Bruiloft plannen, hoe?

27-12-2019 15:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan trouwen en zijn al een paar maanden bezig met het plannen van een bruiloft. Voor ons gevoel lopen we echter alleen maar in rondjes en komen we uiteindelijk nergens.

Het probleem is namelijk dat het ons allemaal niet zoveel uitmaakt. We zijn heel flexibel wat betreft dagprogramma en datum. We hebben wel wat ideeën, maar als andere opties voordeliger zijn doen we dat liever. Trouwlocaties kunnen daar echter niks mee. Die kunnen enkel een offerte opstellen als je alles al tot in detail gepland hebt. Vriend en ik zijn echter bang dat we straks weken bezig zijn met het uitwerken van al die details, om vervolgens een offerte te krijgen die ver boven ons budget ligt.

Wij vroegen ons dus af, hoe anderen dit gedaan hebben? Willekeurig een locatie kiezen, alles plannen en dan op hoop van zegen dat het te betalen is? Of toch overal offertes opvragen? En hebben jullie dan echt voor alle locaties alle details uitgedacht? Hoe hebben jullie dat aangepakt?

En ook naast de locatie: wat hebben jullie uitbesteed en wat zelf gedaan? Bij alle mooie bruiloften die ik op internet zie is gebruik gemaakt van een bruiloftstylist (a €3000+), of staan alle gasten een uur van tevoren de locatie te versieren. Dat laatste is wat ons betreft geen optie, maar een kale zaal of torenhoge kosten willen we ook niet.
Omdat we het plannen ook helemaal niet leuk vinden hebben we gedacht aan een weddingplanner. Ik lees overal (ook bij kleinere bruiloften) dat het echt het geld waard is, omdat een weddingplanner veel goedkopere leveranciers kent, goede deals kan maken enz. Maar als ik dan zie dat ze zo 3000/4000 euro rekenen, vraag ik me toch af hoe dat kan? Iemand ervaring?

Ik heb ook vaker gelezen dat een gemiddelde bruiloft 10.000 kost. Dat is ook ons budget, maar het lijkt echt bijna onmogelijk. Veel locaties beginnen pas vanaf 8000, en dan heb je nog geen eens kleding, fotografie, makeup/haar, gemeentelijke kosten, trouwauto en -boeket, etc. Hoe hebben jullie het budget 'verdeeld'? Hoe maak je keuzes? Vraag je van alles van tevoren offertes aan, of begin je gewoon met plannen en boeken en baal je aan het eind als je geen geld meer blijkt te hebben voor een goede dj?

Vooralsnog is ons idee: begin van de middag trouwfoto's maken, eind van de middag ceremonie, gevolgd door barbecue en feest tot +/- 22:00. Liefst allemaal op 1 locatie. +/- 70 gasten (geen onderscheid dag/avondgasten).

EDIT:

Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen. En niet alleen locaties, maar ook bij bands/ dj's/ haar/ visagie/ trouwjurk en pak, etc. Dan heb je bijna een fulltime baan aan het uitdenken van details en aan de lopende band offertes opvragen bij alle verschillende bedrijven/personen/locaties.

Wij vinden het niet erg om over details na te denken en offertes op te vragen, maar hebben er liever geen extra fulltime baan aan.

Daarom is mijn vraag: hoe hebben anderen dit aangepakt?
chamaedorea wijzigde dit bericht op 27-12-2019 16:58
12.16% gewijzigd
Chamaedorea schreef:
27-12-2019 16:56
Dit topic heb ik geopend, omdat ik me niet kan voorstellen dat alle bruidsparen dus wél bij tig locaties al die details gaan uitwerken enkel en alleen om offertes op te kunnen vragen.
Maar waarom zou je tig locaties afgaan? Je kiest er een aantal en die schrijf je eerst aan om de beschikbaarheid te checken. Vallen er vast al een aantal af. Daarna maak je een paar afspraken met de locaties die je het meest aanspreken (en in je budget passen).
Als je erheen gaat is het handig dat je van te voren hebt bedacht hoe de dag eruit moet zien, hoeveel mensen er komen en wat je die zou willen aanbieden. Samen met de locatie bekijk je dan de mogelijkheden die zij te bieden hebben en die in jouw budget vallen.

Ja, je moet inderdaad zelf een plan bedenken maar dat hoeft niet voor elke locatie apart. Als je geen zin hebt om erover na te denken zou ik lekker gratis trouwen op woensdagochtend en daarna een feest geven. Maar ook dan moet je keuzes maken...Succes!
Wij hebben de locatie uitgezocht omdat het voor ons een bijzondere plek was. Vervolgens hebben we bedacht wat we daar wilden, dat was eten met de daggasten en savonds feest. (ceremonie en kerkdienst hebben wij ergens anders) Er waren daar arrangementen daar kon je uit kiezen en indien nodig iets aanpassen. Toen zijn we langs geweest om het te bespreken en kregen we de offerte naar aanleiding van onze aanpassingen.
Dat kost ook niet zo heel veel tijd waren daar ongeveer uurtje ofzo maar wr zijn maar bij een feest locatie geweest omdat we al wisten dat we die wilden, dat is wrl makkelijk en het was niet de duurste locatie.
dolfje schreef:
27-12-2019 17:47
Waarom wil je mensen op je bruiloft die je niet goed kent en die je amper ziet? Als je die nou eens schrapt en alleen de mensen uitnodigt waar je wel veel mee contact mee hebt bespaar je zo een hoop geld.
En biedt je speciaal bier of dure drankjes aan wordt dat echt wel gedronken ook als ze dat normaal niet drinken puur omdat het dan kan. En niet de goede merken is gezeur, daar zou ik dus echt niet op gaan letten.
Goed lezen, ik reageerde namelijk ergens op.

In het stuk wat ik quote werd gezegd dat je je gasten goed genoeg kent om exact te weten wat en hoeveel ze drinken. Nou, zó goed kennen we ze dus ook weer niet. Dat heeft er niet meer te maken dat we ze niet kennen of nooit zien, maar vooral met dat we daar dus echt nooit op letten.

Veel familie zien we inderdaad enkel op verjaardagen en andere partijen, en dat is inderdaad maar een aantal keer per jaar. Maar dat betekent niet dat je geen goede band kan hebben. Daarbuiten hebben we namelijk ook veel contact, en we zijn altijd heel blij om elkaar te zien. Veel familie woont ook in het buitenland overigens.

Met 'de goede merken' worden niet dure merken oid bedoeld, sterker nog het zijn juist bizar goedkope merken. Dat kan je best gezeur vinden (ik vind het ook vervelend), maar die familie is nu eenmaal ontzettend moeilijk met eten en drinken, lusten bijna niks. (en niet uitnodigen kan niet, het is oa mijn schoonmoeder)

Ik vind dit zelf geen punt overigens, maar het gevolg is dus wel dat we totaal niet kunnen inschatten wat men drinkt en hoeveel men drinkt.
Over de bijkomende vragen die gesteld worden om een offerte op te kunnen stellen bij de verschillende locaties, kun je beslissen om telkens de goedkoopste of duurste optie te kiezen met de bijkomende vraag wat de meerprijs/korting is om voor de duurdere/goedkopere variant te gaan. Op deze manier kan je offertes min of meer gaan vergelijken en kan je snel door hun vragen gaan want je weet ook zonder prijsindicatie wat de duurste/goedkoopste optie is.

Realiseer je ook dat een offerte geen finale beslissing is, je kan na ontvangst van offerte nog steeds vragen waar er ruimte is om de kosten te drukken of wat de meerprijs is indien je toch voor Y kiest ipv X.

Het is belangrijk om te beseffen dat je nooit offertes 1 op 1 kan vergelijken vanwege de verschillen in aanpak bij de verschillende locaties. Dus beantwoord efficiënt hun vragen zodat je voeling krijgt met prijzen in de trouwbusiness.

Het gemiddelde kostprijs van een trouw rond 10.000 is genomen van alle trouwfeesten. De gemiddelde prijs van een Pinterest trouwfeest zal een heel stuk hoger liggen.
Bovenstaande lijkt common sense, maar ik heb ondervonden dat het toch een proces is dat je door moet gaan om dat te realiseren en dat is pas mogelijk door offertes aan te vragen en de bijkomende vragen te beantwoorden.
Een bijkomende tip is dan ook om niet ineens bij 10 locaties de prijs te vragen. Start bij 2 (2 in zelfde segment of 1dure en 1goedkope locatie), wacht op hun offerte om een idee te krijgen wat er mogelijk is. Daarna kan je verder gaan in hetzelfde segment van trouwlocaties of je zal (nog) goedkoper moeten beginnen zoeken.
Op basis van foto's/locaties/... kan je echt een eerste inschatting kunnen maken of de ene locatie duurder/goedkoper is.

En ja dat vraagt tijd, en dat is ook de reden waarom een weddingplanner geld kost.
Een trouw plannen is te vergelijken met een huis bouwen/verbouwen: je doet het zelf (en dat kost tijd en energie) of je besteedt het uit (en betaalt voor de tijd die je jezelf uitspaart).
Mangooooo schreef:
28-12-2019 03:35
Over de bijkomende vragen die gesteld worden om een offerte op te kunnen stellen bij de verschillende locaties, kun je beslissen om telkens de goedkoopste of duurste optie te kiezen met de bijkomende vraag wat de meerprijs/korting is om voor de duurdere/goedkopere variant te gaan. Op deze manier kan je offertes min of meer gaan vergelijken en kan je snel door hun vragen gaan want je weet ook zonder prijsindicatie wat de duurste/goedkoopste optie is.

Realiseer je ook dat een offerte geen finale beslissing is, je kan na ontvangst van offerte nog steeds vragen waar er ruimte is om de kosten te drukken of wat de meerprijs is indien je toch voor Y kiest ipv X.

Het is belangrijk om te beseffen dat je nooit offertes 1 op 1 kan vergelijken vanwege de verschillen in aanpak bij de verschillende locaties. Dus beantwoord efficiënt hun vragen zodat je voeling krijgt met prijzen in de trouwbusiness.

Het gemiddelde kostprijs van een trouw rond 10.000 is genomen van alle trouwfeesten. De gemiddelde prijs van een Pinterest trouwfeest zal een heel stuk hoger liggen.
Bovenstaande lijkt common sense, maar ik heb ondervonden dat het toch een proces is dat je door moet gaan om dat te realiseren en dat is pas mogelijk door offertes aan te vragen en de bijkomende vragen te beantwoorden.
Een bijkomende tip is dan ook om niet ineens bij 10 locaties de prijs te vragen. Start bij 2 (2 in zelfde segment of 1dure en 1goedkope locatie), wacht op hun offerte om een idee te krijgen wat er mogelijk is. Daarna kan je verder gaan in hetzelfde segment van trouwlocaties of je zal (nog) goedkoper moeten beginnen zoeken.
Op basis van foto's/locaties/... kan je echt een eerste inschatting kunnen maken of de ene locatie duurder/goedkoper is.

En ja dat vraagt tijd, en dat is ook de reden waarom een weddingplanner geld kost.
Een trouw plannen is te vergelijken met een huis bouwen/verbouwen: je doet het zelf (en dat kost tijd en energie) of je besteedt het uit (en betaalt voor de tijd die je jezelf uitspaart).
Dank je!
Wij zijn zelfs een aantal keren veranderd van idee, eerst wilden we een soort festival bruiloft en toen we inderdaad een offerte gingen opvragen. Ging overigens via de mail waar we enorm van schrokken zijn we toch weer veranderd van idee. Heel veel gepraat ondertussen, dingen opgezocht. En het klopt er is zoveel, haha.. We zijn wel naar zo een dag gegaan waar je meerdere locaties op een dag kan bekijken. Vind dit overigens een hele goede tip omdat je dan niet speciaal een afspraak maakt, maar je hebt wel de kans om meerdere locaties in een dag te bekijken. We zijn vanuit hier wel een aantal keren op afspraak geweest en hebben diverse offertes opgevraagd. Uiteindelijk was er een miscommunicatie met de locatie en een dubbele boeking waardoor wij uiteindelijk voor het stadhuis hebben gekozen.

Als je het hebt over de rest van de dingen, vond ik erg lastig. Maar wij kozen echt voor de connectie. Zo gingen we naar een soort beurs en doormiddel van de connectie eigenlijk wisten we waar we onze trouwringen wilde halen en de trouwpak. Ook daarin zijn we echt wel tig juweliers afgegaan. Maar juist doormiddel van het kijken en onderzoeken kom je juist steeds meer erachter wat je wilt. Want het bizarre is wel dat wij een jaar geleden bepaalde dingen wilde dat we nu niet meer wilde. En stap voor stap kom je er wel. Alleen je moet wel eenmaal knopen doorhakken. Heb trouwens veel lijstjes gemaakt en veel gecommuniceerd met partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven