Thuis vs ziekenhuisbevalling
maandag 6 januari 2020 om 10:06
Ik ben 32 weken zwanger (eerste kindje) en was er eerst heel zeker van dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Nu twijfel ik; de zwangerschap loopt tot nu toe voorspoedig en een thuisbevalling lijkt me steeds mooier.
Herkent iemand dit? Ik hoor ook graag verhalen van mensen die ook twijfelen, of achteraf gezien liever in het ziekenhuis / thuis gebleven waren (als er geen medische indicatie is), en waarom
Mijn motivatie voor ziekenhuisbevalling: veiliger (hierover verschillen de meningen ook weer), als je pijnstilling wilt is dit sneller mogelijk
Voor thuis: lekker in eigen omgeving, daardoor meer ontspannen
Alvast bedankt voor jullie overwegingen / inzichten!
Herkent iemand dit? Ik hoor ook graag verhalen van mensen die ook twijfelen, of achteraf gezien liever in het ziekenhuis / thuis gebleven waren (als er geen medische indicatie is), en waarom
Mijn motivatie voor ziekenhuisbevalling: veiliger (hierover verschillen de meningen ook weer), als je pijnstilling wilt is dit sneller mogelijk
Voor thuis: lekker in eigen omgeving, daardoor meer ontspannen
Alvast bedankt voor jullie overwegingen / inzichten!
maandag 6 januari 2020 om 10:08
Zeventig procent van de eerste bevallingen eindigt in het ziekenhuis, dus het is niet echt een keuze. Begin gewoon lekker thuis en kijk dan hoe het loopt. Een bevalling laat zich toch niet plannen, dus hoe minder je dat doet, hoe minder het kan tegenvallen, naar mijn mening.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 6 januari 2020 om 10:10
Je kunt dat gewoon op het allerlaatste moment beslissen (mits er geen medische indicatie is, zoals meconium in het vruchtwater, dan moet je natuurlijk wel naar het ziekenhuis). De eerste keer moest ik naar het ziekenhuis, de tweede keer wilde ik in eerste instantie een thuisbevalling maar toen heb ik halverwege besloten dat ik toch liever naar het ziekenhuis wilde en dat kon gewoon. Ik zou me gewoon op beide scenario's voorbereiden en dan zie je wel wat je op het moment zelf prettiger vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben zelf thuis bevallen, dit wilde ik al vanaf het begin en het was een fijne ervaring.
Mijn zus wilde absoluut in het ziekenhuis bevallen, een thuisbevalling leek haar helemaal niks. Maar uiteindelijk ging het zo snel dat ze ook thuis is bevallen, door een weeënstorm was het niet mogelijk om even tussen de weeén door naar de auto te lopen om naar het ziekenhuis te gaan. Thuis bevallen is haar ook dusdanig goed bevallen dat ze nu voor een tweede bevalling ook ervoor heeft gekozen om het thuis te doen, mits er natuurlijk geen complicaties zijn. En zij was er dus echt op tegen om thuis te bevallen in eerste instantie, dus dit zegt wel wat.
Edit: en wat bovenstaande dames ook al zeggen: je kan je tijdens de bevalling ook nog bedenken.
Mijn zus wilde absoluut in het ziekenhuis bevallen, een thuisbevalling leek haar helemaal niks. Maar uiteindelijk ging het zo snel dat ze ook thuis is bevallen, door een weeënstorm was het niet mogelijk om even tussen de weeén door naar de auto te lopen om naar het ziekenhuis te gaan. Thuis bevallen is haar ook dusdanig goed bevallen dat ze nu voor een tweede bevalling ook ervoor heeft gekozen om het thuis te doen, mits er natuurlijk geen complicaties zijn. En zij was er dus echt op tegen om thuis te bevallen in eerste instantie, dus dit zegt wel wat.
Edit: en wat bovenstaande dames ook al zeggen: je kan je tijdens de bevalling ook nog bedenken.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 10:11
6.99% gewijzigd
Ik ben 2x thuis bevallen (maar de laatste keer was 5 jaar terug, en toen was het 'normaler' dan nu)
Ik vond dat heel prettig. Nu wonen we stedelijk, dus ziekenhuis waren we ook vrij snel geweest.
Wat ik fijn vond:
Onderbroken het proces door (niet vol in de weeën de auto in). Ik heb (daardoor?) twee hele relaxte bevallingen gehad. Natuurlijk, wel pijn, maar geen knip, geen scheur. Gewoon weeën opvangen in mijn eigen bed. Man had zijn eigen plek. Ook voor hem fijn
Minder prettig: de rotzooi naderhand
Heb niet alles gezien, maar er is het eea snel weggewerkt en opgeruimd.
Maar goed, ik heb geen vergelijking met ziekenhuis
Ik vond dat heel prettig. Nu wonen we stedelijk, dus ziekenhuis waren we ook vrij snel geweest.
Wat ik fijn vond:
Onderbroken het proces door (niet vol in de weeën de auto in). Ik heb (daardoor?) twee hele relaxte bevallingen gehad. Natuurlijk, wel pijn, maar geen knip, geen scheur. Gewoon weeën opvangen in mijn eigen bed. Man had zijn eigen plek. Ook voor hem fijn
Minder prettig: de rotzooi naderhand
Maar goed, ik heb geen vergelijking met ziekenhuis
maandag 6 januari 2020 om 10:13
Dat de zwangerschap ongecompliceerd verloopt, wil niets zeggen over het verloop van je bevalling, helaas. Dat zou ik proberen los te zien van elkaar.
Paar vragen om over na te denken:
- is je huis geschikt? (niet 3 hoog achter enzo, voor de brandweer/ambulanciers)
- als het niet goed loopt, hoe lang duurt het voor je bij een ziekenhuis bent?
- kan je vriend/man goed helpen bij de bevalling (kan hij tegen bloed of troep)?
Ik ben in het ziekenhuis bevallen (wilde ik) en achteraf gezien was dat ook inderdaad beter. Dit keer heb ik sowieso een medische bevalling (keizersnede) dus daarin heb ik weinig keus (hoewel ik dat ook niet speciaal hoef, ik ben tevreden met het ziekenhuis en had dat hoe dan ook weer gekozen dus). Ik heb van meerdere mensen om mij heen inderdaad het beeld dat thuisbevallen (als het goed gaat) erg mooi en rustig is. Maar meestal lukt het niet en is het met spoed, loeiende sirenes of heel veel stress in de auto richting ziekenhuis geworden. Zou ik me zelf niet prettig bij voelen.
- is je huis geschikt? (niet 3 hoog achter enzo, voor de brandweer/ambulanciers)
- kan je vriend/man goed helpen bij de bevalling (kan hij tegen bloed of troep)?
Ik ben in het ziekenhuis bevallen (wilde ik) en achteraf gezien was dat ook inderdaad beter. Dit keer heb ik sowieso een medische bevalling (keizersnede) dus daarin heb ik weinig keus (hoewel ik dat ook niet speciaal hoef, ik ben tevreden met het ziekenhuis en had dat hoe dan ook weer gekozen dus). Ik heb van meerdere mensen om mij heen inderdaad het beeld dat thuisbevallen (als het goed gaat) erg mooi en rustig is. Maar meestal lukt het niet en is het met spoed, loeiende sirenes of heel veel stress in de auto richting ziekenhuis geworden. Zou ik me zelf niet prettig bij voelen.
maandag 6 januari 2020 om 10:16
Hoe dichtbij ben je tot een ziekenhuis?
Ik ben gewoon tot het laatst ( 8 cm) ontsluiting thuis gebleven en daarna naar het ziekenhuis gegaan. Godzijdank. Want het werd een spoedkeizersnee omdat het na een probleemloze zwangerschap en ontsluitingsweeen bij volledige ontsluiting mis ging.
Dat is dus een tussenoplossing. Zo lang mogelijk thuis en dan naar het ziekenhuis voor het laatste stukje.
Ik ben gewoon tot het laatst ( 8 cm) ontsluiting thuis gebleven en daarna naar het ziekenhuis gegaan. Godzijdank. Want het werd een spoedkeizersnee omdat het na een probleemloze zwangerschap en ontsluitingsweeen bij volledige ontsluiting mis ging.
Dat is dus een tussenoplossing. Zo lang mogelijk thuis en dan naar het ziekenhuis voor het laatste stukje.
maandag 6 januari 2020 om 10:17
Ik herken het van mijn tweede zwangerschap. Verliep prima en in tegenstelling tot mijn eerste bevalling, overwoog ik een thuisbevalling. Toch ergens een stemmetje dat me aan het twijfelen bracht en gelukkig maar, want mijn kind zou een thuisbevalling niet hebben overleefd. Ik wil je geen schrik aanjagen, maar dit kan dus ook gebeuren. Ik wens je een voorspoedige bevalling!
maandag 6 januari 2020 om 10:19
Bij mijn eerste was ik best wel naief en totaal niet relaxt, geen idee wat te verwachten, dacht thuis omdat mijn moeder en zus dat ook hadden gedaan. Na 44 uur weeën en de vliezen breken om de bevalling meer op gang te brengen ben ik toch nog naar het zkh geraakt omdat zoon in het vruchtwater had gepoept. Daar heb ik vervolgens weeënopwekkers gehad en uiteindelijk is ie met de vacuümpomp geboren. Bij de tweede was ik veel rustiger omdat ik het al eens mee had gemaakt. Ik had hele onregelmatige weeën die begonnen om half 12 avonds soms 12 min ertussen soms 2 minuten ertussen en om 6;15 uur ochtends lag ik zo te trillen (herkende ik) dat dat bijna het einde was. Vk gebeld, ging ik naar de wc had ik al persweeën . Meisje is 7;15 geboren omdat vk alles nog klaar moest leggen, kraamzorg was ook niet op tijd. Was echt 1 x persen en eruit. Hele andere ervaring dan de eerste daar heb ik een uur lang moeten persen. 1 zkh dus en 1 thuis. Tweede was echt wel de kers op de taart die was erg mooi terwijl de eerste echt vreselijk was 48 uur lang weeën en dan nog een uur persen.
Dus ja je weet niet hoe het loopt.
Dus ja je weet niet hoe het loopt.
anoniem_391883 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 10:21
10.65% gewijzigd
maandag 6 januari 2020 om 10:21
Ik wilde graag thuis bevallen.
Bij de eerste is dat niet gelukt, zij was 4 weken te vroeg. Vlos kwam eerst thuis en bracht ons naar t ziekenhuis. De meetbandjes over de buik waren gedoe, ze bleven maar niet zitten. De assistent bleef in en uit lopen "we hebben eerst een uur meting nodig ter referentie". Na dat uur kwam er eens een vlos kijken "ow u heeft al 10 cm". Nou, "dan meten we via t hoofdje" (niet bij vertellend dat ze dat dus gewoon in het koppie schroeven; kleuter heeft nog een litteken onder haar haar.
)
We moesten daarna een paar dagen blijven voor de zekerheid en de zorg was prima, toch vond ik het hele ziekenhuisritme irritant. Verpleging heeft weinig rust en tijd voor je, kraamhulp is veeeeel fijner. Maar ja, die keuze kun je niet maken; als er iets is moet je toch naar t ziekenhuis.
Bij de tweede wel thuis bevallen en dat ging prima. Vlos was er de hele tijd bij, kraamhulp kwam wat later.
De bevalling zelf kon me echt niet bommen waar. Het Kind Moest Er Nu Uit! Toch, als ik weer zou moeten kiezen zou ik weer thuis beginnen.
Bij de eerste is dat niet gelukt, zij was 4 weken te vroeg. Vlos kwam eerst thuis en bracht ons naar t ziekenhuis. De meetbandjes over de buik waren gedoe, ze bleven maar niet zitten. De assistent bleef in en uit lopen "we hebben eerst een uur meting nodig ter referentie". Na dat uur kwam er eens een vlos kijken "ow u heeft al 10 cm". Nou, "dan meten we via t hoofdje" (niet bij vertellend dat ze dat dus gewoon in het koppie schroeven; kleuter heeft nog een litteken onder haar haar.
We moesten daarna een paar dagen blijven voor de zekerheid en de zorg was prima, toch vond ik het hele ziekenhuisritme irritant. Verpleging heeft weinig rust en tijd voor je, kraamhulp is veeeeel fijner. Maar ja, die keuze kun je niet maken; als er iets is moet je toch naar t ziekenhuis.
Bij de tweede wel thuis bevallen en dat ging prima. Vlos was er de hele tijd bij, kraamhulp kwam wat later.
De bevalling zelf kon me echt niet bommen waar. Het Kind Moest Er Nu Uit! Toch, als ik weer zou moeten kiezen zou ik weer thuis beginnen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
maandag 6 januari 2020 om 10:25
Zo lastig want het is heel persoonlijk. Zelf twee keer bevallen en nu over ruim een maandje ‘mag’ ik nog een keer. Vanuit mijn eigen ervaringen snap ik niet waarom iemand het thuis zou willen doen. In het ziekenhuis voelt veiliger voor mij en daardoor kan ik juist beter ontspannen. En de aapjes die ik al heb kunnen lekker rustig thuisblijven en ik ga schelden en tieren
maandag 6 januari 2020 om 10:32
1e thuis, 2e verplicht ziekenhuis want ingeleid.
Aankomende bevalling eind juni, ik ga voor ziekenhuis, niet omdat ik dat wil maar omdat het me veiliger lijkt.
Ook icm met mijn leeftijd (39)
en niet halverwege alsnog naar het ziekenhuis moeten racen (klein half uur rijden)....Ik zou liever thuis blijven maar ja. Ik durf dat denk ik niet aan.
Aankomende bevalling eind juni, ik ga voor ziekenhuis, niet omdat ik dat wil maar omdat het me veiliger lijkt.
Ook icm met mijn leeftijd (39)
en niet halverwege alsnog naar het ziekenhuis moeten racen (klein half uur rijden)....Ik zou liever thuis blijven maar ja. Ik durf dat denk ik niet aan.
justagirly wijzigde dit bericht op 06-01-2020 10:33
10.61% gewijzigd
maandag 6 januari 2020 om 10:33
Dit is in veruit de meeste gevallen niet waar. Meestal zien ze het echt op tijd als het mis is en kun je nog gewoon 'rustig' naar t ziekenhuis. Ook bij mijn vroeggeboorte was er niet meer spoed of stress dan als ik zelf voor een ziekenhuisbevalling gekozen zou hebben.JonathanStrange schreef: ↑06-01-2020 10:13Dat de zwangerschap ongecompliceerd verloopt, wil niets zeggen over het verloop van je bevalling, helaas. Dat zou ik proberen los te zien van elkaar.
Het risico bestaat echter wel; 6,4% van de vrouwen die thuis bevallen gaat last minute toch naar het ziekenhuis.
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... lling.html
Look at the stars, look how they shine for you
maandag 6 januari 2020 om 10:34
maandag 6 januari 2020 om 10:35
Ervaring met beiden (bij mijn jongste kinderen had ik geen keuze, omdat ik in het buitenland woonde) en ik vond thuis zoveel relaxter. Ik had snelle bevallingen, dus elke keer de stress: wanneer ga ik naar het ziekenhuis? Sowieso vond ik het verplaatsen veel gedoe en dat je dan na de bevalling weer naar huis moest.
Thuis kon ik gewoon lekker in mijn eigen bed blijven liggen, in mijn eigen badkamer douchen en de kraamhulp ruimde alle zooi op: wat een luxe!
Overigens zijn er juist in het ziekenhuis bij mij fouten gemaakt (gelukkig was er niets met mijn kind), wat mij uiteindelijk heel veel gedoe opleverde + een fikse ziekenhuisopname.
Thuis kon ik gewoon lekker in mijn eigen bed blijven liggen, in mijn eigen badkamer douchen en de kraamhulp ruimde alle zooi op: wat een luxe!
Overigens zijn er juist in het ziekenhuis bij mij fouten gemaakt (gelukkig was er niets met mijn kind), wat mij uiteindelijk heel veel gedoe opleverde + een fikse ziekenhuisopname.
maandag 6 januari 2020 om 10:36
Dat is ook wat me het meest tegenstaat, mocht het nodig zijn. Maar ik vraag me af of ik me dan niet teveel door angst laat leidenJonathanStrange schreef: ↑06-01-2020 10:13Dat de zwangerschap ongecompliceerd verloopt, wil niets zeggen over het verloop van je bevalling, helaas. Dat zou ik proberen los te zien van elkaar.
Goed punt
Maar meestal lukt het niet en is het met spoed, loeiende sirenes of heel veel stress in de auto richting ziekenhuis geworden. Zou ik me zelf niet prettig bij voelen.
maandag 6 januari 2020 om 10:37
Ik ga zelf (hopelijk) deze maand bevallen van mijn eerste kindje na een verder probleemloze zwangerschap, en ik heb vanaf het begin al gezegd dat ik in het ziekenhuis wil bevallen vanwege de medische hulp die ze direct kunnen bieden als er toch iets mis dreigt te gaan.. dat was voor mij doorslaggevend en geeft mij veel rust. Vooral omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. Verder wonen we erg klein, hebben we zelf geen vervoer en is het ziekenhuis niet bepaald naast de deur, dus dat zijn ook afwegingen.
Dat gezegd lijkt het me qua omgeving thuis wel een stuk prettiger, je zit wel in je veilige omgeving met je eigen spulletjes en je baby is direct thuis. Dus ik kan me ook voorstellen waarom mensen daarvoor kiezen.
Dat gezegd lijkt het me qua omgeving thuis wel een stuk prettiger, je zit wel in je veilige omgeving met je eigen spulletjes en je baby is direct thuis. Dus ik kan me ook voorstellen waarom mensen daarvoor kiezen.
maandag 6 januari 2020 om 10:38
Dit ging over de mensen die ik ken (mezelf incluis). Het zal vast heel vaak niet gebeuren, maar in de gevallen die ik ken van thuisbevallingen die medisch werden, ging het wel zo, helaas...Kleinezon schreef: ↑06-01-2020 10:33Dit is in veruit de meeste gevallen niet waar. Meestal zien ze het echt op tijd als het mis is en kun je nog gewoon 'rustig' naar t ziekenhuis. Ook bij mijn vroeggeboorte was er niet meer spoed of stress dan als ik zelf voor een ziekenhuisbevalling gekozen zou hebben.
Het risico bestaat echter wel; 6,4% van de vrouwen die thuis bevallen gaat last minute toch naar het ziekenhuis.
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... lling.html
Dankje. Oh wat heftig! Wat maakte dat je kind het thuis niet zou hebben overleefd (als je het wilt delen?Aagjeuittilburg schreef: ↑06-01-2020 10:17Ik herken het van mijn tweede zwangerschap. Verliep prima en in tegenstelling tot mijn eerste bevalling, overwoog ik een thuisbevalling. Toch ergens een stemmetje dat me aan het twijfelen bracht en gelukkig maar, want mijn kind zou een thuisbevalling niet hebben overleefd. Ik wil je geen schrik aanjagen, maar dit kan dus ook gebeuren. Ik wens je een voorspoedige bevalling!
maandag 6 januari 2020 om 10:44
Stoffenenblik schreef: ↑06-01-2020 10:38Dankje. Oh wat heftig! Wat maakte dat je kind het thuis niet zou hebben overleefd (als je het wilt delen?
Bevallen is gewoon een heftige zaak, het gaat heel vaak heel goed, maar het kan ook heel erg misgaan, helaas. In mijn geval had ik het zelf mogelijk niet overleefd als ik thuis was bevallen, die optie is er ook nog. Ik ben de kordate verloskundige nog steeds dankbaar die me met 8 cm ontsluiting en persweeen in de auto zette richting ziekenhuis (kwam met 10cm in de verloskamer aan).