Mode & Beauty alle pijlers

Te droog leer

18-12-2019 11:39 25 berichten
Hallo allen,

Ik zit met een dingetje waar ik graag iets aan zou doen en daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Ik heb een flink aantal paren laarzen staan en die staan op een rij in mijn slaapkamer langs de muur. Mijn huis is erg droog en nu wilde ik vandaag een paar laarzen aantrekken die ik al zeker een jaar niet aan heb gehad en bemerkte dat het leer erg droog is geworden. Na inspectie blijkt dat met meerdere paren laarzen zo te zijn, dus nu zoek ik een manier om dat leer weer soepel en sappig te krijgen. Wie weet raad?
Leervet. Te koop bij de schoenenmaker en betere schoenwinkels.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-12-2019 11:40
En soms zelfs gewoon in de supermarkt.
Luci_Morgenster schreef:
18-12-2019 11:40
Daar heb ik aan gedacht, maar daar zit geen vocht in, werkt dat dan wel naar behoren?
Ledervet, ledercreme of zadelvet. Te krijgen bij o.a. boerenbond/welkoop, ruiterzaken of goede schoenenwinkel.

Schoenen eerst goed schoon maken, dan invetten. In laten trekken en met een schone droge doek uitwrijven. Als het vet er meteen in trekt, nog een keer herhalen.
Cateautje schreef:
18-12-2019 11:45
Daar heb ik aan gedacht, maar daar zit geen vocht in, werkt dat dan wel naar behoren?
Als je hele zachte vette ledervet koopt zit daar genoeg vocht in. Niet die harde nemen.
Het soepele van leer zit hem voornamelijk in vet, niet in vocht. Maar het kan geen kwaad om bij zeer uitgedroogd leer eerst kletsnat te maken (echt nat, niet vochtig) aan binnen en buitenkant en dan langzaam aan de lucht te laten drogen, dus weg van verwarming. Kan zomaar een week duren. Als het leer weer gedroogd is vervolgens invetten met leervet.

Nooit leer bewaren in de buurt van een warmtebron!
Leerlotion:

https://www.deschoenenfabriek.nl/leer-l ... verzorging
Kek nâh! Wat moet ik toch zonder de Vivabende. :-D

Dank jullie wel. Ik heb een blik Rapide ledervet besteld, dus dan moet het nu goedkomen.

Het is overigens niet alleen voor gladleer, dat geverfd is, maar ook voor onbehandeld leer, ik heb begrepen dat het daar juist erg goed voor is.

Nogmaals dank! :D
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 12:06
0.48% gewijzigd
JuriaanB schreef:
18-12-2019 11:52
Het soepele van leer zit hem voornamelijk in vet, niet in vocht. Maar het kan geen kwaad om bij zeer uitgedroogd leer eerst kletsnat te maken (echt nat, niet vochtig) aan binnen en buitenkant en dan langzaam aan de lucht te laten drogen, dus weg van verwarming. Kan zomaar een week duren. Als het leer weer gedroogd is vervolgens invetten met leervet.

Nooit leer bewaren in de buurt van een warmtebron!
Mijn slaapkamer is altijd onverwarmd, maar toch erg droog terwijl er het hele jaar door een raam open staat. Geen flauw idee hoe dat komt
bij je huid gebruik je toch ook vet en geen water om het soepel te houden of te verzachten? leer is ook huid
Don't cry, buy a bag and move on.
Sowieso regelmatig poetsen en verder gebruik ik ook altijd leercrèmes, of kleurloze schoensmeer. Merk maakt niet zoveel uit, Tana (Bama) heeft het sowieso. Hema of AH verkoopt het ook. Schoenmaker natuurlijk ook. Je kunt ook de wat vettere crèmes gebruiken, maar dat maakt soms in eerste instantie wat dof. Dat kun je met een schoenborstel goed uitborstelen.

Ik heb ook schoenen waar een potje bij zat bij aanschaf. Ik poets mijn schoenen altijd al regelmatig en heb bijna alle kleuren schoensmeer. Zo blijven ze echt het mooist.
Nitflex schreef:
18-12-2019 12:07
Sowieso regelmatig poetsen en verder gebruik ik ook altijd leercrèmes, of kleurloze schoensmeer. Merk maakt niet zoveel uit, Tana (Bama) heeft het sowieso. Hema of AH verkoopt het ook. Schoenmaker natuurlijk ook. Je kunt ook de wat vettere crèmes gebruiken, maar dat maakt soms in eerste instantie wat dof. Dat kun je met een schoenborstel goed uitborstelen.

Ik heb ook schoenen waar een potje bij zat bij aanschaf. Ik poets mijn schoenen altijd al regelmatig en heb bijna alle kleuren schoensmeer. Zo blijven ze echt het mooist.
Ik poets mijn schoenen en laarzen, maar niet als ze maar staan te staan, het is niet zo dat ik maandelijks al mijn schoenen en laarzen op een hoop gooi en ga poetsen. Dat doet toch niemand, dan kan ik wel bezig blijven ook.
Cateautje schreef:
18-12-2019 12:11
Ik poets mijn schoenen en laarzen, maar niet als ze maar staan te staan, het is niet zo dat ik maandelijks al mijn schoenen en laarzen op een hoop gooi en ga poetsen. Dat doet toch niemand, dan kan ik wel bezig blijven ook.
Ik poets elke week wel een paar schoenen eigenlijk.

Maar inderdaad, schoenen die je een tijd niet draagt misschien niet nee.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 12:12
Reden: Aanvullende zin
9.65% gewijzigd
Nitflex schreef:
Ik poets elke week wel een paar schoenen eigenlijk.
:thumbsup:
Cateautje schreef:
Mijn opa deed dit elke zondag! Hij was dol op mooie schoenen en kleding.

Ik poets zeker niet elke week maar wel regelmatig. Ook onderhoudsspray/waterproof/waxspray etc. Ik verbaas mij er wel eens over als ik hoor (en zie) dat mensen hun schoenen nauwelijks poetsen of onderhouden. Zo zonde want een paar mooie laarzen kunnen echt jaren mee.
Ja, ik zie ook vaak mensen met compleet kale neuzen en afgesleten hakken lopen. Dan jeuken mijn handen, want je schoenen zouden dan echt langer mee gaan als je ze een beetje bijhoudt.

Als kind moesten wij elke week onze schoenen poetsen. Dit klinkt voor velen alsof er de jaren ‘50 waren, maar het was de jaren ‘80. Mijn moeder is extreem zuinig op haar spulletjes. Iets té naar mijn smaak, maar da’s een ander topic.
Lady_Day schreef:
18-12-2019 12:23
Mijn opa deed dit elke zondag! Hij was dol op mooie schoenen en kleding.

Ik poets zeker niet elke week maar wel regelmatig. Ook onderhoudsspray/waterproof/waxspray etc. Ik verbaas mij er wel eens over als ik hoor (en zie) dat mensen hun schoenen nauwelijks poetsen of onderhouden. Zo zonde want een paar mooie laarzen kunnen echt jaren mee.
Ik heb laarzen en schoenen die ik al zeker tien jaar heb en zich nog in perfecte staat bevinden, alleen is er het laatste jaar of 2 iets gebeurd waardoor het erg droog is geworden in mijn slaapkamer, dat kan komen door die zinderend hete zomers, want voordien heb ik er nooit last van gehad. Maar goed, het blik leervet is onderweg en ik heb wat te doen. Ik zal poetsen tot ik een ons weeg, moet wel, want het zijn er nogal wat en dan kan ik weer tevreden naar mijn collectie kijken. :-D
Cateautje schreef:
18-12-2019 12:04
Mijn slaapkamer is altijd onverwarmd, maar toch erg droog terwijl er het hele jaar door een raam open staat. Geen flauw idee hoe dat komt
Heb je daar zelf geen last van? (droge ogen/mond/huid)
winkelfanaat schreef:
18-12-2019 12:58
Heb je daar zelf geen last van? (droge ogen/mond/huid)
Jawel, droge huid.
Ik zou wel even heel voorzichtig beginnen met invetten.

Ik heb veel leren spullen die ik vaak poets, en ik heb een hele verzameling leerolie, vet, balsem en lotion.
Maar vet trekt het minst goed in het leer naar mijn mening en blijft dan als vettig laagje erop liggen.
Ik zou dus eerst even aan de binnenkant een stukje proberen en kijken of je het uitgepoetst krijgt als het ingetrokken is. Want anders blijft er dadelijk van alles aan je schoenen plakken en dat wil je ook niet natuurlijk.
Cateautje schreef:
18-12-2019 13:37
Jawel, droge huid.
Ik heb zo’n klein apparaatje gekocht bij bol. Die verneveld water. Mocht je er veel last van hebben is dat misschien een idee. En je leer droogt niet uit.
Alle laarzen ruim ingesmeerd met leervet en het vet was binnen een kwartiertje verdwenen, dus dat was precies op tijd. Nou zit ik eraan te denken om het nog een keer te doen in plaats van ze gelijk te poetsen.
winkelfanaat schreef:
18-12-2019 22:46
Ik heb zo’n klein apparaatje gekocht bij bol. Die verneveld water. Mocht je er veel last van hebben is dat misschien een idee. En je leer droogt niet uit.
Dankje voor de tip.

Ik laat in de winter met enige regelmaat een ouderwetse waterkoker, die niet afslaat leegkoken, dat helpt ook erg goed.
Denk dat de laarzen het slachtoffer zijn geworden van de bloedhete zomers en daar valt weinig aan te doen. In de zomer gooi ik er geen vocht tegenaan, want dan wordt het benauwd.
Cateautje schreef:
19-12-2019 16:18
Dankje voor de tip.

Ik laat in de winter met enige regelmaat een ouderwetse waterkoker, die niet afslaat leegkoken, dat helpt ook erg goed.
Denk dat de laarzen het slachtoffer zijn geworden van de bloedhete zomers en daar valt weinig aan te doen. In de zomer gooi ik er geen vocht tegenaan, want dan wordt het benauwd.

Dat is ook een idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven