Napraattopic deel 122
maandag 2 december 2019 om 08:32
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

vrijdag 20 december 2019 om 09:39
Omdat het echt kut is om al het einde te horen als je er ng middenin zit En nee, je gaat er niet dood aan, maar waarom niet even rekening houden met een ander?yette schreef: ↑20-12-2019 09:28Uiteraard is spoileren (wat een raar woord) lullig, maar kom op zeg, wat een drama! Je trap iemand toch ook niet de deur uit als hij/zij heeft verklapt wat je voor je verjaardag krijgt?
En daarnaast: als je het zó ontzettend belangrijk vindt om op een later tijdstip dan de rest van het land verrast te worden, negeer dan zelf alle media en blijf binnen. Ik kijk niet eens naar zulke programma's maar krijg toch vaak mee hoe het ervoor staat - via radio, Facebook of gesprekken die ik opvang.
vrijdag 20 december 2019 om 09:42
yette schreef: ↑20-12-2019 09:28Uiteraard is spoileren (wat een raar woord) lullig, maar kom op zeg, wat een drama! Je trap iemand toch ook niet de deur uit als hij/zij heeft verklapt wat je voor je verjaardag krijgt?
En daarnaast: als je het zó ontzettend belangrijk vindt om op een later tijdstip dan de rest van het land verrast te worden, negeer dan zelf alle media en blijf binnen. Ik kijk niet eens naar zulke programma's maar krijg toch vaak mee hoe het ervoor staat - via radio, Facebook of gesprekken die ik opvang.
Er is toch ook niemand de deur uitgetrapt?
Such fun!1

vrijdag 20 december 2019 om 10:26
Dat rekening houden gaat twee kanten op, het is maar net waar je de vraag neerlegt. Moet ik gaan bedenken wat jij wel of niet weet van iets wat bekend is? Of moet jij niet informatie gaan opzoeken van iets wat je niet wil weten?
Omdat de informatie er nou eenmaal is, is 'niet spoileren' functioneel niet te hanteren als standaard. Dus dan is het zinvol om ofwel niet die topics die daar over gaan op te zoeken, ofwel om een topic heel specifiek in te richten als een zorgvuldig niet-spoiler-topic. En niet andersom; richt het hele forum maar in als een zorgvuldig niet-spoiler-forum.
Vind ik.

vrijdag 20 december 2019 om 10:29
-Shifty- schreef: ↑20-12-2019 10:26Dat rekening houden gaat twee kanten op, het is maar net waar je de vraag neerlegt. Moet ik gaan bedenken wat jij wel of niet weet van iets wat bekend is? Of moet jij niet informatie gaan opzoeken van iets wat je niet wil weten?
Omdat de informatie er nou eenmaal is, is 'niet spoileren' functioneel niet te hanteren als standaard. Dus dan is het zinvol om ofwel niet die topics die daar over gaan op te zoeken, ofwel om een topic heel specifiek in te richten als een zorgvuldig niet-spoiler-topic. En niet andersom; richt het hele forum maar in als een zorgvuldig niet-spoiler-forum.
Vind ik.
En ik.

vrijdag 20 december 2019 om 10:49
Ik ook.-Shifty- schreef: ↑20-12-2019 10:26Dat rekening houden gaat twee kanten op, het is maar net waar je de vraag neerlegt. Moet ik gaan bedenken wat jij wel of niet weet van iets wat bekend is? Of moet jij niet informatie gaan opzoeken van iets wat je niet wil weten?
Vind ik.
De realiteit haalt de werkelijkheid in

vrijdag 20 december 2019 om 10:51
Voor mensen van middelbare leeftijd vooral

Aanvulling: die de neiging hebben veel woorden te gebruiken

anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 20-12-2019 10:54
14.00% gewijzigd

vrijdag 20 december 2019 om 10:53
Ik vind het absurd dat je dus geen lopende programma’s mag bespreken omdat er anders gespoilerd wordt. Open dan het topic gewoon niet, veel handiger toch? Sommige mensen kijken een serie 5 jaar na dato pas, dan is 3 jaar na het eind van de serie op internet het verloop bespreken echt geen spoileren. Dan moet je gewoon die informatie niet opzoeken.
Een topic titel met ‘hij was selluf dood!’ Als het gaat over the sixt sense is niet zo netjes, maar in het topic zelf moet dat geen probleem zijn.
Een topic titel met ‘hij was selluf dood!’ Als het gaat over the sixt sense is niet zo netjes, maar in het topic zelf moet dat geen probleem zijn.

vrijdag 20 december 2019 om 11:01

Die film moet ik nog zien

Ik vind het ook onzin om bij reguliere programma's nadat ze zijn uitgezonden op TV niet te mogen praten over wie er is afgevallen of zo. In dit geval heeft de TO dat 'niet spoileren' in de titel overduidelijk bedoeld als 'mocht voor de uitzending info uitlekken, noem dat dan niet', zoals de te vroeg uitgezonden finale-spot van ER dit jaar.
Wil je het uitgesteld kijken, dan open je dat topic pas als je gekeken hebt, of scroll je het door terwijl je het kijkt. Maar om dat meescrollen te kunnen doen is het wel handig dat de OP niet groot en in rood de uitslag vermeldt. De hele reeks vermeldde de OP de afvallers, maar dat viel niet zo op. De winnaar was wel heel erg opvallend neergezet en dat is wel irritant.
Vind ik.

