Angst en drukte met studie
maandag 6 januari 2020 om 17:29
Hallo allemaal,
Momenteel zit ik in een erg drukke week van mijn opleiding: morgen een presentatie, de dag erna tentamen, de daarna nog een tentamen en een deadline voor de opzet van een paper. Het is al veel als ik me gewoon prima zou voelen en genoeg had kunnen voorbereiden, maar door Kerst en verhuizen zit dat er niet in. Daarnaast heb ik vandaag erge last van mijn angststoornis (komt voort uit emetofobie; momenteel heb ik al de hele dag buikpijn/borrelend gevoel waardoor ik me niet prettig voel en me niet goed kan concentreren).
Dit is vervelend, irritant vooral en frustrerend. Ik ben extra nerveus omdat ik presenteren heel eng vind en daarnaast de druk voel om te presteren voor mijn tentamens omdat ik dit jaar afstudeer en goed wil staan voor de toelating tot mijn eerste keuze master straks.
Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Ik zat net nog aan de presentatie te werken, maar het idee maakte me al gigantisch nerveus, de buikpijn wordt dan erger, mijn concentratie valt weg, ik ga zweten en trillen. Toen maar het forum geopend om me even af te leiden van wat moet.
Zijn er mensen die hier ook last van hebben en die studeren of dit hebben ervaren toen zij nog studeerden? Hoe gingen jullie hiermee om? Ik ben zo gemotiveerd voor mijn opleiding, ijverig en neem veel hooi op mijn vork omdat ik dat wel kan, maar als die angst dan toeslaat en ik een slechte paar dagen heb, loop ik weer helemaal achter op het schema dat in mijn hoofd zat. De angst schiet dan weer omhoog door de stress, en zo blijf ik in een vicieuze cirkel zitten. Ik wil zoveel, maar soms voel ik me zo tegengehouden door mijn hoofd!
Momenteel zit ik in een erg drukke week van mijn opleiding: morgen een presentatie, de dag erna tentamen, de daarna nog een tentamen en een deadline voor de opzet van een paper. Het is al veel als ik me gewoon prima zou voelen en genoeg had kunnen voorbereiden, maar door Kerst en verhuizen zit dat er niet in. Daarnaast heb ik vandaag erge last van mijn angststoornis (komt voort uit emetofobie; momenteel heb ik al de hele dag buikpijn/borrelend gevoel waardoor ik me niet prettig voel en me niet goed kan concentreren).
Dit is vervelend, irritant vooral en frustrerend. Ik ben extra nerveus omdat ik presenteren heel eng vind en daarnaast de druk voel om te presteren voor mijn tentamens omdat ik dit jaar afstudeer en goed wil staan voor de toelating tot mijn eerste keuze master straks.
Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Ik zat net nog aan de presentatie te werken, maar het idee maakte me al gigantisch nerveus, de buikpijn wordt dan erger, mijn concentratie valt weg, ik ga zweten en trillen. Toen maar het forum geopend om me even af te leiden van wat moet.
Zijn er mensen die hier ook last van hebben en die studeren of dit hebben ervaren toen zij nog studeerden? Hoe gingen jullie hiermee om? Ik ben zo gemotiveerd voor mijn opleiding, ijverig en neem veel hooi op mijn vork omdat ik dat wel kan, maar als die angst dan toeslaat en ik een slechte paar dagen heb, loop ik weer helemaal achter op het schema dat in mijn hoofd zat. De angst schiet dan weer omhoog door de stress, en zo blijf ik in een vicieuze cirkel zitten. Ik wil zoveel, maar soms voel ik me zo tegengehouden door mijn hoofd!
maandag 6 januari 2020 om 17:59
Ik zit ook in het laatste jaar van mijn opleiding. Volgende week deadlines voor verslagen. Ik heb soms stress voor de stress als je begrijpt wat ik bedoel. Ik stel dan uit en zie er steeds meer tegenop.. Wat mij helpt is om voor te nemen dat ik een begin ga maken aan verslag/presentatie/leren ipv dat ik het af wil hebben. Als ik eenmaal ben begonnen zit ik er zo een paar uur aan. Als ik in een hoofdstuk geen zin heb en het mij echt tegenstaat ga ik met een ander hoofdstuk bezig of ander vak.
Wie wat wil die moet wat.
maandag 6 januari 2020 om 18:44
maandag 6 januari 2020 om 20:55
Wat mij helpt is in hele korte blokjes werken: 10 minuten aan je studie, dan 10 minuten iets ontspannends doen. En dat om en om blijven doen. Het helpt me omdat ik weet dat ik er maar 10 minuten aan hoef te werken: dat voelt veel meer handelbaar dan een langere periode. En na 10 minuten kun je weer even opladen, waardoor ik me minder 'drained' voel dan wanneer ik een langere periode me probeer te concentreren als ik zo gestresst ben.
Het klinkt misschien alsof je weinig werkt en veel nikst met zo'n schema, maar het voordeel is dat als je werkt, je ook echt wat doet, in plaats van uren naar je scherm staren of soggen.
Succes!
Het klinkt misschien alsof je weinig werkt en veel nikst met zo'n schema, maar het voordeel is dat als je werkt, je ook echt wat doet, in plaats van uren naar je scherm staren of soggen.
Succes!
maandag 6 januari 2020 om 21:35
Wat een assumpties. Ik wist niet dat die verhuizing eraan kwam zo ver van tevoren gezien het om huur ging. Dit was vlak voor de kerstvakantie. In die periode had ik nog andere tentamens en deadlines. In de vakantie ben ik verhuisd, voor de eerste keer samenwonen met mijn vriend; dus we moesten dingen kopen en in elkaar zetten, verhuizen vanaf twee locaties die ver van elkaar af lagen. Dus nee, ik heb niet uitgesteld en ik ben al de hele dag aan de slag, dit was niet echt de opmerking waar ik om vroeg noch werkt het motiverend of komt het aardig of behulpzaam over. Maar bedankt voor het lezen.montblanc schreef: ↑06-01-2020 18:44Je wist toch al lang van tevoren dat die toetsen, kerst en je verhuizing eraan kwamen? Je hebt je werk gewoon uitgesteld en ondervindt nu de gevolgen. Gewoon aan de slag gaan en je zo goed mogelijk voorbereiden als nog mogelijk is. En volgende keer beter plannen.
Stokbootje, bedankt voor de tip! Normaal werk ik ook met meer pauzes maar nu zit dat er helaas even niet in. Denk dat het nu echt gewoon een kwestie van lange dagen maken is. Ben nu al de hele dag aan het lezen zodat ik alles op zijn minst een keer doorgenomen heb. De presentatie is in iedere geval voorbereid!
donderdag 9 januari 2020 om 00:47
Ik ben in behandeling voor paniekaanvallen (is dat hetzelfde?). Ik ben met alles door gegaan (school en werk). Tijdens mijn tentamenweek heb ik meerdere paniekaanvallen gehad ook tijdens. Eigenlijk als je veel doet zegt je lichaam stop en ik heb super grote spijt dat ik er niet naar luisterde. Het kost je lichaam vet veel energie die paniekaanvallen. Pauze nemen en jezelf afleiden is sowieso een goede tip (blokje om, n spelletje op je mobiel etc), verder kunnen ademhalingsoefeningen helpen (mindfullness). Ikzelf heb dit nog niet geprobeerd maar iemand vertelde me als je tijdens zo'n aanval je toezet tot intensief sporten 5 a10 min (hardlopen of op n home trainer fietsen) zal de aanval wegzakken. En als je aanvallen lang duren misschien n bezoekje aan de huisarts.
Succes met alles
Succes met alles