heeft het geen zin om te blijven wachten, smeken en hameren op iets dat niet gaat komen.
Bekijk het van de andere kant, kijk wat er wel leuk is aan het contact, stop met het vergelijken van ouders en hoe vaak ze langskomen en wie wat doet, dat is namelijk totaal niet relevant. Kijk hoe je zelf de relatie kunt verbeteren en wat jij kunt doen. Wat een ander wel of niet doet heb je namelijk GEEN invloed op.
Misschien vindt je vriend deze hele situatie ook vervelend en kwets je hem ook, maar heb je daar al je excuses voor aangeboden?
Ik snap dat je het lastig vind en vind dat je schoonmoeder een stap moet zetten, ik herken het wel met een situatie waar ik ook mee zit (alleen niet met schoonmoeder), daarin vind ik ook dat ik niet een stap moet zetten, maar als de andere partij het niet doet, heeft het geen zin om te blijven wachten, smeken en hameren op iets dat niet gaat komen.
Bekijk het van de andere kant, kijk wat er wel leuk is aan het contact, stop met het vergelijken van ouders en hoe vaak ze langskomen en wie wat doet, dat is namelijk totaal niet relevant. Kijk hoe je zelf de relatie kunt verbeteren en wat jij kunt doen. Wat een ander wel of niet doet heb je namelijk GEEN invloed op.

dinsdag 17 december 2019 om 11:30
Ik vind sowieso dat schoonouders niet zoveel verkeerd doen. 6x per jaar langskomen en niet zelf hulp aanbieden vind ik niet abnormaal bij volwassen kinderen met een eigen leven.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 11:31
2.43% gewijzigd

dinsdag 17 december 2019 om 11:31
Uit deze reactie blijkt dat je nog niet wat eelt op je ziel hebt gekweekt. Niet alles wat er wordt gezegd hóef je kwetsend op te vatten.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:22Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?
Je kunt ervoor kiezen om het kwetsend op te vatten of je kunt ervoor kiezen om het bij de ander te laten.
Zie ook mijn quote. Die is voor jou prima van toepassing.
Ik weet niet wát er is gezegd dat je zó kwetsend vond, maar als je er nog eens naar kijkt, wás het dan ook opzettelijk kwetsend bedoeld? Ik bedoel, jullie waren plannen aan het maken voor Kerst. Hoe kun je een gesprek dan zo draaien dat er een opmerking gemaakt wordt dat over een gevoelig onderwerp voor jou gaat? Of is iets al snel gevoelig bij jou?
dinsdag 17 december 2019 om 11:31
Stel je hebt geen baan, en dat vind je zelf heel vervelend en je probeert op alle mogelijke manieren werk te vinden.
En schoonmoeder maakt de opmerking tegen haar zoon: *vriendin* zit toch de hele dag op haar luie reet (zo'n scenario stel ik mij er bij voor, kan er helemaal naast zitten natuurlijk)
Dan is het idd niet voor de ogen van TO bestemd, maar als ze het leest kan ik me wel voorstellen dat ze het wel heel vervelend vindt.
Zo wordt er dus werkelijk over me gedacht.
Of je echt excuses enzo moet afdwingen is een tweede natuurlijk maar kan mij wel voorstellen dat je dan iets minder gezellig aan de kersttafel zit.
En schoonmoeder maakt de opmerking tegen haar zoon: *vriendin* zit toch de hele dag op haar luie reet (zo'n scenario stel ik mij er bij voor, kan er helemaal naast zitten natuurlijk)
Dan is het idd niet voor de ogen van TO bestemd, maar als ze het leest kan ik me wel voorstellen dat ze het wel heel vervelend vindt.
Zo wordt er dus werkelijk over me gedacht.
Of je echt excuses enzo moet afdwingen is een tweede natuurlijk maar kan mij wel voorstellen dat je dan iets minder gezellig aan de kersttafel zit.
dinsdag 17 december 2019 om 11:35
honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:22Sorry dat ik het zeg maar ik vind je reactie eigenlijk nergens op slaan?
Je wilt niet weten wat ik allemaal al opzij heb gezet voor schoonmoeder zodat zij haar kleinkind kon blijven zien. Over heel veel dingen heen gestapt, schoonmoeder mist hier ook een bepaald inzicht.
Soms moet je iets over hebben voor een ander. In dit geval voor je vriend en schoonmoeder.
En ga je ouders en schoonouders niet vergelijken. Dit zijn totaal verschillende mensen en het heeft totaal geen zin.

Nog brutaler dus om met iemand privegesprek mee te lezen dus. En dan de schrijver de schuld geven. En die noem je dan kinderachtig. Lollig.honeymoonavenue schreef: ↑17-12-2019 11:26Ik versta de taal wel maar niet alles, dus als mensen gesprekken voeren en snel praten Is het al lastiger
het ging over kerst en wat ze zouden doen.rosepudding schreef: ↑17-12-2019 11:31Stel je hebt geen baan, en dat vind je zelf heel vervelend en je probeert op alle mogelijke manieren werk te vinden.
Dan verwacht ik een opmerking als
- je vriendin lust ons eten toch niet
- je vriendin vindt ons toch niet gezellig/zegt nooit iets
of misschien wel een (ongepast) grapje als "hihi, dan eet ze maar niet mee, ze kan wel wat kilo's missen" of "wordt tijd dat we haar vetmesten, een kont heeft ze, maar de tieten moeten nog komen" (dat laatst zei de moeder van een ex eens, waar ik bij zat trouwens)
dinsdag 17 december 2019 om 11:38
Het is niet overal normaal dat ouders kinderen helpen. In sommige gezinnen is het meer andersom en verwachten (schoon)ouders dat kinderen zich aanpassen aan hun wil en wet ipv anders om. Heel hard op je strepen gaan staan gaat in zo een situatie niet werken. Ik zou het contact voorlopig even aan je vriend overlaten. Hij kan toch bij ze langsgaan met de feestdagen.
Misschien kun je haar ooit uitleggen wat haar opmerking met jou heeft gedaan. Dat je daar de focus oplegt in het gesprek en niet op het afdwingen van een excuus. Dan ben je in ieder geval je gevoel kwijt. Je maakte geen deel uit van de conversatie en zij wist niet dat je mee las. Neemt niet weg dat zij nog steeds geen nare opmerking hoeft te maken, echter de volgende keer zou ik je vriend even een bericht je laten sturen - dinges - leest en denkt ook even mee. Daarnaast zou ik stoppen met je vriend te vertellen wat hij moet en mag zeggen. Hij is volwassen en hij heeft al een lastige moeder. Speel dan open kaart en maakt een kerst app groep aan en presenteer je mening vanuit jezelf.
Daarnaast heb ik het vermoeden dat je vriend een vrouw heeft gekozen die mbt karakter erg op zijn moeder lijkt. Dit lijkt een beetje een gevecht om wie is de Aplha-vrouw in zijn familie en wie speelt het best de baas over je vriend. Zij heeft veel meer ervaring dan jij.
Wil je deze strijd wel zo aangaan?
Wat voor soort contact zou je graag met haar willen hebben?
Misschien kun je haar ooit uitleggen wat haar opmerking met jou heeft gedaan. Dat je daar de focus oplegt in het gesprek en niet op het afdwingen van een excuus. Dan ben je in ieder geval je gevoel kwijt. Je maakte geen deel uit van de conversatie en zij wist niet dat je mee las. Neemt niet weg dat zij nog steeds geen nare opmerking hoeft te maken, echter de volgende keer zou ik je vriend even een bericht je laten sturen - dinges - leest en denkt ook even mee. Daarnaast zou ik stoppen met je vriend te vertellen wat hij moet en mag zeggen. Hij is volwassen en hij heeft al een lastige moeder. Speel dan open kaart en maakt een kerst app groep aan en presenteer je mening vanuit jezelf.
Daarnaast heb ik het vermoeden dat je vriend een vrouw heeft gekozen die mbt karakter erg op zijn moeder lijkt. Dit lijkt een beetje een gevecht om wie is de Aplha-vrouw in zijn familie en wie speelt het best de baas over je vriend. Zij heeft veel meer ervaring dan jij.
Wil je deze strijd wel zo aangaan?
Wat voor soort contact zou je graag met haar willen hebben?
anoniem_393563 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 11:50
59.22% gewijzigd