Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
BlondAmsterdam123 schreef:
04-01-2020 13:12
Wat ik tot nu toe heb gedaan: alle nieuwsbrieven afgezegd en m'n kledingkast opgeruimd, zodat ik weer "nieuwe dingen" ben tegengekomen. Ondernemen jullie ook dit soort acties? Of is het puur niks kopen?
Kleding nagaan probeer ik sowieso vaker te doen - nu is mijn kast niet zo groot maar ik heb wel veel oude kleren in zakken/kisten omdat die bijvoorbeeld niet meer paste, en dan ga ik het soms na en vind ik iets dat dan ineens weer wel past, of op een andere manier gedragen kan worden of zo. Altijd een goed idee :)

Voor de rest probeer ik me ook te focusen op het vermaken van een aantal dingen dit jaar, zodat ik ze weer aankan. Ik overweeg ook dit jaar naar zo'n (professioneel georganiseerde) kledingruil te gaan, maar vind het ook wel een beetje eng omdat je gelijk mee moet doen en niet gewoon even rond kan kijken of het wel wat voor je is zeg maar.

Niet iets wat ik nu van plan ben maar misschien brengt het iemand op ideeën: ik heb ook wel eens een kledingruil georganiseerd voor vriendinnen, wat wel gezellig was en ook nuttig. Alleen voor mijzelf puur qua kleding zat er niet echt iets bij aangezien ik een heel andere maat heb dan eigenlijk al mijn vriendinnen (was ik me al bewust van natuurlijk), maargoed er was natuurlijk ook nog eea mogelijk qua accessoires en zo. Heb zelf best wat makeup weggegeven toen ook.
Ik vind het vooral lastig, met de sale nu helemaal, om van de gewoonte om ‘even te kijken’ af te komen. Het is ook een soort tijdverdrijf geworden omdat ik een tijd niets mocht/kon na een operatie.

Nieuwsbrieven ed heb ik me altijd direct voor afgemeld. Momenteel draag ik alleen makkelijke dingen omdat ik de rest nog niet aan krijg :rofl: of uit, dat is nog erger.
TVT
LevadeII schreef:
04-01-2020 23:37
Ik vind het vooral lastig, met de sale nu helemaal, om van de gewoonte om ‘even te kijken’ af te komen. Het is ook een soort tijdverdrijf geworden omdat ik een tijd niets mocht/kon na een operatie.

Nieuwsbrieven ed heb ik me altijd direct voor afgemeld. Momenteel draag ik alleen makkelijke dingen omdat ik de rest nog niet aan krijg :rofl: of uit, dat is nog erger.
Ja, die gewoonte heb ik ook. Even kijken. Zomaar. Uit verveling, gewenning, gewoon omdat het een leuk tijdverdrijf is. En dan is er altijd wel iets wat mijn aandacht trekt en in mijn hoofd blijft zitten. Daar moeten dus andere gewoonten voor in de plaats komen. Lezen en wandelen is mijn eerste aanpak.

Maar ik vind dat ik toch al een beetje goed bezig ben; ik zou inmiddels nu, al is het pas 5 januari, waarschijnlijk al wel een pakketje van het één of ander onderweg hebben. Maar nu niet!

Ik kon vanavond de verleiding niet weerstaan om even op mijn favoriete beauty site te kijken. Maar binnen twee minuten kijken naar de nieuwe binnenkomers dacht ik 'nee, heb ik niets van nodig en sterker nog, ben ik eigenlijk ook niet in geïnteresseerd'. :yes:
Jufjoke schreef:
05-01-2020 21:36
Ja, die gewoonte heb ik ook. Even kijken. Zomaar. Uit verveling, gewenning, gewoon omdat het een leuk tijdverdrijf is. En dan is er altijd wel iets wat mijn aandacht trekt en in mijn hoofd blijft zitten. Daar moeten dus andere gewoonten voor in de plaats komen. Lezen en wandelen is mijn eerste aanpak.

Maar ik vind dat ik toch al een beetje goed bezig ben; ik zou inmiddels nu, al is het pas 5 januari, waarschijnlijk al wel een pakketje van het één of ander onderweg hebben. Maar nu niet!

Ik kon vanavond de verleiding niet weerstaan om even op mijn favoriete beauty site te kijken. Maar binnen twee minuten kijken naar de nieuwe binnenkomers dacht ik 'nee, heb ik niets van nodig en sterker nog, ben ik eigenlijk ook niet in geïnteresseerd'. :yes:
Herkenbaar! Ik wil ook altijd even kijken... vooral online. En dan zie ik altijd wel iets leuks. Terwijl ik al zoveel heb...
Ik ga nu echt mezelf uitdagen om creatiever te worden in het combineren en het bedenken van nieuwe outfits. Zo kan ik toch weer elke keer iets "nieuws" dragen.

Een vervangende gewoonte ontwikkelen vind ik ook een goede tip! Ik ga denk ik ook meer lezen en yoga doen. Twee vliegen in 1 klap :) Thanks
Een kledingruil lijkt me trouwens ook wel leuk. Maar mijn vriendinnen hebben eigenlijk bijna allemaal een andere maat en dan wordt het toch een beetje lastig. Ik ga mij eens verdiepen in een georganiseerde ruil. 1x heb ik heel succesvol meegedaan (4 jaar geleden en 2 dingen draag ik nog steeds met veel plezier). De andere keren zat er echt niks voor mij bij (veel afgedragen en oude zooi :(). Iemand hier nog tips voor een leuke kledingruil? Met een beetje fashionable mooie dingen ;)
Op een of andere manier heeft het niet mogen kopen ook wel rust. Niet meer de ik loop een aanbieding mis onrust. Want ik mag toch niets kopen.

Inmiddels lekker vaak die telefoon weggelegd. Al opgeruimd en de hobby spullen klaargezet. Drie boeken gelezen en de 10km tikte ik sowieso elke dag al aan.

Tweedehands krijg ik de kriebels van :-$ beetje smetvrees heb ik wel. Ik heb nog een paar dingen hangen van een ander leven. Wat dingen op vinted gezet, maar dat schiet ook niet op.
Ik doe ook weer mee! Ik ga het in ieder geval volhouden tot 1 april. Daarna beslis ik wel of ik nog verder ga.
Ik was vandaag in de stad (moest het centrum in voor m'n werk). En moest ook winkelen voor m'n werk. Dus ik had een hele mooie rok gezien, grote "wauw-factor".. MAAR ik heb hem niet gekocht!

Super trots op :) Verder ga ik de winkels uiteraard zoveel mogelijk uit de weg, maar dit was even niet anders.. Officieel ben ik nog niet begonnen met de challenge (ik doe feb, maart, april mee), maar dit voelt al erg goed.
06-01-2020 18:26
Ik was vandaag in de stad (moest het centrum in voor m'n werk). En moest ook winkelen voor m'n werk. Dus ik had een hele mooie rok gezien, grote "wauw-factor".. MAAR ik heb hem niet gekocht!

Super trots op :) Verder ga ik de winkels uiteraard zoveel mogelijk uit de weg, maar dit was even niet anders.. Officieel ben ik nog niet begonnen met de challenge (ik doe feb, maart, april mee), maar dit voelt al erg goed.
Heel goed! Best een overwinning!
Mevrouw75 schreef:
04-01-2020 13:34
Wie onder andere?
Er zijn super veel Instagram accounts die schrijven over bewuster kleding kopen. Het is erg persoonlijk wat je wel en niet aanspreekt. De accounts hieronder inspireren mij en volg ik al meer dan een jaar. Maar ik zou vooral op zoek gaan naar wat jou aanspreekt :)
Alle accounts die ik hieronder als tip geef verdienen geen geld aan hun Instagram account en hebben er geen reclame in.

Scandinavianstylist schrijft over het samenstellen van een capsule wardrobe en het vereenvoudigen van het leven (doet ook aan online wardrobe consulting).
https://www.instagram.com/scandinavianstylist/

Mijn favoriete account om te volgen is TheLAminimalist. Ze verteld over het lever met minder spullen, bespreekt ook het kopen van minder kleding en het starten van goede gewoontes.
https://www.instagram.com/thelaminimalist/

Rocket_Science leeft bijna volledig waste free. Daarnaast doet ze dit jaar een low buy challenge (ze koopt alleen secondhand). Super praktische tips en makkelijk geschreven.
https://www.instagram.com/rocket_science/

An_organized_life schrijft over het starten van goede gewoontes. In van alles; het kopen van minder kleding, besparen, gezond eten en het organiseren van het huis. Het is wel erg Amerikaans.
https://www.instagram.com/an_organized_life/
BlondAmsterdam ik heb ook heel vaak bij zo'n kledingruil dat er niets voor mij bij zit. Dus een goede tip kan ik niet geven helaas... Soms ruil ik wel eens wat met nichtjes, die hebben een beetje dezelfde maak en smaak. Dat gaat dan meer via de app, van 'ik heb een stapel zomerjurken die ik weg wil doen, iemand nog interesse?' en dat werkt wel goed.
Knap dat je niets gekocht hebt, dat is alvast de eerste overwinning!

Levadell ja van tweedehands (zeker van 'onbekenden') krijg ik ook altijd de kriebels. Ben ook bang dat wanneer ik het koop, al is het nog zo mooi, ik het uiteindelijk toch niet draag.
Dank voor die links roze-roos. Twee kende ik nog niet!
Fijn Lady_Day!

Heb jij nog tips die ik zou moeten volgen?
Ik volg zelf deze:

Dit is mijn favoriet: Signe, Deense capsule wardrobe blogger. Ze doet een low buy voor 2020: https://www.instagram.com/useless_dk/

En verder volg ik o.a.:

https://www.instagram.com/theminimalistwardrobe/

https://www.instagram.com/mysustainablecapsule/

https://www.instagram.com/thethoughtfulcloset/

https://www.instagram.com/candicemtay/

https://www.instagram.com/styleapotheca/

Allemaal wel vrij minimalistisch en 'saai' - maar daar houd ik van.
Dank voor de leuke Instagram
tips, die heb ik er weer bij gezet.
Gaat goed hier wat betreft mindset. Normaal gesproken word ik onrustig vd sale en scoor ik een paar items voor de helft of nog minder.
Nu heb ik alleen een paar sloffen gekocht omdat de gaten in de oude vallen en ik altijd koude voeten heb. Viel netjes binnen maandbudget en goede kwaliteit (merinowol).
Ook net die vlog gekeken van die Signe (thanks Lady Day). Weer helemaal geïnspireerd 😊
Bedankt voor de complimenten Roze Roos en Juf Joke :)! Heel lief. Het voelt ook echt als een overwinning.

Ik kreeg net een email met: "Urgent, jouw artikel is weer op voorraad". Toch nieuwsgierig klik ik hem aan, bleek dat het gewoon een normale nieuwsbrief was, met de tekst: "Gooi je goede voornemens maar opzij, eerst de wintersale!" Wat een ongelooflijke manipulatie. Meteen afgemeld natuurlijk en daar ga ik nooit meer wat kopen.

Dit topic helpt echt enorm! Ik word er heel strijdbaar van... blijkbaar nodig met mijn heftige shopverslaving :lol: :-$ .
Ja, afmelden van alle nieuwsbrieven helpt. Wat niet weet, wat niet deert. Ik heb hier zelf nog 2 truien liggen van Zalando. In december uit FOMO besteld. Die dingen liggen gewoon nog in de doos met kaartjes er nog aan. Ik heb ze niet nodig. Het gaat morgen terug.
Goed bezig, Lady Day! Dat geld krijg je mooi weer terug gestort :D Fijn.
07-01-2020 16:57
Goed bezig, Lady Day! Dat geld krijg je mooi weer terug gestort :D Fijn.
Ja. Waren ook nog eens geen goedkope truien. Een paar jaar geleden had ik ze gewoon allebei gehouden. In december toch besteld ondanks dat ik beter had moeten weten. Nou ja, het blijft mijn zwakte, dat is wel duidelijk.

Straks als ik verhuisd ben (mijn spullen staan al maanden in opslag en een groot gedeelte van mijn kleding ook) even goed inventariseren en weer even kijken of er dingen tussen zitten die toch geen 'joy meer sparken'. Laarzen met hoge hakken bijvoorbeeld. Ik heb een aantal die echt prachtig zijn. Maar ik draag ze nooit. Die laarzen zijn voor mijn 'fantasy me'. Slaat nergens op.
Gisteren toch een filmpje tegen gekomen van Tati Westbrook. Maar het heette 'the worst make up of 2019', dus ik vond dat ik dat wel kon kijken zonder dat mijn kooplust aangewakkerd zou worden.
Maar ze kondigde aan dat ze aanstaande vrijdag een nieuw product van haar make up lijn lanceert! :cry: :cry:
Dat had ik liever niet geweten!
Haha, wat het ook is, je hebt het ongetwijfeld al :)
Vanmiddag weer zes truien geretourneerd.
Mijn vriend vondt ze afschuwelijk en zelf werd ik er ook niet echt blij van.

Wel nog een nieuwe winterjas gekocht, 2 dezelfde eigenlijk, hij was nl nog verder afgeprijsd en scheelde nog eens 30 euro.
Deze kon ik wel gebruiken, geen must maar vooruit.

Ik vind dat ik het hierbij maar moet laten.........
Lady_Day schreef:
07-01-2020 19:36
Haha, wat het ook is, je hebt het ongetwijfeld al :)
Dat is het belachelijke ervan: ik weet nog niet eens wat het is! Maar ik weet dat ik het wil!!!!
Maar willen mag, kopen niet. En nee, wat het ook zal zijn, nodig heb ik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven