Ziekte - tijdelijk contract
woensdag 18 december 2019 om 13:25
Hi allemaal,
Ik hoop dat iemand misschien meeleest die hier verstand van heeft… Ik zal het kort proberen te houden.
Ik ben sinds 3 september in dienst bij m'n werkgever, met een tijdelijk contract (7 maanden). Nu is het zo dat ik rond oktober een hele heftige terugval gekregen heb van anorexia (heb dit al 20 jaar, maar was het laatste jaar wel leefbaar). Nu gaat het zo slecht dat ik regelmatig in het ziekenhuis lig en binnenkort opgenomen moet worden.
Ik heb mij dus helaas ziek moeten melden, dit heb ik gedaan en ben ook eerlijk geweest en gezegd dat ik er met hun op een zo goed mogelijke manier uit wil komen.
Ik dacht zelf dat het mogelijk was om in de ziektewet te gaan en dat m'n werkgever dan m'n contract niet zou verlengen zodra deze afloopt.
Nu zeggen zij dat dat niet mogelijk is en hebben ze een soort overeenkomst opgesteld waarin staat dat de werkgever en ik er samen niet uitkomen over de werkzaamheden (functie was nieuw) Er staat dus duidelijk in dat contract dat ik niet op eigen initiatief ontslag neem en dus gewoon een uitkering aan kan vragen.
Daarnaast krijg ik uitbetaald tot 15 januari en een transitievergoeding van 500 euro bruto.
Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als ik een ww uitkering aan ga vragen krijg ik een sollicitatieplicht en ik kan niet werken omdat ik binnenkort opgenomen word.
Ik wil heel graag mijn werkgever tegemoet komen, maar weet niet zo goed of ik deze overeenkomst wel moet tekenen of niet.
Iemand hier met wat juridische kennis? Ik hoor het graag!
Ik hoop dat iemand misschien meeleest die hier verstand van heeft… Ik zal het kort proberen te houden.
Ik ben sinds 3 september in dienst bij m'n werkgever, met een tijdelijk contract (7 maanden). Nu is het zo dat ik rond oktober een hele heftige terugval gekregen heb van anorexia (heb dit al 20 jaar, maar was het laatste jaar wel leefbaar). Nu gaat het zo slecht dat ik regelmatig in het ziekenhuis lig en binnenkort opgenomen moet worden.
Ik heb mij dus helaas ziek moeten melden, dit heb ik gedaan en ben ook eerlijk geweest en gezegd dat ik er met hun op een zo goed mogelijke manier uit wil komen.
Ik dacht zelf dat het mogelijk was om in de ziektewet te gaan en dat m'n werkgever dan m'n contract niet zou verlengen zodra deze afloopt.
Nu zeggen zij dat dat niet mogelijk is en hebben ze een soort overeenkomst opgesteld waarin staat dat de werkgever en ik er samen niet uitkomen over de werkzaamheden (functie was nieuw) Er staat dus duidelijk in dat contract dat ik niet op eigen initiatief ontslag neem en dus gewoon een uitkering aan kan vragen.
Daarnaast krijg ik uitbetaald tot 15 januari en een transitievergoeding van 500 euro bruto.
Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar als ik een ww uitkering aan ga vragen krijg ik een sollicitatieplicht en ik kan niet werken omdat ik binnenkort opgenomen word.
Ik wil heel graag mijn werkgever tegemoet komen, maar weet niet zo goed of ik deze overeenkomst wel moet tekenen of niet.
Iemand hier met wat juridische kennis? Ik hoor het graag!
woensdag 18 december 2019 om 13:29
woensdag 18 december 2019 om 13:34
Want? Die snap ik even niet.-jolijn- schreef: ↑18-12-2019 13:29Lijkt me niet.... het is niet voor niets dat je werkgever dit probeert.
Natuurlijk kan je werkgever gewoon het contract niet verlengen per april 2020. Dat kost ze dan een transitievergoeding.
Waarom zou je in vredesnaam akkoord willen gaan met eerder ontslag, terwijl je ziek bent?
Over niet eerder akkoord gaan met echt ontslag, eens.
Gewoon je contract (laten) uitdienen, naar de arboarts gaan en hopelijk werkend maar indien nodig dus gewoon ziek uit dienst gaan en ZW aanvragen indien nodig.
Niets tekenen en niet akkoord gaan met eerder vertrekken.
woensdag 18 december 2019 om 13:38
van internet geplukt, n.a.v. WAB:Luci_Morgenster schreef: ↑18-12-2019 13:34Want? Die snap ik even niet.
Over niet eerder akkoord gaan met echt ontslag, eens.
Gewoon je contract (laten) uitdienen, naar de arboarts gaan en hopelijk werkend maar indien nodig dus gewoon ziek uit dienst gaan en ZW aanvragen indien nodig.
Niets tekenen en niet akkoord gaan met eerder vertrekken.
Ook werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebben recht op een transitievergoeding. Om recht te hebben op een transitievergoeding maakt het dus niet uit of het contract van rechtswege wordt beëindigd of dat de werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt via het UWV of ontbindt bij de kantonrechter
woensdag 18 december 2019 om 13:39
In ieder geval niet die vaststellingsovereenkomst tekenen. Of jij WW krijgt of niet bepaalt jouw werkgever namelijk niet, maar het UWV. En inderdaad, dan heb jij sollicitatieplicht.
Jouw werkgever kan er wel voor kiezen je contract niet te verlengen maar dan ga je ziek uit dienst. Als jouw werkgever eigen risicodrager is moeten ze blijven dokken. Ik denk dat ze dit proberen te voorkomen door je die vaststelling aan te bieden.
Jouw werkgever kan er wel voor kiezen je contract niet te verlengen maar dan ga je ziek uit dienst. Als jouw werkgever eigen risicodrager is moeten ze blijven dokken. Ik denk dat ze dit proberen te voorkomen door je die vaststelling aan te bieden.
woensdag 18 december 2019 om 13:41
-jolijn- schreef: ↑18-12-2019 13:38van internet geplukt, n.a.v. WAB:
Ook werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebben recht op een transitievergoeding. Om recht te hebben op een transitievergoeding maakt het dus niet uit of het contract van rechtswege wordt beëindigd of dat de werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt via het UWV of ontbindt bij de kantonrechter
Maar bij gewoon aflopen van een contract (en op tijd aangeven) dat niet verlengt gaat worden is er sowieso geen speciaal recht op transitievergoedingen.
woensdag 18 december 2019 om 13:44
Heb je het stukje dat ik erbij had gezet wel gelezen? Daarin staat dus van wel. De WAB gaat per 1-1-2020 van kracht.Luci_Morgenster schreef: ↑18-12-2019 13:41Maar bij gewoon aflopen van een contract (en op tijd aangeven) dat niet verlengt gaat worden is er sowieso geen speciaal recht op transitievergoedingen.
woensdag 18 december 2019 om 13:46
Niet tekenen. Wanneer je voor je ontslag tekent dan zal het UWV geen WW toekennen want ziekte is een uitsluitingsgrond voor WW en de ziektewet betaalt niet uit tot de oorspronkelijke einddatum van het contract. Je had t/m die datum recht op loon bij ziekte en het UWV zal je daarvoor terug naar de werkgever verwijzen. Het maakt niet uit dat het initiatief voor het ontslag bij de werkgever ligt want bij ziekte heb je 104 weken ontslagbescherming dan wel voor de duur van het contract. Wanneer jij van die bescherming afstand doet op vrijwillige basis dan zal de overheid dat financiële stukje niet voor jou opvangen.
anoniem_393563 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 13:47
2.91% gewijzigd
woensdag 18 december 2019 om 13:46
Vanaf 2020 heeft de werknemer vanaf de eerste dag van de arbeidsovereenkomst recht op transitievergoeding. De opbouw wordt ook voor iedereen gelijk.
Vanaf 2020 verandert er sowieso eea qua contracten, vergoedingen e.d.. Dan treed de wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking.
TO, teken niets en laat je juridisch adviseren.
Vanaf 2020 verandert er sowieso eea qua contracten, vergoedingen e.d.. Dan treed de wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking.
TO, teken niets en laat je juridisch adviseren.
woensdag 18 december 2019 om 13:47
TO is geen 2 jaar in dienst. En contract loopt af. Geen transitievergoeding. Ook niet in 2020.
Excuses. Juist wel in 2020. Termijn van 2 jaar vervalt als ik verder lees op een andere site dan die van de overheid.
woensdag 18 december 2019 om 13:55
Als je ziek bent , en dus niet kan voldoen aan de sollicitatieplicht niet tekenen door middel van een vso. Als je ziek bent hoort jou werkgever een ziek uit dienst melding te doen en dat weten ze best. Er zit geen enkel belang in voor jou een vso te tekenen. Of je werkgever is eige risico drager voor de ziektewet en moet zelf betalen of je krijgt ziektewet via UWV. Op die transitie vergoeding heb je in 2020 ivm de WAB sowieso recjt
woensdag 18 december 2019 om 14:08
Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag een werkgever niet eens vragen naar jouw gezondheid tijdens een sollicitatieprocedure. Zou ff lekker worden. Alsof de (chronisch) zieke werkzoekers/werknemers niet al genoeg tegengewerkt worden.vivajaline schreef: ↑18-12-2019 13:58En hoe zit het met ziekte verzwijgen?
Je had al anorexia toch?
Dus dat je daar nu op uitvalt is dan mss anders voor je loondoorbetaling?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig
woensdag 18 december 2019 om 14:15
Maar je bent wel verplicht melding te maken van ziekte als dat je arbeidsvermogen beïnvloedt.OpenHaardVuur schreef: ↑18-12-2019 14:08Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag een werkgever niet eens vragen naar jouw gezondheid tijdens een sollicitatieprocedure. Zou ff lekker worden. Alsof de (chronisch) zieke werkzoekers/werknemers niet al genoeg tegengewerkt worden.
Ik zeg niet dat dat in TO's geval zo is, maar ik reageer alleen even op bovenstaande.
En ja, dat is heel zuur. Mijn ziekte beïnvloedt mijn werk altijd. Dus geen werkgever die me gaat aannemen. Maar daar heeft het UWV lak aan.
woensdag 18 december 2019 om 14:17
woensdag 18 december 2019 om 14:22
Ze mogen niet eens naar je aandoening vragen. Dan zou iedereen die ooit iets heeft gehad nooit meer aan de bak komen. Dus nee dat heeft geen effect.vivajaline schreef: ↑18-12-2019 13:58En hoe zit het met ziekte verzwijgen?
Je had al anorexia toch?
woensdag 18 december 2019 om 14:34
Iedereen heeft het over die transitievergoeding maar die heeft een waarde van een half maandsalaris in het geval van TO dus dit wil de werkgever oplossen door € 500.- te geven. Bij een VSO zoals dat contract heet, heb je wel recht op WW maar in jouw geval niet handig want dan heb je ook een sollicitatieplicht. Ik adviseer je dan ook om niet te tekenen en als je aan het einde nog ziek bent om ziek uit dienst te gaan. In dat geval krijg je een uitkering voor ziekte en als je hersteld bent gaat dit over in WW
woensdag 18 december 2019 om 14:37
Een derde maandsalaris per gewerkt dienstjaar, na het 10 dienstjaar de helft voor 2019. Vanaf 2020 is het altijd een derde per dienstjaar.truusperenat schreef: ↑18-12-2019 14:34Iedereen heeft het over die transitievergoeding maar die heeft een waarde van een half maandsalaris in het geval van TO dus dit wil de werkgever oplossen door € 500.- te geven.
woensdag 18 december 2019 om 14:44
https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-vasts ... in-overleg
Een medewerker die ziek is, doet er niet verstandig aan om een vaststellingsovereenkomst te sluiten. Het UWV zal dan stellen dat er sprake is van een benadelingshandeling, aangezien de zieke werknemer op deze wijze wordt ontslagen en de werkgever zich zo aan zijn re-integratie-inspanning onttrekt. De werknemer kan door de ziekte niet solliciteren, zodat het risico van ziekte naar het UWV wordt verschoven. Daardoor zal de WW-uitkering geweigerd worden. Voor medewerkers die zich hersteld hebben gemeld en ook meer dan 28 dagen hersteld blijven, geldt dat zij niet meer als ziek worden aangemerkt. Deze herstelde medewerker kunnen wel middels een vaststellingsovereenkomst voor een WW-uitkering in aanmerking komen.
Een medewerker die ziek is, doet er niet verstandig aan om een vaststellingsovereenkomst te sluiten. Het UWV zal dan stellen dat er sprake is van een benadelingshandeling, aangezien de zieke werknemer op deze wijze wordt ontslagen en de werkgever zich zo aan zijn re-integratie-inspanning onttrekt. De werknemer kan door de ziekte niet solliciteren, zodat het risico van ziekte naar het UWV wordt verschoven. Daardoor zal de WW-uitkering geweigerd worden. Voor medewerkers die zich hersteld hebben gemeld en ook meer dan 28 dagen hersteld blijven, geldt dat zij niet meer als ziek worden aangemerkt. Deze herstelde medewerker kunnen wel middels een vaststellingsovereenkomst voor een WW-uitkering in aanmerking komen.
woensdag 18 december 2019 om 15:08
Bij indiensttreding moet je het melden als je door ziekte of gebrek beperkingen hebt die jou belemmeren om het overeengekomen werk goed uit te voeren. Doe je dat niet en val je uit, dan kan een werkgever de loondoorbetaling staken op grond van misleiding.vivajaline schreef: ↑18-12-2019 13:58En hoe zit het met ziekte verzwijgen?
Je had al anorexia toch?
De vraag is echter of dat hier aan de orde is. Anorexia is een hele nare ziekte en terugval kan altijd, maar herstel is ook goed mogelijk. Als TO, zoals zij schrijft al een jaar prima functioneerde, dan zou zij best hebben kunnen denken dat zij in staat was om het werk gewoon te verrichten. En in dat geval had zij dus ook niets hoeven melden.
De werkgever zal moeten aantonen dat TO het willens en wetens heeft verzwegen terwijl zij had kunnen weten dat zij in haar werk belemmerd zou gaan worden. Dat is nog niet zo makkelijk om aan te tonen.