vrijdag 20 december 2019 om 11:09
Als het laatste seizoen van Game of Thrones loopt kan je toch zelf wel verzinnen dat, ook al heb jij het wel al gezien, wanneer de finale nog niet is uitgezonden je niet overal gaat roepen hoe het einde is? Kom op, zelfs kinderen met een IQ van 40 kunnen dat zelf verzinnen.-Shifty- schreef: ↑20-12-2019 10:26Dat rekening houden gaat twee kanten op, het is maar net waar je de vraag neerlegt. Moet ik gaan bedenken wat jij wel of niet weet van iets wat bekend is? Of moet jij niet informatie gaan opzoeken van iets wat je niet wil weten?
Vind ik.

vrijdag 20 december 2019 om 11:24
Jeetje, Sudri, gaat het wel? Je reageert wat ehm buitensporig.
Ik snap je punt hoor. Maar ik heb de finale van GoT nog niet gezien bijv. Ik mijd dus topics over GoT. Hoef ik ook niet te klagen over spoilers. De dagen ná de finale was ik een beetje voorzichtiger op internet want dan gaat het er óveral over. Als iemand in een topic over iets heel anders dan het eind verklapt, ja lullig. Maar boos worden omdat ik de dag na de finale ergens een clou lees in een GoT topic vind ik onzinnig.
Als het nog niet in nl uitgezonden is, mond houden, als het wel een uitgezonden is is een beetje voorzichtig zijn voldoende lijkt me.

vrijdag 20 december 2019 om 11:29
Zucht.Malinois schreef: ↑20-12-2019 11:24Jeetje, Sudri, gaat het wel? Je reageert wat ehm buitensporig.
Ik snap je punt hoor. Maar ik heb de finale van GoT nog niet gezien bijv. Ik mijd dus topics over GoT. Hoef ik ook niet te klagen over spoilers. De dagen ná de finale was ik een beetje voorzichtiger op internet want dan gaat het er óveral over. Als iemand in een topic over iets heel anders dan het eind verklapt, ja lullig. Maar boos worden omdat ik de dag na de finale ergens een clou lees in een GoT topic vind ik onzinnig.
Als het nog niet in nl uitgezonden is, mond houden, als het wel een uitgezonden is is een beetje voorzichtig zijn voldoende lijkt me.
Lees even mijn bericht van gisteren hierover.
Buitensporig? Ik vind het echt beperkt als zelf denken niet meer mogelijk is en door regels vervangen moet worden.

vrijdag 20 december 2019 om 11:40
Marana schreef: ↑20-12-2019 11:01![]()
Ik vind het ook onzin om bij reguliere programma's nadat ze zijn uitgezonden op TV niet te mogen praten over wie er is afgevallen of zo. In dit geval heeft de TO dat 'niet spoileren' in de titel overduidelijk bedoeld als 'mocht voor de uitzending info uitlekken, noem dat dan niet', zoals de te vroeg uitgezonden finale-spot van ER dit jaar.
Wil je het uitgesteld kijken, dan open je dat topic pas als je gekeken hebt, of scroll je het door terwijl je het kijkt. Maar om dat meescrollen te kunnen doen is het wel handig dat de OP niet groot en in rood de uitslag vermeldt. De hele reeks vermeldde de OP de afvallers, maar dat viel niet zo op. De winnaar was wel heel erg opvallend neergezet en dat is wel irritant.
Vind ik.
Hier ging het dus inderdaad om. Dus waarom er een heel nieuw spoilerbeleid moet komen, geen idee.
En de term spoileren gaat met z'n tijd mee idd. Vroeger keken we alles braaf op hetzelfde moment, nu (hoeft dat) niet meer. En betekent 'na uitzending' dus iets heel anders dan in de tijd van Tros Aktua.
Iedereen gesnopen??
Such fun!1

vrijdag 20 december 2019 om 11:45
PoesinBoots schreef: ↑20-12-2019 11:40Zijn nog steeds plannen helaas. Maar als het me lukt een leerwerkplek te vinden voor febr. dan ga ik dan van start.
Is dat haalbaar? Zijn er leerwerkplekken? Succes!
vrijdag 20 december 2019 om 11:52
In de vorige discussie over dit onderwerp heb ik dus geleerd dat het ALTIJD een spoiler blijft, omdat je ook na 10 jaar ineens kunt besluiten een bepaalde serie te willen gaan zien.Malinois schreef: ↑20-12-2019 10:53Ik vind het absurd dat je dus geen lopende programma’s mag bespreken omdat er anders gespoilerd wordt. Open dan het topic gewoon niet, veel handiger toch? Sommige mensen kijken een serie 5 jaar na dato pas, dan is 3 jaar na het eind van de serie op internet het verloop bespreken echt geen spoileren. Dan moet je gewoon die informatie niet opzoeken.
Uitzondering geloof ik programma's waarin deelnemers weggestemd worden of anderszins afvallen: dan mag het wel, nadat het uitgezonden is in NL.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning