Geld problemen van vriend

27-12-2019 04:40 57 berichten
.
anoniem_64df181e87a22 wijzigde dit bericht op 28-12-2019 12:30
Reden: .
99.88% gewijzigd
Gewoon erover beginnen. Jij bent ook verantwoordelijk voor de rekeningen als hij het niet kan betalen dus je zeikt niet.
Erg dom om een boete uit principe niet te betalen. Daar hebben we een rechtssysteem voor, die je in de gelegenheid stelt om bezwaar te maken en uit te leggen waarom je het er niet mee eens bent.

Maak je hier geen gebruik van, dan gewoon betalen. Boetes verdwijnen namelijk niet, en zullen alleen maar oplopen.

Voor de rest kan hij zijn huidige schaamte beter opzij zetten voordat hij straks écht in de problemen komt en een goede reden heeft om zich te schamen.
Hebben jullie een kostenverdeling gemaakt?
Of betaald vriend alle vaste lasten?
Misschien is het handig om een gezamenlijke rekening te openen en daar samen een bedrag voor de vaste lasten op te storten. Dan kun jij ook inzien welke rekeningen er allemaal betaald worden.
Zelf zou ik wel het gesprek aangaan met vriend. Ik zou niet samen willen wonen met iemand met schulden. En de boete zou ik door vriend laten betalen. Ook al is hij onterecht, je moet hem betalen en daarna kun je proberen je gelijk te halen. Anders wwordt dat bedraf ook alleen maar hoger.
post-it schreef:
27-12-2019 05:55
Ook al is hij onterecht, je moet hem betalen en daarna kun je proberen je gelijk te halen. Anders wwordt dat bedraf ook alleen maar hoger.
Ben ik het volledig mee eens hoor! Zo'n boeiende boete is het niet, moet je gewoon betalen.
Maar ben het gesprek wel vaker aangegaan en dat schiet hij uit z'n slof...

Er is geen échte kostenverdeling maar hij doet de vaste lasten (hij woonde al in dat dure huis en daar kan ik simpelweg gewoon de helft niet van meebetalen. Overigens wel aangeboden om andere lasten mee te betalen, maar dat wilde hij niet) maar ik zorg ervoor dat de boodschappen er altijd zijn. Toen met die geldproblemen heb ik hem ook uit de brand geholpen.

En ik wil ook niet samenwonen met iemand met schulden (al gaat het nu om twee rekeningen vd KPN en boete, maar dan nog. Het kan klein beginnen) Maar er moet idd over gesproken worden.
Zocht ff naar tips om het zo goed mogelijk te brengen voor iemand die niet gewend is hierover te praten. (uberhaupt te praten, maar dat ter zijde :p)
De alarmbellen zouden bij mij af gaan en hij kan wel boos worden op jou, maar je woont samen met hem en heb recht om te weten of hij meer schulden heeft. Het is niet ondenkbaar, nu hij dit ook heeft verzwegen.

En die trots en het oneens zijn is een heel domme reactie van hem. Hij is iemand die zijn problemen niet aanpakt maar liever de kop in het zand steekt. De boete is niet ineens weg en zal steeds hoger worden. Grote kans dat er uiteindelijk een deurwaarder komt.

Ook al wordt hij boos: zorg dat de onderste steen boven komt. Je hebt gelijk: met zo iemand moet je niet willen samenwonen.
smcyes schreef:
27-12-2019 06:34
Ben ik het volledig mee eens hoor! Zo'n boeiende boete is het niet, moet je gewoon betalen.
Maar ben het gesprek wel vaker aangegaan en dat schiet hij uit z'n slof...

Er is geen échte kostenverdeling maar hij doet de vaste lasten (hij woonde al in dat dure huis en daar kan ik simpelweg gewoon de helft niet van meebetalen. Overigens wel aangeboden om andere lasten mee te betalen, maar dat wilde hij niet) maar ik zorg ervoor dat de boodschappen er altijd zijn. Toen met die geldproblemen heb ik hem ook uit de brand geholpen.

En ik wil ook niet samenwonen met iemand met schulden (al gaat het nu om twee rekeningen vd KPN en boete, maar dan nog. Het kan klein beginnen) Maar er moet idd over gesproken worden.
Zocht ff naar tips om het zo goed mogelijk te brengen voor iemand die niet gewend is hierover te praten. (uberhaupt te praten, maar dat ter zijde :p)

Je hebt hem al eens uit de brand geholpen schrijf je. Dat is makkelijk voor hem. Wat zou hij gedaan hebben als je hem niet geholpen had?

Ik zou me flink genaaid voelen als ik na het samenwonen hier achter kom. Mag je terecht kwaad om zijn. Ik zou in deze aansturen op praten. En laat je niet afschepen. Hij denkt en hoop door kwaad op je te worden dat jij je in het vervolg stil houdt. Dat is zijn manier om met problemen om te gaan. Hij denkt dat zijn problemen dan weer weg zijn, maar jij bent verstandiger en weet dat dat natuurlijk niet zo is.
Bij jouw stukje gaan er bij mij al heel veel bellen af.

In het verleden schuldproblemen en nu in een duur huis wonen. Mocht het mis gaan op wat manier dan ook, kan jij die kosten niet even overnemen.

Hij heeft 2 onbetaalde rekeningen van een bedrijf waar jij nu weet van hebt, geen idee hoe dat met allerlei andere bedrijven is.

Hij weigert uit principe een boete niet te betalen en wordt boos als je het er over wil hebben.

Meid, ik hoop dat je een plek hebt om naar terug te gaan, want voor mij klinkt het alsof hij totaal zijn zaakjes niet op orde heeft en zijn instelling tegenover rekeningen/boetes en geld is verre van verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als er straks een deurwaarder langs komt in verband met die openstaande boete, kan hij ook beslag leggen op, om maar wat te noemen, de antieke gouden oorbellen die jij van je oma hebt gekregen. Zo wordt zijn probleem vanzelf jouw probleem.

Je staat dus volledig in je recht als je hier openheid van zaken over eist, en je bent geen zeikwijf.

Dat hij schulden heeft is vervelend, maar hoeft niet onoverkomelijk te zijn. Dat hij kwaad wordt als jij ernaar vraagt vind ik alarmerend.

Voor mogelijk onterechte boetes moet de normale bezwaarprocedure gevolgd worden. Dat je vriend dit niet doet vind ik ook een slecht teken.

Als je vriend openheid van zaken geeft, kunnen jullie samen kijken hoe je dit kunt oplossen en hoe je kunt voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Als hij dit weigert, of als de schulden veel hoger zijn, zou ik mijn spullen pakken en ergens anders gaan wonen.
Ik moet helemaal niks!
Rekeningen waar je het niet mee eens bent moet je - enige uitzonderingen daargelaten waarbij de eiser alleen maar bluft - direct aanvechten anders komen er steeds meer kosten bij. Als dat niet tijdig lukken wil betaal je onder protest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Die boete kan makkelijk van 50,- naar 1000,- gaan als hij zo doorgaat. Wat is de reden dat hij zijn rekeningen niet betaalt? Wordt dat niet automatisch afgeschreven?

Woon jij in zijn koophuis of huurhuis? Zorg je wel voor een back up, inschrijving bij woningbouw enz?
Ik zou met gierende bandjes wegwezen...hier kom je later door in de problemen.
Nicky_L schreef:
27-12-2019 07:30
Als er straks een deurwaarder langs komt in verband met die openstaande boete, kan hij ook beslag leggen op, om maar wat te noemen, de antieke gouden oorbellen die jij van je oma hebt gekregen. Zo wordt zijn probleem vanzelf jouw probleem.

Ik dacht niet als zij bewijzen kan dat het haar bezit is dus dat soort bewijzen moet je echt gaan regelen óf je spullen bij je ouders laten. Tenminste dat is zo in Engelse documentaires over deurwaarders die ik af en toe zie.
Als zijn weigering om te betalen onder de rechter komt moet hij altijd naar de rechtbank om zich te verweren anders wordt hij automatisch in het ongelijk gesteld. Dus het kost ontzettend veel tijd. Met alleen weigeren kom je er niet. Dit gaat echt wat vrije dagjes kosten waarbij je zelf niets verdient want je kan in die tijd niet werken.
Inderdaad alarmbellen. Denk goed na, ook jij kunt hierdoor enorm in de problemen raken. Het niet open zijn over financiën is geen goede basis voor een relatie / samenleven. Duidelijk dat hij dit niet met jou wil delen (en zoals ik het inschat gaat hij dat ook niet doen).
Wel bespreken! Jij woont er ook en zou het moeten weten als er opeens een deurwaarder op de stoep staat..
Eens met alle reacties.
Hij vertoont onverantwoord gedrag. Een boete verdwijnt niet zomaar, ook niet als hij het onterecht vindt. Hij kan en moet daar inderdaad gewoon de geldende procedures voor volgen.
Het dure huis en het jou niet mee willen laten betalen wijst ook op gebrekkig financieel inzicht.
Ik vind het ook rode vlaggen. Als je hier niet met hem over durft te praten en er komt dus geen plan, dan wordt dit niet beter maar erger.
smcyes schreef:
27-12-2019 06:34

Kan hij dat dure huis wel alleen betalen? Waarom woont hij in dat dure huis?
Heb je zicht op waarom hij die rekeningen niet kan betalen? Heeft hij onverwachte uitgaven gehad of heeft hij gewoon een gat in zijn hand?

Je zou misschien het gesprek kunnen beginnen over het waarom deze schulden zijn ontstaan. Waar kun jij hem mee helpen (behalve met de schulden betalen).
Vindt hij het moeilijk om overzicht te houden bv?
Felidaes schreef:
27-12-2019 07:04
Bij jouw stukje gaan er bij mij al heel veel bellen af.

In het verleden schuldproblemen en nu in een duur huis wonen. Mocht het mis gaan op wat manier dan ook, kan jij die kosten niet even overnemen.

Hij heeft 2 onbetaalde rekeningen van een bedrijf waar jij nu weet van hebt, geen idee hoe dat met allerlei andere bedrijven is.

Hij weigert uit principe een boete niet te betalen en wordt boos als je het er over wil hebben.

Meid, ik hoop dat je een plek hebt om naar terug te gaan, want voor mij klinkt het alsof hij totaal zijn zaakjes niet op orde heeft en zijn instelling tegenover rekeningen/boetes en geld is verre van verantwoordelijk.

Dit dus. Als dit goed komt....ik denk dat ie wel meer verzwijgt.
retrostar schreef:
27-12-2019 07:56
Ik dacht niet als zij bewijzen kan dat het haar bezit is dus dat soort bewijzen moet je echt gaan regelen óf je spullen bij je ouders laten. Tenminste dat is zo in Engelse documentaires over deurwaarders die ik af en toe zie.
Maar hiervoor moet je dan in principe voor zowat alles in huis de facturen bijhouden om aan te tonen dat jij deze spullen hebt gekocht. Niet echt praktisch.

@To: toen mijn relatie ernstiger werd heb ik complete transparantie geëist over de geldzaken. Partner had gelijkaardige problemen als jouw vriend en had gewoon een slecht inzicht in haar financiële positie. We hebben toen alles opgelost en sindsdien beheer ik alle financiën en krijgt zij een vrij te besteden bedrag. Misschien is dit wat paternalistisch maar voor ons werkt het goed daar we geen van beide ons nog zorgen moeten maken over geld. Zonder deze regeling zouden we nooit samenwonen.

Zorg er in ieder geval voor dat je zelf niet in de problemen komt omdat je partner zijn zaken niet op orde heeft.
2 rekening en van KPN en een boete... om wat voor bedrag zou dat gaan dan?

Als hij all vaste lasten betaald en jij de boodschappen dan zou ik gewoon die paar tekeningetjes betalen als ik jou was. Dan ben je ook van dat gezeur af.
Hij kan niet met geld omgaan, hij kan niet met boetes omgaan, hij kan niet omgaan met terechte kritiek.

En jij geeft hem geld en wil samenwonen met zo'n figuur? Waarom?

Ik zou nog 1x gaan zitten. Er word nu over gepraat en ik wil alle schulden weten en boetes ect gaan we niet laten liggen.
Anders vertrek ik.

Ruzie?

Fijn leven verder.
Maar goed ik kan echt helemaal niks met dit soort type partner. Geen fut voor en onwijze afknapper.
To heb je nog een eigen woning? Als het nu al zo begint dit zijn rode vlaggen, wat andere zeggen op jouw spullen kan dan ook beslag gelegd worden, hij klinkt als een onvolwassen en onverandwoordelijke iemand. Ik zou dit niet willen.
abracadabra schreef:
27-12-2019 08:50
2 rekening en van KPN en een boete... om wat voor bedrag zou dat gaan dan?

Als hij all vaste lasten betaald en jij de boodschappen dan zou ik gewoon die paar tekeningetjes betalen als ik jou was. Dan ben je ook van dat gezeur af.
Het gaat niet om die paar euro’s. Het gaat om dat hij hier niet eerlijk is geweest. Om dat hij een puinhoop maakt van zijn financiën, die nu ook haar financiën zijn. Om zijn houding tegenover schulden. Om dat zij niet weet hoeveel schulden er elders nog lopen.

Ik zou op mijn hoede zijn (en me alvast inschrijvingen bij de woningbouw zodat je weg kunt als dit aan blijft houden). Latten prima, maar gezamenlijke kosten zou ik mooi voor bedanken!
Ik hoop dat je je woning niet heb opgezegd voor dat je bij hem kwam wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven