Thuis bevallen net zo veilig

15-04-2009 09:57 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Volkskrant:

'Thuis bevallen net zo veilig'

ANP

gepubliceerd op 15 april 2009 08:33, bijgewerkt op 08:36

RIJSWIJK - Vrouwen die thuis bevallen hebben dezelfde kans dat hun kind overlijdt of op een intensive care unit terechtkomt als vrouwen die in het ziekenhuis bevallen. Dat geldt in elk geval voor vrouwen bij wie voor de bevalling geen risicofactoren bekend zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC), dat woensdag werd gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.

De onderzoekers bestudeerden de bevallingen van meer dan een half miljoen vrouwen tussen 2000 en 2006. Van elke tienduizend baby's stierven er zeven. Bij de thuisbevallingen was dit aandeel net zo hoog als bij de ziekenhuisbevallingen.

De conclusie is volgens de onderzoekers belangrijk omdat uit een recent Europees onderzoek bleek dat de babysterfte in Nederland relatief hoog is. Aangezien in Nederland ook relatief veel vrouwen thuis bevallen, 30 procent tegenover enkele procenten elders in de Westerse wereld, werd in de discussie de link gelegd tussen babysterfte en thuisbevallingen. Dat verband blijkt nu dus niet te bestaan.

Ook in Groot-Brittannië is dit resultaat belangrijk, aangezien de overheid daar probeert om de thuisbevalling te herintroduceren. In Groot-Brittannië bevalt sinds de jaren zestig vrijwel geen enkele vrouw thuis. Tegenstanders van de herintroductie twijfelen aan de veiligheid daarvan.

url: http://www.volkskrant.nl/ ... is_bevallen_net_zo_veilig

Vanmorgen op het journaal kwam het onderwerp ook aan de orde.

De relatief hoge babysterfte in Nederland zou komen door:

- feit dat vrouwen steeds ouder zwanger worden in NL.

- Door IVF en IUI e.d.

Eerder werd al eens geschreven dat het ook komt door prenatale Screening en door niet ingrijpen na geboorte bij kinderen met bepaalde afwijkingen.

Ik ga zelf thuis bevallen, als toestand het toelaat uiteraard. Als mensen me naar mijn voorkeur vragen en ik aangeef thuis te willen bevallen denkt toch een groot aantal mensen dat dit niet veilig is en snapt men de keuze niet.

Ben benieuwd naar de mening van de vrouwen hier. Waar heb je voor gekozen en waarom?

Waar kies je voor

Totaal aantal stemmen: 152

thuis bevallen (64%)
ziekenhuis (31%)
kraamhotel (3%)
weet het niet (3%)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik heb het ook gelezen. Heb ook nooit gedacht dat het ONveiliger zou zijn. Alleen jammer dat ze geen cijfers noemen van moeders (en babies) die toch a la minute naar het ziekenhuis moeten omdat er iets niet goed gaat.
Ik had gekozen voor thuisbevallen, maar helaas moest ik door een te hoge bloeddruk opgenomen worden.
Ik heb trouwens twee keer voor ziekenhuis gekozen.

Nee, het was anders. Ik heb altijd geroepen dat ik een ziekenhuis wilde bevallen, gewoon een veiliger idee en iets te veel verhalen gehoord van vrouwen die met heftige weeen naar beneden getakeld moesten worden en naar het ziekenhuis moesten.

Maar, doordat ik bij de poppoli liep, moest ik sowieso in het z-huis bevallen, ivm klinisch kraambed. De tweede keer liep ik ook bij de poppoli én de eerste was een keizersnee; een thuisbevalling was toen sowieso een No Go.
De uitkomsten van dit onderzoek staan opvallend haaks op vrijwel alle andere onderzoeken die erover bestaan. Ik heb er dus zo mijn gedachten over.

Als mijn vriendin en ik een kind gaan krijgen, zijn we het erover eens: absoluut in een ziekenhuis bevallen.

Een bevalling is natuurlijk een prachtig moment, en hartstikke emotioneel en intiem enzo, maar het is bovenal een tamelijk forse medische operatie. Met risico's (zoals alle medische operaties). Dat wil ik in de veiligste, meest professionele omgeving laten gebeuren - en gelukkig denkt mijn vriendin er hetzelfde over.
thuis, het is het veiligste om te bevallen waar je je het veiligste voelt.
quote:RosieRo schreef op 15 april 2009 @ 10:02:

Eeeeh, heb je daar een wetenschappelijke onderbouwing voor?

Ik voel me thuis heel veilig, maar kind en ik waren beide wel dood geweest als ik thuis was gebleven...
Ik denk dat het kiezen voor een thuis- of ziekenhuisbevalling geval een gevoelskwestie is. De één bevalt liever thuis, omdat het een bekende omgeving is waardoor ze meer ontspannen is. De ander bevalt liever in het ziekenhuis, omdat haar dit een veiliger gevoel geeft (of dat nou gegrond is of niet). Ik denk dat de beste keuze, die is waar je je goed bij voelt. Zelf heb ik niks te kiezen, omdat ik een medische indicatie heb.
The time is now
overlijden of op een ic terecht komen zijn wel de worst case scenarioos, daar zit nog heel wat voor. Ik snap thuisbevallen werkelijk niet. Het gaat vaak goed, heel vaak, maar heel soms gaat het ineens mis, en dan is het ziekenhuis noodzakelijk. Ik heb net iets te vaak ellende gezien op mijn werk denk ik. Natuurlijk is lekker thuis als alles goed gaat fijn en makkelijk en prettig, maar die ene keer dat het niet goed gaat sla je jezelf voor je kop dat je niet in het ziekenhuis was denk ik. En als alles daar goed gaat ben je in een uurtje of 4 ook weer thuis. Ik geloof niet dat je een enorm risico neemt door thuis te bevallen, maar je neemt wel een (klein) risico en dat is het mij gewoon niet waard.

thuis, het is het veiligste om te bevallen waar je je het veiligste voelt.weeen en ontsluiting gaan het beste daar waar jij je veilig voelt, maar het kind eruit krijgen is van meer dingen afhankelijk. En daarna kan de ellende ook goed beginnen met niet te stelpen bloedingen bijvoorbeeld of een kind wat niet goed ademt of wat dan ook. Allemaal niet heel grote kans, maar zeker niet te verwaarlozen vind ik. Zeker niet bij je eerste kind.

Natuurlijk niet...

Het is misschien het prettigst, maar laten we een prettig en veilig gevoel wel even gescheiden houden van medische veiligheid: hygiëne, de aanwezigheid van de juiste mensen, apparatuur en medicatie in geval van complicaties, etc.

Natúúrlijk is het thuis niet veiliger. Het kan hooguit zo zijn dat het risico van thuis bevallen niet noemenswaardig groter is dan bij bevallen in het ziekenhuis. Dit onderzoek beweert dat dat zo is; veel andere onderzoeken beweren van niet. Ik weet niet welk onderzoek gelijk heeft.

Maar thuis veiliger omdat je je er het veiligst voelt? Dat is een emotionele drogreden. Sowieso.
lad, een normale bevalling is geen forse medische operatie, dat is echt wel iets anders. Normaal bevallen kan je als vrouw in je eentje, een operatie uitvoeren in je eentje gaat wat lastig
Maar in het artikel wordt niet gerept over vrouwen die thuis proberen te bevallen en waarbij het niet lukt, en dan alsnog met gillende sirenes naar het ziekenhuis gaan. En dan is 7 op 1000 thuis (zonder complicaties) wel anders dan de 7 op 1000 (zonder en met complicaties).

En dan bedoel ik met die complicaties geen complicaties die het gevolg zijn van dingen waardoor je toch al in het ziekenhuis moet bevallen.

Heb om mij heen toch net effe te vaak gezien dat achteraf thuisbevallen niet de beste keuze was, of dat er godzijdank niet voor thuisbevallen is gekozen.
Lad, het is wel zo dat weeen en ontsluiten beter gaan als de vrouw zich prettig en veilig voelt, je kan op slot gaan als je je niet ok voelt, dus in dat opzicht heeft rosie gelijk, alleen wat ik al schreef, bevallen is meer dan alleen goede weeen hebben.
Het staat inderdaad haaks met andere onderzoeken. Daarnaast vind ik het frapant dat er alleen over babysterfte en intersive care behandeling gepraat wordt. Ben zelf obstetrie verpleegkundige en in de praktijk zie je nog zóveel andere problemen. Van extreem bloedverlies bij moeder waarna bloedtransfusie nodig is, tot een te lang durende uitdrijving waardoor er kunstverlossing toegepast moet worden (vacuum, tang, gynaecologen werk), en placenta's die niet goed loskomen waardoor de net bevallen moeder toch nog meteen naar het ziekenhuis moet verkassen (of juist niet goed loskomen en er een bloedbad van jewelste ontstaat).

Ik twijfel niet aan de cijfers van sterfte en IC werk, maar alle overige dingen.. hmm.

Mocht ik kinderen krijgen, absoluut een ziekenhuisbevalling.

thuis, het is het veiligste om te bevallen waar je je het veiligste voelt.Ik voelde me in het ziekenhuis veilig. (maar ik had ook geen keuze trouwens...)
de combinatie bevallen, weeen en prettig voelen is trouwens een onmogelijke, maar goed...
nou wat kippie zegt dus. Als je alleen uitgaat van ic opname en sterfte, mis je heel veel dingen waarvoor het ziekenhuis noodzakelijk is. En waar je thuis mee in de problemen komt.
Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen (door resp. hoge bloeddruk en zwangerschapsdiabetes) en moet zeggen dat ik het thuisbevallen absoluut niet heb gemist. Ik voelde me in het ziekenhuis tijdens de bevalling eigenlijk ook wel ok ...voorzover mogelijk dan wanneer je weeen hebt
quote:arwen173 schreef op 15 april 2009 @ 10:11:

de combinatie bevallen, weeen en prettig voelen is trouwens een onmogelijke, maar goed... Had je Beatrijs maar moeten lezen
had deze reacties wel verwacht

wat arwen zegt dus, ik ben echt bang voor ziekenhuizen dus daar wil ik gewoon niet zijn.

In principe is een bevalling geen medische ingreep, maar het kan wel nodig zijn om er toch medisch bij in te grijpen. Bij een normale, gezonde persoon met een normale, gezonde zwangerschap denk ik dat thuis bevallen verantwoord is, en ik ben tot op de dag van vandaag blij met die keuze.

er zijn nl ook aanwijzingen dat in een ziekenhuis veel sneller, soms te snel, wordt ingegrepen. Een ingreep brengt op zichzelf ook weer extra risico met zich mee namelijk.

ik voel me totaal akelig in een ziekenhuis dus ik denk wel dat ik die klus echt beter thuis kon klaren, met de wetenschap dat er een groot ziekenhuis 1 blok verderop is.

als ik op pakweg ameland had gewoond, weet ik niet wat ik had gedaan.
Een bevalling een medische operatie???? Dat maken ze er in het ziekenhuis wel van ja. Bevallen is gewoon heel natuurlijk, niks medisch aan tenzij er problemen zijn en dan ga je natuurlijk naar een ziekenhuis.

Ik ga voor een verkoudheid of griepje ook niet in een ziekenhuis liggen. Daar neem ik wel een risico mee ja......want stel dat er wat mis gaat....
Ik wilde bij de eerste thuisbevallen. Mocht niet. Achteraf daar heel blij om, want ik had er niet aan moeten denken om in een weeenstorm naar het ziekenhuis te moeten.

De tweede was een keizersnede, dus ook in het ziekenhuis. Ik krijg nog hoogstens 1 kind, dus thuisbevallen zit er voor mij niet in. En dat vind ik best jammer.

Als het goedgaat lijkt het me ontzettend fijn thuis.
Ik ben bij de eerste thuis begonnen en toen moesten we met vliegende spoed ineens naar het ziekenhuis.

Als er een tweede komt wil ik dat dus niet weer meemaken want ik vond het doodeng. Dan kun je er maar beter al zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:fleurtje schreef op 15 april 2009 @ 10:13:

[...]

Had je Beatrijs maar moeten lezen Heb ik gedaan. Ze had ongelijk.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven