Tinnitus en vliegen

09-07-2026 21:37 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stap over 2,5 week in het vliegtuig. Tweede x, de eerste x was 30 jaar geleden ofzo. Toen had ik nog geen tinnitus, helaas nu wel. Iemand ervaring met tinnitus en het vliegen? Lees ineens van alles over erge druk op de oren etc. Misschien maak ik mijzelf nu wel gek hoor maar ik kan met zwemmen bijv niet te diep omdat ik dan erge druk op mijn oren krijg. Is dit een beetje het zelfde als met vliegen?

Lees idd kauwgum kauwen, neusspray etc. Sommigen hebben gewoon een week oorpijn erna. Daar zit ik toch echt niet op te wachten.

Alle tips zijn welkom.
Ik heb geen tinnitus, maar ben een paar jaar terug erg gevoelig geweest voor geluid. Ik had toen oordopjes in, in het vliegtuig, dat was heel fijn om alle ruis en lawaai buiten mijn hoofd te houden. Mss sla ik de plank mis, mss helpt het jou?

Geeft je arts of google of Chat geen tips?
Niet persoonlijk maar wel van iemand dichtbij: drukregulerende oorpluggen van merk Ear-Planes gebruiken.
Oorpluggen werken hier top!
Fucupcake schreef:
09-07-2026 21:46
Niet persoonlijk maar wel van iemand dichtbij: drukregulerende oorpluggen van merk Ear-Planes gebruiken.
Weet je toevallig waar je die kunt kopen?
Lisa2022 schreef:
09-07-2026 21:48
Weet je toevallig waar je die kunt kopen?

Amazon
Als je kan klaren dan moet er volgens mij geen specifiek probleem zijn… of is je buis van Eustachius chronisch verstopt?

Die drukverlichtende oordoppen deden bij mij weinig. Maar ik had “slechts” een heftige verkoudheid waardoor ik maanden last heb gehad van dichte oren na het vliegen. Kan geen kwaad om te proberen.
Mijn man heeft tinnitus, ik niet. Met vliegen heb ik veel meer last van de oren dan hij. Hij gebruikt geen oordopjes of koptelefoon.
Ik heb tinnitus en meer last dan gemiddeld. Kan tot 4 dagen na de vlucht scherpe pijn in mijn oren hebben en minder goed horen maar soms is het ook al snel voorbij.
Maar ik weet dat van tevoren en neem het er bij...
Fucupcake schreef:
09-07-2026 21:52
Amazon

Ok thx!
Lisa2022 schreef:
09-07-2026 21:37
Misschien maak ik mijzelf nu wel gek hoor maar ik kan met zwemmen bijv niet te diep omdat ik dan erge druk op mijn oren krijg. Is dit een beetje het zelfde als met vliegen?

Ik vind het met vliegen meer te vergelijken met diep duiken. Dus niet zwemmend maar met duikflessen.

Weet je hoe je je oren moet klaren? Dat vind ik wel heel erg helpend met stijgen/dalen.
Ja ik weet hoe ik klaren moet.
Ik heb tinnitus door gehoorbeschadiging maar heb nergens last van in het vliegtuig.
Klaren als in je neus dichtknijpen en je oren vrij 'duwen'? Doet bij mij zo'n pijn dat het voelt alsof een breinaald via mijn oren in mijn brein wordt gestoken dus dat durf ik niet eens meer.
Die oordopjes klinken wel interessant...
Mijn man heeft tinnitus en vliegt regelmatig, zegt nooit ergens last van te hebben tijdens of na het vliegen.

Oordoppen maken de tinnitus denk ik erger, maar dat zal ook per persoon verschillen.
Ik heb tinnitus, met vliegen nooit last. Ik klaar wel maar dat doet iedereen denk ik.
Ik ben mij er eentje
Ugli schreef:
09-07-2026 23:08
Ik heb tinnitus door gehoorbeschadiging maar heb nergens last van in het vliegtuig.
Same here
Ugli schreef:
09-07-2026 23:08
Same here
Flandrien schreef:
09-07-2026 22:02
Ik heb tinnitus en meer last dan gemiddeld. Kan tot 4 dagen na de vlucht scherpe pijn in mijn oren hebben en minder goed horen maar soms is het ook al snel voorbij.
Maar ik weet dat van tevoren en neem het er bij...
Scherpe pijn in de oren en een dovig gevoel heb ik ook last van, de ene keer erger dan de andere keer. Maar ik heb dus geen tinnitus. Man met tinnitus heeft veel minder vaak klachten. Ik denk dat de ene persoon gewoon gevoeliger is voor dit soort klachten dan de ander.
Flandrien schreef:
10-07-2026 06:49
Klaren als in je neus dichtknijpen en je oren vrij 'duwen'? Doet bij mij zo'n pijn dat het voelt alsof een breinaald via mijn oren in mijn brein wordt gestoken dus dat durf ik niet eens meer.
Is dat een ding? Ik denk dat mijn oogballen en trommelvliezen uit mijn harses zouden barsten als ik dat deed. o_o Ik klaar gewoon door te slikken.
Ik heb geen tinnitus, maar wel last van mijn oren als ik met het vliegtuig ga. De laatste keer is overigens al heel wat jaren geleden, dus ik weet niet of er inmiddels iets veranderd is.

Bij het opstijgen had ik geen last en tijdens het vliegen zelf ook niet, maar tijdens de landing leek het wel of mijn hoofd uit elkaar knalde. Zo'n verschrikkelijke pijn. Dat heb ik de allereerste keer dat ik ging vliegen meegemaakt en toen ben ik op zoek gegaan naar iets dat helpt. Voor mij blijken dat de earplanes te zijn. Het zijn van die "schroefdopjes" oordoppen met een gat in het midden. Ruimschoots voor de landing doe ik ze in en dat beperkt de pijn enorm. Helaas neemt het niet alles weg, maar het is beperkt tot een wat ongemakkelijk gevoel dat over is zodra je op de grond staat.

Klaren, kauwgom kauwen, water drinken, etc. etc. werkt bij mij allemaal niet.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 11-07-2026 11:03
99.25% gewijzigd
Flandrien schreef:
10-07-2026 06:49
Je moet ook niet heel hard blazen. Gewoon zoals je normaal zou ademen. Maar als je geen last hebt van een verstopte buis van Eustachius dan moet slikken of kauwen ook al genoeg zijn hoor.
Ik heb tinnitus en met vliegen heb ik juist minder last.
Carpe Diem!
Die oordoppen van earplugs idd. Hier heb je ze ook bij de anwb, als je ze liever in een fysieke winkel koopt. Ze hebben verschillende soorten, dus wel even kijken welke je pakt!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven