Kleurcombinatie woonkamer

17-12-2019 11:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al jaren mee en reageer soms en heb een enkel topic wel eens geopend. Maar nu wil ik toch graag jullie hulp inroepen.

Wij gaan verhuizen, de vloer voor de woonkamer is uitgezocht. Greenflor New Square GT603, (dit is een betonlook) maar ik heb geen idee wat we op de muren voor kleur moeten doen.
We willen een warme industriële look. De woonkamer heeft een lange wand van voor naar achter tot de open keuken.
En een iets kortere muur naar de gang waar een hoek in zit van de muur af loopt waar een open haard is geplaatst.

Ik kan geen plaatjes plakken helaas. Maar zou graag suggesties willen ontvangen. Momenteel neigen we naar de kleur spiced honey van flexa of tranquil down. (groen/grijzig).

Jullie nog leuke ideeën?
Bedankt!
Sinrostro, bedankt, donkerblauw hadden we nog niet aan gedacht.

herfstappeltaart, we gaan zeker eerst het een ander uitproberen. Bij daglicht en lamplicht.
Finette72 schreef:
17-12-2019 12:18
Pamelacourson Donkergroen dan echt donker of dat army groen?
Wel een goede tip ga ik meenemen in de ideeën. Maar ben snel bang dat een donkere kleur het zo donker maakt al vind ik het in de woonprogramma's prachtig.

Cateautje geen zonsonderganggeel dus.
Ik heb op mijn lange wand heel donkerblauw. Net als jij ook getwijfeld, omdat ik bang was dat het te donker zou zijn, maar het is juist echt gaaf! Meubels en decoraties steken er heel mooi tegen af.
Succes! Ik ben heel benieuwd wat t gaat worden :)

Zelf vind ik Hague blue van farrow and ball erg mooi. Combinatie met peignoir lijkt me prachtig of een andere grijstint. Die zou je goed bij je vloer moeten houden en een staal vd bank om de goede kleur te kiezen.

Ben ook erg benieuwd naar het donker groen van pamelacourson. Studio green misschien? Ben dol op f&b. Ik ga zelf voor oval room blue in de gang :love:
En wat dacht je van de onderste helft in kleur, en de bovenste helft wit? Minder heftig, en geeft een heel gaaf en apart effect! Door tot schouderhoogte een kleur te doen, en daarboven wit, lijkt je plafond nog hoger! Geeft echt een gaaf effect.

Ik vind die honey kleur te geel persoonlijk, zeker als er zon tegen komt zal hij nog geler en dus feller uit slaan.
Afbeelding

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Wij hadden op de eerste plek waar we samen woonden ook al de kamer helemaal in het geel (zelfde kleur), dat had vriendlief uitgezocht en ik ben er toen bij komen wonen. In het begin vond ik het verschrikkelijk maar langzaam aan gewend. Daarna 4 jaar samen op een appartement gewoond waar we niets geschilderd hadden, alles wit, overal, en die witte muren kwamen echt op ons af. Toen we ons huis kochten vroeg hij of ik ermee kon leven als de woonkamer terug geel zou worden en dat hebben we dus ook gedaan. Leeg zag het er echt best geel uit, maar we zijn nu half aan het verhuizen en nu er steeds meer meubels in komen, de tv hangt, er komen kasten etc, zie je uiteindelijk steeds minder geel. En als we t over een paar jaar beu zijn, dan schilderen we t toch in een andere kleur?
Ik hou zelf totaal niet van oranje/aarde/terra tinten, ik hou erg van blauw, maar dat hebben we al in de slaapkamer, de keuken wordt grijs. Werkkamer vriend 1 rode wand (echt fel rood) en de gangen wit. Wit is trouwens 9010.
Er is meer mogelijk dan alleen verf op de muren. Als je warmte wilt toevoegen, kun je ook denken aan een wand van hout, en de andere muren geverfd. In behang is ook eindeloos veel mogelijk.
Ik vind hier dingen van.
Ik ben net op de site van Farrow and Ball wezen kijken. Gelijk de kleurenwaaier besteld. Wat een mooie kleuren. Maar heb dan ook gleijk weer een hoop kleuren aan mijn rijtje toegevoegd. En schiet van links naar rechts, groen, blauw, grijzig en bruinig.
Dit zijn de kleuren die mij daar trekken.
Nimes 299
terron 292
ball green 75
blue grey 91
Bone 15
green smoke 47
Hague blue
inchyra blue
light grey 17
London stone
mizzle 266
oval room blue 85
pavilion blue
skylight 205
stiffey blue 281
stone blue 86
stony ground
vert de terre 234
ash grey

Moeilijk hoor om een keuze te maken maar misschien ergens beginnen. Oververven kan altijd nog als het echt niets is of als je er een tic van krijgt hahaha
Wij hadden 1 wand ook altijd groen/geel...
Na een jaar werd ik er helemaal gaar van, heel onrustig haha. Heb nu een zacht groen/blauw en dat hebben we al een goede 7 jaar. Is nu helemaal in de mode ineens haha!

In een volgens huis ga ik voor halve muren in grijs/blauw, het blauw is mij goed bevallen :A:
Finette72 schreef:
17-12-2019 13:24
Ik ben net op de site van Farrow and Ball wezen kijken. Gelijk de kleurenwaaier besteld. Wat een mooie kleuren. Maar heb dan ook gleijk weer een hoop kleuren aan mijn rijtje toegevoegd. En schiet van links naar rechts, groen, blauw, grijzig en bruinig.
Nimes 299
terron 292
ball green 75
blue grey 91
Bone 15
green smoke 47
Hague blue
inchyra blue
light grey 17
London stone
mizzle 266
oval room blue 85
pavilion blue
skylight 205
stiffey blue 281
stone blue 86
stony ground
vert de terre 234
ash grey

Moeilijk hoor om een keuze te maken maar misschien ergens beginnen. Oververven kan altijd nog als het echt niets is of als je er een tic van krijgt hahaha
Let op dat je met je betonvloer, niet te grijs of te koel gaat. Zoals je begon wou je hem juist warmer maken!
French grey van farrow&ball nemen wij. Andere muren een hele lichte grijsgroen. Vloer lichtgrijs woonbeton. Warmte wil ik vooral toepassen dmv een groot kleed, houten meubels, grote linnen gordijnen, wij hebben ook een cognac leren bank met kussens van wol en vilt.
Ja klopt dat ik het wat warm wil laten overkomen. Maar dat vind ik juist zo moeilijk. Met kleuren mooi vinden en wat geeft nu warmte. Geen grijzige tinten dan denk ik? Al waren de voorbeelden van de kamers die getoond stonden bij deze kleuren erg mooi.
herfstappeltaart schreef:
17-12-2019 12:09
Spiced Honey is een beetje gedempte kleur. Ik denk dat die een beetje "vuilig" zou ogen met lichtinval vanuit het noorden of oosten.Met TO's lichtinval uit het zuiden denk ik dat het beter gaat.
Maar het is lastig.
Nou ja, “vies” was bij mij eigenlijk een eufemisme voor een diarreekleur. Het is helaas de enige associatie die er bij me opkomt.
ik ben bang dat je met beige achtige kleuren ook niet het warme effect krijgt dat je wilt..
Nitflex schreef:
17-12-2019 14:39
Nou ja, “vies” was bij mij eigenlijk een eufemisme voor een diarreekleur. Het is helaas de enige associatie die er bij me opkomt.

:biggrin:
Finette72 schreef:
17-12-2019 14:29
Ja klopt dat ik het wat warm wil laten overkomen. Maar dat vind ik juist zo moeilijk. Met kleuren mooi vinden en wat geeft nu warmte. Geen grijzige tinten dan denk ik? Al waren de voorbeelden van de kamers die getoond stonden bij deze kleuren erg mooi.
kijk anders eens hier?
https://www.woonkamer-ideeen.nl/woonkam ... en/kleuren
Super bedankt voor het meedenken allemaal. Ik laat binnenkort nog wel weten wat het geworden is. Volgende week moeten we waarschijnlijk beginnen met verven. En ik ga zeker die woonkamer ideeën nog even bekijken.
Finette72 schreef:
17-12-2019 15:10
Super bedankt voor het meedenken allemaal. Ik laat binnenkort nog wel weten wat het geworden is. Volgende week moeten we waarschijnlijk beginnen met verven. En ik ga zeker die woonkamer ideeën nog even bekijken.

Succes TO! (het is ook niet eenvoudig)
Finette72 schreef:
Nimes 299
terron 292
ball green 75
blue grey 91
Bone 15
green smoke 47
Hague blue
inchyra blue
light grey 17
London stone
mizzle 266
oval room blue 85
pavilion blue
skylight 205
stiffey blue 281
stone blue 86
stony ground
vert de terre 234
ash grey

Van dit lijstje vind ik Green smoke en Oval room blue echt heel gaaf! Niet te flets (zoals sommige andere kleuren). Bij die industriële look (met beton, zwart staal) staat een beetje pittige kleur het beste, vind ik. Dus ver weg blijven van allerlei lichtgroen, lichtgrijs en taupetinten.

Succes met kiezen!
Wollenbol schreef:
17-12-2019 11:44
wij hebben een licht grijze gietvloer en deze kleur gekozen:
https://www.colora.be/nl/kleuren/bt-8-35-c-crazy-yellow
Ik heb vrijwel dezelfe kleur op mijn muur! En ik ben er heel erg blij mee. Ik heb alleen niet alle muren, maar 1 muur en op andere muren wat accenten in dit geel. De rest van de muren zijn behangt met olijfgroen en wit of wit geschilderd :-)
Finette72 schreef:
17-12-2019 12:08
Cateautje een zenuwtic van de kleur?

Nitflex, we hebben veel licht in huis maar met koel op vloer en de muren is het moeilijk om met alleen meubels warmte te creeren.

Herfstappeltaart, vindt jij dat de kleuren te combineren zijn. Mij leken ze niet bij elkaar te passen.

Waarschijnlijk wordt 1 wand en het plafond een wit tint passend bij de andere muur.

Maar als ik jullie hoor, veel verschillende meningen.
Een bruine vloer is niet koel hoor. Die spiced honey kun je nemen, maar dan zou ik wel de cognackleurige bank laten schieten.
Als je de bank wel wil, kies dan een andere kleur muur. Een groen of blauwtint.
Afbeelding
Afbeelding
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Finette72 schreef:
Nimes 299
terron 292
ball green 75
blue grey 91
Bone 15
green smoke 47
Hague blue
inchyra blue
light grey 17
London stone
mizzle 266
oval room blue 85
pavilion blue
skylight 205
stiffey blue 281
stone blue 86
stony ground
vert de terre 234
ash grey

Hahaha dat kan inderdaad altijd nog. Helpt mij wel bij een dergelijke beslissing want een ander adviseren vind ik altijd makkelijker dan zelf kiezen.

Toch vormen de kleuren die je noemt een prima kleurenpalet. Groen blauw grijs (vloer) en dan cognac (bank) en hout (in enkele accessoires of bijv de tafel? ) als de bruintinten waar je naar neigt maken volgens mij een mooi geheel.

Farrow en ball kleuren zijn prachtig maar worden heel erg beïnvloedt door licht. Zorg dus dat je de kleur ook in het licht van jullie huis bekijkt (ze verkopen tester potjes maar dat had je misschien al gezien).
Ik haal daarnaast ook veel informatie uit het volgende blog: http://moderncountrystyle.blogspot.com/ ... s.html?m=1

Zij bestudeert de kleuren en toont foto’s waarin de kleuren eruit zien zoals ze zijn.
Hier beschrijft ze de nimes http://moderncountrystyle.blogspot.com/ ... s.html?m=1
Wat ze aan het einde schrijft klopt: de nimes zag er in onze hal uit als donker grijs. Die mooie blauwe kleur was nergens te bekennen. Terwijl onze hal behoorlijk licht is maar het brengt dus niet de juiste pigmenten naar voren.

Nogmaals succes! En niet te bang zijn voor een donkere kleur, dat geeft juist zoveel sfeer :flirting:
Wij hebben early dew tegen de grijze bank aan. Ik vind 'm mooi afsteken tegen het grijs en in sommige licht is het een blauwige kleur en in ander licht meer groen/grijs. En we hebben industrial Grey tegen n andere muur, maar dat lijkt me niet mooi icm je betonlookvloer.
De flexa kleurtesters zijn ideaal! Even op een a4tje en op de muur hangen!
SinRostro schreef:
17-12-2019 18:24
Hahaha dat kan inderdaad altijd nog. Helpt mij wel bij een dergelijke beslissing want een ander adviseren vind ik altijd makkelijker dan zelf kiezen.

Toch vormen de kleuren die je noemt een prima kleurenpalet. Groen blauw grijs (vloer) en dan cognac (bank) en hout (in enkele accessoires of bijv de tafel? ) als de bruintinten waar je naar neigt maken volgens mij een mooi geheel.

Farrow en ball kleuren zijn prachtig maar worden heel erg beïnvloedt door licht. Zorg dus dat je de kleur ook in het licht van jullie huis bekijkt (ze verkopen tester potjes maar dat had je misschien al gezien).
Ik haal daarnaast ook veel informatie uit het volgende blog: http://moderncountrystyle.blogspot.com/ ... s.html?m=1

Zij bestudeert de kleuren en toont foto’s waarin de kleuren eruit zien zoals ze zijn.
Hier beschrijft ze de nimes http://moderncountrystyle.blogspot.com/ ... s.html?m=1
Wat ze aan het einde schrijft klopt: de nimes zag er in onze hal uit als donker grijs. Die mooie blauwe kleur was nergens te bekennen. Terwijl onze hal behoorlijk licht is maar het brengt dus niet de juiste pigmenten naar voren.

Nogmaals succes! En niet te bang zijn voor een donkere kleur, dat geeft juist zoveel sfeer :flirting:
Thanks, wat een handige site! Ik had ook van die proefpotjes en dan op een groot verfdoek geschilderd en meegenomen naar het nieuwe huis. Maar ben heel benieuwd als alles straks klaar is of de kleuren zo bij elkaar staan als ik nu bedacht heb
Mijn zus heeft zo'n vloer en spiced honey op de muur en dat is echt een prachtige combi. Op de andere wand heeft ze vintage roze in een 'lambrisering'. Ik vind juist een warme muurkleur prachtig met de koelere vloerkleur. Ik zou sowieso oppassen met koele kleuren op je muur. Het maakt het snel te kil. Ik zou altijd gaan voor een warme kleur op de muur, ook als je een warme vloerkleur hebt.

Ik vind zelf spiced honey dus ook heel mooi, maar omdat wij een houten (nouja houtlook, want keramisch parket) vloer hebben, was dat geen optie.
Ik heb daarom de lange muur in Flexa Red Elegance geschilderd (ossenbloedrood).

Blauw, zoals hierboven wordt gesuggereerd, is ook mooi, maar kies dan voor een warme blauwe (donkere) kleur met niet teveel grijspigmenten erin.

Of donker flessengroen (ook weer een warme groen dus) of okergeel.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven