Bruiloft plannen, hoe?

27-12-2019 15:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan trouwen en zijn al een paar maanden bezig met het plannen van een bruiloft. Voor ons gevoel lopen we echter alleen maar in rondjes en komen we uiteindelijk nergens.

Het probleem is namelijk dat het ons allemaal niet zoveel uitmaakt. We zijn heel flexibel wat betreft dagprogramma en datum. We hebben wel wat ideeën, maar als andere opties voordeliger zijn doen we dat liever. Trouwlocaties kunnen daar echter niks mee. Die kunnen enkel een offerte opstellen als je alles al tot in detail gepland hebt. Vriend en ik zijn echter bang dat we straks weken bezig zijn met het uitwerken van al die details, om vervolgens een offerte te krijgen die ver boven ons budget ligt.

Wij vroegen ons dus af, hoe anderen dit gedaan hebben? Willekeurig een locatie kiezen, alles plannen en dan op hoop van zegen dat het te betalen is? Of toch overal offertes opvragen? En hebben jullie dan echt voor alle locaties alle details uitgedacht? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

En ook naast de locatie: wat hebben jullie uitbesteed en wat zelf gedaan? Bij alle mooie bruiloften die ik op internet zie is gebruik gemaakt van een bruiloftstylist (a €3000+), of staan alle gasten een uur van tevoren de locatie te versieren. Dat laatste is wat ons betreft geen optie, maar een kale zaal of torenhoge kosten willen we ook niet.
Omdat we het plannen ook helemaal niet leuk vinden hebben we gedacht aan een weddingplanner. Ik lees overal (ook bij kleinere bruiloften) dat het echt het geld waard is, omdat een weddingplanner veel goedkopere leveranciers kent, goede deals kan maken enz. Maar als ik dan zie dat ze zo 3000/4000 euro rekenen, vraag ik me toch af hoe dat kan? Iemand ervaring?

Ik heb ook vaker gelezen dat een gemiddelde bruiloft 10.000 kost. Dat is ook ons budget, maar het lijkt echt bijna onmogelijk. Veel locaties beginnen pas vanaf 8000, en dan heb je nog geen eens kleding, fotografie, makeup/haar, gemeentelijke kosten, trouwauto en -boeket, etc. Hoe hebben jullie het budget 'verdeeld'? Hoe maak je keuzes? Vraag je van alles van tevoren offertes aan, of begin je gewoon met plannen en boeken en baal je aan het eind als je geen geld meer blijkt te hebben voor een goede dj?

Vooralsnog is ons idee: begin van de middag trouwfoto's maken, eind van de middag ceremonie, gevolgd door barbecue en feest tot +/- 22:00. Liefst allemaal op 1 locatie. +/- 70 gasten (geen onderscheid dag/avondgasten).

EDIT:

Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen. En niet alleen locaties, maar ook bij bands/ dj's/ haar/ visagie/ trouwjurk en pak, etc. Dan heb je bijna een fulltime baan aan het uitdenken van details en aan de lopende band offertes opvragen bij alle verschillende bedrijven/personen/locaties.

Wij vinden het niet erg om over details na te denken en offertes op te vragen, maar hebben er liever geen extra fulltime baan aan.

Daarom is mijn vraag: hoe hebben anderen dit aangepakt?
chamaedorea wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:58
12.16% gewijzigd
Ik heb geen verstand van huwelijken plannen (hoop het ooit te mogen doen, omdat ik het best graag wil), maar dit lijkt me toch een best goede planning al?
Je weet wanneer je de ceremonie wilt, dat je een bbq wilt en dat je je feest tot max 22.00 uur wilt laten duren.

Of denk ik nu simpel?
Heeft niemand in je omgeving een boerderij of een huis met een flinke tuin? Ik zou dan gewoon de plaatselijke slager met een BBQ laten komen, een mooie taart laten maken en dan een leuk tuin feest organiseren. Misschien dat een vriend DJ kwaliteiten heeft en voor een leuk muziekje kan zorgen?Maar ik heb dan ook echt helemaal niets met grote bruiloften, ik vergaap me altijd met open mond aan trouw programma's op TLC e.d., geen idee waarom dat allemaal zo groot en luxe zou moeten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik denk dat je eerst in sfeer beelden moet gaan denken.

Een bosbruiloft in sprookjesachtige sfeer vergt een hele andere lokatie dan een boerenbruiloft, of een statige bruiloft in een of ander landhuis.

Daarna ga je kijken naar een datum. Een buitenbruiloft is in de zomer natuurlijk prettiger dan in de winter ;)

En dan op lokatie jacht.

Mijn tip dus ook: werk vanuit een plan, een thema, een sfeer, en ga daarna pas stuk voor stuk de puzzel invullen. Wat mij betreft valt onder de puzzel:

- lokatie
- budget
- kleding
- vervoer
- maaltijd
- feest
- ceremonie
- etc etc.
Kun je niet kijken op internet naar bepaalde arrangementen? Ik vind het vaak nog wel meevallen wat je voor een feestavond kwijt bent.
Natuurlijk vraag je overal offertes voor aan voordat je je vastlegd.

Grootste kosten zullen feestlicatie en catering zijn. Daar kun je prima offertes voor aanvragen, want je weet de tijdsduur, aantal gasten, catering. Locaties kunnen ook goed aangeven wat standaard en luxe opties kosten.

8000 euro voor locatie vind ik erg duur of is dat met aankleding en catering?

Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt, kies daarin wat jullie belangrijk vinden (ringen, kleding of huwelijksreis)

Zorg ook dat je een bedrag voor onvoorziene kosten opneemt in je begroting (kleine dingen hier en daar kunnen best oplopen)
Toch is een trouwerij uiteindelijk best een eenvoudig gebeuren. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Zo te zien hebben jullie al een programma.

Je kunt toch gewoon een aantal locaties mailen met de vraag wat dit kost?
Je wilt op dezelfde locatie alles, dus je begint gewoon bij alle locaties in de omtrek waar ook officieel getrouwd mag worden.

Volgens mij kun je zo'n hele trouwerij in een paar middagjes plannen en organiseren, daar is echt niks moeilijks aan.

Iedereen neemt dat veel te zwaar op.
Wij zijn ook aan het plannen. Wat wij het belangrijkste vinden (en geen consessies op willen doen) is ons startpunt. De rest plannen we daar omheen.
Erg herkenbaar! Geen tips nog maar ik lees mee :biggrin:
Mugske schreef:
27-12-2019 15:59
Natuurlijk vraag je overal offertes voor aan voordat je je vastlegd.

Grootste kosten zullen feestlicatie en catering zijn. Daar kun je prima offertes voor aanvragen, want je weet de tijdsduur, aantal gasten, catering. Locaties kunnen ook goed aangeven wat standaard en luxe opties kosten.
Dit ja.
Wij hadden uiteindelijk ook iets van 70 of 75 gasten. 8000 euro alleen voor eten en drinken is veel geld voor dit aantal personen. Wij zaten daaronder en het ontbrak ze aan niets.

En offertes opvragen is slim, het kan best wel wat schelen.
Je zegt dat het jullie allemaal niet zoveel uitmaakt.
Maar als je een budget van 10.000 euro hebt en je afvraagt hoe dat mogelijk is, dan maakt het jullie waarschijnlijk meer uit dan je denkt.

Als je gaat kijken naar een locatie van 8000 euro, dan zal het je inderdaad niet lukken.

Waar ben je naar op zoek? Een complete dag, met dure fotograaf, toplocatie, trouwauto, chique diner, bedankjes en de hele rataplan? Dan is 10.000 euro weinig.

Maar als je ook genoegen neemt met wat minder (een fotograaf voor een paar uurtjes ipv de hele dag, een leuke boerderij/betaalbare feestzaal, eigen vervoer, simpel drie-gangenkeuzemenu of barbecue etc etc) moet het met 10.000 euro echt lukken.
Begin eens met het opvragen van offertes i.p.v. facturen. Ik denk dat dat al een hele hoop scheelt ;-)

Wij hebben bedacht wat we wilden, opties uitgezocht, offertes opgevraagd en op basis daarvan een keuze gemaakt.
Je hebt een PB!
Utakar schreef:
27-12-2019 15:56
Ik denk dat je eerst in sfeer beelden moet gaan denken.

Een bosbruiloft in sprookjesachtige sfeer vergt een hele andere lokatie dan een boerenbruiloft, of een statige bruiloft in een of ander landhuis.

Daarna ga je kijken naar een datum. Een buitenbruiloft is in de zomer natuurlijk prettiger dan in de winter ;)

En dan op lokatie jacht.

Mijn tip dus ook: werk vanuit een plan, een thema, een sfeer, en ga daarna pas stuk voor stuk de puzzel invullen. Wat mij betreft valt onder de puzzel:

- lokatie
- budget
- kleding
- vervoer
- maaltijd
- feest
- ceremonie
- etc etc.
Dat hebben we ook allemaal! Maar dan blijft er natuurlijk niet maar 1 locatie over ;). En die locaties willen niet 'een sfeerbeeld' hebben, maar tot in detail wat je dan wil eten (olijven of zoutjes op tafel tijdens de feestavond, zo ver in detail), welke decoraties en hoeveel van alles, etc. voor ze een 'goede offerte' op kunnen stellen. En overal moet je sowieso langs komen. Maar bij de +/- 10 locaties die wij op het oog hebben overal langsgaan, details doornemen, gaat natuurlijk veel teveel tijd kosten. Ze liggen allemaal ook niet direct naast de deur.
Ik zou eigenlijk gewoon willen mailen "dit is het idee, wat gaat dit plusminus kosten?". Maar dat doen ze dus niet :mad:
lise1985 schreef:
27-12-2019 16:23
Begin eens met het opvragen van offertes i.p.v. facturen. Ik denk dat dat al een hele hoop scheelt ;-)

Wij hebben bedacht wat we wilden, opties uitgezocht, offertes opgevraagd en op basis daarvan een keuze gemaakt.
Hahahah, moe van kerst :$ :bonk:
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:32
Dat hebben we ook allemaal! Maar dan blijft er natuurlijk niet maar 1 locatie over ;). En die locaties willen niet 'een sfeerbeeld' hebben, maar tot in detail wat je dan wil eten (olijven of zoutjes op tafel tijdens de feestavond, zo ver in detail), welke decoraties en hoeveel van alles, etc. voor ze een 'goede offerte' op kunnen stellen. En overal moet je sowieso langs komen. Maar bij de +/- 10 locaties die wij op het oog hebben overal langsgaan, details doornemen, gaat natuurlijk veel teveel tijd kosten. Ze liggen allemaal ook niet direct naast de deur.
Ik zou eigenlijk gewoon willen mailen "dit is het idee, wat gaat dit plusminus kosten?". Maar dat doen ze dus niet :mad:
Het is toch vrij logisch dat ze willen weten wat je wil om zodoende een offerte op te kunnen maken. Anders kunnen ze niet weten wat het moet gaan kosten.
En dat langskomen is ook wel gebruikelijk en logisch ja.
Locaties beginnen vanaf 8000 euro? Naar wat voor locaties kijken jullie?!
Sorry, OP niet goed gelezen.

Wij zijn ‘s middags om 15.30 foto’s gaan maken, om 17.00 eten met een écht kleine groep (ouders, zussen, oma’s). Wij waren heel erg aan het twijfelen over daggasten, dus daarom gekozen om iedereen buiten de directe familie gewoon vanaf de ceremonie te laten komen. 19.00 inloop (wij deden samen een drankje), 19.30 ceremonie, aansluitend een borrel (tot 22.30) met hapjes. Dit was in een aparte zaal (geschikt voor trouwerijen) bij ons favoriete restaurant. Heel leuk aan het water. Aftocht met een bootje. Locatie kostte niets, behalve eten en drinken.

Geen trouwauto, geen bruidstaart, geen bedankjes.
Fotograaf 300 euro, een nichtje die wel fotografie opleiding deed (zou ik nu niet meer doen, ik zou een duurdere kiezen),

Driegangenmenu voor 15 personen en 6 kinderen, borrel voor 125 mensen, twee trouwringen, een verlovingsring, pak voor man, kleding voor drie kleine kinderen en twee begin twintigers, uitnodigingen.
Geen bruidsjurk voor mij, want ik droeg die van mijn zus:)

Ik denk dat dat het was. We waren klaar voor 5000-6000 euro, denk ik? Het kan echt wel.
Voor die 4000-5000 extra kan je echt wel 55 man extra voeden en een leuke bruidsjurk kopen.
vitamined wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:39
1.26% gewijzigd
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:32
Hoezo doen ze dat niet?
Dan zou ik sowieso naar een ander gaan. Het is logisch dat je een indicatie wil hebben van de prijs. Zover ik weet gaat het overal zo, dus je vraag is niet gek of uniek.

Als je een gericht plan hebt, dus bijvoorbeeld: borrel + diner + avondfeest (of wat dan ook) voor 75 personen, inclusief onbeperkt drank, wat kost dat?
Dat is een hele duidelijke vraag.
jo12345 schreef:
27-12-2019 16:00
Toch is een trouwerij uiteindelijk best een eenvoudig gebeuren. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Zo te zien hebben jullie al een programma.

Je kunt toch gewoon een aantal locaties mailen met de vraag wat dit kost?
Je wilt op dezelfde locatie alles, dus je begint gewoon bij alle locaties in de omtrek waar ook officieel getrouwd mag worden.

Volgens mij kun je zo'n hele trouwerij in een paar middagjes plannen en organiseren, daar is echt niks moeilijks aan.

Iedereen neemt dat veel te zwaar op.
Tja, dat dacht ik dus ook. We hebben ook een redelijk idee, maar het maakt ons niet zoveel uit en we zijn heel flexibel. Dus inderdaad niet zo lastig zou je denken.

Maar het lukt ons dus niet. Daarom dit topic, want volgens mij doen we iets niet goed, maar wat dan?

Vriend en ik zijn wel allebei echt mega chaotisch, dus misschien dat het daar aan ligt. We hebben ook wel op internet gekeken hoe je zoiets aanpakt, maar daar wordt altijd uitgegaan van de 'standaard', met een receptie, diner voor klein gezelschap, en feestavond met avondgasten tot diep in de nacht. Dat willen we alleen niet.
Bee_Kind schreef:
27-12-2019 16:34
Locaties beginnen vanaf 8000 euro? Naar wat voor locaties kijken jullie?!
Nou, niet eens zo bijzonder volgens mij. Vooral boerderijen met grote schuren die zijn omgebouwd tot feestzaal.
Dat 8000 is dan inclusief alles voor de locatie wel, dus eten en drinken voor de hele dag (voor 70p), huur van het materiaal, locatiehuur, en vaak zitten de gemeentelijke kosten er ook bij in.
Het wordt volgens mij vooral duur omdat we niet op een maandagochtend in januari willen trouwen, maar op een zaterdag in de zomer.
chamaedorea wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:40
0.68% gewijzigd
Wij hadden een super locatie waar we zijn getrouwd, hebben gegeten met iedereen en hebben gefeest.
De manager die wij hebben gesproken (face2face, niet via mail) heeft met ons de dag doorgenomen en menu suggesties gedaan. Hij was bruiloften gewend, dus kon ons goed adviseren. Geen dure pakketten, wel een leuk menu en hapjes en drankjes op het feest.

Begin met het aantal gasten, zoek een leuke lokatie waar alles kan van trouwen tot feesten en maak daar een afspraak.

Vaak hebben zij ook contacten voor muziek /fotografie.

Succes!!
She was brave and strong and broken, all at once.
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:37
Tja, dat dacht ik dus ook. We hebben ook een redelijk idee, maar het maakt ons niet zoveel uit en we zijn heel flexibel. Dus inderdaad niet zo lastig zou je denken.

Maar het lukt ons dus niet. Daarom dit topic, want volgens mij doen we iets niet goed, maar wat dan?

Vriend en ik zijn wel allebei echt mega chaotisch, dus misschien dat het daar aan ligt. We hebben ook wel op internet gekeken hoe je zoiets aanpakt, maar daar wordt altijd uitgegaan van de 'standaard', met een receptie, diner voor klein gezelschap, en feestavond met avondgasten tot diep in de nacht. Dat willen we alleen niet.
- Bedenken wat voor invulling je wil geven: ceremonie, borrel, diner + feest? Of ceremonie, borrel + diner of ... ?
- Gastenlijst maken: iedereen voor de hele dag of daar een schifting in maken?
- Wil je drank afkopen (dan weet je waar je aan toe bent) of niet? Bij afkopen: alle dranken of alleen de gangbare dranken?
- Wat voor diner wil je? Lopend buffet, driegangen diner, a'la carte?
Oh ja, qua aankleding hadden wij niet veel.
Zaal zag er al mooi uit: ik heb een paar helium ballonnen besteld en die in de zaal laten plaatsen en heb wat versieringen via zo'n feestwinkel (Ali is ook een tip) gekocht.
Dat hoeft echt niet veel te kosten.
Je kan ook zeggen: er komen zoveel gasten, budget is 6000 euro en we willen een barbeque met daarvoor allemaal bijv. een glas prosecco om te proosten en s avonds na de barbeque onbeperkt drank (excl. sterke drank), en een aantal keren een hapje, bitterbal etc.
De rest van het geld kan je dan besteden aan kleding, foto's, bloemen, versiering.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven