Thuis vs ziekenhuisbevalling
maandag 6 januari 2020 om 10:06
Ik ben 32 weken zwanger (eerste kindje) en was er eerst heel zeker van dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Nu twijfel ik; de zwangerschap loopt tot nu toe voorspoedig en een thuisbevalling lijkt me steeds mooier.
Herkent iemand dit? Ik hoor ook graag verhalen van mensen die ook twijfelen, of achteraf gezien liever in het ziekenhuis / thuis gebleven waren (als er geen medische indicatie is), en waarom
Mijn motivatie voor ziekenhuisbevalling: veiliger (hierover verschillen de meningen ook weer), als je pijnstilling wilt is dit sneller mogelijk
Voor thuis: lekker in eigen omgeving, daardoor meer ontspannen
Alvast bedankt voor jullie overwegingen / inzichten!
Herkent iemand dit? Ik hoor ook graag verhalen van mensen die ook twijfelen, of achteraf gezien liever in het ziekenhuis / thuis gebleven waren (als er geen medische indicatie is), en waarom
Mijn motivatie voor ziekenhuisbevalling: veiliger (hierover verschillen de meningen ook weer), als je pijnstilling wilt is dit sneller mogelijk
Voor thuis: lekker in eigen omgeving, daardoor meer ontspannen
Alvast bedankt voor jullie overwegingen / inzichten!
maandag 6 januari 2020 om 15:49
Jij was 42 weken zwanger, schreef je. Dan was een thuisbevalling helemaal geen optie meer. De protocollen voor wanneer thuisbevallen wel en niet kan, zijn er niet voor niets.
Gaan neuzelen dat het maar goed is dat je in het ziekenhuis was, terwijl thuisbevalling gewoon niet kon, is nogal zinloos.
Overigens kan bij een thuisbevallling ook heel behoorlijk in de gaten gehouden worden hoe het met de baby gaat hoor.
maandag 6 januari 2020 om 16:01
Ziekenhuis! Mijn eerste zwangerschap verliep ook perfect. Ook de bevalling is goed gegaan, en toch ademde ons kind niet. Ik was heel blij dat er meteen een team voor haar klaarstond ipv dat je eerst nog naar het ziekenhuis moet voordat je de juiste zorg kan krijgen.
Overigens kun je ook in t ziekenhuis een ontspannen bevalling hebben. Geef van tevoren duidelijk aan dat je rust wilt en geen onnodige mensen in je kamer wilt hebben.
Overigens kun je ook in t ziekenhuis een ontspannen bevalling hebben. Geef van tevoren duidelijk aan dat je rust wilt en geen onnodige mensen in je kamer wilt hebben.
maandag 6 januari 2020 om 16:07
Is dat veranderd? Ik ben bijna 11 jaar geleden thuis begonnen met bevallen met 42 weken. Ik zou het nooit meer doen.Eze schreef: ↑06-01-2020 15:49Jij was 42 weken zwanger, schreef je. Dan was een thuisbevalling helemaal geen optie meer. De protocollen voor wanneer thuisbevallen wel en niet kan, zijn er niet voor niets.
Gaan neuzelen dat het maar goed is dat je in het ziekenhuis was, terwijl thuisbevalling gewoon niet kon, is nogal zinloos.
Overigens kan bij een thuisbevallling ook heel behoorlijk in de gaten gehouden worden hoe het met de baby gaat hoor.
maandag 6 januari 2020 om 16:08
Dat ligt maar net aan de beschikbaarheid. Er stond letterlijk binnen een paar seconden een arts naast mijn bed in het ziekenhuis. Even veilig is het absoluut niet. Als de bevalling stagneert zit je misschien allang in het ziekenhuis, maar het kan ook fout gaan direct na de bevalling met zowel de moeder als het kind en als je dan thuis bevalt, zul je eerst nog naar het ziekenhuis moeten. Mijn kind had het niet gered als ik thuis was bevallen.
maandag 6 januari 2020 om 16:09
Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen. Eigen keuze, ik stond er zelf redelijk neutraal in (hecht niet veel waarde aan eigen douche of vertrouwde omgeving) en vriend wilde echt liever een bevalling in het ziekenhuis (zeker bij de tweede, toen hij bij de eerste had gezien hoeveel rotzooi het kan geven
). Omdat het mij niet veel uitmaakte en ik het ook belangrijk vond dat hij zich op zijn gemak zou voelen, heb ik gekozen voor een ziekenhuisbevalling bij de eerste.
Onze oudste bleek een ernstige hartafwijking te hebben die niet tijdens de zwangerschap is opgemerkt. Nu wil het toeval dat het ook niet na de bevalling in het ziekenhuis is gezien, omdat ze zich op de een of andere manier direct heeft aangepast na de geboorte (haar zuurstofgehalte was veel te laag, ze had hartstikke blauw moeten zijn), maar voor hetzelfde geld had zij, met haar ernstige hartafwijking, direct na de geboorte zorg nodig gehad. Dan was het maar de vraag hoe het met haar was gegaan als ik thuis was bevallen en dus met haar nog naar het ziekenhuis had gemoeten. Ik was nu al in het ziekenhuis, dus als er iets had moeten gebeuren, dan had dat meteen gekund.
Bij de tweede was het wel duidelijk dat wij nooit nog het risico van een thuisbevalling zouden nemen, ook al was de kans heel klein dat we nog een kind met een dergelijke hartafwijking zouden krijgen.
Bij beide bevallingen was ik dezelfde dag nog naar huis trouwens.
Ik heb in mijn omgeving vrouwen die thuis zouden bevallen, maar nog met 8-9 cm met de ambu naar het ziekenhuis zijn gebracht, en ook vrouwen die twee maal zonder problemen thuis zijn bevallen. Ieder verhaal is anders.
(Eigenlijk had ik bij de eerste in een academisch ziekenhuis moeten bevallen en had onze dochter binnen 4-6 weken middels een open-hart operatie geopereerd moeten worden, zodat ik mijn kraamtijd in een RonaldMcDonald huis had doorgebracht in plaats van een heel relaxte kraamtijd thuis. Dus ik tel mijn zegeningen en ben vooral blij dat er zulke goede zorg beschikbaar is in NL als dat nodig is)
Onze oudste bleek een ernstige hartafwijking te hebben die niet tijdens de zwangerschap is opgemerkt. Nu wil het toeval dat het ook niet na de bevalling in het ziekenhuis is gezien, omdat ze zich op de een of andere manier direct heeft aangepast na de geboorte (haar zuurstofgehalte was veel te laag, ze had hartstikke blauw moeten zijn), maar voor hetzelfde geld had zij, met haar ernstige hartafwijking, direct na de geboorte zorg nodig gehad. Dan was het maar de vraag hoe het met haar was gegaan als ik thuis was bevallen en dus met haar nog naar het ziekenhuis had gemoeten. Ik was nu al in het ziekenhuis, dus als er iets had moeten gebeuren, dan had dat meteen gekund.
Bij de tweede was het wel duidelijk dat wij nooit nog het risico van een thuisbevalling zouden nemen, ook al was de kans heel klein dat we nog een kind met een dergelijke hartafwijking zouden krijgen.
Bij beide bevallingen was ik dezelfde dag nog naar huis trouwens.
Ik heb in mijn omgeving vrouwen die thuis zouden bevallen, maar nog met 8-9 cm met de ambu naar het ziekenhuis zijn gebracht, en ook vrouwen die twee maal zonder problemen thuis zijn bevallen. Ieder verhaal is anders.
(Eigenlijk had ik bij de eerste in een academisch ziekenhuis moeten bevallen en had onze dochter binnen 4-6 weken middels een open-hart operatie geopereerd moeten worden, zodat ik mijn kraamtijd in een RonaldMcDonald huis had doorgebracht in plaats van een heel relaxte kraamtijd thuis. Dus ik tel mijn zegeningen en ben vooral blij dat er zulke goede zorg beschikbaar is in NL als dat nodig is)
maandag 6 januari 2020 om 16:11
Het ging perfect met mijn baby de hele bevalling, en toen ineens sloeg het om de laatste paar minuten net voor ze geboren werd. Leuk dat ze het thuis goed kunnen monitoren, maar op het moment dat het fout gaat, kun je niets meer.
maandag 6 januari 2020 om 16:24
2x in het zkh bevallen en dat ging prima. Wilde sowieso niet thuisbevallen want als er iets niet goed zou zijn wilde ik dichtbij hulp zijn. Had in mijn omgeving diverse verhalen gehoord over thuisbevallingen: 1 iemand hield een gehandicapt kindje over aan een thuisbevalling omdat hulp niet nabij was, de 2e moest door de brandweer uit huis getakeld worden.
Bovendien wilde ik pijnstilling én werd ik ingeleid, dus al had ik thuis willen bevallen dan nog had het niet gekund.
Als je het mij vraagt zou ik lekker in het ziekenhuis bevallen, maar goed, wie ben ik.
Veel ziekenhuizen hebben tegenwoordig trouwens erg mooie en luxe kraamafdelingen. Het zkh bij ons in de buurt had ook open dagen, waarbij je kon kijken van tevoren. Wellicht biedt het ziekenhuis bij jou die mogelijkheid ook.
Bovendien wilde ik pijnstilling én werd ik ingeleid, dus al had ik thuis willen bevallen dan nog had het niet gekund.
Als je het mij vraagt zou ik lekker in het ziekenhuis bevallen, maar goed, wie ben ik.
Veel ziekenhuizen hebben tegenwoordig trouwens erg mooie en luxe kraamafdelingen. Het zkh bij ons in de buurt had ook open dagen, waarbij je kon kijken van tevoren. Wellicht biedt het ziekenhuis bij jou die mogelijkheid ook.
maandag 6 januari 2020 om 16:29
Bij beide kids plan om in het ziekenhuis te bevallen, bij beide kids thuis begonnen. Ontsluiting gaf bij mij alleen een beetje buikpijn, niks weg hoeven puffen en dan ineens krijg ik persdrang. Dus beide keren al op 10cm toen de verloskundige kwam en daarom thuis begonnen.
Bij de eerste uiteindelijk wel na een uur persen naar het ziekenhuis, want vorderde niet. En de tweede is wel thuis geboren.
Beiden vond ik fijn en heb ik positief ervaren. Bij de eerste ook nog 5 dagen moeten blijven vanwege antibiotica voor de kleine vanwege bij koorts.
Er komt geen derde, maar als die zou komen zou het mij om het even zijn. Vond het een niet perse prettiger dan het ander.
Bij de eerste uiteindelijk wel na een uur persen naar het ziekenhuis, want vorderde niet. En de tweede is wel thuis geboren.
Beiden vond ik fijn en heb ik positief ervaren. Bij de eerste ook nog 5 dagen moeten blijven vanwege antibiotica voor de kleine vanwege bij koorts.
Er komt geen derde, maar als die zou komen zou het mij om het even zijn. Vond het een niet perse prettiger dan het ander.
maandag 6 januari 2020 om 17:08
Ik heb niet alles gelezen maar weet wel het een en ander over bevallen. Ik ben regelmatig bij thuisbevallingen en wat iedereen zegt: het ziekenhuis lijkt me veiliger. Precies, lijkt, want niets is minder waar. Een thuis bevalling is niet per definitie onveiliger dan wanneer je in het ziekenhuis bent. Daarbij werkt een bevalling ook psychisch.
In alle keren dat ik bij een thuisbevalling ben geweest, en dat zijn er een aantal, is er nog precies niemand met gillende sirenes naar het ziekenhuis afgevoerd. Ja, soms moeten ze uiteindelijk naar het ziekenhuis maar de verloskundige neemt echt geen enkel risico. Daar moet je op vertrouwen.
In alle keren dat ik bij een thuisbevalling ben geweest, en dat zijn er een aantal, is er nog precies niemand met gillende sirenes naar het ziekenhuis afgevoerd. Ja, soms moeten ze uiteindelijk naar het ziekenhuis maar de verloskundige neemt echt geen enkel risico. Daar moet je op vertrouwen.
maandag 6 januari 2020 om 18:44
Maar het is toch wel echt zo dat er in het ziekenhuis veel sneller kan worden ingegrepen en meer medische hulp geboden kan worden als nodig? Ik zeg echt niet dat thuis bevallen niet veilig is maar het gaat er echt bij mij niet in dat het in het ziekenhuis niet veiliger is. Sommige situaties (ja die zijn zeldzaam) gaat het over minuten die tellen en dan ben je toch echt beter af in het ziekenhuis. Maar idd, het is zeer persoonlijk en wat fijn dat we in NL mogen kiezen.dnk schreef: ↑06-01-2020 17:08Ik heb niet alles gelezen maar weet wel het een en ander over bevallen. Ik ben regelmatig bij thuisbevallingen en wat iedereen zegt: het ziekenhuis lijkt me veiliger. Precies, lijkt, want niets is minder waar. Een thuis bevalling is niet per definitie onveiliger dan wanneer je in het ziekenhuis bent. Daarbij werkt een bevalling ook psychisch.
maandag 6 januari 2020 om 19:48
maandag 6 januari 2020 om 19:57
Mataranka schreef: ↑06-01-2020 16:09Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen. Eigen keuze, ik stond er zelf redelijk neutraal in (hecht niet veel waarde aan eigen douche of vertrouwde omgeving) en vriend wilde echt liever een bevalling in het ziekenhuis (zeker bij de tweede, toen hij bij de eerste had gezien hoeveel rotzooi het kan geven). Omdat het mij niet veel uitmaakte en ik het ook belangrijk vond dat hij zich op zijn gemak zou voelen, heb ik gekozen voor een ziekenhuisbevalling bij de eerste.
Nou dit ook ja! Ik heb de (ziekenhuis) vloer gepoept (meer dan eens), gekotst (in een soort projectiel braken) en de vliezen braken bij 10 centimeter (toen ik dus onder dat ziekenhuisbed lag) en toen stond de gyn net zijn schoenen in een plas vruchtwater. Blij dat dat op die ziekenhuisvloer was, en niet op ons parket!
maandag 6 januari 2020 om 19:59
Nou ja vergeet niet dat verloskundige en Kraamzorg geschoold zijn om te handelen in noodsituaties. Bij echte complicaties kan de verloskundige de eerste hulp verlenen, denk aan reanimatie, zuurstof toedienen etc. Maar nogmaals, zij nemen echt geen risico’s. Op het moment dat zij in de gaten hebben dat er iets mis dreigt te gaan, wordt er ten alle tijde een ambulance gebeld, al dan niet voor de zekerheid.Boertje037 schreef: ↑06-01-2020 18:44Maar het is toch wel echt zo dat er in het ziekenhuis veel sneller kan worden ingegrepen en meer medische hulp geboden kan worden als nodig? Ik zeg echt niet dat thuis bevallen niet veilig is maar het gaat er echt bij mij niet in dat het in het ziekenhuis niet veiliger is. Sommige situaties (ja die zijn zeldzaam) gaat het over minuten die tellen en dan ben je toch echt beter af in het ziekenhuis. Maar idd, het is zeer persoonlijk en wat fijn dat we in NL mogen kiezen.
maandag 6 januari 2020 om 20:57
dnk schreef: ↑06-01-2020 19:59Nou ja vergeet niet dat verloskundige en Kraamzorg geschoold zijn om te handelen in noodsituaties. Bij echte complicaties kan de verloskundige de eerste hulp verlenen, denk aan reanimatie, zuurstof toedienen etc. Maar nogmaals, zij nemen echt geen risico’s. Op het moment dat zij in de gaten hebben dat er iets mis dreigt te gaan, wordt er ten alle tijde een ambulance gebeld, al dan niet voor de zekerheid.
Ik heb hier laatst vragen over gesteld bij mijn verloskundige, want ik ben zwanger van de tweede. En dit is ook het antwoord wat ik kreeg. Ze moet zich aan protocollen houden en neemt daarbij geen enkel risico. Bijvoorbeeld: als het hartje van de baby dipt tijdens de bevalling, mocht ze dit 20 minuten aankijken. Na 10 minuten belt ze de ambulance al.
maandag 6 januari 2020 om 21:51
Klopt, in de geboortezorg ( dus voor Kraamzorg en verloskundige) zijn heel veel regeltjes en protocollen. Overigens is het natuurlijk ook afhankelijk van hoe erg de hartslag dipt en hoe lang het duurt voor de baby zichzelf hersteld. Echt, thuis bevallen is echt heel mooi!Tinkeltje33 schreef: ↑06-01-2020 20:57Ik heb hier laatst vragen over gesteld bij mijn verloskundige, want ik ben zwanger van de tweede. En dit is ook het antwoord wat ik kreeg. Ze moet zich aan protocollen houden en neemt daarbij geen enkel risico. Bijvoorbeeld: als het hartje van de baby dipt tijdens de bevalling, mocht ze dit 20 minuten aankijken. Na 10 minuten belt ze de ambulance al.
Ben zelf van de eerste thuis bevallen en hoop nu met de tweede op komst weer thuis te kunnen blijven.
Maar zoals ik net al zei, je moet wel 100% vertrouwen in je verloskundige hebben.
dinsdag 7 januari 2020 om 08:30
De eerste keer stond ik er meer onbevangen in. Het idee was toen ook, zolang het goed voelt blijven we thuis. Nu heb ik al een kind op de wereld gezet en denk ik toch meer na over de risico’s en wat doet de verloskundige dan.
Ik had wel te hoge verwachtingen. Ik hoorde van anderen dat je dan lekker thuis onder je eigen douche kon stappen. Dat kon ik na 3 dagen zittend op een stoel. Maar dan nog ben ik blij dat ik niet onder die omstandigheden naar huis moest vanuit het ziekenhuis. Ik kon amper op mijn benen staan de eerste paar dagen.
Ik wil nu ook weer graag thuis bevallen, maar ook nu geldt: zolang het goed voelt en anders gaan we naar het ziekenhuis.
Ik had wel te hoge verwachtingen. Ik hoorde van anderen dat je dan lekker thuis onder je eigen douche kon stappen. Dat kon ik na 3 dagen zittend op een stoel. Maar dan nog ben ik blij dat ik niet onder die omstandigheden naar huis moest vanuit het ziekenhuis. Ik kon amper op mijn benen staan de eerste paar dagen.
Ik wil nu ook weer graag thuis bevallen, maar ook nu geldt: zolang het goed voelt en anders gaan we naar het ziekenhuis.
dinsdag 7 januari 2020 om 09:35
Het is niet veiliger in het ziekenhuis. Daar is gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. De uitkomsten zijn even goed. En nee, in het zh kan niet per se sneller ingegrepen worden, zeker in de avond en nacht niet. Bovendien kan een verloskundige meer dan thee zetten en meepuffen en is opgeleid om te handelen als er iets niet goed gaat.Boertje037 schreef: ↑06-01-2020 18:44Maar het is toch wel echt zo dat er in het ziekenhuis veel sneller kan worden ingegrepen en meer medische hulp geboden kan worden als nodig? Ik zeg echt niet dat thuis bevallen niet veilig is maar het gaat er echt bij mij niet in dat het in het ziekenhuis niet veiliger is. Sommige situaties (ja die zijn zeldzaam) gaat het over minuten die tellen en dan ben je toch echt beter af in het ziekenhuis. Maar idd, het is zeer persoonlijk en wat fijn dat we in NL mogen kiezen.
Echt mensen, heel prima dat je zelf niet thuis wilt baren omdat je een buurvrouw en nichtje hebt die ‘er niet meer geweest waren’ als ze thuis gebleven waren, maar het lijkt me wel zo eerlijk om een ander zo objectief mogelijk te adviseren, gebruikmakend van gedegen onderbouwing. Aangezien het even veilig is moet je vooral daar je kind krijgen waar je je zelf het veiligst en meest prettig voelt.
dinsdag 7 januari 2020 om 10:09
Dit, een verloskundige heeft een gedegen medische opleiding gevolgd. Die weten prima wat ze moeten doen in noodsituaties en bij twijfel verwijzen ze echt meteen door naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis staat trouwens ook meestal gewoon een verloskundige aan je bed (met dezelfde opleiding als de thuisverloskundige) en niet de gynaecoloog. Die komt echt alleen maar als het medisch noodzakelijk is en niet alleen omdat de baby in het vruchtwater heeft gepoept.Tmaar schreef: ↑07-01-2020 09:35Het is niet veiliger in het ziekenhuis. Daar is gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. De uitkomsten zijn even goed. En nee, in het zh kan niet per se sneller ingegrepen worden, zeker in de avond en nacht niet. Bovendien kan een verloskundige meer dan thee zetten en meepuffen en is opgeleid om te handelen als er iets niet goed gaat.
Daarnaast is het ook bewezen dat in een ziekenhuis vaker medisch ingegrepen wordt wanneer dit achteraf niet nodig was (bijvoorbeeld te snel een knip zetten). Een gynaecoloog heeft mij ooit verteld omdat ze in het ziekenhuis de ergste gevallen zien, ze veel sneller geneigd zijn in te grijpen.
dinsdag 7 januari 2020 om 10:20
Miek_ schreef: ↑07-01-2020 10:09Dit, een verloskundige heeft een gedegen medische opleiding gevolgd. Die weten prima wat ze moeten doen in noodsituaties en bij twijfel verwijzen ze echt meteen door naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis staat trouwens ook meestal gewoon een verloskundige aan je bed (met dezelfde opleiding als de thuisverloskundige) en niet de gynaecoloog. Die komt echt alleen maar als het medisch noodzakelijk is en niet alleen omdat de baby in het vruchtwater heeft gepoept.
Daarnaast is het ook bewezen dat in een ziekenhuis vaker medisch ingegrepen wordt wanneer dit achteraf niet nodig was (bijvoorbeeld te snel een knip zetten). Een gynaecoloog heeft mij ooit verteld omdat ze in het ziekenhuis de ergste gevallen zien, ze veel sneller geneigd zijn in te grijpen.
anoniem_195607 wijzigde dit bericht op 07-01-2020 12:50
Reden: Verkeerd overgekomen
Reden: Verkeerd overgekomen
34.98% gewijzigd
dinsdag 7 januari 2020 om 10:29
Prima als je voor thuisbevallingen bent, maar dit gaat wel erg ver. Je impliceert dat het aan de kraamvrouw ligt als er wel iets mis gaat. Is een grapje neem ik aan?
dinsdag 7 januari 2020 om 10:31
Dit vind ik echt zó raar, dat je dit zo schrijft.dnk schreef: ↑07-01-2020 10:20Precies, dit bedoelde ik met een bevalling werkt ook psychisch. Vaak als er iets “mis” gaat denken vrouw: pfffoe het is maar goed dat ik in het ziekenhuis was. Terwijl als die gene thuis was gebleven het misschien wel helemaal niet was gebeurd.
Nogmaals, er is nog geen enkele thuisbevalling geweest waarvan ik heb gedacht: dit was kantje boord! Puur omdat die dingen thuis niet gebeuren. En begrijp me nou niet verkeerd, tuurlijk gebeuren er thuis ook dingen maar inderdaad, de verloskundige kan meer dan alleen thee zetten en meepuffen, daar moest ik dan wel weer hard om lachen![]()
Zoals gemerkt ben ik dus echt absoluut voor de thuisbevalling. Uiteindelijk denk ik altijd wel je moet daar bevallen waar jijzelf je het prettigst voelt. Als je niet comfortabel bent tijdens je bevalling ga je het misschien onbewust zitten tegenhouden en ja, dan wordt het een lastig verhaal.
Oh en nog een kleine toevoeging. Er wordt in het ziekenhuis vaak sneller ingegrepen omdat er gewoon minder tijd is. Ze willen daar dat je na je bevalling gewoon zo snel mogelijk weer weg bent. Thuis is er dus alle tijd (tot op zekere hoogte uiteraard)
Er zijn hier meerdere vrouwen die beschrijven hoe ze dus wél met gillende sirenes werden afgevoerd. Ikzelf niet, nee, gelukkig. Maar als ik thuis was gebleven, had dit zeer verkeerd kunnen aflopen. Dit heeft ook de verloskundige en de arts naderhand uitgesproken. En ja, de VK had dezelfde opleiding als de anderen, maar had geen ervaring met mijn probleem na de bevalling en werd daar (zelfs in het ziekenhuis) door overvallen. Binnen 2 minuten lag ik op een bed richting OK door een doortastende verpleegkundige van het ziekenhuis. Dat was me niet gelukt als ik thuis was bevallen en dan was ik simpelweg doodgebloed. In 15 minuten verloor ik 2,5 liter bloed en raakte ik in shock.
dinsdag 7 januari 2020 om 10:32
dnk schreef: ↑07-01-2020 10:20Precies, dit bedoelde ik met een bevalling werkt ook psychisch. Vaak als er iets “mis” gaat denken vrouw: pfffoe het is maar goed dat ik in het ziekenhuis was. Terwijl als die gene thuis was gebleven het misschien wel helemaal niet was gebeurd.
Nogmaals, er is nog geen enkele thuisbevalling geweest waarvan ik heb gedacht: dit was kantje boord! Puur omdat die dingen thuis niet gebeuren. En begrijp me nou niet verkeerd, tuurlijk gebeuren er thuis ook dingen maar inderdaad, de verloskundige kan meer dan alleen thee zetten en meepuffen, daar moest ik dan wel weer hard om lachen![]()
Zoals gemerkt ben ik dus echt absoluut voor de thuisbevalling. Uiteindelijk denk ik altijd wel je moet daar bevallen waar jijzelf je het prettigst voelt. Als je niet comfortabel bent tijdens je bevalling ga je het misschien onbewust zitten tegenhouden en ja, dan wordt het een lastig verhaal.
Oh en nog een kleine toevoeging. Er wordt in het ziekenhuis vaak sneller ingegrepen omdat er gewoon minder tijd is. Ze willen daar dat je na je bevalling gewoon zo snel mogelijk weer weg bent. Thuis is er dus alle tijd (tot op zekere hoogte uiteraard)
Victim blaming much?
dinsdag 7 januari 2020 om 10:34
Ik snap dat jij een voorkeur hebt voor een thuisbevalling, maar dit zeg je wel erg stellig. Ik heb die ervaring in ieder geval niet na 2 ziekenhuisbevallingen, integendeel. Het is ook handig om onderscheid te maken tussen een poliklinische bevalling, met je eigen verloskundige en eventueel je eigen kraamverzorger, en een bevalling met medische indicatie, met een verloskundige en verpleegkundige van het ziekenhuis. Nu heb ik beide gevallen meegemaakt en ik heb bij de eerste, die medisch was, niet het gevoel gehad dat ze hebben ingegrepen omdat er minder tijd was. Wel dat ze hebben ingegrepen omdat de hartslag van dochter steeds teveel dipte na een wee (achteraf niet verwonderlijk met die hartafwijkingdnk schreef: ↑07-01-2020 10:20Precies, dit bedoelde ik met een bevalling werkt ook psychisch. Vaak als er iets “mis” gaat denken vrouw: pfffoe het is maar goed dat ik in het ziekenhuis was. Terwijl als die gene thuis was gebleven het misschien wel helemaal niet was gebeurd.
dinsdag 7 januari 2020 om 10:37
dinsdag 7 januari 2020 om 10:38
nessemeisje schreef: ↑07-01-2020 10:37Dnk, ben jij daadwerkelijk verloskundige of anderszins medisch onderlegd? Want je beweert kwalijke dingen en ik kan me niet voorstellen dat je dat echt zo zou zeggen als je daadwerkelijk verstand van zaken en relevante medische ervaring hebt.
Nou, inderdaad. Ik zit met mijn oren te klapperen, zowel vanuit professioneel als persoonlijk oogpunt.