Thuis bevallen net zo veilig

15-04-2009 09:57 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Volkskrant:

'Thuis bevallen net zo veilig'

ANP

gepubliceerd op 15 april 2009 08:33, bijgewerkt op 08:36

RIJSWIJK - Vrouwen die thuis bevallen hebben dezelfde kans dat hun kind overlijdt of op een intensive care unit terechtkomt als vrouwen die in het ziekenhuis bevallen. Dat geldt in elk geval voor vrouwen bij wie voor de bevalling geen risicofactoren bekend zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC), dat woensdag werd gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.

De onderzoekers bestudeerden de bevallingen van meer dan een half miljoen vrouwen tussen 2000 en 2006. Van elke tienduizend baby's stierven er zeven. Bij de thuisbevallingen was dit aandeel net zo hoog als bij de ziekenhuisbevallingen.

De conclusie is volgens de onderzoekers belangrijk omdat uit een recent Europees onderzoek bleek dat de babysterfte in Nederland relatief hoog is. Aangezien in Nederland ook relatief veel vrouwen thuis bevallen, 30 procent tegenover enkele procenten elders in de Westerse wereld, werd in de discussie de link gelegd tussen babysterfte en thuisbevallingen. Dat verband blijkt nu dus niet te bestaan.

Ook in Groot-Brittannië is dit resultaat belangrijk, aangezien de overheid daar probeert om de thuisbevalling te herintroduceren. In Groot-Brittannië bevalt sinds de jaren zestig vrijwel geen enkele vrouw thuis. Tegenstanders van de herintroductie twijfelen aan de veiligheid daarvan.

url: http://www.volkskrant.nl/ ... is_bevallen_net_zo_veilig

Vanmorgen op het journaal kwam het onderwerp ook aan de orde.

De relatief hoge babysterfte in Nederland zou komen door:

- feit dat vrouwen steeds ouder zwanger worden in NL.

- Door IVF en IUI e.d.

Eerder werd al eens geschreven dat het ook komt door prenatale Screening en door niet ingrijpen na geboorte bij kinderen met bepaalde afwijkingen.

Ik ga zelf thuis bevallen, als toestand het toelaat uiteraard. Als mensen me naar mijn voorkeur vragen en ik aangeef thuis te willen bevallen denkt toch een groot aantal mensen dat dit niet veilig is en snapt men de keuze niet.

Ben benieuwd naar de mening van de vrouwen hier. Waar heb je voor gekozen en waarom?

Waar kies je voor

Totaal aantal stemmen: 152

thuis bevallen (64%)
ziekenhuis (31%)
kraamhotel (3%)
weet het niet (3%)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:arwen173 schreef op 15 april 2009 @ 11:32:

ja doddie, en in sommige afrikaanse landen overleeft 1 op de 10 vrouwen haar bevalling niet. Ook heel natuurlijk.Tijdens de zwangerschap alleen maar meelpap eten en eerst je vagina openscheuren omdat ie was dichtgenaaid is ook heel natuurlijk op sommige plaatsen.
quote:Eowynn_ schreef op 15 april 2009 @ 11:33:

Onderzoekers: Oh, wacht, op het Vivaforum vinden ze dat het wél uitmaakt. Jeetje. Aanpassen die conclusie!
/
nee maar ik wil er wel mee aangeven dat we dus hier niet mogen klagen, hier is alle medische zorg, maar laten we alsjeblieft als het goed kan gaan en er geen complicaties worden verwacht niet gaan doen of een bevalling niet natuurlijk is en we daar niet meer zonder medisch ingrijpen en zorg niet meer toe in staat zouden zijn.

Ik wil met het voorbeeld van afrika en verleden aangeven dat er al jaren vrouwen bevallen zonder deze medisch voorzieningen, dat er bij ons bij een ongecompliceerde bevallin gook vaak deskundige hulp aanwezig is en dat ook een vrouw die kiest voor een ziekenhuis bevalling onderweg in de file zonder medische hulp kan gaan bevallen.

En dat al jaren heel wat vrouwen haar voor gingen, want het IS iets natuurlijks dat ik liever niet medisch zie worden als het niet nodig is.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
En ik denk ook dat van bevallen een te grote toestand wordt gemaakt. Net als rond alles wat met baby's te maken heeft. Baby's worden zo zorgvuldig gepland, er bestaan bevallingsplannen, er is hier nu een topic over de kraamtijd waarin alles tot in detail gepland moet worden, het bezoek, de babykamer, de kinderwagen, wanneer de (schoon)ouders langs mogen komen, waar er bevallen moet worden, borstvoeding of flesvoeding, wel of geen vit D, wel of geen speen, wel of niet laten huilen, verwennen, opvoeden met 8 weken oud, doorslapen.....

Het is zo'n toestand dat je haast vergeet dat je er 'alleen maar' een kind uitpoept en dat de wereld gewoon doordraait als je dat gedaan hebt.....
quote:dorinde schreef op 15 april 2009 @ 11:36:

Dhelia, als je goed leest zijn dat niet mijn woorden die jij nu gebruikt.Leg me dan eens in jouw woorden uit wat er dom is aan thuisbevallen?
Aanvulling: het lijkt wel alsof je niet meer gewoon kunt bevallen... Het moet of een romantische natuurlijke bevalling zijn of een medisch gebeuren in het ziekenhuis met artsen en pijnstilling.

Mensenkinderen, baar en zeur er niet zo over....
/
quote:dorinde schreef op 15 april 2009 @ 11:25:

Ik snap wel dat het onderzoek met dit resultaat komt, omdat er meer vrouwen in het ziekenhuis bevallen, dan krijg je natuurlijk een positieve uitkomst.

Zeg, jij groot licht, denk je nou echt dat de onderzoekers alleen bevallingen met complicaties geteld hebben, en er vervolgens niet aan gedacht hebben dat het aantal thuisbevallingen niet gelijk is aan het aantal ziekenhuisbevallingen?
quote:Eowynn_ schreef op 15 april 2009 @ 11:39:

Aanvulling: het lijkt wel alsof je niet meer gewoon kunt bevallen... Het moet of een romantische natuurlijke bevalling zijn of een medisch gebeuren in het ziekenhuis met artsen en pijnstilling.

Mensenkinderen, baar en zeur er niet zo over....Ik vond het gewoon een kl*te-ervaring van een aantal uren waar ik met zo min mogelijk rompslomp en gedoe doorheen wilde. Vond er niks romantisch aan. En wil er zo min mogelijk medisch aan vinden
quote:dorinde schreef op 15 april 2009 @ 11:41:

Dodie,Dat er ook ingegrepen wordt is helemaal niet zo, je kan ook in het ziekenhuis heel natuurlijk en geheel zelfstandig bevallen. Met een zeker gevoel op de achtergrond.Volgens mij moet jij echt die onderzoekers eens gaan bellen, want je weet het duidelijk allemaal veel beter dan zij. ZIj geven namelijk wél aan dat er in een ziekenhuis vaker wordt ingegrepen dan strikt noodzakelijk, zoals ook bij Dhelia.
/
/
quote:dorinde schreef op 15 april 2009 @ 11:41:

Dodie,Dat er ook ingegrepen wordt is helemaal niet zo, je kan ook in het ziekenhuis heel natuurlijk en geheel zelfstandig bevallen. Met een zeker gevoel op de achtergrond.volgens mij heb je me verkeerd gelezen want ik wil zeker niet zeggen datje er in het ziekenhuis altijd ingegrepen wordt, maar wel dat je met in het ziekenhuis bevallen je er een medische toestand van maakt, een ziekenhuis is medische en je kiest daar ook voor de medische voorzieningen. Ook al zal dat niet bij een bevalling nodig zijn.
quote:Dhelia schreef op 15 april 2009 @ 11:43:

[...]

Ik vond het gewoon een kl*te-ervaring van een aantal uren waar ik met zo min mogelijk rompslomp en gedoe doorheen wilde. Vond er niks romantisch aan. En wil er zo min mogelijk medisch aan vinden

Hetzelfde verhaal, en ik vond een groot voordeel van een thuisbevalling dat de kans heel groot was dat ik daarna gewoon thuis zou zijn, en niet in een ziekenhuis. Thuis zijn in mijn eigen bed met mijn kakelverse kind vond ik namelijk wél een mooie ervaring.

Dat vond ik persoonlijk belangrijk genoeg om tegen het risico dat ik alsnog met spoed naar het ziekenhuis zou moeten (gebeurt kennelijk bij 3,7% van de thuisbevallingen) op te wegen. Ziekenhuis is wel dichtbij, trouwens.
Dorinde, zolang jij nog 'ik vin' schrijf neem ik je niet ál te serieus, vind je het erg?

Dhelia, zelfde hier. Al vond ik het niet alleen klote, maar ook best mooi, ergens. Maar het maakte me eigenlijk gewoon op het moment zelf ook niet uit of ik nu thuis was of in het ziekenhuis. Naar is gewoon naar, waar je ook bent. En overal zitten voor en nadelen aan.
Ik heb voor het ziekenhuis gekozen omdat ikzelf, maar ook mijn man, dat prettig vonden. Ik geloof meteen dat het niet veiliger is en dat voor een ander het weer veel prettiger is thuis, maar dit had onze voorkeur. Fijn dat je kunt kiezen in Nederland.

Bij beide bevallingen moest de gyneacoloog het overnemen van de verloskundige, Het kwam dus toevallig ook nog mooi uit dat we al in het ziekenhuis waren, hoefde ik niet in een later stadium vervoerd te worden. Maar goed, dat weet je toch niet van te voren.
/
Een bevalling is inderdaad even afzien maar het fijne en misschien ook romatische zat bij mij in het ervoor en erna. Niet de deur uit hoeven, en erna lekker met zijn drieeen in het grote bed.

Geen betutteling maar doen wat wij fijn vonden.
Hier was ik nog geeneens onvriendelijk. Maar als jij een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek onderuit gaat halen met 'ik vin' en 'er bevallen veel meer vrouwen in het ziekenhuis, dus logisch' dan getuigt dan mi van een gebrek aan inzicht. Jij mag bevallen waar je wilt hoor, voor mijn part óp de IC, maar dit soort niet onderbouwde uitspraken vind ik wat sneu.
Mijn 1e bevalling was in het ziekenhuis, dochter bleek in stuit te liggen na het breken van mijn vliezen. Toen had ik trouwens nog geen weeen. Met de vk mee in de auto naar het ziekenhuis van mijn keuze, keuze zat hier. Daar ging een arts-assistent mij onderzoeken en pas na heel wat hints van de vk kwam ze dan tot de conclusie dat onze dochter in stuit lag. De gyn. moest toen, gewoon overdag, nog uit een ander ziekenhuis komen. Een gewone stuitbevalling gehad, met de nodige medische begeleiding, maar door een andere bevalling was mijn vk er ook bij, wat was ik daar blij mee!!

Vanwege de stuit ligging mochten we niet gelijk naar huis, het was inmiddels 12 uur 's nachts en de kinderarts moest eerst onze dochter onderzoeken. Wat een rotnacht in dat ziekenhuis!!! Verschrikkelijk, maar nodig vanwege onze dochter. De volgende dag heeft de kinderarts haar benen en heupen bekeken en konden we naar huis.

Mijn 2e bevalling was thuis. Prima bevalling, ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Was ook weer een snelle bevalling. En wat heerlijk na de bevalling mijn eigen douche en zo mijn eigen schone bed weer in. Niks medisch heerlijk. En bij mijn thuisbevalling is de vk er de hele tijd bij geweest. In het ziekenhuis pas vanaf 8 cm ontsluiting. Maar voordat de gyn. er was om bijv. te toucheren waren er zo 10 min. voorbij. En dat terwijl de verpleegkundige aan de telefoon flink overdreef, de baby hangt er al half uit bijv. Anders zou het nog langer duren.

Doe mij maar een thuisbevalling!!
En de gyn. die met mijn bevalling bezig was liep ook nog heen weer naar de bevalling in de aangrenzende verloskamer waar de placenta van de kraamvrouw niet wilde komen. Dus vlak na de geboorte van mijn dochter was ze alweer weg.
quote:dorinde schreef op 15 april 2009 @ 11:45:

miffy, we gaan toch niet schelden op elkaar.? Jij noemt thuisbevallen 'dom'. En kan niet uitleggen waarom dat dom zou zijn. Tja, het is maar wat je dom vindt...
Ik ben 2 keer bevallen, de eerste keer in het ziekenhuis, de tweede keer thuis.

De 1e keer ging ik uiteindelijk met persweeen naar het ziekenhuis met de ambulance. En dat was op zijn zachtst gezegd geen pretje. Ingesnoerd in banden je persweeen opvangen....

Zoon werd dus in het ziekenhuis geboren.Ik vond het wel prima, het maakte me op dat moment echt niet uit.

De 2e keer wilde ik eigenlijk gewoon weer thuis proberen te bevallen. De vervelende ervaring van de 1e bevalling waarbij ik dus met de ambulance naar het ziekenhuis moest, was voor mij nou ook weer niet zo vervelend dat ik om dat te vermijden direct naar het ziekenhuis wilde. Ik zie hier dat mensen dat wel als reden geven om direct maar naar het ziekenhuis te gaan.

Mijn 2e is thuis geboren. De bevalling ging zo snel dat we niet eens naar het ziekenhuis gekund hadden overigens, terwijl hij bij nader inzien wel in het vruchtwater gepoept had.

Bevallen was weer geen pretje, maar wat was het een feest om na de bevalling gewoon thuis te zijn! Dat is echt zo fijn, dat gun ik iedereen!

Als ik een 3e keer zou moeten bevallen, zou ik weer proberen om thuis te bevallen. Maar zou ik een bevalling in het ziekenhuis geen ramp vinden. Ik zou het wel jammer vinden.
quote:Eowynn_ schreef op 15 april 2009 @ 11:58:

Hier was ik nog geeneens onvriendelijk. Maar als jij een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek onderuit gaat halen met 'ik vin' en 'er bevallen veel meer vrouwen in het ziekenhuis, dus logisch' dan getuigt dan mi van een gebrek aan inzicht. Jij mag bevallen waar je wilt hoor, voor mijn part óp de IC, maar dit soort niet onderbouwde uitspraken vind ik wat sneu.Bevallen van een kind blijkt heel wat makkelijker dan bevallen van een onderbouwde mening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven