Typische mannendingen?

22-12-2019 22:43 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde zojuist een gesprek te voeren met mijn partner over mijn gemis aan verbinding maar dat liep niet helemaal zoals ik gehoopt had.

Ik heb een schat van een partner die veel voor me over heeft, van me houdt en als ik iets vraag hij het meestal wel doet.
Ik zou dus eigenlijk geen klagen hebben.

Maar waar ik zo een moeite mee heb is dat voor mijn vriend het leven gewoon goed is als hij werkt en tv kijkt. Verder is hij op Facebook eindeloos bezig met motoren. Hij werkt hard en studeert 2 avonden in de week. En als hij thuis komt vertelt hij over vrachtwagens (zijn werk) en kijkt de rest van de avond tv of is met motoren bezig op Facebook.
Samen iets ondernemen (Ik zou zo graag eens op reis willen of dansles of zoiets) is vaak geen geld voor maar iedere maand gaat er wel honderden euro's naar zijn motor.
Ik luister naar zijn interesses, hij luistert ook wel naar mij. Maar als het echt om verbinding gaat weet hij niet goed hoe hij met gevoelens om moet gaan. Soms denk ik dat ik echt pas in connectie kom als ik 2 wielen krijg en een motorblok.

Ik voel me zo ondankbaar want hij is verder super lief en werkt hard, ook voor ons.
En hij vindt het leven verder super zoals het is. Hij zou er niets aan willen veranderen. En ik zit maar een beetje te mokken.
Ik probeer me erbij neer te leggen dat tv kijken in de avond ons ding is, dat hij niet nadenkt over het huishouden (en ik dus alles moet vragen), we soms gaan motor rijden en dat ik verder vertier bij vriendinnen zoek. Maar ik mis ons. En hij vindt alles goed zoals het is, zucht.

Is het nou gewoon een mannending dat ze het leven prima vinden met een vrouw die voor ze zorgt, hard werken en tv kijken?
pantera88 wijzigde dit bericht op 22-12-2019 22:46
Reden: Spelfouten
0.36% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
22-12-2019 23:21
Mooi. Wat ook altijd goed werkt: pikstraf. Zal m leren. Eerst stofzuigen, en dan praten we verder.

Hahaha
Mamasinds2008 schreef:
22-12-2019 23:23
Is het nodig om hem te ontlasten? Misschien heeft hij het ook heel druk en dat even nodig? Uit deze reactie maak ik wel een beetje op dat er een onderliggend , groter probleem ligt. Het wordt denk ik tijd dat je grenzen aangeeft. Kijk, veel huishouding op je nemen omdat hij werkt en daarnaast ook nog studeert is op zich nog niet zo gek maar m.b.t. sex en knuffelen moet je toch echt je grenzen gaan aangeven. Waar ben je bang voor? Hoe lang zijn jullie al samen? Kunnen jullie tegen een stootje?
Ik vraag me wel eens af of ik te veel opoffer om het te laten slagen. We hebben een groot leeftijdsverschil. En ik wil hem niet kwijt. We hebben 3 jaar een relatie maar wel met ups en downs. Dat is niet erg maar ik merk dat ik een beetje moe ben van steeds opnieuw discussiëren. Hij walst makkelijk over mijn grenzen en ik ben moe ze iedere keer opnieuw te moeten bewaken waardoor ik hem makkelijk zijn zin geef. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe fout het is wat ik doe.
En gewoon eens zeggen; schat we gaan vanavond naar de bioscoop, terras, sauna oid?
Je kan het natuurlijk allemaal bij je man neerleggen, maar is het niet gewoon zo dat je je realiseert dat jij in een leven bent gerold dat je helemaal niet geweldig vindt? Welke afslag met je onderweg gemist waardoor jij nu voor een volwassen man zorgt die verder nauwelijks belangstelling lijkt te hebben voor jouw behoeften? Zoiets vraag je je toch eigenlijk af?
Ergens heb je ooit de weg van de minste weerstand gekozen en nu zit je vast.
Ik moet weer even mijn zelfvertrouwen terug vinden en gewoon concreet gaan melden wat ik wil. Ik heb wel vaker twijfels over deze relatie maar ja, ik ben ook een twijfelkont. Ik geef nog niet op. We hebben het ook heel erg goed samen gehad. Tot eigenlijk de verliefdheid na 2,5 jaar over ging in houden van. Toen kwamen de verschillen boven. We moeten nog een beetje onze weg erin vinden.
Pantera88 schreef:
22-12-2019 23:24
Omdat hij fulltime werkt en studeert. En hij heeft een hyper focus op motoren waardoor het moeilijk is aan iets anders te denken.
Ja en? Dan vraag je toch of hij ook ff wat in t huis doet, kan hij fijn ff hyperfocussen op de badkamer.
Als ik t goed begrijp maak je dus schoon, jullie doen niks behalve dat je neukt op commando.
Waarom precies wil je hem niet kwijt.
(En waarom denk je dat zo’n man op dansles wil?)
Pantera88 schreef:
22-12-2019 23:29
Hij walst makkelijk over mijn grenzen en ik ben moe ze iedere keer opnieuw te moeten bewaken waardoor ik hem makkelijk zijn zin geef.
Dat is toch geen gezonde situatie? Het kan toch niet dat je in je eigen veilige huis op je hoede moet zijn voor je eigen partner? Ik moet er niet aan denken dat ik de hele tijd tegengas zou moeten geven en op mijn strepen zou moeten staan. Thuis wil ik veilig zijn en kunnen ontspannen.
Pantera88 schreef:
Ik vraag me wel eens af of ik te veel opoffer om het te laten slagen. We hebben een groot leeftijdsverschil. En ik wil hem niet kwijt. We hebben 3 jaar een relatie maar wel met ups en downs. Dat is niet erg maar ik merk dat ik een beetje moe ben van steeds opnieuw discussiëren. Hij walst makkelijk over mijn grenzen en ik ben moe ze iedere keer opnieuw te moeten bewaken waardoor ik hem makkelijk zijn zin geef. Ik realiseer me nu eigenlijk pas hoe fout het is wat ik doe.
Zoals je het nu schrijft klinkt het eerder als een dominante man. Wat gebeurt er als je je grenzen bewaakt ?( op zich al erg dat dat zou moeten). Accepteert hij dat of is er dan ruzie in de tent? Hebben jullie wel een gelijkwaardige relatie? Zo klinkt het namelijk niet. Je zou in een relatie niet moe moeten worden van het steeds maar weer aangeven van je grenzen.
Pantera88 schreef:
Drie jaar? Zoek alsjeblieft een leukere man. Een partner hoort niet over je grenzen heen te walsen. Stop met je leven op te offeren voor hem. Ja, dat ben je aan het doen. Ofwel een goed gesprek met duidelijke afspraken ofwel einde relatie.
Life is short. Eat dessert first.
En nee, dat is absoluut geen 'mannending'.
Life is short. Eat dessert first.
TO, heb ik het juist dat het grote leeftijdsverschil ligt dat jij ouder bent en dat 2 kinderen hebt?
Zit je partner niet in een andere levensfase ?
Waarom heeft hij wel geld voor motoren maar jij niet voor dansles? Werk jij niet?
Tja, hij krijgt alles wat hij wil (gaat compleet over hem) en jij niet. Jij bent je gaan aanpassen want je wilt eigenlijk niet weten dat dit voor jou een niet bevredigende relatie is en nu breekt het je op want je kunt er niet meer omheen dat je te weinig krijgt. Dit is wel even kort door de bocht, maar zo komt het compleet op mij over.

Is hij veel jonger ofzo, dat jij zo veel accepteert? Mocht dit het geval zijn, dan vind ik dat je wel erg in een moederrol gaat hangen en hij in de egocentrische puber rol, erg aantrekkelijk :-?
Nee dat is geen mannending. Het zou sowieso mijn man niet zijn. Waarom de jouwe wel?
We werken allebei. Alleen heb ik wat uren van mijn tweede baan opgegeven een paar weken geleden en heb ik nog 24 uur over vanaf januari. Ik heb dan dus meer tijd voor het huishouden. Hij vindt het prettig op deze manier. Hij is de grootste kostwinner (scheelt niet eens zoveel) en ik ben van het huishouden. Hij vindt dat fijn, voelt zich er echt de man bij. Voor mijn gevoel leunt hij nu al een beetje achterover.
Ik kan nog niet echt wennen aan het idee van huissloof (ook al heb ik altijd al de grootste verantwoordelijkheid gehad).

Het zit denk ik voor het grootste gedeelte in mijn eigen gevoel. Ik heb altijd mijn eigen broek op gehouden. Ik ben alweer op zoek naar ander werk. Ik voel me niet prettig om financieel afhankelijk te zijn.

Hij is inderdaad een stuk jonger. We hebben allebei gewoon inkomen. We hebben iedere maand 'zakgeld'. Ik spaar daar een gedeelte van, bij hem gaat alles op. En dat nog staat hij iedere maand in het rood.

Hij is echt superlief. Echt een jonge "hond". Superblij als ik thuis kom. Wil veel knuffelen en is enorm trouw en vertelt me iedere dag hoe geweldig hij me vindt.
Ik mis wel eens meer verantwoordelijkheid van zijn kant. Maar als ik het bespreek met vriendinnen zeggen ze dat het een mannending is en heb ik me er lang maar bij neergelegd dat de man het prima vindt om te werken en tv te kijken en tevreden is als zijn potje op tafel staat. En dat je hem het meeste moet vragen om iets gedaan te krijgen.

Hier zeg men ook dat ik gewoon moet vragen of mededelen. Dat ga ik dan ook maar doen. Ik moet alleen even mijn zelfvertrouwen hervinden. Die ben ik kwijt sinds ik mijn tweede baan opgezegd heb omdat ik me er niet gelukkig voelde.
Pantera88 schreef:
22-12-2019 22:48
Ah, de mening van een man. Op zich is het niet dat we nooit wat doen maar wel weinig en als we wat doen komt het van mijn kant.
Maar ja, een mannending dus.
Natuurlijk is dat geen mannending.
Het is idd een mensending.
En mij lijkt het in een relatie van belang dat je op bepaalde onderwerpen op één lijn zit.
Voor mij zou iemand die bijv op reis wil duidelijk niet bij mij passen.
Je vriend is zoals hij is, aan jou de keus of je dat prima vindt om oud mee te worden, of dat je je dat anders voorstelt.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik denk dat in de meeste relaties wel iemand het voortouw neemt en de organisator is, maar dat het los staat van man of vrouw.

Ik had zoveel uitjes geregeld dat ik het op een gegeven moment beu was en hem vroeg om wat op te zetten. Stonden we daar in Antwerpen, hij had niet eens bekeken wat we konden doen en waar we gingen eten. Verder dan de reis er naar toe had hij niet gedacht. :rofl:

Hij vindt het wel prima, samen op de bank. De meerwaarde daarvan is dat ik ook eens op de bank zit en ontspan.

Qua verbinding : Hij wil graag weten wat ik doe en waar ik mee bezig ben, maar ik moet wel zelf beginnen met praten. Zijn idee van lief /belangstelling /verbinding is een appje 'Goedemorgen schatje, hoop dat je een fijne dag hebt. Hou van jou!' Echt niet dat hij zal bellen om te vragen naar de uitslag in het ziekenhuis, of mijn oma opgeknapt is na haar val of hoe het nou gaat na gebeurtenis X. Zijn gedachte is dat hij het vanzelf wel hoort als we elkaar zien. Ik denk dat er best mannen zijn die daarin sterker ontwikkeld zijn, hoewel het gevoelsaspect wellicht meer een vrouwending is.

Edit, Jezus jullie gaan snel!
Pantera volgens mij voel je je gewoon niet happy met deze rolverdeling. Ga weer fulltime werken, doe het huishouden door 2 en ga lekker op dansles zonder hem. Dit past niet bij jou.
fluttershy schreef:
23-12-2019 07:31
Ik denk dat in de meeste relaties wel iemand het voortouw neemt en de organisator is, maar dat het los staat van man of vrouw.

Ik had zoveel uitjes geregeld dat ik het op een gegeven moment beu was en hem vroeg om wat op te zetten. Stonden we daar in Antwerpen, hij had niet eens bekeken wat we konden doen en waar we gingen eten. Verder dan de reis er naar toe had hij niet gedacht. :rofl:

Hij vindt het wel prima, samen op de bank. De meerwaarde daarvan is dat ik ook eens op de bank zit en ontspan.

Qua verbinding : Hij wil graag weten wat ik doe en waar ik mee bezig ben, maar ik moet wel zelf beginnen met praten. Zijn idee van lief /belangstelling /verbinding is een appje 'Goedemorgen schatje, hoop dat je een fijne dag hebt. Hou van jou!' Echt niet dat hij zal bellen om te vragen naar de uitslag in het ziekenhuis, of mijn oma opgeknapt is na haar val of hoe het nou gaat na gebeurtenis X. Zijn gedachte is dat hij het vanzelf wel hoort als we elkaar zien. Ik denk dat er best mannen zijn die daarin sterker ontwikkeld zijn, hoewel het gevoelsaspect wellicht meer een vrouwending is.
Dit gaat precies ook zo in mijn relatie. En inderdaad is gevoel meer een vrouwen ding. Hij zegt niets te voelen.
En dus leg ik me erbij neer dat hij zo is en dat is prima.
De vraag is nog wel of ik daar genoegen mee neem. Ik ben alleen bang dat het bij de meeste mannen zo is.
Gewoon vragen ' ik eruit of de motor eruit'. Dan weet je genoeg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Pantera88 schreef:
23-12-2019 07:36
Dit gaat precies ook zo in mijn relatie. En inderdaad is gevoel meer een vrouwen ding. Hij zegt niets te voelen.
De vraag is nog wel of ik daar genoegen mee neem. Ik ben alleen bang dat het bij de meeste mannen zo is.
En (tijdelijk) zonder man leven is geen optie? Ben je afhankelijk van mannen?
Pantera88 schreef:
23-12-2019 07:36
Word lesbisch.
Of zoek in wat alternatievere kringen. Allemaal zweefteverige mannen, zwaar op zoek naar verbinding.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Je wil hem niet kwijten waarschijnlijk ben je iets banger dan anderen omdat hij een stuk jonger is dus je wil ook niet dat hij naar leeftijdgenoten gaat kijken. Tenzij hij 17 jaar is, geeft hem niets het recht om je tot zijn verzorger te bombarderen en jij kan gewoon morgen alles uit je handen laten vallen omdat je dit geen verdeling vindt.

En vraag je eens af hoe de rest van je leven er uitziet met iemand die zo beperkt is in zijn interesses en die al zijn tijd en energie steekt in activiteiten voor zichzelf en dan pas bij jou op de bank aanschuift. Ik zou er geen energie van krijgen nadat ik voor hem het huishouden heb gedaan.

Communicatie met mijn man gaat hier gewoon dat ik heel duidelijk ben in wat ik wel en niet leuk vind met de vraag wat zijn bijdrage is om het op te lossen. Als ik aan mijn man vraag: "wat vindt jij?" krijg ik net zo'n vaag en onbevredigend antwoord terug als jij. Andersom zou ik me afvragen waar hij in godsnaam op doelt. Zo anders zijn we dus niet.
Dat vragen hoe hij het gaat helpen oplossen heb ik ook gedaan. Hij sloeg alleen compleet dicht. En dan gaan slapen en de volgende dag gewoon door gaan met leven zoals altijd. Ik snap het gewoon niet.
Maar ik moet dus duidelijker zijn in wat ik wil. Oké, ik ga concrete dingen bedenken.
Pantera88 schreef:
23-12-2019 07:53
Dat vragen hoe hij het gaat helpen oplossen heb ik ook gedaan. Hij sloeg alleen compleet dicht. En dan gaan slapen en de volgende dag gewoon door gaan met leven zoals altijd. Ik snap het gewoon niet.
Maar ik moet dus duidelijker zijn in wat ik wil. Oké, ik ga concrete dingen bedenken.
Ik snap het wel. Om te beginnen is er voor hem geen probleem met hoe het nu gaat. Daarnaast zijn mannen over het algemeen veel meer van het moment. Als er een conflict is praat je dat direct uit en de volgende dag is het weer business as usual.

Daarnaast vraag ik mij af of jij hem wel duidelijk weet te maken wat er aan scheelt. Sterker nog, ik vraag me af of je dat zelf wel weet.

Ik heb ook de indruk dat jij jezelf vrij onzichtbaar hebt gemaakt in de relatie. Het lijkt erop dat je jezelf hebt gevormd naar zijn wensen. En daar ben je dus zelf bij geweest. Kun je ook niet zomaar veranderen. Je kan niet ineens zeggen: vanaf vandaag gaan we beiden evenveel doen in het huishouden. Zo werkt dat niet (nog even afgezien van dat hij veel meer uren besteedt aan werk en studie).

Het lijkt mij dus dat jij eerst eens voor jezelf op een rijtje moet hebben wat jij mist in de relatie. En dat dan met hem gaat delen. En dan liefst niet met vage termen, maar concreet. En stapje voor stapje. Met de realisering dat je een bepaalde dynamiek niet helemaal om kan gooien. Want jullie relatie is niet voor niets zo gegroeid.

En hou ook serieus de mogelijkheid open dat het niet gaat werken. Want van een afstandje klinkt het helemaal niet alsof jullie echt bij elkaar passen. En als je niet bereid bent om de relatie op het spel te zetten, dan kun je significante verandering al op je buik gaan schrijven.
Natuurlijk vindt hij het fijn als z'n eten wordt gekookt, z'n was wordt gedaan en z'n wc wordt geschrobd. Dat zou ik ook fijn vinden. Thuis komen en niets meer hoeven doen, heerlijk.
Helaas voelt diegene die dit allemaal faciliteert (jij) zich daar niet prettig bij. Ik zou zeker praten over de taakverdeling. Hij heeft nu waarschijnlijk niet eens door hoeveel tijd jij aan het huishouden besteedt.

Ik schrik er een beetje van hoe jij denkt in man/vrouw-verschillen. Er is genetisch echt geen reden waarom mannen 'nou eenmaal niet zien wat ze moeten schoonmaken' of 'nou eenmaal hun motor heel belangrijk vinden'. Dit kan alleen maar omdat iemand ze verzorgt. Waarom zou je hem 'ontlasten' zodat hij meer tijd heeft voor z'n motor? Jij minder vrije tijd en meer tijd in het huishouden, hij andersom.
Je kunt ook een keer een week lang opschrijven hoeveel tijd je kwijt bent aan het doen van het huishouden, misschien maakt dat één en ander duidelijk. Of draai de rollen eens om (dat schijnt sowieso goed te zijn voor de waardering voor elkaar).

Mannen praten misschien wat minder over gevoelens (ook omdat dat door de maatschappij als minder mannelijk wordt gezien), maar niets doen met jouw opmerking over 'meer verbinding', hoewel een beetje zweverig verwoord, is wel gewoon een beetje lomp. Ik hoop gewoon dat de reden dat je bij hem blijft/bent niet is dat je denkt dat 'alle mannen het wel prima vinden om tv te kijken en verzorgd te worden'. Dat is echt niet zo. De mannen in mijn omgeving doen gewoon allerlei leuke dingen met hun vriendin en doen hun deel in het huishouden. Mijn vriend en ik verdelen alles 50/50 en nee, ik hoef het niet te vragen als er iets moet gebeuren in het huishouden. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van ons samen en niet alleen die van mij. En we zitten op dansles. Niet dat we een enorme passie hebben voor dansen, maar het is wel heel leuk om samen iets te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven