Zwanger worden met antidepressiva

23-12-2019 23:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al; wij hebben een zwangerschapswens maar ik gebruik Citolapram 10 mg door angstproblematiek. Ik ben naar de POP poli geweest en dit medicijn zou 'veilig' gebruikt kunnen worden. Er is een inimini risico op hartafwijkingen. Wel moet ik in het ziekenhuis bevallen en kunnen er ontwenningsverschijnselen ontstaan.

Hoewel de POP poli zegt dat het veilig is, twijfel ik evengoed. Ik vind het zelf zielig dat een baby mogelijk ontwenningsverschijnselen kan krijgen door mijn medicatiegebruik, zo vroeg in zijn of haar leventje!

Het zal niet echt helpen maar ben toch benieuwd naar ervaringen van andere mama's (to be) die antidepressiva slikken tijdens de zwangerschap. :-) meningen van anderen zijn ook welkom!
Ik ben gestopt, voordat ik zwanger raakte. Maar ik wilde sowieso niet m'n hele leven aan die medicatie en voor mijn gevoel ook in die zin echt stabiel klaar zijn voor het moederschap. De ontwenningsverschijnselen stonden mij inderdaad ook tegen en ook het idee dat zo'n klein wezentje dan al kunstmatige serotonine krijgt wbt ontwikkeling later

Maar ik kan me ook indenken dat als je klachten te ernstig zijn zonder, de stress ook heel slecht is voor de baby. Hoe lang slik je al AD en heb je weleens geprobeerd af te bouwen?
Ja, heb daar ervaring mee. Zelfde medicatie en dosering als jij. Ook ik moest in het ziekenhuis bevallen en 12 uur blijven met de kleine. Hij ‘fladderde’ na zijn geboorte (schokkerig wapperen met z’n handjes) maar dat verdween naar een paar dagen. Dit kan een afkickverschijnsel zijn. Maar zoals hierboven staat, afbouwen of zonder medicatie een zwangerschap ingaan, kan negatief op je uitwerken waardoor je stress krijgt. En dat is schadelijker voor je baby. Succes!
Leestip (ook de andere blogs op dezelfde site): https://hoeravoorantidepressiva.com/201 ... jn-embryo/
Bee_Kind schreef:
24-12-2019 00:06
De ontwenningsverschijnselen stonden mij inderdaad ook tegen en ook het idee dat zo'n klein wezentje dan al kunstmatige serotonine krijgt wbt ontwikkeling later.

Dit was bij mij de belangrijkste overweging.
Mag dan misschien zo zijn dat je met AD prima zwanger kan worden (al zijn de meningen daarover ook verdeeld), dat betekent niet dat het op de langere termijn een goede keuze is.

Ik ben er veel over na gaan denken toen ik zelf zwanger wilde worden en AD slikte (ook voor angst). Ik werd zwanger, maar kreeg miskramen.

Ben op wetenschappelijk onderzoek uitgegaan en stuitte op uitspraken van psychiater Ivan Wollfers en oa onderstaand artikel.
https://www.zielenknijper.nl/pharmaceut ... kraam.html

En zo begon het balletje te rollen. Qua onderzoek. Wat AD, behalve helpen (want dat zal ik niet ontkennen), nog meer met je hersenen doen.
Uiteindelijk gestopt met de AD, blijvend zwanger geworden en een dochter gekregen.

Gezien de verstoring in neurotransmitters in mijn hoofd, blijft angst, een aandachtspunt voor mij. Maar ik heb door te kiezen voor andere oplossingen geen AD meer nodig :yes:
Ik ben gestopt voordat ik zwanger werd.
Daar heb ik wel een poosje over gedaan om af te kicken.
Mijn vriendin gebruikt al jaren antidepressiva en heeft 3 kinderen gekregen.
Tijdens haar zwangerschappen moest ze vaker op controle komen vanwege haar medicijngebruik.
Kinderen hebben er niet onder geleden, wel moest ze in het ziekenhuis bevallen.
Pink-nails schreef:
24-12-2019 07:08
Mijn vriendin gebruikt al jaren antidepressiva en heeft 3 kinderen gekregen.
Tijdens haar zwangerschappen moest ze vaker op controle komen vanwege haar medicijngebruik.
Kinderen hebben er niet onder geleden, wel moest ze in het ziekenhuis bevallen.
Ik vraag me dan af: hebben die kinderen dan nu niet te lijden onder haar ziekte/stoornis? Het lijkt me niet heel fijn om een moeder met depressies en angststoornissen te hebben.
pamelacourson schreef:
24-12-2019 07:09
Ik vraag me dan af: hebben die kinderen dan nu niet te lijden onder haar ziekte/stoornis? Het lijkt me niet heel fijn om een moeder met depressies en angststoornissen te hebben.
Nee, daarvoor gebruikt ze antidepressiva.
Door haar medicijnen kan ze prima functioneren en heeft ze er geen last van.
Ik heb twee prachtige zoons mogen krijgen terwijl ik 40 mg fluoxetine slikte pd. Ik ben via de medische molen zwanger geworden, en iedere professional daar raadde me aan door te blijven slikken. Na de bevalling moest ik min. 2 dagen blijven, zodat het kindje goed gecontroleerd wordt op ontwenningsverschijnselen. Mijn tweede zoon had hier inderdaad licht last van en dat vond ik al ontzettend heftig om te zien, laat staan als hij ernstige ontwenningsverschijnselen had gehad. Maar jij en je kindje worden goed begeleid en gemonitord!
Voor mij was het niet echt een keuze, ik maak dat stofje ws niet zelf aan, dus zonder heeft 't ongeboren kindje er meer last van.
Sch0rpioen schreef:
24-12-2019 00:30
Leestip (ook de andere blogs op dezelfde site): https://hoeravoorantidepressiva.com/201 ... jn-embryo/
Heel leuk artikel, sta er precies zo in! Dank voor 't delen!
Ik slikte ook 10mg citalopram toen ik zwanger werd van onze dochter. Tig keren geprobeerd af te bouwen wat nooit lukte.

Ik heb toen meegedaan met de stop of go studie. Ik zat in de groep die ging stoppen. Bij 16w ben ik begonnen met afbouwen onder intensieve begeleiding van een psychiater en met therapie (was onderdeel van de studie). Het was erg pittig maar met 20w was ik medicijnvrij maar heeft paar weken geduurd voordat ik lekker in mijn vel zat.

Ik hoefde niet meer in het ziekenhuis te bevallen en zou ook meteen naar huis mogen maar de keizersnede gooide roet in het eten. Dochter is nu 3 en hebben ondertussen ook een zoontje en heb geen antidepressiva meer gebruikt al moet ik nog steeds op letten depressiviteit ligt bij mij wel op de loer.
Je gebruikt het niet voor niets natuurlijk maar ik zou kijken (iom je arts) of het mogelijk is om voor de zwangerschap (tijdelijk) te stoppen met de medicatie. Ik heb het ook gebruikt en vond het afbouwen echt heel naar. Dat zou ik een baby niet willen aandoen.
foxie29 schreef:
24-12-2019 08:00
Ik heb twee prachtige zoons mogen krijgen terwijl ik 40 mg fluoxetine slikte pd. Ik ben via de medische molen zwanger geworden, en iedere professional daar raadde me aan door te blijven slikken. Na de bevalling moest ik min. 2 dagen blijven, zodat het kindje goed gecontroleerd wordt op ontwenningsverschijnselen. Mijn tweede zoon had hier inderdaad licht last van en dat vond ik al ontzettend heftig om te zien, laat staan als hij ernstige ontwenningsverschijnselen had gehad. Maar jij en je kindje worden goed begeleid en gemonitord!
Voor mij was het niet echt een keuze, ik maak dat stofje ws niet zelf aan, dus zonder heeft 't ongeboren kindje er meer last van.

Je hebt altijd een keuze. Eerlijk gezegd vind ik het best heftig om te lezen dat mensen überhaupt overwegen om een kind te krijgen met ontwenningsverschijnselen.
nerdopviva schreef:
24-12-2019 09:57
Je hebt altijd een keuze. Eerlijk gezegd vind ik het best heftig om te lezen dat mensen überhaupt overwegen om een kind te krijgen met ontwenningsverschijnselen.
Je hebt in die zin niet altijd een keuze, dat als jij daadwerkelijk geen serotonine aanmaakt en/of een chronische depressie, ernstige angsten etc hebt, dat het ook heel gevaarlijk kan zijn voor welzijn van zowel moeder als ook kind. Daarom kun je niet sec zeggen: iedereen moet stoppen. Je kunt wel zeggen: kijk wat de mogelijkheden zijn en probeer het. Er zijn veel mensen die eigenlijk veel langer dan antidepressiva zitten dan nodig is. Dan heb ik het natuurlijk niet over de chronische gevallen. En vaak komt dit voort uit angst om te stoppen, onwetendheid dat het een optie is en ook gewoon gewenning aan dat je nu eenmaal medicatie slikt. Een mogelijke zwangerschap is een mooi moment om daar weer even kritisch naar te kijken, maar soms gaat het nu eenmaal niet anders..
nerdopviva schreef:
24-12-2019 09:57
Ik heb idd een keuze of ik wel of niet een kind 'wil' , niet of ik wel of niet ad slik. Niet dat ik me naar jou toe hoef te verantwoorden, maar ik heb me uitgebreid ingelezen en weloverwogen deze keus gemaakt. De kans dat met mijn dosis een baby ontwenningsverschijnselen krijgt, is erg klein. De kans dat een kind een bevooroordeelde moeder krijgt, is groter. En daar zit ie zijn hele leven mee. Cheers.
anoniem_372295 wijzigde dit bericht op 24-12-2019 13:18
0.31% gewijzigd
Bee_Kind schreef:
24-12-2019 10:43
Je hebt in die zin niet altijd een keuze, dat als jij daadwerkelijk geen serotonine aanmaakt en/of een chronische depressie, ernstige angsten etc hebt, dat het ook heel gevaarlijk kan zijn voor welzijn van zowel moeder als ook kind. Daarom kun je niet sec zeggen: iedereen moet stoppen. Je kunt wel zeggen: kijk wat de mogelijkheden zijn en probeer het. Er zijn veel mensen die eigenlijk veel langer dan antidepressiva zitten dan nodig is. Dan heb ik het natuurlijk niet over de chronische gevallen. En vaak komt dit voort uit angst om te stoppen, onwetendheid dat het een optie is en ook gewoon gewenning aan dat je nu eenmaal medicatie slikt. Een mogelijke zwangerschap is een mooi moment om daar weer even kritisch naar te kijken, maar soms gaat het nu eenmaal niet anders..
Amen
To, ik heb er ook een topic over geopend. Ik was afgebouwd, werd meteen zwanger maar werd een miskraam.

Ik begon mij zo gigantisch slecht te voelen dat ik weer ben opgebouwd, helaas weer miskramen.

Het is schadelijker voor het kindje dat jij veel angst en paniek ervaart dan dat je kindje mogelijk ontwenningsverschijnselen heeft.
Ik vond die gedachten ook heel moeilijk, dus daarom gestopt, wat voelde ik me helaas slecht :"-(

Nerdopviva, wat een oordelen, je hebt er weinig van begrepen.
To heeft het al moeilijk genoeg met alle overwegingen, jouw reactie is echt heel helpend :facepalm:
Moosforhappines1988 schreef:
26-12-2019 15:33
To heeft het al moeilijk genoeg met alle overwegingen, jouw reactie is echt heel helpend :facepalm:

Over welk oordeel heb je het precies?
Needop, Je vindt het heftig dat mensen overwegen om een kind te krijgen terwijl er kans is op ontwenning.
- dat is inderdaad een oordeel.

Ik wil geen discussies, je beseft niet hoe moeilijk dit al voor TO is.
Je reactie is gewoon echt niet helpend. Ze vraagt naar ervaringen, niet naar wat jij heftig vindt om te horen.
Via Viva een vrouw leren kennen die in dezelfde situatie zat, zij is inmiddels moeder van een prachtzoontje! Hij had gelukkig nergens last van :heart:
26-12-2019 15:43
Needop, Je vindt het heftig dat mensen overwegen om een kind te krijgen terwijl er kans is op ontwenning.
- dat is inderdaad een oordeel.

Ik wil geen discussies, je beseft niet hoe moeilijk dit al voor TO is.
Je reactie is gewoon echt niet helpend. Ze vraagt naar ervaringen, niet naar wat jij heftig vindt om te horen.

Het is geen oordeel, dat lees jij erin. Ik vind het heftig om te lezen. En dit is een openbaar forum, ik mag reageren hoe ik wil. Ook bij andere ondewerperpen worden soms suggesties gegeven waar de TO misschien nog niet aan gedacht heeft of wordt er gereageerd op wat er door anderen wordt geschreven.
26-12-2019 15:33
To, ik heb er ook een topic over geopend. Ik was afgebouwd, werd meteen zwanger maar werd een miskraam.

Ik begon mij zo gigantisch slecht te voelen dat ik weer ben opgebouwd, helaas weer miskramen.

Het is schadelijker voor het kindje dat jij veel angst en paniek ervaart dan dat je kindje mogelijk ontwenningsverschijnselen heeft.
Ik vond die gedachten ook heel moeilijk, dus daarom gestopt, wat voelde ik me helaas slecht :"-(

Wat knap dat je toen gestopt bent, en wat knap dat je weer begonnen bent. Beide is geen makkelijke keuze, en vind 't echt heel knap dat je er zo bewust mee bezig bent. Wel heel shite dat je je zo verrot voelde, en van de miskramen. Ik heb er 1 gehad en vond 't superheftig, laat staan meerdere.. :hug:
nerdopviva schreef:
26-12-2019 15:47
Het is geen oordeel, dat lees jij erin. Ik vind het heftig om te lezen. En dit is een openbaar forum, ik mag reageren hoe ik wil. Ook bij andere ondewerperpen worden soms suggesties gegeven waar de TO misschien nog niet aan gedacht heeft of wordt er gereageerd op wat er door anderen wordt geschreven.
OK :whistle:
.
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 28-12-2019 17:45
98.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven