Kinderwens: preconceptie onderzoeken

04-01-2020 10:52 33 berichten
Mijn man en ik willen graag een kind. Wij vragen ons af hoe wij de voorbereiding op een (gezonde) zwangerschap (en kind) het beste kunnen aanpakken.Hoe hebben jullie dit gedaan?
  • Hebben jullie een afspraak gemaakt voor een kinderwensconsult bij huisarts of verslooskundige? Vond je hem nuttig?
  • Welke preconceptie onderzoeken hebben jullie laten doen? Was je doorgewezen door de HA of op eigen initiatief?
Andere tips (advies) zijn welkom.

Alvast bedankt voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben eigenlijk niks gedaan. Preconceptie onderzoeken krijg je ook niet zonder aanleiding.

Is er een reden dat jullie niet 'gewoon' stoppen met anticonceptie?

Iedereen wil een gezond kind en de meesten zijn ook gezond, maar met alle testen van de wereld, kun je nog niet alles voorkomen.
Er zijn bij ons pas onderzoeken gedaan toen het na een tijdje niet lukte om zwanger te raken
Huu?
ik geef mn bek ook maar een douw
Is er een reden dat je hiernaar vraagt? Komen er erfelijke ziektes in de familie voor, of zijn er problemen met zwangerschappen e.d. in de familie?

Ik ken niemand die dit soort dingen gedaan heeft, iedereen is gewoon met de anticonceptie gestopt en seks gaan hebben en dan gaat het bij de meeste stellen vanzelf... Het kan natuurlijk nooit kwaad om gezonder te gaan leven, zowel voor de vrouw als de man. En geen alcohol/roken/drugs als de vrouw mogelijk zwanger is.

Oh ja, en foliumzuur slikken minimaal 4 weken voordat je de anticonceptie weg doet!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Nee, geen en nee.
Foliumzuur slikken en met de anticonceptie stoppen. Gezond eten en voorzichtig met alcohol.
De medische afspraken kwamen pas toen er geen (spontane) zwangerschap kwam.

Ik vind je vragen vrij bijzonder. De meeste mensen weten wel wat je moet doen om zwanger te worden en de meeste kinderen komen gezond ter wereld. En tijdens de zwangerschap zijn er diverse testen mogelijk om dit laatste te onderzoeken. Al krijg je nooit 100% garantie op een gezond kind.

Natuurlijk is het een ander verhaal als een van jullie een erfelijke ziekte heeft, of er erfelijke ziektes in jullie families voorkomen.
Eerst gewoon samen bespreken dat er een actieve kinderwens is. En de meeste koppels worden binnen een jaar zwanger, zonder de medische molen.

En nee, een gezonde zwangerschap is niet (volledig) te plannen.

Heb je een heel ongezonde levensstijl, gebruik je bepaalde medicatie of zijn er erfelijke ziektes in de familie dan zou ik beginnen met een consult bij de huisarts of verloskundig.

Anders zijn jullie gewoon normale mensen. Die gewoon eerst op een geen gestreste en moeilijke manier zwanger proberen te worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ben vooraf met foliumzuur begonnen en toen was ik vrij snel zwanger. Het ging nog een aantal keer mis, maar niks van wat jullie overwegen had dat kunnen voorkomen.
Mijn God; zwanger worden is zo ongeveer het natuurlijkste wat er bestaat..... Om daar nu al zo'n poeha van te maken is ver overdreven.....Hoe denk je dat ze dat in Afrika doen???
Onderzoekje?
Wij hebben wel de zwangerwijzer ingevuld https://www.zwangerwijzer.nl/
Daar kwamen geen nieuwe dingen uit voor ons, dus ben ik foliumzuur gaan slikken en gestopt met anticonceptie.
Hier ook alleen foliumzuur gaan slikken en gestopt met anticonceptie. Van die dingen die jij noemt, had ik nog niet eerder gehoord.
Foliumzuur gaan slikken en spiraal laten verwijderen. Ik wilde het bewust niet medicaliseren. Ben ik blij mee, want met 2 miskramen en een medische bevalling door een stuitligger vond ik het medisch genoeg allemaal uiteindelijk.
Nou ja foliumzuur en allebei niet teveel drank en roken ook liever niet.

Maar vooral ontspannen. Al is het meditatie, of sporten. En je leven leven. Voor je het weet ben je een jaar bezig, dan pas word het medisch. Kun je maar beter een leuk leven hebben toch? Maar wel rustig met drank.
Ik begrijp dat je nooit 100% zekerheid hebt.
De reden dat ik dit vraag is dat in het land waar ik vandaar kom een preconceptie onderzoek is meer een norm dan een uitzondering. Er wordt getest op o.a. SOAs (Hepatitis B, Chlamydia, Syfilis,), infecties (toxoplasmose, rodehond, mazelen), of als je bloedarmode hebt.
SOA's maak ik me geen zorgen over. Wat een infectie zo als toxoplasmose betreft, dan zou ik dit wel willen weten, want de gevolgen van zo een infectie voor een kind zijn groot (heb ik van dichtbij meegemaakt).

Wat de dragerschapstest betreft, je kan drager zijn en dit niet weten. Mijn man heeft bijvoorbeeld een conditie die toevallig is ontdekt. Het is zo zeldzaam maar de gevolgen voor een (ongeboren) baby zo ernstig zijn als beide ouders deze conditie hebben, dat ik moest mezelf ook laten testen. Wie weet wat nog hebben we en niet weten...

Voor de rest hebben we en een gezonde levensstijl (drinken en roken niet, eten gezond).
anoniem_646caf723e333 wijzigde dit bericht op 04-01-2020 14:37
1.39% gewijzigd
Froezel schreef:
04-01-2020 11:19
Onderzoekje?
Nee
Blueitis schreef:
04-01-2020 11:32
Wij hebben wel de zwangerwijzer ingevuld https://www.zwangerwijzer.nl/
Daar kwamen geen nieuwe dingen uit voor ons, dus ben ik foliumzuur gaan slikken en gestopt met anticonceptie.
Dankje.
Als er geen ernstige zaken aan de hand zijn is dat toch helemaal niet nodig?
de enige voorbereiding is stomende seks hebben!
Foliumzuur en veel seks, was ons recept

En soa-testen etc deed de VK toen ik eenmaal zwanger was
Ik ben consult geweest omdat ik eerder ppd heb gehad en nog medicijnen slik. Ik wilde weten wat de risico’s waren etc. Maar dus alleen om die concrete aanleiding.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Hier is de geneeskunde meer zo van als je nergens last van hebt, onderzoeken we je ook op niks want er is geen reden om te denken dat er wat is. Daar kan je het mee doen. Als je dan vervolgens wel van alles wil, moet je zelf betalen maar dan zou ik me vooraf wel even goed inlezen wat je nu feitelijk aan zo'n uitslag hebt. Dan weet je dat er 50% kans is dat 1 of ander gen wordt overgedragen. En dan? Dan wil je niet meer? Je wordt niet altijd beter van alles weten. Zo'n toxoplasmose onderzoek heb je ook niks aan als je dat nu doet. Dan weet je nu of je wel of niet een infectie hebt, heb je nu geen infectie dan kan je die alsnog krijgen tijdens je zwangerschap. Dergelijke infectie is alleen relevant vanaf dat je zwanger bent. Doe je chlamydia onderzoek en komen daar anti stoffen uit, gaan ze je gewoon 12 maanden zelf laten proberen hoor. De reguliere zorg hier in NL is niet zo van gelijk maar van alles doen. Ik denk dat je dus beter even chill kunt doen en gewoon aan de slag gaan met een zwanger worden.
Bij de eerste werd ik zwanger ondanks anticonceptie dus niks preconceptie onderzoeken. Bij tweede alleen foliumzuur.
Hier wordt niet getest op toxoplasmose, alleen als je er zelf om vraagt. Verder wordt op hiv en hepatitis getest als je al zwanger bent, op andere soa’s wordt helemaal niet getest. Op dragerschap van genetische aandoeningen wordt alleen getest als er een aanleiding is, en zelfs dan vaak niet. Als er toch niets aan te verhelpen is hoef je immers ook niet te testen :)
inwonermetmigratieachtergrond schreef:
04-01-2020 11:41
Mijn man heeft bijvoorbeeld een conditie die toevallig is ontdekt. Het is zo zeldzaam maar de gevolgen voor een (ongeboren) baby zo ernstig zijn als beide ouders deze conditie hebben, dat ik moest mezelf ook laten testen. Wie weet wat nog hebben we en niet weten...
Nou dat is dan een goede reden om wel de dragersschaptest te doen. Weet je zeker dat die aandoening in de test zit?

Qua toxoplasmose zou ik laten testen als je zwanger bent. In het begin is de kans op overdracht op de foetus, in geval van een acute besmetting m, heel klein.

Je kunt vandaag bloedprikken en negatief testen en morgen biefstuk eten of naar de geitenboerderij gaan en besmet raken zonder dat je het doorhebt.
Dropdrop schreef:
04-01-2020 15:13
Nou dat is dan een goede reden om wel de dragersschaptest te doen. Weet je zeker dat die aandoening in de test zit?
Ik moest me ook laten testen (inmiddels gedaan) en ben zelf geen drager. Alleen als beide partners dragers zijn, dan bestaat 25% kans op een kind met de aandoening en ernstige gevolgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven