Tinnitus en vliegen
donderdag 9 juli 2026 om 21:37
Ik stap over 2,5 week in het vliegtuig. Tweede x, de eerste x was 30 jaar geleden ofzo. Toen had ik nog geen tinnitus, helaas nu wel. Iemand ervaring met tinnitus en het vliegen? Lees ineens van alles over erge druk op de oren etc. Misschien maak ik mijzelf nu wel gek hoor maar ik kan met zwemmen bijv niet te diep omdat ik dan erge druk op mijn oren krijg. Is dit een beetje het zelfde als met vliegen?
Lees idd kauwgum kauwen, neusspray etc. Sommigen hebben gewoon een week oorpijn erna. Daar zit ik toch echt niet op te wachten.
Alle tips zijn welkom.
Lees idd kauwgum kauwen, neusspray etc. Sommigen hebben gewoon een week oorpijn erna. Daar zit ik toch echt niet op te wachten.
Alle tips zijn welkom.
donderdag 9 juli 2026 om 21:42
donderdag 9 juli 2026 om 21:54
Als je kan klaren dan moet er volgens mij geen specifiek probleem zijn… of is je buis van Eustachius chronisch verstopt?
Die drukverlichtende oordoppen deden bij mij weinig. Maar ik had “slechts” een heftige verkoudheid waardoor ik maanden last heb gehad van dichte oren na het vliegen. Kan geen kwaad om te proberen.
Die drukverlichtende oordoppen deden bij mij weinig. Maar ik had “slechts” een heftige verkoudheid waardoor ik maanden last heb gehad van dichte oren na het vliegen. Kan geen kwaad om te proberen.
donderdag 9 juli 2026 om 22:11
Ik vind het met vliegen meer te vergelijken met diep duiken. Dus niet zwemmend maar met duikflessen.
Weet je hoe je je oren moet klaren? Dat vind ik wel heel erg helpend met stijgen/dalen.
vrijdag 10 juli 2026 om 08:47
Scherpe pijn in de oren en een dovig gevoel heb ik ook last van, de ene keer erger dan de andere keer. Maar ik heb dus geen tinnitus. Man met tinnitus heeft veel minder vaak klachten. Ik denk dat de ene persoon gewoon gevoeliger is voor dit soort klachten dan de ander.
vrijdag 10 juli 2026 om 09:41
Is dat een ding? Ik denk dat mijn oogballen en trommelvliezen uit mijn harses zouden barsten als ik dat deed.
vrijdag 10 juli 2026 om 10:55
Ik heb geen tinnitus, maar wel last van mijn oren als ik met het vliegtuig ga. De laatste keer is overigens al heel wat jaren geleden, dus ik weet niet of er inmiddels iets veranderd is.
Bij het opstijgen had ik geen last en tijdens het vliegen zelf ook niet, maar tijdens de landing leek het wel of mijn hoofd uit elkaar knalde. Zo'n verschrikkelijke pijn. Dat heb ik de allereerste keer dat ik ging vliegen meegemaakt en toen ben ik op zoek gegaan naar iets dat helpt. Voor mij blijken dat de earplanes te zijn. Het zijn van die "schroefdopjes" oordoppen met een gat in het midden. Ruimschoots voor de landing doe ik ze in en dat beperkt de pijn enorm. Helaas neemt het niet alles weg, maar het is beperkt tot een wat ongemakkelijk gevoel dat over is zodra je op de grond staat.
Klaren, kauwgom kauwen, water drinken, etc. etc. werkt bij mij allemaal niet.
Bij het opstijgen had ik geen last en tijdens het vliegen zelf ook niet, maar tijdens de landing leek het wel of mijn hoofd uit elkaar knalde. Zo'n verschrikkelijke pijn. Dat heb ik de allereerste keer dat ik ging vliegen meegemaakt en toen ben ik op zoek gegaan naar iets dat helpt. Voor mij blijken dat de earplanes te zijn. Het zijn van die "schroefdopjes" oordoppen met een gat in het midden. Ruimschoots voor de landing doe ik ze in en dat beperkt de pijn enorm. Helaas neemt het niet alles weg, maar het is beperkt tot een wat ongemakkelijk gevoel dat over is zodra je op de grond staat.
Klaren, kauwgom kauwen, water drinken, etc. etc. werkt bij mij allemaal niet.
vrijdag 10 juli 2026 om 12:01
Je moet ook niet heel hard blazen. Gewoon zoals je normaal zou ademen. Maar als je geen last hebt van een verstopte buis van Eustachius dan moet slikken of kauwen ook al genoeg zijn hoor.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in