Geld problemen van vriend
vrijdag 27 december 2019 om 17:17
smcyes schreef: ↑27-12-2019 17:02Iedereen erg bedankt voor de reacties! Ik zal even proberen op veel vragen antwoord te geven.
Waarom hij in een duur huis woont: hij is hier komen wonen zijn zijn ex (huurhuis) samen konden zij dit betalen. Uit elkaar gegaan en zit hij met de huur. Hij heeft geen inschrijfduur, want hij woont hier nog niet lang en komt dus ook nergens voor in aanmerking. Hoe lang is het al uit met die ex dan?
Hoe zijn geldproblemen zijn begonnen: hij betaalde, omdat dat zo uitkwam, zijn huur altijd twee weken na de betaaldatum maar wel vóór de volgende maand. In mijn ogen dus geen achterstand.
Euh jawel, je bent verplicht de huur voor de 1e van de maand betaald te hebben. Dus januari 2020, moet voor 1 januari 2020 betaald zijn. Eind januari betaal je februari enz.
Toen kreeg hij na één jaar ineens een aanmaning omdat hij zijn éérste maand huur dus niet betaald zou hebben.
Logisch, op een gegeven moment is de woningbouw er klaar mee. Als hij structureel de huur te laat betaalt kan de woningbouw actie gaan ondernemen. Google maar eens.
Zijn elektriciteit zit hierbij in en had hij dus ook ineens een achterstand daarmee. Toen hebben zij daarover contact gehad met hem, hij verhaal uitgelegd: ik betaal iedere maand, dus er is geen achterstand. Toen hebben zij een verhoging erop gegooid. Hij weer bellen, want hij was het daar niet mee eens. Maar die verhoging kon hij die maand niet betalen. Dus weer verhoging erop. Voor de rechter gekomen. Uiteindelijk na veel gezeik betaalregeling kunnen treffen. Door automatische incassos's stond hij in de min en moest met zijn creditcard andere rekeningen betalen. Zo is het gaan rollen en werd het steeds erger. Ik heb ook meerdere malen gebeld met verschillende maatschappijen dus ik weet ook dat zijn verhaal klopt.
Hij is zelf ook erg laks, dat ontken ik niet! En hij moet ook meer verantwoordelijkheid nemen. Maar hij had na een jaar ook zoiets van: alles zit steeds tegen, als ik het goed probeer te doen, gebeurd er steeds weer iets nieuws.
vrijdag 27 december 2019 om 17:19
Structureel te laat betalen van de huur is grond voor ontbinding huurovereenkomst
https://www.recht.nl/nieuws/bhv/178308/ ... reenkomst/
Maar het is dus al voor de rechter geweest en hij heeft nu een regeling? Dus betaalt hij nu de lopende huur op tijd? En wordt de regeling ook nagekomen?
Let op dat wanneer er dus al een vonnis is, alles op tijd betaald moet worden, anders staat 'ie zo op straat.
Kan hij nergens op bezuinigen? Zo'n KPN bijvoorbeeld, wat betaalt hij daar aan?
https://www.recht.nl/nieuws/bhv/178308/ ... reenkomst/
Maar het is dus al voor de rechter geweest en hij heeft nu een regeling? Dus betaalt hij nu de lopende huur op tijd? En wordt de regeling ook nagekomen?
Let op dat wanneer er dus al een vonnis is, alles op tijd betaald moet worden, anders staat 'ie zo op straat.
Kan hij nergens op bezuinigen? Zo'n KPN bijvoorbeeld, wat betaalt hij daar aan?
vrijdag 27 december 2019 om 17:22
vrijdag 27 december 2019 om 17:39
Ook een goed salaris is zo op als je er niet verstandig mee omgaat. De woninghuur gaat ieder jaar omhoog dus het gaat er ook niet zomaar beter op worden. Daar kun je van alles van vinden maar hij kiest er zelf voor om in dit huis te blijven wonen en dit patroon in stand te houden.
Iemand die zo met mij (boos worden, ruzie zoeken) en zijn financiële situatie (het ligt aan iedereen behalve aan zichzelf) om zou gaan, zou mijn vriend niet zijn. Met je kop in het zand steken los je niets op. Jullie allebei niet.
Iemand die zo met mij (boos worden, ruzie zoeken) en zijn financiële situatie (het ligt aan iedereen behalve aan zichzelf) om zou gaan, zou mijn vriend niet zijn. Met je kop in het zand steken los je niets op. Jullie allebei niet.
vrijdag 27 december 2019 om 20:27
Ik snap dit oprecht niet. Studenten op kamers betalen ook. Hiervoor bestaan leningen en bijbanen. Ik zou zeker huur betalen anders had je thuis moeten blijven (mits mogelijk). Als jij meebetaald dan heeft hij misschiensmcyes schreef: ↑27-12-2019 17:02Waarom ik niet meer bij hoefde te dragen van hem aan rekeningen, is omdat ik een studie volg en daar veel voor moet betalen. Hij wilde mij niet opzadelen met extra kosten. Hij heeft een erg goed salaris en mijn bijdrage vond hij niet "nodig" omdat hij zijn kosten ook had zonder mij.
ook genoeg geld om er te wonen en kunnen jullie er beide in blijven. En dan is het geld ook van jou - dus dan heb je inspraak! Beetje gek dat je dat nu denkt te hebben terwijl alles van hem is.
Of je dit geld nou "huur" noemt of "meebetalen aan gas/water/licht/belasting" noemt maakt dan ook niet uit. Regel het ook goed op papier als je je zorgen maakt om je spullen.
Niet wat je wilt horen en waar je om vraagt maar het zou een erg redelijke oplossing voor jullie kunnen zijn
zaterdag 28 december 2019 om 11:16
Jij wil zelf dus eigenlijk ook niet inzien dat hij niet goed met zijn geld omgaat. Als je een huurcontract afsluit staat daarin vermeld wanneer je de huur moet betalen (normaal gesproken vooraf) doe je dat niet en ook al ben je 1 dag te laat dan heb je een huurachterstand. Je gaat zelf toch ook niet naar de kapper en laat je haar knippen en zegt dan ik betaal pas over twee weken want dat komt beter uit. Je kunt niet eenzijdig beslissen om de voorwaarden te veranderen.
Dan schrijf je ook nog dat na veel gezeik eindelijk gelukt is om een betaalregeling te treffen. Dit klinkt ook alsof je het maar onzin vind dat mensen zo lastig doen en hun geld gewoon willen ontvangen.
Daarnaast zou je gewoon moeten bijdragen ook al volg je een dure studie. Je kunt nu eenmaal nergens gratis wonen. Als je dat niet kunt of wilt dan is het inderdaad maar zo dat je niet gaat samenwonen dat zijn dan de consequenties.