Bevallen in 2020, welke zorgverzekering kies jij?

22-12-2019 08:07 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt. Brand maar los! Ik ben op dit moment druk met uitzoeken wat het meest gunstig is. Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis en zou ook graag van de eigen bijdrage van de kraamzorg af willen dus kom automatisch op een duur pakket. Menzis lijkt nu het beste uit de bus te komen voor mij, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Is dat kraampakket verplicht dan?
Fysio komt uit aanvullend en zorg uit aanvullend gaat nooit van je eigen risico af. Alleen zorg uit je basisverzekering :) (huisarts uitgesloten)
Zapsie schreef:
22-12-2019 14:29
karavaan dat van fysio is niet juist volgens mij. Het ligt er aan waarom je fysio krijgt (basisverzekering of aanvullend). Ik heb ook fysio gehad (aanvullend verzekerd) en niks hoeven betalen. Eigen risico was ook nog niet op.

Ik zat de vorige keer bij cz en veel gedeclareerd. Alles vergoed. Nu weet ik t nog niet. Wordt de nipt ergens vergoed?
Oh dat zou kunnen inderdaad! Bij mij ging het iig om een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering.

Edit: ik heb het even nagezocht en zeg het verkeerd. Het ging bij mij om bekkenfysio voor urine-incontinentie, hetgeen uit de basisverzekering wordt vergoed, en waarvoor een eigen risico geldt. Fysio wordt inderdaad vergoed vanuit de aanvullende zonder eigen risico. Excuses voor de verkeerde info.
karavaan wijzigde dit bericht op 22-12-2019 20:10
22.09% gewijzigd
justagirly schreef:
22-12-2019 19:03
Verplicht weet ik niet, maar bij een thuisbevalling wel noodzakelijk. Ook na een ziekenhuisbevalling zitten er dingen in die nodig zijn, zoals kraamverband.
Ik zou hem iig gewoon aanschaffen.
justagirly schreef:
22-12-2019 19:03
Verplicht is een groot woord maar zitten veel dingen in die je bij een thuisbevalling sowieso nodig hebt en eigenlijk ook bij een ziekenhuisbevalling.

Maar vraag het ook na bij de VK maar ga er vanuit dat ze welnwillen dat je er een klaar hebt staan. Mocht je nu heel snel bevallen dat je dus het ziekenhuis niet meer haalt hebben ze wel.al die spullen nodig.

Overigens ook zaken voor dagen na bevalling zitten erin zoals besxhermmatrasje (voor controle door kraamhulp), alcohol, kraamverband, gaasbroekjes, steriele gaasjes etc.
Ik zou kraampakket juist niet aanschaffen als je in ziekenhuis bevalt. Ik heb alleen kraamverband gebruikt en dat is los te koop.

Ik heb even gekeken en dit jaar bevallen en premie per maand was 28,50 en totale vergoeding ruim 1000 euro. Hier dus zeker nuttig geweest.
gordijn87 schreef:
22-12-2019 10:34
Hier zilverenkruis 2*.

Ik ga bevallen in januari maar had afgelopen jaar al veel.profijt van.

- borstkolf €75 euro vergoed
- 12x fysio die ik allemaal gebruikt heb vanwege bekken
- zwangerschapscursus €50
- inenting (deze is overigens vanaf nu gratis) kinkhoest, werd weg geschreven onder reisvaccinatie €50
- TENS apparaat €100

En dan komend jaar dus de voordelen van kraamzorg geen eigen bijdrage en niet medisch bevallen (hopelijk)

Maar moet zeggen dat we al jaren zilverenkruis 2* zijn verzekerd. Dus eigenlijk voor komend jaar ook niet switch. Maar na aankomend jaar zet ik hem wel terug want dan heb ik er minder van nodig. En is 1* voldoende.
Hier ook al jaren deze verkering ivm alle kosten rondom zwangerschap, fysio, bril
gordijn87 schreef:
22-12-2019 20:53
Verplicht is een groot woord maar zitten veel dingen in die je bij een thuisbevalling sowieso nodig hebt en eigenlijk ook bij een ziekenhuisbevalling.

Maar vraag het ook na bij de VK maar ga er vanuit dat ze welnwillen dat je er een klaar hebt staan. Mocht je nu heel snel bevallen dat je dus het ziekenhuis niet meer haalt hebben ze wel.al die spullen nodig.

Overigens ook zaken voor dagen na bevalling zitten erin zoals besxhermmatrasje (voor controle door kraamhulp), alcohol, kraamverband, gaasbroekjes, steriele gaasjes etc.
Klopt ja, nu weet ik het wel weer. Ik kan me van de vorige 2 nog herinneren dat ik veel overhield uit dat pakket. Kan de benodigde spulletjes zelf ook wel aanschaffen. Maar zal weleens informeren inderdaad.
Ik ga natuurlijk niet voor een kraampakket een aanvullende verzekering afsluiten.

Edit; zo te lezen krijg ik die sowieso gratis.
Ik heb m meteen maar aangevraagd :thumbsup:
Ik ben er even ingedoken net. Alles uitgerekend en naast elkaar gelegd. Extra verzekeren is even duur als niet extra verzekeren (kraampakket, eigen bijdrage kraamzorg). Maar kies dan toch voor wel extea verzekeren, omdat er dan *gratis* wat meer bij zit (meer fysio, lactatiekundige, borstkolf, cursus, etc).

Zit nu te twijfelen tussen DSW, FBTO, VGZ en CZ. Zit al jaren bij CZ en die heeft mijn vorige zwangerschap alles vergoed. En toen had ik nogal wat extra kosten. Zilveren kruis heeft helaas geen contract met ons ziekenhuis.
Ik ga er zo even weer verder mee. Vind het lastig! Ook omdat ik dus nog niet weet of ik wel of geen medische indicatie zal hebben voor de bevalling. Tot nu toe is mijn bloeddruk wel aan de hoge kant, zou dat dan betekenen dat ik waarschijnlijk wel een medische indicatie krijg?

In ieder geval zijn de kosten voor een bevalling in het ziekenhuis zonder medische indicatie tussen de €350 en €400,-. Kraamzorg kost (eigen bijdrage) €4,50 x 80 uur = €360,-.

Dus:
Kosten bevalling en kraamzorg zonder medische indicatie: €760,- - €219 (wordt standaard vergoed in 2020, maar op sommige sites lees ik ook dat dit slechts €127,50 per dag is) + 72,- (per dag voor moeder en kind, in dit geval 1 dag gerekend maar kan ook langer zijn) = €613,-
Kosten bevalling en kraamzorg mét medische indicatie: €360,-

Een aanvullend pakket bij Menzis (ik ga nog even verder kijken, maar nu Menzis even als voorbeeld), waarbij én een bevalling én kraamzorg volledig vergoed wordt, kost €258,-. Dus hoe dan ook ben ik hier goedkoper mee uit dan wanneer ik dit níet aanvullend verzeker. En daar komt dan nog bij dat ik in dat aanvullende pakket (extra verzorgd 2) ook nog een vergoeding krijg voor bril/lenzen, fysio (18 behandelingen), anticonceptie 100% en een vergoeding krijg voor alternatieve geneeswijzen.

Kortom, er zijn hier mensen die zeggen dat je geen dingen moet verzekeren die je wel zelf kan betalen, maar wél verzekeren is in dit geval echt veel goedkoper dan niet verzekeren.

Fysio vind ik wel fijn dat het er bij in zit. Geen idee of ik het nodig heb, maar de kans lijkt mij vrij groot.
anoniem_387894 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 08:19
63.46% gewijzigd
gordijn87 schreef:
22-12-2019 20:53

Ik heb echt ongeveer niks gebruikt uit dat pakket na mijn keizersnede. Weer ingeleverd bij een inzamelpunt voor oorlogsgebieden
Ik stap wel over.. Ik ben wel graag voorbereid zonder later bijkomende kosten.
Je weet namelijk nooit hoe het loopt..

Vaak krijg je niet alleen een baby en na de bevallig is alles weer goed. Ik liep na mijn eerste bevalling bij de fysio en chiropractor (hier had ik geen extra vergoedingen voor). Daarbij overstrekte DL zich waardoor ik de menige bezoekjes heb gebracht aan een osteopaat en bleek ze ook nog eens een koemelkallergie te hebben waardoor ik omdat ik borstvoeding gaf regelmatig een diëtiste bezocht.. Als ik destijds een duurder pakket had gehad had me dit ontzettend veel geld bespaard! Dus ik ga nu wel voor een iets duurder aanvullend pakket waardoor er iets voorvalt ik gewoon de kosten vergoed krijg.

Maar ik denk dat alles een persoonlijke keuze is..

Maar om er vanuit te gaan dat het alleen gaat tussen en medische bevalling of niet.. ben ik niet mee eens. Je weet nooit wat de toekomst brengt..
@Lin1206: Er zullen denk ik meestal allerlei onvoorziene dingen zijn waar je tegenaan loopt rondom een bevalling. Ik verzeker me daarom inderdaad liever wat extra om dingen te voorkomen als waar jij het over hebt. Zoals ik dat nu bereken kan dat extra verzekeren in dit soort risicogevallen echt wel uit.
Is 80 uur kraamzorg niet superveel..?

Ik heb eigenlijk verder nooit iets gebruikt wat jullie noemen.
Lactatiedeskundige, cursussen, fysio, allemaal niet.
Kolf heb ik zelf nog wel.
Toch duik ik er ook weer even in...

Ok. Mijn verzekering vergoed dus
een niet-medische ziekenhuisbevalling alleen uit het duurste pakket en die kost maar liefst €50 per maand :P
justagirly wijzigde dit bericht op 23-12-2019 10:15
81.59% gewijzigd
80 uur is 10 dagen 8 uur. Lijkt me bij een eerste kind niet zo heel gek, toch? Ik weet nu echt nog niet hoe ik voor een baby moet zorgen (eerste kind). Misschien als je al een kind hebt, dat je jezelf dan beter kan redden met minder kraamzorg.

Ik twijfel nu tussen Menzis + extra verzorgd 2 + tand 250 en PMA + extra verzorgd 2 + tand 250 (is ook van menzis). Ik zie geen verschil, maar PMA is totaal toch 64 euro goedkoper. Geen idee waar hem dat nou in zit.
Ja dat vind ik wel heel veel, ik hoef echt niet 8 uur iemand over de vloer. Ik heb al 2 kids maar ook toen vond ik 4 uurtjes per dag meer dan genoeg.
Kun je dat zelf gewoon bepalen ter plekke? *geen verstand van*
Ik krijg ongeveer de helft. Nooit gehoord dat iemand zoveel uren krijgt..

Iedere kersverse moeder in Nederland krijgt standaard 49 uur kraamzorg. Maar afhankelijk van je persoonlijke situatie kan dit voor jouw gezin meer of minder zijn. Dit hangt van een aantal dingen af, zoals: hoe is het met jouw gezondheid en de gezondheid van de baby(‘s) in je buik en hoe verloopt je zwangerschap?
Het aantal uren kraamzorg dat je krijgt ligt tussen de 24 uur en 80 uur, verdeeld over 8 dagen. Soms krijgt een gezin 10 dagen zorg. We bespreken dit met je tijdens het intakegesprek en geven je een indicatie van het aantal uren. Dit berekenen we met behulp van het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg (LIP). Alle kraamzorgorganisaties, verloskundigen, zorgverzekeraars en huisartsen gebruiken dit om zorg op maat te kunnen leveren.

OK, het kan dus wel. Maar het is wel een uitzondering en je kunt dus niet zelf zeggen, doe mij maar 80 uur, want dat lijkt mij wel chill.
lemon_pledge wijzigde dit bericht op 23-12-2019 10:27
86.21% gewijzigd
Volgens mij wel, je krijgt nog wel een intake gesprek met je kraamhulp.

Ik ben best wel op mezelf, dus de hulp is echt wel fijn maar niet voor een hele dag, mijn mening dan hè. Ze kwam bij ons dan gewoon s' ochtends, en dan hadden we de rest van de dag voor onszelf als gezin.
Ik vind 600 per jaar aan de aanvullende verzekering betalen wel veel.
Niet medisch bevallen kost 360....
4,50 eigen bijdrage kraamzorg heb je sowieso..
Hè best wel lastig dit. Ga nog wel even overleggen en nadenken.

Een aanvullende kan je toch altijd nog erbij afsluiten? :@@:
Ik zie nu inderdaad op de meeste sites dat je meestal 45 uur kraamzorg krijgt ongeveer. Dat verandert de berekening natuurlijk wel weer iets. Aargh!! Wat een vervelend werk is dit.
Meer uren worden in principe alleen toegekend als daar een goede reden voor is. Dit kan al tijdens het intakegesprek worden vastgesteld, maar het aantal uren kan ook tijdens de kraamtijd nog worden verlengd. Dit gebeurt in overleg met het kraambureau en de verloskundige. Mogelijke redenen voor het verlengen van de kraamzorg zijn:

-complicaties bij de bevalling
-opstartproblemen bij de baby
-als jij niet snel genoeg herstelt
-kraamtijd bij een tweeling of meerling
-als je alleenstaande moeder bent
-het niet goed op gang komen van de borstvoeding
Ik twijfel ook nog tussen overstappen qua verzekering of blijven waar ik nu zit. Ik krijg nu wel fysio (9x) en brillen 115 euro per jaar) vergoed, maar niets rondom de bevalling en dat kost nu 128 euro maand.

Na even zoeken kwam ik nu uit bij Menzis extra verzorgd 2

Als ik alle mogelijke kortingen erbij zet kom ik op 1604 euro per jaar. Rond de 133 per maand dus.
Incl alles vergoed rondom de bevalling, maar minder qua brillen. Maar heb net een nieuwe bril dus verwacht niet gelijk een nieuwe nodig te hebben.

De tens lijkt mij ook wel fijn, maar de verzekering die ik dan bij zilveren kruis zou willen heeft geen contract met het ziekenhuis hier in de buurt.
justagirly schreef:
23-12-2019 10:28
Ik vind 600 per jaar aan de aanvullende verzekering betalen wel veel.
Niet medisch bevallen kost 360....
4,50 eigen bijdrage kraamzorg heb je sowieso..
Hè best wel lastig dit. Ga nog wel even overleggen en nadenken.

Een aanvullende kan je toch altijd nog erbij afsluiten? :@@:
Die eigen bijdrage wordt bij een aantal (iig ZK) wél vergoed bij ster 2. Alsook ziekenhuisbevalling op eigen aanvraag. Plus dan nog alle andere vergoedingen zoals fysio en zo. Maar met alleen de bevalling en de vergoeding ben je al goedkoper uit dan het zelf betalen, als je voor het ziekenhuis zou willen kiezen.

Aanvullend mag je nog in januari afsluiten, maar volgens mij niet daarna nog *denk*. Volgens mij verschilt dat per verzekering of je dat als zwangere later nog mag aanvragen...
Lemon_Pledge schreef:
23-12-2019 10:56
Ik twijfel ook nog tussen overstappen qua verzekering of blijven waar ik nu zit. Ik krijg nu wel fysio (9x) en brillen 115 euro per jaar) vergoed, maar niets rondom de bevalling en dat kost nu 128 euro maand.

Na even zoeken kwam ik nu uit bij Menzis extra verzorgd 2

Als ik alle mogelijke kortingen erbij zet kom ik op 1604 euro per jaar. Rond de 133 per maand dus.
Incl alles vergoed rondom de bevalling, maar minder qua brillen. Maar heb net een nieuwe bril dus verwacht niet gelijk een nieuwe nodig te hebben.

De tens lijkt mij ook wel fijn, maar de verzekering die ik dan bij zilveren kruis zou willen heeft geen contract met het ziekenhuis hier in de buurt.
Tip, als je bij menzis wil, kijk dan ook even naar pma. Dat heb ik nu gekozen. Valt onder menzis, zelfde pakketten maar is goedkoper dan menzis zelf.

Ik betaal altijd in 1x vooraf, dan krijg je ook nog weer extra korting.

Je hebt meestal twee weken (volgens mij) bedenktijd. Je kunt niet later in het jaar nog een pakket aan of uit zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven